Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

portretlens voor K10D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • portretlens voor K10D

    Na enig zoekwerk zie ik eventjes de bomen door t bos niet meer.

    Ik zou graag een Portretlens kopen voor een K10D
    Momenteel heb ik de 16-45 (oudere) en de 50-200 kitlens.
    Ik had begrepen dat een goeie portret-brandpuntsafstand ergens tussen de 60-100 (100 – 150 voor analoge toestellen) zou liggen. Past mooi in het bereik van de kit-tele, maar ik vroeg me af of er een betaalbaar lichtsterker alternatief is.
    Bedoeling: binnekort komt er een Juniortje aan, en daar zullen ongetwijfeld zeer veel foto’s van genomen worden, waarvan de meeste (op korte termijn toch) binnen. Ik denk dat die kitlens me een beetje in de steek gaat laten qua lichtsterkte, en ik zou graag vermijden om fel te moeten flitsen op een baby.

    Iemand die een goeie ervaring kan delen?
    http://www.effieweg.tk

  • #2
    Re: portretlens voor K10D

    Voor binnen lijkt me een bereik tussen 60-100mm aan de lange kant.

    Ik heb bij mijn vorige setup (ook een K10D) een 50mm f1.4 gehad. Een zeer fijn lensje om mee te werken. Bijzonder lichtsterk en vanaf f2 echt scherp genoeg om mee te kunnen werken. Zier hier een test.

    Tja, wat is betaalbaar hè. Bij Fotokonijn is 'ie op voorraad voor € 288,-

    Wil je toch een lichtsterk alternatief tussen de 60-100mm dan raad ik je zonder twijfel de DA70mm f2.4 ltd aan. Da's écht een briljant lensje. (en da's dan ook eigenlijk de enige lens die ik bij m'n huidige Canon setup echt mis omdat Canon geen variant op deze lens in haar gamma heeft) Zeer compact en onopvalllend, en zéér scherp vanaf f2.4. Maar met een prijs van zo'n € 475,- al wel een stuk prijziger.
    www.indetailfotografie.nl

    Comment


    • #3
      Re: portretlens voor K10D

      Zelf gebruik ik de FA50/1.4 en K85/1.8 en soms een Tokina 80-200/2.8. De K85 vind ik het leukst om mee te werken maar is soms te lang en zonder AF soms wat lastig bij kinderen. De FA50 is goedkoop en zondermeer goed.

      In volgorde van mijn voorkeur mocht ik er één kopen en bovenstaande lenzen niet hebben.
      FA77/1.8 ltd (mocht ik het geld hebben)
      DA*50-135/2.8
      DA*55/1.4 SDM (moet nog uitkomen)
      DA70/2.4 ltd
      FA50/1.4 of 1.7
      Sigma 105/2.8 macro

      Wat geen aanrader is als Portretlens is elke breedhoekzoomlens, zelf wanneer dit een 2.8 lens is. De bokeh (onscherpte) is nooit zo mooi al bij een tele.
      Te veel lenzen en te weinig tijd.
      http://pentaxlenstest.blogspot.com/

      Comment


      • #4
        Re: portretlens voor K10D

        interessant!
        Ik ga s zoeken wat die DA55 moet gaan kosten en wanneer ie er zal zijn. Anders ga ik eens een test proberen met die Fa50 1.4 om te checken of ik iets merk van de minpuntjes in de vermelde test. If not, dan is de keuze simpel.
        Thanks!
        http://www.effieweg.tk

        Comment

        Working...
        X