Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 18-55 & 24mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 18-55 & 24mm

    Hey,

    Ik ben absolute beginner en heb wat lenzen gekregen voor mijn D40x.

    Ik heb oa een 18-55 DX 3.5-5.6 lens, de kitlens maar ook een Nikon AF-D 24mm 2.8-22 lens.

    Nu heb ik wat rondgekeken op internet en die 24mm lens is bijna 500€ waard, wat ik 'veel' vind voor een groothoeklens. Maar logisch gezien kan die 18mm focal length van die kitlens, die 1/5 van de prijs kost toch een groter geheel fotograferen?

    Dit is waarschijnlijk een zeer stomme beginnersvraag, maar wat is het verschil dan tussen de 2? Aperture van 24mm is ietsje groter, maar waarom die hoge prijs?

    Dank bij voorbaat,

    M.
    MM|Photo-BlogLines//New Blog, New Site & New Twitter

  • #2
    Re: Nikon 18-55 & 24mm

    Hoi,

    de hogere prijs van de 24mm zit in de kwaliteit van het glas, primes hebben minder vervorming en zijn doorgaans lichtsterker, dat "ietsje" groter betekent in moeilijke, lees donkere, omstandigheden betere autofocus en minder of zelfs niet flitsen. Die 24mm kost overigens bij bijv. Bastiaens 399€ en zal dus tweedehands wel iets minder waard zijn.
    De 17/55 die je hebt is de allergoedkoopste kitlens (wat je ook ziet aan de bouwkwaliteit) en is eigenlijk enkel goed bruikbaar als de zon schijnt.
    Bij minder licht stelt hij snel teleur (bij mij toch) Zet de 17/55 eens op 24mm en vergelijk het eens bij valavond of binnen ,dan zal je zien wat ik bedoel.
    Ze is trouwens vervangen door een VR-versie
    Je zal echter zien dat de 24mm niet volledig compatibel is op jouw D40x want daarmee heb je geen autofocus met die lens. Jij hebt een Af-s lens nodig als je autofocus wilt, dus met interne scherpstelmotor!
    Het probleem is bij Nikon dat ze geen lichtsterke zoomlenzen voor DX heeft die betaalbaar zijn, de 17/55 2.8 kost tussen de 1100 en 1250€.


    grtjs Jos
    D800 en een goed glasservies

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 18-55 & 24mm

      focal lenght is brandpuntsafstand
      aperture is diafragma

      Dat je geen AF hebt met je D40 is op zich niet zo'n probleem. Met groothoek heb je een hele grote scherptediepte.
      Je zal moeten manueel focussen.
      De diafragmaring van het objectief zal je op je d40 niet kunnen gebruiken. Die moet je op de kleinste opening zetten (F22)

      Het objectiefje verliest op een crop camera helaas iets van zijn aantrekkelijkheid. Van royale groothoek tot matig groothoekje
      Ik ben op zoek naar een MB-20.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 18-55 & 24mm

        Beiden hartelijk bedankt voor de coherente uitleg , ik begrijp het nu een pak beter.

        Kiekvogel, bedoel je dan dat als ik die instel (via M-mode), op diafragma 3.5, of 2.8 dit geen effect heeft op de lens zelf?

        Ik kan trouwens overstappen op een D70s van een vriend, die deze van de hand wilt doen (is in perfecte stand, nog maar 3000 clicks ofzo) voor ietsje minder als 200€...

        Zou ik dit doen? Ik heb namelijk ook een 18-135mm Nikon 2.8-22 AF-D lens die ook niet manueel kan schermgesteld worden op D40x wat uiteindelijk maar 1 'echt' bruikbare lens oplevert...

        Mvg,
        MM|Photo-BlogLines//New Blog, New Site & New Twitter

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 18-55 & 24mm

          Oorspronkelijk geplaatst door Mista Molla Bekijk bericht
          Beiden hartelijk bedankt voor de coherente uitleg , ik begrijp het nu een pak beter.

          Kiekvogel, bedoel je dan dat als ik die instel (via M-mode), op diafragma 3.5, of 2.8 dit geen effect heeft op de lens zelf?

          Ik kan trouwens overstappen op een D70s van een vriend, die deze van de hand wilt doen (is in perfecte stand, nog maar 3000 clicks ofzo) voor ietsje minder als 200€...

          Zou ik dit doen? Ik heb namelijk ook een 18-135mm Nikon 2.8-22 AF-D lens die ook niet manueel kan schermgesteld worden op D40x wat uiteindelijk maar 1 'echt' bruikbare lens oplevert...

          Mvg,
          Met f2,8 heb je altijd een beperkte scherptediepte. Maar omdat je een grote breedhoek hebt, heb je ondanks het grote diafragma toch nog vrij veel scherptediepte.

          De 18-135 (geen f2,8 bestaat niet) heeft een eigen AF-motor, dus die kun je zonder beperking op je D40x gebruiken. Zeker weten. D70s? Als de D40X nieuw is, dan zou ik die blijven prefereren. D70s kun je ook prima plaatjes mee schieten maar is toch al wat ouder..
          Ik ben op zoek naar een MB-20.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 18-55 & 24mm

            Klopt, je hebt gelijk, is een f3.5!

            Dus toch maar bij de D40 blijven, en manueel scherpstellen en binnen een paar jaartjes naar D80/90?

            Manueel scherpstellen op die 24mm is idd niet echt moeilijk.
            MM|Photo-BlogLines//New Blog, New Site & New Twitter

            Comment

            Working...
            X