Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Enkele beoordelingen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Enkele beoordelingen

    Even mijn bevindingen van enkele foto’s Challenge Aug 08 “Vrij Onderwerp”.

    Op die manier worden ook eens de foto’s uit de 88 inzendingen die de top niet behaalden eens besproken.

    De beoordelingen zijn telkens beoordelingen gegeven onmiddellijk na de evaluatie dus los van de beoordelingen gegeven in de Challenge.

    Dit betekend dat de beoordelingen zowel over- als onder- beoordeeld kunnen zijn in vergelijk met de uiteindelijke uitslag.

    De foto’s zijn hier niet geplaatst in functie van de rangschikking maar wel in de volgorde waarin de foto werd ontvangen.

    Deelnemer: Josv (Behaalde de 73ste plaats)

    Titel: Foto genomen op een tentoonstelling ivm kunst in een iets wat donkere schuur, De foto (deel van kunstwerk) met opzet genomen, door de camera lichtjes te bewegen. Enkel in PS een heel kleine aanpassing gedaan op niveau van kleurversterking.

    Link foto

    Deze foto spreekt me wel erg aan en al is het natuurlijk moeilijk om nu te voorspellen waar je zal eindigen, kan ik je toch verzekeren dat je best een hoge score zal mogen verwachten. Het beeld op zich is reeds een mooi kunstwerk. Maar je brengt met heel veel expressie de kop op de ijzeren staaf in beeld. Er zijn dan op fotografisch vlak meerdere elementen die de foto meer dan gewoon maken. Het benaderd sterk een schilderij. Zeker een foto welke zou worden afgedrukt op doek goed tot zijn recht zou komen.

    Verder heeft het softe van de kleuren een heel erg mystiek gevoel. De kleine beweging welke je maakte tijdens het fotograferen hebben het gevoel van mystiek nog verhoogt.

    Tot besluit een prachtige foto met een hoog kunstzinnige waarde.

    Deelnemer: BelLisa (Behaalde de 18de Plaats)
    Titel: Bezig bijtje

    Link foto

    Het is alvast een foto met een hoog kwaliteitsgehalte. Ben zeker dat je met deze foto de andere Challengers zal dwingen kwalitatief werk af te leveren. De foto munt uit op het vlak van scherpte en de mooie natuurlijke kleuren. De belichting is subliem waardoor men een wonder mooie glans krijgt op de oogjes en de transparante vleugeltjes. Door de mooie rustige achtergrond gaat alle aandacht naar het bezig bijtje.

    Wat zou ik bij machte willen zijn deze kunst van fotografie te kunnen beheersen.

    Alvast een mogelijke topper als het geen winnaar wordt wie weet.


    Deelnemer:Lucie 54 (Behaalde de 52ste plaats)
    Titel: Om tranen in de ogen te krijgen. Foto genomen 8-8-2008

    Link foto

    Het is alvast een foto met een hoog kwaliteitsgehalte. Ik ben zeker dat je met deze foto een mooie variatie zal brengen in de Challenge. De foto munt uit op het vlak van scherpte, mooie natuurlijke kleuren. Wat alvast duid op een juist gebruik van je witbalans. De belichting is subliem waardoor je een mooi belicht beeld krijgt zonder hinderlijke schaduwen noch hinderlijke reflecties op het lemmer van het mes. Verder gebruik je een goede DOF met de scherpte op de juiste plaats namelijk op mes en de ajuinringen. De foto wordt gebracht in een sterke compositie welke het stilleven zeker ten goed komt. De zachte neutrale achtergrond brengt mooie rust in het geheel.

    Alvast een foto die de strijd voor een waardige Challenge plaatsje waardig is.


    Deelnemer: Lut (Behaalde de 7de plaats)
    Titel: Als de groten het speelgoed van de kleintjes in handen krijgen ..., dan begint de fotofun !

    link foto

    Alweer een foto waar men in de Challenge rekening zal mee moeten houden. Vooral de inwerking van de kleuren bij het openen van het beeld is fascinerend.
    Maar eens de fascinatie is uitgewerkt en men met de 2 voetjes terug op de aarde staat zijn er nog heel wat fotografische bijzonderheden op te merken.

    De egale pastelkleurige neutrale ondergrond zonder naad dia zacht overgaat naar boven toe in een zwarte egale achtergrond maakt niet alleen de spiraal los van de deze onder- en achtergrond maar versterk het driedimensionaal gevoel.

    Zorgvuldig werd de belichting van bovenaf gekozen waardoor de schaduw van de kleurige spiraal mooi geprojecteerd wordt op de ondergrond.

    Door het invallende licht van bovenaf krijgt men op de bovenkant van de spiraal een mooie glinsterende reflectie die op zijn beurt een denkbeeldige cirkel vormt.

    De lichtbundel welke zich ongehinderd kan projecteren in het midden van het grondvlak vormt voor mij het centrale spanningspunt waar de ogen een rustpunt kunnen vinden.

    Verder is er een zekere symmetrie in het beeld waar te nemen, allen het kleurenspectrum neemt niet deel aan de symmetrische voorstelling.

    Als minpuntje is mogelijk aan te stippen dat er een weinig kleurruis in het donker gedeelte van de achtergrond is waar te nemen. Maar deze ruis mag gezien de ongunstige lichtomstandigheden waarin moest worden gewerkt om dit resultaat te verkrijgen als verwaarloosbaar worden beschouwd.

    Deelnemer:bere (Bhaalde de 32ste plaats)

    Titel:De handjes van 2 neefjes, 3 en 9 maanden oud, vangen waterdruppels.*

    link foto

    Mooi hoe deze foto mij zoveel vertelt.

    Fotografie is niet alleen spelen met licht het is ook het vastleggen van het heden voor later.

    Handen van oudere mensen vertellen heel vaak een levensverhaal.

    Hier zijn het de handjes van heel kleine kindjes die ons het verhaal brengen. Het verhaal van ontdekkende sensatie. Het verhaal van zin hebben in het leven. Ontdekkende handjes zoals ze grijpen naar de vallende waterdruppels vertellen me dat voor deze mensjes in wording de wereld voor hen open ligt. Mooi om zien hoe de groei van deze 2 baby’s in evolutie is. Kijk maar eens even naar het verschil in grote van deze 2 grijpgrage handjes.

    Fototechnisch een geslaagde foto. De korte sluitertijd van 1/8000 sec bevriest perfect de vallende waterdruppels. Een goede gebruik van DOF (scherptediepte) waardoor je heel veel diepte krijgt in de foto en de handjes en de waterdruppels los komen van de achtergrond. De tedere blanke huid van de jonge handjes zijn dan weer mooi in contrast met het prille groen van de achtergrond. Het prille groen dat dan weer mooi samen gaat met het jonge leven in wording.

    De grootste scherpte vinden we terug in de grote waterdruppel waar de 2 handjes gretig naar grijpen. Deze waterdruppel is dan ook gelijktijdig het spanningspunt en het rustpunt van dit heerlijk tafereeltje.

    Een foto die zeker niet mis zou staan in de inkom van een kinderopvangtehuis of moederhuis.


    Deelnemer:GALLOSH (Behaalde de 2de plaats)
    Titel:

    link foto

    OEI OEi Oei oei ik vrees ik vrees dat je hier wel eens zou kunnen gaan lopen met de topfoto van de maand. Dit omdat er heel wat elementen in zitten die een hoge score verdienen zoals:

    - De originaliteit ongelooglijk goed gevonden
    - De vrolijkheid en opgewektheid die van dit ontwerp uitgaat
    - De eenvoud van opvatting en uitvoering
    - De kindvriendelijkheid
    - De herkenbaarheid

    Allemaal elementen die een goede reclame foto in zich moet hebben om in te slaan bij het groot publiek. Is ook een foto welke je ze eenmaal gezien hebt je later zal blijven herinneren.

    De scherpte is voortreffelijk. De compositie is uitmuntend.

    Op zich is het een vlakke foto met weinig diepte maar dit heb je dan weer uitstekend opgevangen door de kranten, tijdschriften of wat het ook mag zijn min of meer diagonaal in beeld te brengen.

    Ik heb je exif bekeken en zie dat je met een redelijke ISO waarde van 500 heb moeten werken. Een lange sluitertijd diende te gebruiken. Wat zou kunnen duiden dat je de foto diende te nemen in minder goede lichtomstandigheden. Wat me dan weer verbaast dat je foto geen ruis vertoont.

    Ben benieuwd of deze foto ook zo positief zal overkomen bij de Challengers. Laat het ons in ieder geval maar hopen.

    We zijn uiteraard nog niet aan de einddatum van de inzendingen en ik weet dat er nog een geduchte fotografen hun foto moet insturen die mogelijk (maar zal toch niet eenvoudig zijn) deze inzending kan overtreffen.

    Deelnemer:ghrm (Behaalde de 63ste plaats)
    Titel:stil-leven op kerkbank 8

    link foto

    Voor mij toch wel een leuke foto. Bij stil levens moet je als fotograaf nog meer oog hebben voor detail dat wat er van een doorsnee fotograaf wordt verwacht. Hier heb je duidelijk het goede oog voor het detail en je brengt het nog wonderlijk mooi en in zijn eenvoud naar voor. Mooi is dat je in deze eenvoud de oudheid van de kerkbank naar voorbrengt die getuigt hoe vaak men op deze leuning steun vond (mogelijk letterlijk en figuurlijk).

    De 8 op de kerkbank vormt een mooi spanningspunt in de foto. Het is ook het punt waar de ogen tot rust komt.

    De aangebrachte 8 getuigt van een zekere stiptheid en opgelegde orde die eigen was aan de tijd dat deze kerkbank meer in gebruik was. Om de een of andere reden doet deze kerkbank me een beetje denken aan de concentratiekampen.

    Verder is de neutrale vage achtergrond mooi in kleur evenwicht met de bank die hier het hoofdonderwerp is.

    Ik heb de indruk dat de leuning van deze bank wat minimaal scheef staat.

    Dus best een foto die bij liefhebbers van stil-leven wel zal gewaardeerd worden.

    Deelnemer:Stampers (Behaalde de 13de plaats)
    Titel:

    link foto

    Wat een spanning ! Nog een klein beetje meer kracht en deze foto had ook nog verleden maand kunnen deelnemen aan “Ontspanning”.

    Alweer een foto met heel wat creatief denkwerk. Ondanks de eenvoud van beeld blijft het niet bij eenvoud van uitvoering.

    Hier werd vooral bij de opbouw en uitvoering heel veel aandacht en zorg besteed en de scherpte en de juiste belichting. De lichte diagonale opstelling van het touw brengt de foto heel eventjes uit ballans waardoor er wat extra gevoel van spanning aan de foto wordt toegevoegd. Een toevoeging die hier dan bij dit beeld zeker niet misplaatst is.

    Door de egale achtergrond in min of meer complementaire kleur zorgt er voor dat het touw los komt van zijn achtergrond. De cirkelvormige belichting welke geprojecteerd wordt op de achtergrond verhoogt niet alleen effect dat het touw loskomt van de achtergrond maar creëert min om meer een denkbeeldig tunneleffect die dan op zijn beurt heel wat denkbeeldige diepte aan te foto toevoegt.

    Weer een foto waar we voor de eindmeet rekening mee zullen moeten houden.

    Deelnemer:mypicture (Behaalde de 24ste plaats)
    Titel:Hindernis*

    link foto

    Dit is toch wel een geslaagde foto met een hoge moeilijkheidsgraad.

    Mooie actiefoto. Goede belichting, mooie scherpte en frisse kleuren.

    Bij het nemen van dergelijke foto’s zijn er uiteraard heel wat beperkingen waar de amateur fotograaf meestal geen inpakt op geeft.
    Bij deze foto komt dat blijkbaar spijtig tot uiting. Ik vermoed dat de fotograaf hier weinig bewegingsruimte had en genoodzaakt was zijn foto te nemen van een vaste plaats.
    Hierdoor komt de foto wat vlak over. Maar de foto heeft dan weer andere merkwaardige positieve elementen in zich. Daar de foto recht op de ruiter en paard werd genomen krijgen we een perfect beeld van hoe ruiter en paard welke bezig zijn met de uitvoering van een springmanoeuvre. Beiden ruiter en paard zijn zich al mentaal aan het voorbereiden voor het nemen van de volgende hindernis. De mimiek van de ruiter spreekt boekdelen. Anderzijds zien we ook dat de ruiter met gestrekte benen zich voorbereid op de landing van de reeds genomen hindernis.
    Als we goed kijken zien we dat het paard met ingetrokken achterste benen de hindernis aan het nemen is.

    Jammer dat de foto genomen werd in een wijk waardoor de achterliggende huizen nogal storend en druk overkomen. Een grotere diafragmaopening (kleine F getal) gekoppeld aan een nog kortere sluitertijd zou met een telelens op 135 mm mogelijk meer DOF gegeven hebben waardoor de achtergrond waziger en minder storend zou zijn overgekomen.
    Heel vaak is fotografie het snel ingrijpen op het juiste moment en moet men heel vaak snel een compromis maken.

    Maar ondanks de beperkte mogelijkheden waar de fotograaf zelf maar beperkt kon ingrijpen werd hier toch een mooie momentopname gemaakt van een actie waar heel veel snelheid aan te pas komt.
    Last edited by spooky; 1 september 2008, 13:32.
    Spookys Fotoweb
    BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

  • #2
    Re: Enekele beoordelingen

    Uitstekend en positief commentaar, Spooky.

    Mijn persoonlijke favoriet deze maand (en ook in mijn commentaar zo vermeld) was de foto van bere (de kinderhandjes, de waterdruppels). Ongelooflijk hoe zo'n mooie foto op de 32ste plaats kan stranden!

    Het grote probleem van digitale fotografie is dat men vandaag de dag blijkbaar veel meer aandacht heeft voor scherpte, afwezigheid van ruis, van storende elementen enz., mijns inziens veel meer dan vroeger met de analoge fotografie (ik moet zeggen dat ik alleen maar familiekiekjes maakte, snapshots, met mijn eenvoudige "kodakskes"). Met digitale fotografie lijkt de wereld weeral een stukje "harder" geworden te zijn, waar techniek overheerst op menselijkheid, op hart & ziel, enz.

    (Maar wellicht word ikzelf alleen een dagje ouder, en wat weemoediger misschien...)
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Enkele beoordelingen

      @ to Les C

      Inderdaad de manier van digitaal fotograferen kan niet meer vergeleken worden met het analoog tijdperk.

      In de tijd dat we analoog fotografeerden dus met filmrolletjes sprongen we zuinig om met het schieten van beelden. We wisten dat iedere foto welke geschoten was geld koste. Een mislukte foto was dan ook weggesmeten geld. Daarom gingen we in de eerste plaats al veel zuiniger om met in het wilde weg nemen van foto’s. We namen dan ik meer tijd voor het nemen van een foto. Meestal waren de toestellen minder gesofisticeerd dan de huidige digitale toestellen. Daarom ging vooral meer aandacht naar de compositie en minder aandacht naar scherpte.

      Dan hadden we ook nog het fenomeen dat veelal voor vele amateur fotografen van toen een zeker tijdspanne lag tussen het nemen van de foto en de eigenlijke ontwikkeling van de foto. Persoonlijk had ik bij het zien van de uiteindelijke ontwikkelde foto 3 mogelijke ervaringen. Bij een eerste mogelijkheid waren mijn verwachtingen zo hoog gespannen en had ik voor de foto ontwikkeld was een ideaal gefantaseerd beeld waardoor heel wat foto’s me teleurstelden en ontgoochelden en tegenvielen. Een tweede mogelijkheid bestond erin dat ik al gewoon blij was dat de foto acceptabel toonbaar was. De derde en laatste mogelijkheid welke me heel zelden overkwam had ik een foto die me een zekere tevredenheid gaf. Ik mocht toen niet klagen gezien ik beschikte over een eigen donkere kamer wat me toeliet wat meer foto’s de maken dan zij die enkel aangewezen waren op ontwikkelcentrales. Toch bleef de fotografie me steeds boeien omdat het een uitdaging bleef om te proberen jezelf te overtreffen.

      De huidige digitale fotografie opende voor velen heel wat deuren. Men kon en kan gewoon in het wilde weg foto’s nemen zonder zich te moeten om bekommeren om minder geslaagde foto’s. Dus minder zorgen over de kostprijs. Een mislukte foto kan je nu gewon dumpen zonder enig geldelijk verlies. Bij de aanvang van de digitale fotografie waren we allen met verwondering geslagen over ons fotografisch kunnen. We stonden verwonderd wat we konden. Er was een zekere euforie. Het fotograferen was en is nu toegankelijk en veel eenvoudiger geworden voor iedereen. Juist deze eenvoud van het digitaal fotograferen bemoeilijkt het nemen van goede foto’s. We worden nu overstelpt me met goede tot zeer goede en zelfs tot uitmuntende foto’s. Hierdoor worden de verwachtingen van een goede foto meteen veel hoger geplaatst en wordt het steeds moeilijker om een uit de ban springende foto te brengen.

      Dit betekend dat we steeds meer en meer ons moeten toeleggen op de kennis van het toestel, zich de algemene regels van de fotografie moeten gaan toe eigenen en vooral moeten op zoek gaan naar uitzonderlijke originaliteit en creativiteit wil men een foto hebben waar men dagen nadien nog over praat.

      Maar om te komen tot goede fotografie blijft het noodzakelijk heel veel te fotograferen en vooral oog te hebben voor foto’s van andere fotografen.
      Spookys Fotoweb
      BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

      Comment


      • #4
        Re: Enekele beoordelingen

        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        Uitstekend en positief commentaar, Spooky.

        Ik volg voor de volle 200%

        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        Mijn persoonlijke favoriet deze maand (en ook in mijn commentaar zo vermeld) was de foto van bere (de kinderhandjes, de waterdruppels). Ongelooflijk hoe zo'n mooie foto op de 32ste plaats kan stranden!
        Ik vrees dat het probleem veel verder gaat dan alleen de scherpte
        De concurrentie van deze maand was bikkelhard en hoe je het ook bekijkt, het komt bij een fotowedstrijd altijd neer op de beste zijn.
        Een eerste aanblik op een foto bepaald bij velen al de eerste catalogering.
        Doordat niet iedereen hetzelfde zoekt in een foto krijgen sommige foto's andere reacties dan andere.

        Ook ik had deze foto niet als een top10 gerekend (gedeelde 18e plaats) voor deze challenge wat niet wil zeggen dat ik de foto op zich niet geslaagd vind.

        Tja.. Het leven kan soms hard zijn.

        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        Het grote probleem van digitale fotografie is dat men vandaag de dag blijkbaar veel meer aandacht heeft voor scherpte, afwezigheid van ruis, van storende elementen enz., mijns inziens veel meer dan vroeger met de analoge fotografie (ik moet zeggen dat ik alleen maar familiekiekjes maakte, snapshots, met mijn eenvoudige "kodakskes"). Met digitale fotografie lijkt de wereld weeral een stukje "harder" geworden te zijn, waar techniek overheerst op menselijkheid, op hart & ziel, enz.
        Ik denk niet dat dit volledig waar is. Het is wel zo dat met het digitale tijdperk meer 'fotografen' in 't strijdperk toegetreden zijn en dat de beoordeling van foto's daardoor niet meer 'volgens de regels van de kunst' gebeurd.
        Ik heb vroeger nog wel eens wedstrijden meegevolgd (analoog) en ook toen werd al voor de top10 naar globale afwerking gekeken.
        Ja ... ruis werd soms als meerwaarde gezien...
        Ja ... onscherp was soms prachtig
        Ja ... vignetering bleek toen een kunst
        En Jammer genoeg ... Ja ... de huidige generatie ziet dit niet meer zo

        Er wordt teveel naar foto's gekeken omwille van de foto en niet meer omwille van de kunst die door het beeld voort gebracht is.

        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        (Maar wellicht word ikzelf alleen een dagje ouder, en wat weemoediger misschien...)
        Nee hoor ... Gewoon het inzicht van een volwassen persoon met een pak levenservaring.



        En ja .. Ik ben een babbelaar die eens moet leren stoppen
        Amen
        .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
        ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

        Comment


        • #5
          Re: Enekele beoordelingen

          Oorspronkelijk geplaatst door Decapix Bekijk bericht
          En ja .. Ik ben een babbelaar die eens moet leren stoppen
          Amen
          Voorlopig toch nog niet, hé! Je bent goed bezig!


          (bovendien zijn ook deze posts een manier om wat leven in de Challenge brouwerij te brengen, zoals ik je trouwens in een andere thread geantwoord heb)
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Enkele beoordelingen

            @ LesC en Decapix,

            het is nu eenmaal zo dat met de digitale fotografie meer en meer rekening gehouden wordt met de qualiteit van de foto , en meer bepaald rekening gaat houden met de zogenaamde "regeltjes van de kunst" omwille van het feit dat men beter en sneller dan vroeger de resultaten van de foto kan bekijken. Met als gevolg dat je ook veel sneller jezelf ( of je foto ) kan verbeteren. De mensen worden kritischer op die bepaalde vlakken. Ik ondervind het van mezelf ook trouwens. Ik ben helemaal niet zo snel tevreden met m'n resultaten.

            Als al deze punten en schoonheidsfoutjes in orde zijn, is het natuurlijk ook de kunst om een foto te brengen die in de smaak valt.

            Ik heb het met mijn foto deze keer ook ondervonden. Ik heb hem door verschillende mensen laten beoordelen en fototechnisch was er zeer weinig op aan te merken. Dit heeft zich ook wel deels geuit in de zeer weinige opmerkingen. Toch is de foto op zich niet echt in de smaak gevallen bij de meerderheid. Het is steeds toch nog een beetje gokken of de anderen de zelfde smaak delen als jezelf.

            Tigo
            To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
            Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

            Comment


            • #7
              Re: Enkele beoordelingen

              't Was een mooie foto, Tigo (ben opnieuw gaan kijken) die ik hetzelfde beoordeeld heb als wat je gemiddeld haalde. Ware het niet in Z/W geweest (), je had van mij 2 punten meer gekregen. Sorry, hoor, maar voor mij was de omzetting echt geen toegevoegde waarde. Zelden trouwens.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment

              Working...
              X