Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Info over backuppen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Info over backuppen

    Voorlopig staan al mijn foto's gebackupped op een externe harde schijf. Maar deze begint nu vol te geraken.
    Dus nu vroeg ik mij af of het veilig is om foto's op dvd te zetten om ze te bewaren (en dus plaats te maken voor de meest recente foto's te backuppen)?

    Of is het logischer altijd maar externe harde schijven bij te kopen eenmaal ze vol zijn?

    Hoe bewaren jullie je foto's?
    www.katrijnmichiels.be | blog

  • #2
    Re: Info over backuppen

    DVD is NOT safe...

    harddisks worden tegenwoordig zo goedkoop en goed.... je ken beter geen risico's nemen...

    alles op mijn PC gaat in RAID

    daarna alles op 2 externe HD's bij mij thuis (identieke kopie) en 1 externe HD buitenshuis (ook identieke kopie)...

    better be safe than sorry
    some toys 4 big boys
    http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

    Comment


    • #3
      Re: Info over backuppen

      Waarom is DVD niet safe ??
      Als je je fotos op kwaliteitsdvds zet en die dan gewoon in een doosje steekt en in de kast bewaart, dan zal er heus niks mee gebeuren. Dan is de kans groter dat je schijf crasht. Maar jij maakt 4 extra kopies, dan heb je wel veel overhead he. Dan kan je beter een RAID 5 opstelling gebruiken (in de veronderstelling dat jij mirroring gebruikt).

      Comment


      • #4
        Re: Info over backuppen

        Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
        Waarom is DVD niet safe ??
        Als je je fotos op kwaliteitsdvds zet en die dan gewoon in een doosje steekt en in de kast bewaart, dan zal er heus niks mee gebeuren. Dan is de kans groter dat je schijf crasht. Maar jij maakt 4 extra kopies, dan heb je wel veel overhead he. Dan kan je beter een RAID 5 opstelling gebruiken (in de veronderstelling dat jij mirroring gebruikt).
        Omdat Dvd schijven niet eeuwig zijn, Harde schijven uiteraard ook niet maar die zijn makkelijker te kopieren.
        En met opslag kun je nooit "overhead" hebben...trust me twee kopies op twee verschillende schijven van je back-up is echt geen uitzondering...

        Stel je ook eens voor dat je huis in de fik staat, buiten je kinderen, vrouw,hond, etc.. , zal je als fotograaf ook nog eens je geliefde back-ups willen meenemen...terwijl jij met 100 dvd's moet sleuren zal de andere 1 schijf nemen en naar buiten lopen...overhead?

        Comment


        • #5
          Re: Info over backuppen

          Momenteel koop je al een LaCie HD van 750GB voor amper 99 euro.

          Werk je op Mac? Dan is er nog iets beter : een 1TB TimeCapsule (maar kost wél flink wat meer).

          Comment


          • #6
            Re: Info over backuppen

            Bedankt voor de info
            www.katrijnmichiels.be | blog

            Comment


            • #7
              Re: Info over backuppen

              men systeem:
              elk jaar geef ik een vast bedrag uit aan (externe) harde schijven

              het komt erop neer dat je voor datzelfde bedrag steeds grotere harde schijven hebt.

              op de laatste komt dan steeds ook de voorlaatste.

              perfect mogelijk om uiteindelijk uw werkschijf, back up en back up van de back up te hebben.
              een voordeel.. je spreekt dan over een budget van 100 euro per jaar (back up budget)


              wat ook helpt is regelmatig de échte rommel te deleten
              foto als spiegel of als venster?

              Comment


              • #8
                Re: Info over backuppen

                Zoals reeds aangehaald, een kopie op externe hd volstaat. Deze bewaar je dan best buitenshuis.

                Als 3de backup kan je deze ook op BLUE-RAY schrijven, maar deze gaan bijlange niet zolang mee als harde schijven.
                Canon EOS 5D MKIV | Canon 24-70mm F/2.8 USM | Canon 70-200mm F/2.8 IS MK II USM | Canon 135mm F/2 USM | Canon 50mm F/1.4 USM

                Comment


                • #9
                  Re: Info over backuppen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
                  Waarom is DVD niet safe ??
                  Als je je fotos op kwaliteitsdvds zet en die dan gewoon in een doosje steekt en in de kast bewaart, dan zal er heus niks mee gebeuren. Dan is de kans groter dat je schijf crasht. Maar jij maakt 4 extra kopies, dan heb je wel veel overhead he. Dan kan je beter een RAID 5 opstelling gebruiken (in de veronderstelling dat jij mirroring gebruikt).
                  Blijkbaar zijn er nog altijd veel mensen die denken dat RAID 5 een backup vervangt. Dat is dus niet zo : Bestanden die je wist op een dergelijk systeem ben je kwijt. Recoveren op een RAID systeem is heel wat moeilijker (omdat alle files verspreid zijn over meerdere harddisks).
                  Een backup is net de bedoeling dat je een copie hebt, zodat eens iets wissen niet meer erg is.

                  DVD's en CD's zijn effectief niet veilig. Ik dacht dat ook, tot ik een CD'tje had dat niet meer leesbaar was. Heb toen snel al mijn andere CD's terug gekopieerd op mijn PC + op een externe harde schijf...
                  Groeten,

                  Polleke

                  Comment


                  • #10
                    Re: Info over backuppen

                    Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                    Blijkbaar zijn er nog altijd veel mensen die denken dat RAID 5 een backup vervangt. Dat is dus niet zo : Bestanden die je wist op een dergelijk systeem ben je kwijt. Recoveren op een RAID systeem is heel wat moeilijker (omdat alle files verspreid zijn over meerdere harddisks).
                    Klopt, want als je RAID 5 toestel zélf kapot is (zoals ik momenteel voor heb) dan ben je alles kwijt. Gelukkig is mijn RAID 5 array op zich reeds één van mijn 2 BU's.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Info over backuppen

                      In de makro gekocht, toshiba schijf 1Tb, dacht 129 euro ?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Info over backuppen

                        Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                        Blijkbaar zijn er nog altijd veel mensen die denken dat RAID 5 een backup vervangt. Dat is dus niet zo : Bestanden die je wist op een dergelijk systeem ben je kwijt. Recoveren op een RAID systeem is heel wat moeilijker (omdat alle files verspreid zijn over meerdere harddisks).
                        Een backup is net de bedoeling dat je een copie hebt, zodat eens iets wissen niet meer erg is.

                        DVD's en CD's zijn effectief niet veilig. Ik dacht dat ook, tot ik een CD'tje had dat niet meer leesbaar was. Heb toen snel al mijn andere CD's terug gekopieerd op mijn PC + op een externe harde schijf...
                        Mijn punt is als hij mirroring gebruikt op z'n pc, dan kan hij misschien beter een 3de schijf bijsteken en RAID5 gebruiken, dan kan hij die volle 1,5 GB benutten. Als er 1 schijf crasht, dan kan die 3de schijf gereconstrueerd worden. Los staande van die extra backups dat em maakt op 2 externe schijven.....

                        Comment


                        • #13
                          Re: Info over backuppen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
                          Mijn punt is als hij mirroring gebruikt op z'n pc, dan kan hij misschien beter een 3de schijf bijsteken en RAID5 gebruiken, dan kan hij die volle 1,5 GB benutten. Als er 1 schijf crasht, dan kan die 3de schijf gereconstrueerd worden. Los staande van die extra backups dat em maakt op 2 externe schijven.....
                          Van waar haal je die 1.5 GB ? In huidige tijden geraakt daar niet veel meer op hé ;-).

                          En bij RAID 5 verlies je ook de inhoud van 1 schijf. Meestal zitten er 3 in zo'n array. 33% is al beter dan 50%, maar de volle ruimte zou ik het nog niet noemen...
                          Groeten,

                          Polleke

                          Comment


                          • #14
                            Re: Info over backuppen

                            Oops, ik bedoelde 1,5 tera in de veronderstelling als hij 2 schijven van 500GB heeft .

                            Comment


                            • #15
                              Re: Info over backuppen

                              ik heb 2 externe harde schijven waar ik een exacte copy op heb staan van de externe HD die ik gebruik om effectief op te werken.

                              Met gratis programma Allway Sync houd ik die heeeel gemakkelijk synchroon...

                              Mijn werkschijf heb ik steeds bij me en de andere 2 staan op werk...
                              With Canon, I can (or at least try)
                              Photastic.be ~ Passion for the picture
                              Nieuwe site

                              Comment

                              Working...
                              X