Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 17-40mm F 4.0 L USM 77mm of Canon EF-S 10-22mm F 3.5-4.5 USM

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EF 17-40mm F 4.0 L USM 77mm of Canon EF-S 10-22mm F 3.5-4.5 USM

    Voor welke zouden jullie gaan? Het L glas lijkt me super maar het F4 dan weer minder, ...
    Eos 400D / EFs 18-55mm / EF-S 55-250mm F4-5.6 IS / 50mm f1.8 II / 28-135 f3.5-5.6 IS USM |

  • #2
    Re: Canon EF 17-40mm F 4.0 L USM 77mm of Canon EF-S 10-22mm F 3.5-4.5 USM

    Ik zou niet weten waarom de 17-40 L F4 wat minder zou zijn .
    Deze lens gebruik ik vrijwel bij elke fotoshoot.
    De kwaliteit en de robustheid kent geen gelijke in deze prijsklasse.
    Niet voor niets hebben veel persfotografen deze lens op hun toestel of in hun tas zitten.

    De 10-22 is natuurlijk ook een pracht van een lens.
    Het is natuurlijk allemaal te zien wat je er mee wil aanvangen.

    Voor Low light fotografie, raad ik wel een prime-lens aan.

    Succes met uw beslissing.

    Grtz,
    CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

    Comment


    • #3
      Re: Canon EF 17-40mm F 4.0 L USM 77mm of Canon EF-S 10-22mm F 3.5-4.5 USM

      Oorspronkelijk geplaatst door Sprobach Bekijk bericht
      Voor welke zouden jullie gaan? Het L glas lijkt me super maar het F4 dan weer minder, ...
      't Zijn twee verschillende lenzen.
      Wat wil je: breedhoek tot portretmogelijkheid, of ultrabreed tot heel breed?
      f4 is geen issue bij de 17-40 trouwens. Of wou je soms een heel beperkte scherptediepte op 17mm? Breedhoek is breedhoek, en dan heb je die enorme lichtsterkte niet nodig. f4 is meer dan goed genoeg. De lens is super in elk opzicht. En wat helemaal mooi is: hij is HEEL breed op een FF body.
      Je moet dus enkel naar de 10-22 kijken als je breder dan 17mm wil, daar komt het op neer.
      ______
      www.vue.photo

      Comment


      • #4
        Re: Canon EF 17-40mm F 4.0 L USM 77mm of Canon EF-S 10-22mm F 3.5-4.5 USM

        Ik heb een tijdje geleden ook voor de beslissing gestaan...

        Ik wou toen een breedhoek lens en omdat bij de 17-40 L 17*1.6 = 27 is op breedhoekstand tov 16 bij de 10-22 lens ben ik voor de 10-22 gegaan...

        Heel tevreden over trouwens!
        Canon EOS 40D + BG-E2N grip | EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM | EF 24-70mm f/2.8 L USM | EF 70-200mm f/2.8L IS USM | EF 50mm f/1.8 II | 580EX II Flitser

        Comment


        • #5
          Re: Canon EF 17-40mm F 4.0 L USM 77mm of Canon EF-S 10-22mm F 3.5-4.5 USM

          Ik heb beiden gehad.....en heb de 17-40 L na een tijdje weer verkocht omdat ze niet echt breed genoeg was voor mijn doeleinden. Beide lenzen zijn evenwaardig wat scherpte en snelheid betreft...de 17-40 geeft wel wat meer verzadigde tinten dan de 10-22 die eerder koel is wat kleurweergave betreft.
          Op een crop camera zoals een 400D is 17mm niet echt extreem breed zoals je hierboven reeds kon lezen.
          Bij de 10-22 krijgt je standaard geen zonnekap en lenspouch (zakje) ....deze zijn apart te bestellen.
          De bouw van beide lenzen is goed....de 17-40 voelt wel nog wat solider aan tov de 10-22. Indien je niet echt het bereik van 10 tot 16 mm nodig hebt is de L-lens mischien de betere aankoop( goedkoper) omdat er reeds standaard een zonnekap en opbergzakje bijzit. Bij "aangeboden" word de 17-40L regelmatig rond de prijs 450-500 euro te koop aangeboden.
          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

          Comment


          • #6
            Re: Canon EF 17-40mm F 4.0 L USM 77mm of Canon EF-S 10-22mm F 3.5-4.5 USM

            Sterker nog: als ik geld teveel had, zou ik ze waarschijnlijk allebei hebben. Nu ben ik tevreden met de gedachte dat ik een hele brede lens zal hebben als ie op een 5D staat over een tijdje. Op mijn analoge EOS is 't een beest van een lens.

            Ik denk dat de conclusie van de bovenstaande posts kan zijn dat je de 10-22 moet overwegen als je die hele brede hoeken nodig hebt, en anders de 17-40. Volgens mij zijn ze echt wel evenwaardig qua kwaliteit, al zou het me niet verwonderen dat de 17-40 een mooiere bokeh heeft, wat dan weer niet echt een issue is bij een breedhoek hé.
            ______
            www.vue.photo

            Comment


            • #7
              Re: Canon EF 17-40mm F 4.0 L USM 77mm of Canon EF-S 10-22mm F 3.5-4.5 USM

              Wat ik me nog afvroeg, als ik voor de 17-40 zou gaan, overlap ik dan niet te veel met men 28-135?

              Of zijn de verschillen echt zo groot?
              Eos 400D / EFs 18-55mm / EF-S 55-250mm F4-5.6 IS / 50mm f1.8 II / 28-135 f3.5-5.6 IS USM |

              Comment


              • #8
                Re: Canon EF 17-40mm F 4.0 L USM 77mm of Canon EF-S 10-22mm F 3.5-4.5 USM

                Je hebt een 400D zie ik, als je van plan bent binnen een bepaalde periode over te stappen naar een FF, zou ik u zeer zeker de EF 17-40mm f/4 L USM aanraden.

                Blijf je evenwel bij je 400D, dan is volgens mij de EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM de juiste keuze.

                Ik had bij de latere uitbreiding van mijn 350D enkel L objectieven aangekocht omdat ik zeker wist dat ik zou overstappen naar een FF camera ik heb daar nog geen seconde spijt van gehad.

                Een 17-40 op uw 400D zal een 27-64mm worden en zo is die niet echt een groothoek.

                Grtz, RF
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EF 17-40mm F 4.0 L USM 77mm of Canon EF-S 10-22mm F 3.5-4.5 USM

                  Dit is weer een klassiek voorbeeld van 'ooit ga ik naar FF'

                  Het is niet de lens die je morgen (of binnen een jaar) nodig hebt die je moet kopen, koop de lens die je NU wil gebruiken.

                  Ik zal waarschijnlijk ook mijn 40D's door een 5DII (of III, IV wie weet) vervangen, maar dat zal mij niet tegenhouden om nu de lens te kiezen waar ik werk voor heb, dus ik heb oa een EF-S10-22 en een EF-S 17-55, als ik ooit een FF koop dan zet ik deze twee top lenzen gewoon in de koopjeshoek.

                  Akkoord, ik zal ze niet aan nieuwprijs kunnen verkopen, maar ondertussen heb ik er toch wel foto's mee gemaakt die ik anders niet of heel moeilijk had kunnen maken ... en op 5 jaar zijn ze toch fiscaal afgeschreven.

                  Mijn raad : als je niet binnen de maand (in elk geval minder dan 6 maanden) naar een FF gaat en je 400D verkoopt, neem dan gewoon de 10-22, dit is een heel mooie lens voor zijn doel. Zelfs als je naar FF gaat en eventueel toch je 400D houdt (omdat ie te veel waarde verloren heeft) dan kan je de 10-22 nog altijd gebruiken voor het brede werk, het blijft een 16mm op een crop, dan moet je al de 16-35 2.9 kopen, en die is toch wel redelijke duur voor zo'n beperkte inzetbaarheid.

                  Bottomline : koop de EF-S 10-22 en verkoop ze gewoon met je 400D als je naar FF gaat.

                  Mark
                  Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                  Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon EF 17-40mm F 4.0 L USM 77mm of Canon EF-S 10-22mm F 3.5-4.5 USM

                    Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                    Dit is weer een klassiek voorbeeld van 'ooit ga ik naar FF'

                    Het is niet de lens die je morgen (of binnen een jaar) nodig hebt die je moet kopen, koop de lens die je NU wil gebruiken.

                    Ik zal waarschijnlijk ook mijn 40D's door een 5DII (of III, IV wie weet) vervangen, maar dat zal mij niet tegenhouden om nu de lens te kiezen waar ik werk voor heb, dus ik heb oa een EF-S10-22 en een EF-S 17-55, als ik ooit een FF koop dan zet ik deze twee top lenzen gewoon in de koopjeshoek.

                    Akkoord, ik zal ze niet aan nieuwprijs kunnen verkopen, maar ondertussen heb ik er toch wel foto's mee gemaakt die ik anders niet of heel moeilijk had kunnen maken ... en op 5 jaar zijn ze toch fiscaal afgeschreven.

                    Mijn raad : als je niet binnen de maand (in elk geval minder dan 6 maanden) naar een FF gaat en je 400D verkoopt, neem dan gewoon de 10-22, dit is een heel mooie lens voor zijn doel. Zelfs als je naar FF gaat en eventueel toch je 400D houdt (omdat ie te veel waarde verloren heeft) dan kan je de 10-22 nog altijd gebruiken voor het brede werk, het blijft een 16mm op een crop, dan moet je al de 16-35 2.9 kopen, en die is toch wel redelijke duur voor zo'n beperkte inzetbaarheid.

                    Bottomline : koop de EF-S 10-22 en verkoop ze gewoon met je 400D als je naar FF gaat.

                    Mark

                    Leukerd... niet iedereen kan zijn lenzen afschrijven en zeker niet iedereen heeft het budget om de lens te kopen die hij NU wil gebruiken en die later voor minder geld te koop te zetten om dan wéér meer geld uit te geven aan andere lenzen. Dus zo vanzelfsprekend is dat niet.
                    Ik verdien bijvoorbeeld helemaal niet slecht, maar heb bij de bouw van mijn huis veel problemen gehad met de gemeente (ik bespaar je de details, ik word er nog woest van als ik eraan denk) waardoor ik 700€ per maand méér afbetaal dan voorzien, en twee van mijn drie kinderen hebben om redenen die ik hier ook niet ga vernoemen intensief therapie nodig, wat ook ongeveer 300€ per maand kost die ik niet had voorzien. Da's 1000€, elke maand, die ik anders over had. Ik heb dus niet dezelfde luxe als jou en moet bijgevolg goed nadenken over wat mijn volgende aankoop is.
                    Beetje kortzichtig, vind je niet?

                    Het is niet mijn gewoonte om mijn persoonlijke besognes zomaar mede te delen, maar het moet maar eens afgelopen zijn met de vanzelfsprekendheid waarmee sommigen zaken aanraden waarvan ze niet eens weten of de TS er wel het geld voor heeft. Dat steekt, en zeker als dat door onvoorziene omstandigheden komt.
                    Last edited by Vue.photo; 3 september 2008, 09:39.
                    ______
                    www.vue.photo

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon EF 17-40mm F 4.0 L USM 77mm of Canon EF-S 10-22mm F 3.5-4.5 USM

                      Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                      Leukerd... niet iedereen kan zijn lenzen afschrijven en zeker niet iedereen heeft het budget om de lens te kopen die hij NU wil gebruiken en die later voor minder geld te koop te zetten om dan wéér meer geld uit te geven aan andere lenzen. Dus zo vanzelfsprekend is dat niet.
                      Ik verdien bijvoorbeeld helemaal niet slecht, maar heb bij de bouw van mijn huis veel problemen gehad met de gemeente (ik bespaar je de details, ik word er nog woest van als ik eraan denk) waardoor ik 700€ per maand méér afbetaal dan voorzien, en twee van mijn drie kinderen hebben om redenen die ik hier ook niet ga vernoemen intensief therapie nodig, wat ook ongeveer 300€ per maand kost die ik niet had voorzien. Da's 1000€, elke maand, die ik anders over had. Ik heb dus niet dezelfde luxe als jou en moet bijgevolg goed nadenken over wat mijn volgende aankoop is.
                      Beetje kortzichtig, vind je niet?

                      Het is niet mijn gewoonte om mijn persoonlijke besognes zomaar mede te delen, maar het moet maar eens afgelopen zijn met de vanzelfsprekendheid waarmee sommigen zaken aanraden waarvan ze niet eens weten of de TS er wel het geld voor heeft. Dat steekt, en zeker als dat door onvoorziene omstandigheden komt.


                      Als TS achteraf zou beslissen om over te stappen naar een fullframe en hij verkoopt zijn 10-22 voor een verminderde prijs ....dan zal de restwaarde nagenoeg even hoog zijn als die van een occasie 17-40 L. Deze laatste vind je regelmatig hier op het BD-forum......de 10-22 word ook regelmatig tweedehands gezocht. TS gaat bijgevolg weinig of geen last hebben van een meerprijs.
                      Hoe duur je je hobby uiteindelijk maakt heb jezelf in de hand....niemand verplicht u op dit forum tot de aankoop van duurder materiaal.
                      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon EF 17-40mm F 4.0 L USM 77mm of Canon EF-S 10-22mm F 3.5-4.5 USM

                        Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                        Als TS achteraf zou beslissen om over te stappen naar een fullframe en hij verkoopt zijn 10-22 voor een verminderde prijs ....dan zal de restwaarde nagenoeg even hoog zijn als die van een occasie 17-40 L. Deze laatste vind je regelmatig hier op het BD-forum......de 10-22 word ook regelmatig tweedehands gezocht. TS gaat bijgevolg weinig of geen last hebben van een meerprijs.
                        Hoe duur je je hobby uiteindelijk maakt heb jezelf in de hand....niemand verplicht u op dit forum tot de aankoop van duurder materiaal.
                        Da's dan ook weer waar ja... wat niet wegneemt dat dat voor andere situaties niet geldt en er toch geen rekening wordt gehouden met budgetten.
                        Ik zou ook best zo'n 10-22 willen, want ik kan die breedhoek heel goed gebruiken. Maar wat doe ik dan vanaf 23mm?
                        ______
                        www.vue.photo

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon EF 17-40mm F 4.0 L USM 77mm of Canon EF-S 10-22mm F 3.5-4.5 USM

                          Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                          Leukerd... niet iedereen kan zijn lenzen afschrijven en zeker niet iedereen heeft het budget om de lens te kopen die hij NU wil gebruiken en die later voor minder geld te koop te zetten om dan wéér meer geld uit te geven aan andere lenzen. Dus zo vanzelfsprekend is dat niet.
                          Ik vind het heel spijtig voor je dat je zo'n problemen hebt, maar iedereen draagt zijn kruis hoor, wees daar maar gerust in, ik ook, maar ga geen details geven.

                          Verder is je opmerking een beetje kort door de bocht hier vind ik, iedereen denkt dat omdat je je materiaal toch kan afschrijven het gratis is Niets is minder waar, je moet wel eerst het geld verdienen voordat je het kan investeren hoor ... wat er niet is kan je ook niet uitgeven, voor elke Euro die ik in mijn apparatuur steek moet ik werken, en meestal tot een stuk in de nacht.
                          Mijn dag begint om 6u30 en eindigt meestal tegen middernacht (als het meevalt)... mag ik dan die enkele hardverdiende euro's die ik overhou in mijn materiaal steken, ik ben trouwens officieel geregistreerd en ik moet ook netjes belasting betalen op mijn inkomsten, als ik dan iets overhou ben ik al blij .
                          Sorry dat dit off-topic is, maar als je iemand anders zijn rekening begint te maken ben je verkeerd bezig in mijn ogen.

                          Ik heb mijn eerlijke mening aan de TS gegeven, hoe ik het zou aanpakken, akkoord je zal iets inleveren op deze manier, maar in elk geval heb je de lens die je nodig hebt, en die je zal gebruiken, niet een lens die je misschien in de toekomst zou kunnen gebruiken.
                          ik blijf erbij dat op dit moment de TS het beste een 10-22 zou kopen, zeker gezien de andere lenzen die hij ook al heeft, als hij dan ooit naar een FF overschakelt zal zijn 10-22 snel verkocht of geruild zijn voor een 17-40 lens, daar twijfel ik niet aan.

                          Moest me toch effe van het hart

                          Mark
                          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon EF 17-40mm F 4.0 L USM 77mm of Canon EF-S 10-22mm F 3.5-4.5 USM

                            Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                            Ik vind het heel spijtig voor je dat je zo'n problemen hebt, maar iedereen draagt zijn kruis hoor, wees daar maar gerust in, ik ook, maar ga geen details geven.

                            Verder is je opmerking een beetje kort door de bocht hier vind ik, iedereen denkt dat omdat je je materiaal toch kan afschrijven het gratis is Niets is minder waar, je moet wel eerst het geld verdienen voordat je het kan investeren hoor ... wat er niet is kan je ook niet uitgeven, voor elke Euro die ik in mijn apparatuur steek moet ik werken, en meestal tot een stuk in de nacht.
                            Mijn dag begint om 6u30 en eindigt meestal tegen middernacht (als het meevalt)... mag ik dan die enkele hardverdiende euro's die ik overhou in mijn materiaal steken, ik ben trouwens officieel geregistreerd en ik moet ook netjes belasting betalen op mijn inkomsten, als ik dan iets overhou ben ik al blij .
                            Sorry dat dit off-topic is, maar als je iemand anders zijn rekening begint te maken ben je verkeerd bezig in mijn ogen.

                            Ik heb mijn eerlijke mening aan de TS gegeven, hoe ik het zou aanpakken, akkoord je zal iets inleveren op deze manier, maar in elk geval heb je de lens die je nodig hebt, en die je zal gebruiken, niet een lens die je misschien in de toekomst zou kunnen gebruiken.
                            ik blijf erbij dat op dit moment de TS het beste een 10-22 zou kopen, zeker gezien de andere lenzen die hij ook al heeft, als hij dan ooit naar een FF overschakelt zal zijn 10-22 snel verkocht of geruild zijn voor een 17-40 lens, daar twijfel ik niet aan.

                            Moest me toch effe van het hart

                            Mark
                            Tuurlijk draagt iedereen zijn kruis, dat weet ik ook wel, en uiteraard zijn af te schrijven goederen niet gratis, maar 't helpt wel als je ze BTW-loos kan aankopen bijvoorbeeld. Wat er hier niet toe doet.
                            Ik zeg ook totaal niet wat jij met je geld moet doen. Ieder doet ermee wat hij wil... maar zomaar aannemen dat iedereen dat KAN, is dan weer iets anders vind ik, en daar gaat het mij om. Zoals hoger aangehaald, gaat het niet op voor deze situatie, dat heb ik ook toegegeven, maar daar waar mensen hun eerste materiaal aankopen, wordt er vaak niet eens op budget gelet, ook al wordt het wel aangegeven.

                            Je hebt me nu trouwens wel aan het denken gezet... misschien zou ik mijn 17-40 ook beter ruilen tegen een 10-22, maar dan ga ik wel een gat hebben van 23 tot 70mm... en kan ik niks onder de 50mm op mijn analoge camera zetten.
                            ______
                            www.vue.photo

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon EF 17-40mm F 4.0 L USM 77mm of Canon EF-S 10-22mm F 3.5-4.5 USM

                              Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                              Tuurlijk draagt iedereen zijn kruis, dat weet ik ook wel, en uiteraard zijn af te schrijven goederen niet gratis, maar 't helpt wel als je ze BTW-loos kan aankopen bijvoorbeeld. Wat er hier niet toe doet.
                              Het doet er hier inderdaad niet toe, maar het is een verkeerde voorstelling van de realiteit.

                              Als iemand BTW-loos kan aankopen dan verdient hij ook BTW-loos. Maw als hij als handelaar een goed of dienst aan een klant verkoopt en daar 100 euro wil voor krijgen dan zal hij zijn klant wel 121 euro moeten aanrekenen. Klant, die uiteraard de perceptie heeft dat hij 121 euro moet betalen voor dat goed of die dienst. Met die 100 euro netto zal de handelaar dus inderdaad BTW-loos een camera van 121 euro kunnen aanschaffen. Maar dit is dus wel een nuloperatie. Hij heeft dus iets voor 121 euro moeten kunnen aan de man brengen om iets van 121 euro aan te kunnen kopen.

                              BTW is trouwens een Belasting op de Toegevoegde Waarde en niet een soort gunstmaatregel die handelaars, zelfstandigen of bedrijven toelaat zaken goedkoper aan te schaffen dan de particuliere koper.

                              Sorry voor of topic.
                              DigiCam

                              Comment

                              Working...
                              X