Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem met AF/MF op lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Probleem met AF/MF op lens

    Ik heb sinds kort een Tamron SP AF 28-105 f/2.8 LD Aspherical IF
    Ik heb m tweedehands gekocht. Toen ik m ging kopen heb ik natuurlijk wel uitgeprobeerd, in de AF en MF modus. De lens werkte toen correct, althans dat dacht ik.
    Het probleem dat ik ermee heb, is bij het schakelen tussen MF en AF. Wanneer ik de lens er net heb opgezet (in AF) dan ziet mijn camera (een EOS 400D) wel dat ie in AF staat, maar als ik van MF naar AF schakel, dan ziet ie het niet en blijft in MF staan (maw de camera geeft dan aan dat ie MF staat en stelt dus ook niet automatisch scherp).

    Het probleem zit niet in de camera, ik heb de lens op die manier ook geprobeerd op een analoge EOS en daarmee heb ik hetzelfde probleem.

    Zijn er meer mensen die dit probleem gehad hebben, en zoja weet iemand hoe dit opgelost kan worden? Zou de lens misschien schoongemaakt moeten worden (bij de contacten wellicht) en kan ik dit zelf doen? (zo ja, hoe?)
    Ik zou er ook mee terug kunnen gaan, maar het is nog wel een eindje rijden en verder vind ik het wel een fijne lens.

  • #2
    Re: Probleem met AF/MF op lens

    Kleine update:
    Ik heb naar de reparateur van Tamron in Nederland gebeld, daar hadden ze nog nooit van dit probleem gehoord. Ik kan de lens opsturen ter reparatie.

    Ondertussen zijn wel de contactpunten van de lens schoongemaakt (eerst met een doekje, maar dat gaf geen resultaat, later met een beetje alcohol).
    Het probleem is hierdoor al minder geworden.
    De schakelaar (dus tussen MF en AF) lijkt niet helemaal goed te zijn of wat vast te zitten.
    Ik heb er wat mee zitten spelen (heen en weer schakelen) en het lijkt er op alsof het nu wel goed is (in ieder geval: slagingskans 90%).
    Het zou dus kunnen zijn dat het een combinatie van wat vuil en het vastzitten van de schakelaar het probleem heeft veroorzaakt.
    In ieder geval is het probleem voor een groot gedeelte verholpen, misschien stuur ik de lens toch nog eens op voor een onderhoudsbeurtje.

    Comment

    Working...
    X