Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtsterke lens of flits ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lichtsterke lens of flits ?

    Ik bezit een Nikon D50 met lens 18-200 VR.
    Nu heb ik de keuze om een flits of een lichtsterke lens aan te kopen.
    Wie kan er mij advies geven.
    Mag ook bij Sigma, Tamron,.... zijn.
    Budget max. 500 Euro.
    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: Lichtsterke lens of flits ?

    Nog vaag hoor.

    Misschien moet je eerst eens aangeven wanneer je licht te kort komt : bvb bij een voetbalwedstrijd omdat op een sombere dag je sluitertijd te laag zit of bvb op een feestje omdat je in het bijna donker moet werken? In het eerste geval ben je met een flits niet veel geholpen maar in het tweede geval misschien wel.

    En bij welke brandpuntafstand mis je meestal licht? Bij 18 mm of bij 200 mm. Een lichtsterke 18-200 zal je namelijk niet vinden. Dus ga je moeten kiezen tussen groothoek, normaal bereik, of tele.

    Nog iets anders : je hebt nu een flits op het toestel. Is die niet voldoende? Zoniet graag wat uitleg in welke omstandigheden zodat we beter kunnen inschatten wat de motivatie van je dillema "flits of lichtsterke lens" is
    DigiCam

    Comment


    • #3
      Re: Lichtsterke lens of flits ?

      Zoals voorgaande poster het aangeeft zijn dit 2 totaal verschillende items. Een flits heeft gewoon een andere functie dan een lichtsterke lens.
      Alles hangt van de omstandigheden en de situatie af. Bijvoorbeeld een tegenlichtsituatie kan je met een lichtsterke prime niet redden, met een invulflits is dit vrij eenvoudig.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

      Comment


      • #4
        Re: Lichtsterke lens of flits ?

        ik heb van mijn 80-200mm f/2.8 zeker meer plezier als van mijn 550ex flitser

        vandaar dat ik mijn flitser ook verkocht heb...

        hangt natuurlijk volledig van je gebruik af...
        Mijn foto's
        Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

        Comment


        • #5
          Re: Lichtsterke lens of flits ?

          Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
          ik heb van mijn 80-200mm f/2.8 zeker meer plezier als van mijn 550ex flitser

          vandaar dat ik mijn flitser ook verkocht heb...

          Als je hem dan ook eens wil opsturen of tenminste wil reageren op mijn PM's of mails...
          How a terrible thing is knowledge, when it brings no profit to the wise?

          Portfolio Website

          Comment


          • #6
            Re: Lichtsterke lens of flits ?

            Daar waar je mag en kunt flitsen (geen te grote afstand), ben je meestal beter af met de flitser. Je moet wel zoeken naar evenwicht tussen flitslicht en bestaand licht. Vraagt wel wat ervaring, maar je kunt het uiteindelijk gebruiken in zeer moeilijke licht omstandigheden, daar waar je lichtsterke lens het al lang opgegeven heeft, en je onderwerp mag nog bewegen ook.

            Comment


            • #7
              Re: Lichtsterke lens of flits ?

              ik denk dat je fotografisch gezien betere resultaten kunt behalen met een lichtsterke lens dan met een flitser. Hoe langer ik fotografeer hoe meer ik wil doen met bestaand licht. Ik gebruik mijn externe flits gewoon voor mijn werk als persfotograaf, op momenten dat alles helder moet zijn zonder schaduwen. Meestal buiten.
              Ik zou zeggen : ga voor de lichtsterke lens en koop wat later een tweedehands flitser.

              Stephan Vanfleteren, Michiel Hendryckx, ... gebruiken bijna nooit een flits. Gewoon leren werken met het licht dat er is. Met lichtsterke lenzen kan je echt spelen met de scherptediepte.
              Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

              Comment


              • #8
                Re: Lichtsterke lens of flits ?

                Ik gebruik de flitser ook zo weinig mogelijk, maar als er echt te weinig licht is om met bijvoorbeeld een 50mm f1,4 nog een foto te maken op iso 1600 of zelfs 3200, dan is de flitser toch de enige mogelijkheid...


                Een lichtsterke flitser vervangt geen flitser, en een flitser vervangt ook niet de voordelen van een lichtsterke lens.

                Met een lichtsterke lens kan je zo lang mogelijk de aanwezige verlichting gebruiken waardoor de sfeer behouden blijft, maar met die lichtsterle lens moet je er dan wel de héél beperkte scherptediepte bijnemen als je met het diafragma volledig open moet werken.

                Een flitser kan bijvoorbeeld ook gebruikt worden bij tegenlicht (als er genoeg licht is dus, maar als het uit de verkeerde richting komt), om het onderwerp beter te belichten.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Lichtsterke lens of flits ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door DigiCam Bekijk bericht
                  Nog vaag hoor.

                  Misschien moet je eerst eens aangeven wanneer je licht te kort komt : bvb bij een voetbalwedstrijd omdat op een sombere dag je sluitertijd te laag zit of bvb op een feestje omdat je in het bijna donker moet werken? In het eerste geval ben je met een flits niet veel geholpen maar in het tweede geval misschien wel.

                  En bij welke brandpuntafstand mis je meestal licht? Bij 18 mm of bij 200 mm. Een lichtsterke 18-200 zal je namelijk niet vinden. Dus ga je moeten kiezen tussen groothoek, normaal bereik, of tele.

                  Nog iets anders : je hebt nu een flits op het toestel. Is die niet voldoende? Zoniet graag wat uitleg in welke omstandigheden zodat we beter kunnen inschatten wat de motivatie van je dillema "flits of lichtsterke lens" is
                  ik vind dat Digicam de juiste vragen stelt en ik moet vaststellen dat de TS deze niet beantwoordt.
                  Geen interesse meer ???
                  Zolang TS niet wat meer uitleg geeft ga ik hieraan geen papier vuilmaken (allee elektriek verbruiken).
                  erik, Nikon materiaal

                  'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lichtsterke lens of flits ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Reginald Dwight Bekijk bericht
                    ik denk dat je fotografisch gezien betere resultaten kunt behalen met een lichtsterke lens dan met een flitser. Hoe langer ik fotografeer hoe meer ik wil doen met bestaand licht. Ik gebruik mijn externe flits gewoon voor mijn werk als persfotograaf, op momenten dat alles helder moet zijn zonder schaduwen. Meestal buiten.
                    Ik zou zeggen : ga voor de lichtsterke lens en koop wat later een tweedehands flitser.

                    Stephan Vanfleteren, Michiel Hendryckx, ... gebruiken bijna nooit een flits. Gewoon leren werken met het licht dat er is. Met lichtsterke lenzen kan je echt spelen met de scherptediepte.
                    Flitser gebruiken is inderdaad moeilijker en vraagt een serieuze leercurve als je een goed evenwicht wilt hebben tussen bestaand licht en flitslicht.
                    De digitale toestellen bieden hier veel meer mogelijkheden dan vroeger het geval was, en je kunt met wat ervaring zodanig flitsen dat de sfeer behouden blijft. Voor ZW-fotografie is dit zelfs nog eenvoudiger. Je kunt met flits ook heel mooie effecten verkrijgen en meer dynamiek in je beelden leggen, die meer voldoen aan huidige trend in de fotografie.

                    Natuurlijk flitslicht is beperkt in ruimte, en lenzen in snelheid.
                    Iedereen heeft uiteraard zijn eigen stijl van fotograferen, dacht dat Carl de Keyzer bekent is geworden door gebruik van flitslicht, weliswaar op een wat ongewone wijze.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lichtsterke lens of flits ?

                      Lichtsterkere objectieven zullen over 't algemeen ook makkelijker kunnen focusseren in minder goede lichtomstandigheden. Maar je mag er ook geen wonderen van verwachten. En ook: fotograferen in F2.8 geeft meer licht, maar ook minder scherptediepte.

                      mvg

                      Comment

                      Working...
                      X