Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stofje IN lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Stofje IN lens

    Ik zie dat in mijn 18-250 Pentax lens er een stofje achter de eerste lens zit. Is dat normaal of is dat een constructiefout ?
    Kan de Beuckelaer dit verhelpen ? (en binnen een korte tijd, we vertrekken per 1 oktober op vaklantie)
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye


  • #2
    Re: Stofje IN lens

    Is het stofje zichtbaar in je foto's als je de lens gebruikt? Fotografeer eens een heldere lucht of een wit blad met een hoog diafragma ( f 11 of hoger). Als je dan niet ziet op je foto's, denk ik niet dat er iets aan de hand is en kun je gerust op reis. Bekijk de foto wel op een PC, niet op je LCD-schermpje.

    Indien het wel te zien is, terug naar de fotohandel.
    Last edited by Omag; 28 augustus 2008, 21:03. Reden: Stofjes in mijn spelling...
    Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

    Comment


    • #3
      Re: Stofje IN lens

      Na een tijdje zie je in de meeste lenzen wel ergens een stofje zitten, maar dat zie je zelden op de foto.
      Als je het niet ziet, dan moet je er ook niets aan laten doen.
      Als je het wel ziet op de foto, dan mag je echt niet te lang wachten om ze te laten repareren (reinigen), want anders zal de lens niet op tijd terug zijn.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Stofje IN lens

        Zeker niet paranoid over stof in lens worden! Mensen worden dat te gauw...je ziet er niets van, 't is anders dan stof op de sensor en verhelpen kan je dit niet. ('t probleem zal altijd blijven)

        Gewoon vergeten en ermee voortgaan

        Comment


        • #5
          Re: Stofje IN lens

          Heeft iemand zijn lens hiervoor al eens laten reinigen, zo ja, wat kost dit ongeveer?

          Comment


          • #6
            Re: Stofje IN lens

            Bedankt voor de info. Het stofje is niet te zien op de foto's, dus zullen we het er maar laten.
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • #7
              Re: Stofje IN lens

              Heeft iemand zijn lens hiervoor al eens laten reinigen, zo ja, wat kost dit ongeveer?
              Ik heb een AF 85mm die pasgeleden is schoongemaakt; de rekening was 110 euro incl BTW; de lens loopt ook als een nieuwe. Op zich is een 85mm best een eenvoudig ding qua constructie, ik denk dat bij zoomlenzen onder de 400 euro het zelden de moeite waard kan zijn. Stof en vooral beschadigingen aan het frontelement zijn met name hinderlijk bij groothoekobjectieven.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: Stofje IN lens

                Ik heb een lens waar niet een stofje, maar echt een redelijk consistent stukje weetikwat in zit, vlak tegen de frontlens. Ik heb daar nooit iets van op foto's gezien, dus laat ik er zeker ook niks aan doen. it's part of the game, wen er maar aan.
                ______
                www.vue.photo

                Comment


                • #9
                  Re: Stofje IN lens

                  Heb ook veel stof (incl een groot stuk weet-ik-wat) in mijn Canon 17-55 f2.8 IS lens, maar voorlopig zie ik niks op mijn foto's. Is wel jammer, want dit is toch een dure lens! Wat ik ook aan die lens heb, is dat het in- en uitzoomen niet altijd zo vlot gebeurd. Als ik mijn lens naar beneden houdt, dan zoomt hij net iets te makkelijk uit en iets te stroef in...
                  Canon Eos 80D / Canon EF-S 10-22 / Canon EF-S 17-55 f2.8 IS / Canon EF 50 f1.4 / Canon EF 70-300 IS / Lowepro Nova 5 AW / Lowepro Slingshot 3 AW
                  http://www.orlik.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Stofje IN lens

                    tja!

                    je hebt fotomateriaal om het te gebruiken hee

                    ik neem aan dat het niet de bedoeling is om alles binnenkort op ebay te zetten in "nieuwstaat"?


                    daar komen krasjes op, dar komen stofjes in.. allemaal teken dat je je geld goed gespendeerd hebt.
                    foto als spiegel of als venster?

                    Comment

                    Working...
                    X