Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foute prijs bij webshop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foute prijs bij webshop

    Vandaag stond op de webshop van foto rubens (wilrijk) een 450 D + EF-S objectief (18-200mm) IS aan een kitprijs van 539 euro.

    Leuke prijs dacht ik, beter dan de andere kit met de 18-55 EF-S, die een goeie 600 euro kost en ik bestelde er een. Ik kreeg een orderbevestiging (volgens hun voorwarden de noodzakelijke voorwaarde van het afsluiten van een contract) en betaalde.

    Nu krijg ik een mail dat dit item eigenlijk 1039 euro kost of zo en dat ze niet mogen verkopen met verlies dus dat de koop geannuleerd wordt.

    Dat ze een tikfout maken is één ding. Dat ze zo dom zijn dat klaarblijkelijk niet op te vangen in hun voorwarden is iets anders. En dat ze desondanks toch een bevestiging doorsturen is al helemaal iets anders. Zo is binnenkort geen enkele verkoop meer geldig als je van gedacht verandert.

    Anyway, ik heb gezegd dat ik al betaald heb en de bestelling toch nog verwacht, dus dat ze die wet in hun g$t kunnen steken. Beetje tegen beter weten in.

    Enige opmerkingen/bevindingen?

  • #2
    Re: foute prijs bij webshop

    als jij na ebay aankoop pakweg 400 euro teveel stort

    is dat dan

    a) brute pech voor jou en geschenk voor de verkoper

    of

    b) een vergissing en verwacht je dat de verkoper je je geld terug stort?
    foto als spiegel of als venster?

    Comment


    • #3
      Re: foute prijs bij webshop

      Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
      als jij na ebay aankoop pakweg 400 euro teveel stort

      is dat dan

      a) brute pech voor jou en geschenk voor de verkoper

      of

      b) een vergissing en verwacht je dat de verkoper je je geld terug stort?
      lijkt me niet echt een relevante vergelijking... al zou ik er niet van verschieten dat geld nooit terug te zien.

      Ze schermen zelf met weet ik veel wat een voorwarden en clausules wat u allemaal bindt en wat niet. Van het moment dat ze een mail terugsturen is het contract een feit en aangezien ik als BVBA kocht kan ik zelf niet verzaken via de bescherming van de consument volgens hun. En als het dan voor hun misloopt dan misbruiken ze een irrelevante wet. sorry, maar ik vind dat goedkoop.

      Comment


      • #4
        Re: foute prijs bij webshop

        Denk dat ge redelijk sterk in uw schoenen staat, vooral het feit dat ze eerst bevestigd hebben. Doorduwen zou'k zeggen, make em bleed!
        http://www.dannydemeyer.be

        Comment


        • #5
          Re: foute prijs bij webshop

          Neem best contact op met de Economische Inspectie :

          Federale Overheidsdienst Economie, KMO, Middenstand en Energie
          Vooruitgangstraat 50
          1210 Brussel
          Tel.: (02) 277 51 11
          Fax: (02) 277 51 07


          Zij kunnen U in deze raad geven en bijstaan.
          Volgens mij staat de wetgeving in deze aan de kant van de koper.

          Comment


          • #6
            Re: foute prijs bij webshop

            Staan ze er nog op anders bestel ik ook ene.
            Last edited by Sus; 3 september 2008, 15:50.
            D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

            Comment


            • #7
              Re: foute prijs bij webshop

              Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
              Staan ze er nog op anders bestel ik ook ene.
              neenee, ben al gaan checken, ze zijn er tegen halfvier afgehaald of zo

              Comment


              • #8
                Re: foute prijs bij webshop

                als ze met verlies verkopen dan moeten ze tegen "de staat" vechten

                als ze niet aan jou verkopen dan moeten ze tegen jou vechten


                wat zou het meest haalbaar zijn voor een bedrijf?
                foto als spiegel of als venster?

                Comment


                • #9
                  Re: foute prijs bij webshop

                  Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                  als ze met verlies verkopen dan moeten ze tegen "de staat" vechten

                  als ze niet aan jou verkopen dan moeten ze tegen jou vechten


                  wat zou het meest haalbaar zijn voor een bedrijf?
                  Die wet is niet gemaakt voor wat zij hem gebruiken. Ik vraag me zelfs af of ze hoedanook toepasbaar is in dergelijke materie. Onder de prijs verkopen gaat over dumpingprijzen om concurentie uit de markt te prijzen, niet over een occasionele verkoop. En zeker niet voor de vergoelijking van hun eigen administratieve falen. Verder moeten ze nog kunnen bewijzen dat ze onder de prijs verkopen (en willen bewijzen = hun aankoopprijzen doorgeven).

                  En van de andere kant, het handelsrecht is exact gemaakt voor wat ik het gebruik. Ik heb een geldig contract dat ik wil (en moet) nakomen.

                  MOD: en het is nu ook niet dat als ze ineens aan mij leveren dat ze dan een proces van de staat aan hunne rekker hebben
                  Last edited by superbarre; 3 september 2008, 16:05.

                  Comment


                  • #10
                    Re: foute prijs bij webshop

                    Een koper mag een aankoop via een webshop altijd annuleren (ik dacht tot 7 dagen erna)
                    Voor een verkoper zal er ook wel zoiets bestaan denk ik.
                    Canon Powershot G1 X Mark II

                    Comment


                    • #11
                      Re: foute prijs bij webshop

                      [MOD] Topic werd verplaatst naar 'Algemeen'
                      Mvg Tim

                      Comment


                      • #12
                        Re: foute prijs bij webshop

                        3.1. De catalogus met producten en hun omschrijving die op www.foto-rubens.be terug te vinden is, vormt op zich geen aanbod, zodat de wilsuiting alleen van de kandidaat-koper om deze producten te verwerven, nog geen contract in het leven roept. De specificaties zoals vermeld in de catalogus zijn ons ter beschikking gesteld door de respectievelijke invoerders/fabrikanten en zijn onder voorbehoud van wijziging en typfouten.

                        Uittreksel uit de algemene voorwaarden KLIK
                        Mvg Tim

                        Comment


                        • #13
                          Re: foute prijs bij webshop

                          Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
                          onder voorbehoud van wijziging en typfouten.

                          Uittreksel uit de algemene voorwaarden KLIK
                          wijzigingen dienen te gebeuren voor een bevestiging, niet achteraf. Dit betreft touwens ook zeer duidelijk specificaties van toestellen, en niet de prijs...

                          Wat je wel in de voorwaarden kan terugvinden en relevant is aan de prijs:
                          5.2. Alle aanbiedingen gelden zolang zij op de website zijn opgenomen. In geval van promotie gelden de data waarin deze promotie valt. De aangeduide prijzen kunnen steeds wijzigen. Indien een bestelling wordt geplaatst, geldt voor deze internetverkoop de prijs die van toepassing was op het moment van de bestelling.

                          Ik citeer even een andere webshop:
                          De prijsvermeldingen zijn altijd onder voorbehoud van prijswijzigingen. Alle bestellingen via deze website of die het gevolg zijn van het consulteren van deze website, dienen bevestigd te worden door Bodegas bvba.

                          Indien er enig verschil zit tussen de prijs vermeld op de website en de prijs op de orderbevestiging, is de prijs vermeld op de orderbevestiging de enige juiste. Het zal ook deze prijs zijn die op de factuur voorkomt.
                          Is er hier iemand die handelsrecht wat beter kent ?

                          Volgens mij heb je weinig kans, hier is een Nederlands precedent (ze hadden per ongeluk 14.000 tv's van 999€ online verkocht voor de foutieve prijs van 99€):

                          Conclusie

                          Wanneer we beide uitspraken naast elkaar leggen komen we tot de conclusie dat bij een aperte (overduidelijke) verschrijving de consument géén beroep kan doen op aflevering van het gekochte goed. De consument had niet mogen vertrouwen op de foutieve prijs. Wanneer is sprake van zo'n aperte verschrijving. Dat moet worden beoordeeld aan de hand van de omstandigheden van het geval. De rechter geeft daarbij een viertal criteria.
                          In beide uitspraken wist de consument (of had deze kunnen begrijpen) dat de prijs foutief was. De verkoper hoefde dan ook niet tot aflevering over te gaan.

                          Wanneer men op internet tegen een mogelijk foutieve prijs aanloopt, is het verstandig om bij de verkoper navraag te doen of de prijs klopt. Op de consument rust tot op zekere hoogte een onderzoeksplicht.

                          Ondertussen geeft de Stichting Postwanorder de moed niet op en is zij in hoger beroep gegaan. Vandaag dient te de zaak voor het Hof 's-Hertogenbosch, ofwel, wordt vervolgd!
                          Bron: http://netters.nl/otto-juridisch-fout-prijzen

                          Wat me dan weer wel opvalt is dat bij alle webshops die ik tegenkom hierover zéér duidelijke clausules hebben opgenomen in hun verkoopsovereenkomsten...
                          Alle op de website genoemde prijzen zijn onder voorbehoud van typefouten. Indien er een foutieve prijs op de site staat wordt de klant hiervan zo snel mogelijk op de hoogte gesteld. Alle prijzen zijn inclusief BTW en exclusief verzendkosten.
                          misschien maak je in Belgie wel kans.
                          Last edited by RikH; 3 september 2008, 16:50.
                          Mijn foto's
                          Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                          Comment


                          • #14
                            Re: foute prijs bij webshop

                            Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
                            Uittreksel uit de algemene voorwaarden KLIK
                            Oorspronkelijk geplaatst door superbarre Bekijk bericht
                            Vandaag stond op de webshop van foto rubens (wilrijk) een 450 D + EF-S objectief (18-200mm) IS aan een kitprijs van 539 euro.

                            Leuke prijs dacht ik, beter dan de andere kit met de 18-55 EF-S, die een goeie 600 euro kost en ik bestelde er een. Ik kreeg een orderbevestiging (volgens hun voorwarden de noodzakelijke voorwaarde van het afsluiten van een contract) en betaalde.

                            'k Ben het linkje met de algemene voorwaarden eventjes gevolgd, en ook enkele andere puntjes gelezen...
                            De prijzen die gevolgd worden, zijn deze die op het moment van bestelling van toepassing zijn. Deze zullen ook vermeld worden in een bevestigingsmail van verkoper ( = foto Rubens) naar de koper ( = superbarre) toe.
                            Als die bevestigingsmail de verkeerde prijs vermeldt, zie ik niet in hoe je als verkoper dan toch nog kunt terugkrabbelen.

                            Nu, ik ben totaal geen advokaat (tenzij soms eens die van de duivel ) en handelsrecht is totaal geen spek voor mijn bek, maar ik vermoed dat in deze kwestie de TS iets sterker in de schoenen staat.

                            Edit: n.a.v. de post boven mij (zelfde tijdstip geschreven en dus nog niet gezien)

                            Het kan zijn dat ik er bij de gemelde link heb overgekeken, maar er was dacht ik geen melding van typfouten in prijzen.

                            En een verschil in prijzen 99 waar dit 999 had moeten zijn kan je toch wel iets gemakkelijker als typfout zien dan het verschil tussen 10xx en 5xx
                            Last edited by cptKoala; 3 september 2008, 16:57.
                            Nikon D80 / AF-S DX Nikkor 18-135mm f3.5-5.6G / AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f2.8G IF-ED / Tokina AT-X Pro 12-24 f4 (IF) DX

                            Comment


                            • #15
                              Re: foute prijs bij webshop

                              Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
                              3.1. De catalogus met producten en hun omschrijving die op www.foto-rubens.be terug te vinden is, vormt op zich geen aanbod, zodat de wilsuiting alleen van de kandidaat-koper om deze producten te verwerven, nog geen contract in het leven roept. De specificaties zoals vermeld in de catalogus zijn ons ter beschikking gesteld door de respectievelijke invoerders/fabrikanten en zijn onder voorbehoud van wijziging en typfouten.

                              Uittreksel uit de algemene voorwaarden KLIK
                              jaja, daar heb ik ook aan gedacht, maar de specificaties omvatten wel degelijk NIET de prijs. zo is hun aanbieding ook gestructureerd

                              Product X
                              Prijs y euro
                              -----------------
                              specificaties
                              blablablabla

                              Comment

                              Working...
                              X