Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 18-55 & 24mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 18-55 & 24mm

    Hey,

    Ik ben absolute beginner en heb wat lenzen gekregen voor mijn D40x.

    Ik heb oa een 18-55 DX 3.5-5.6 lens, de kitlens maar ook een Nikon AF-D 24mm 2.8-22 lens.

    Nu heb ik wat rondgekeken op internet en die 24mm lens is bijna 500€ waard, wat ik 'veel' vind voor een groothoeklens. Maar logisch gezien kan die 18mm focal length van die kitlens, die 1/5 van de prijs kost toch een groter geheel fotograferen?

    Dit is waarschijnlijk een zeer stomme beginnersvraag, maar wat is het verschil dan tussen de 2? Aperture van 24mm is ietsje groter, maar waarom die hoge prijs?

    Dank bij voorbaat,

    M.
    MM|Photo-BlogLines//New Blog, New Site & New Twitter

  • #2
    Re: Nikon 18-55 & 24mm

    Hoi,

    de hogere prijs van de 24mm zit in de kwaliteit van het glas, primes hebben minder vervorming en zijn doorgaans lichtsterker, dat "ietsje" groter betekent in moeilijke, lees donkere, omstandigheden betere autofocus en minder of zelfs niet flitsen. Die 24mm kost overigens bij bijv. Bastiaens 399€ en zal dus tweedehands wel iets minder waard zijn.
    De 17/55 die je hebt is de allergoedkoopste kitlens (wat je ook ziet aan de bouwkwaliteit) en is eigenlijk enkel goed bruikbaar als de zon schijnt.
    Bij minder licht stelt hij snel teleur (bij mij toch) Zet de 17/55 eens op 24mm en vergelijk het eens bij valavond of binnen ,dan zal je zien wat ik bedoel.
    Ze is trouwens vervangen door een VR-versie
    Je zal echter zien dat de 24mm niet volledig compatibel is op jouw D40x want daarmee heb je geen autofocus met die lens. Jij hebt een Af-s lens nodig als je autofocus wilt, dus met interne scherpstelmotor!
    Het probleem is bij Nikon dat ze geen lichtsterke zoomlenzen voor DX heeft die betaalbaar zijn, de 17/55 2.8 kost tussen de 1100 en 1250€.


    grtjs Jos
    D800 en een goed glasservies