Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wat moet worden angepast ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • wat moet worden angepast ?

    hallo iedereen

    Ik heb op reis een aantal fotos genomen in raw.
    waneer ik deze nu wil aanpassen in fotoschop kan ik deze niet opslaan .
    ik krijg het bericht aanpassen in windows verkenner eigenschappen om vergrendeling van bestand op te heffen .
    Kunnen jullie mij helpen ?

  • #2
    Re: wat moet worden angepast ?

    denk... waar nodig bewerken in RAW en dan omzetten naar naar jpeg voor verdere bewerking in Fotoshop.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: wat moet worden angepast ?

      Kan het zijn dat de originele bestanden om één of andere reden enkel-lezen zijn?
      (kan je nagaan via windows verkenner, rechter muisklik op een bestand en eigenschappen opvragen... daar moet het vinkje 'alleen lezen' AF staan.)
      Nikon D80 / AF-S DX Nikkor 18-135mm f3.5-5.6G / AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f2.8G IF-ED / Tokina AT-X Pro 12-24 f4 (IF) DX

      Comment


      • #4
        Re: wat moet worden angepast ?

        dank voor de tips


        Het afvinken van alleen lezen helpt niet .
        als ik ze overzet naar jpg is er inderdaad geen probleem .

        Comment


        • #5
          Re: wat moet worden angepast ?

          In PS worden veranderingen in je RAW file niet opgeslagen in die file, maar in een XML bestandje met de zelfde naam, dus DSC1111.NEF + DSC1111.XML is de 'ontwikkelde' foto. In deze file staan de bewerkingen opgeslagen, dus als je de volgende keer DSC1111.NEF opent leest de ACR ook DSC1111.XML en past die toe. Wil je opnieuw beginnen, hoef je alleen maar de XML file te deleten.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment

          Working...
          X