Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

even dromen over een FX nikon lenzenassortiment

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • even dromen over een FX nikon lenzenassortiment

    ik vroeg me af (met doelgericht kopen in de toekomst) wat een prachtige set zou zijn voor een FX nikon...ik heb enkele hersenspinsels, maar vraag me af wat de meer ervaren mensen ervan denken...een macrolens heb ik al dus die staat ook in het rijtje...

    groothoek:
    a: 14-24 mm
    b: 17-35 mm (17 lijkt me al lekker wijd op FX dus is die 3mm wijder echt zoveel leuker, weegt het op tegen de mogelijkheden om een kleiner gat te maken met een 50mm?)

    middenbereik:
    a: 24-70 mm
    b: 50 mm 1.4 (jezelf een beetje verplaatsen om te framen en 1000 euro sparen lijkt me toch een mooie zet, of niet?)

    tele:
    a: 70-200 mm
    b: 80-400 mm (maar dan met het oog op de toekomst de af-s versie he go nikon go )

    macro (heb ik al):
    105 VR

    portret:
    zou ik de 50mm 1.4 voor gebruiken of de macro...tenzij er zoveel mensen de 85 extreem veel beter vinden (maar denk het eigenlijk niet)

    eens zien wat jullie erover denken...

  • #2
    Re: even dromen over een FX nikon lenzenassortiment

    Het is feitelijk vrij simpel.
    Op diverse sites worden de magic 3 voor FX beschreven als:
    - 14-24 Nano
    - 24-70 Nano
    - 70-200 VR(waarschijnlijk later met een Nano update)
    Hubert

    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

    Comment


    • #3
      Re: even dromen over een FX nikon lenzenassortiment

      Rekening houdend met een niet oneindig budget en een toekomstige betaalbare FX, ga ik voor:

      20mm f/2.8
      35mm f/2
      50mm f/1.4
      70-200 f/2.8 (wat te veel lopen om met de voetjes te zoomen )

      Van de week nog een AF 35-135 gekregen (leuke metalen tank behuizing) waar ik me afvraag hoe het in de vorige setting past. Ik ben tevreden van de kwaliteit van de eerste foto's hiermee.

      Bij de gratis lenzen zaten er ook een mooie MF AI-S 105mm f/2.8 macro en een MF AI-S 50/135 f/3.5, maar ik wacht tot mijn volgende camera om ermee te kunnen meten.

      Groeten,

      C.

      Comment


      • #4
        Re: even dromen over een FX nikon lenzenassortiment

        Hopelijk komt er vrij vlug een 50mm f1.4 AFS NANO, verder heb ik reeds genoeg mee te sleuren.

        Comment


        • #5
          Re: even dromen over een FX nikon lenzenassortiment

          Oorspronkelijk geplaatst door Djonah Inc. Bekijk bericht
          ... a: 14-24 mm
          b: 17-35 mm (17 lijkt me al lekker wijd op FX dus is die 3mm wijder echt zoveel leuker, weegt het op tegen de mogelijkheden om een kleiner gat te maken met een 50mm?)
          het verschil tussen 14 en 17 mm is groter dan je denkt, zeker op een FF. Ik heb de graden niet in mijn hoofd, maar in lengte is dat al 20% verschil.


          Oorspronkelijk geplaatst door Djonah Inc. Bekijk bericht
          a: 24-70 mm
          b: 50 mm 1.4 (jezelf een beetje verplaatsen om te framen en 1000 euro sparen lijkt me toch een mooie zet, of niet?)
          en je wint 2 stops belichting met je 1.4 tov 2.8
          erik, Nikon materiaal

          'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

          Comment


          • #6
            Re: even dromen over een FX nikon lenzenassortiment

            Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
            Het is feitelijk vrij simpel.
            Op diverse sites worden de magic 3 voor FX beschreven als:
            - 14-24 Nano
            - 24-70 Nano
            - 70-200 VR(waarschijnlijk later met een Nano update)
            Wel juist, deze combo is optisch en mechanisch fantastisch.
            Los van het astronomisch prijskaartje, heb ik evenwel moeite met het gewicht en de omvang van deze lenzen. Je kan er moeilijk omheen, samen weegt dit glas ongeveer bijna 4 kg zonder body. Niet zo handig voor verre reizen in mijn geval (ik heb wél de 70-200/2.8).

            D700: Momenteel behelp ik mezelf met een oude (doch goede) 28-105/3.5-4.5 in afwachting van een waardige middenklasser (f4). Ik heb terug mijn 50/1.8 herondekt en ook de 85/1.8 heeft aan belang gewonnen. De huidige niet-f2.8 FF lenzen van Nikon zijn dus hoogdringend aan vernieuwing toe.
            Op dat vlak is Canon toch al jaren een stuk verder: ik denk hier aan 17-40, 24-105 en 70-200 f4 lenzen met uitstekende resultaten.
            Wie weet brengt de Photokina wel een antwoord en zien we een handige f4 -lens mét AFS én VR (24-105??).
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • #7
              Re: even dromen over een FX nikon lenzenassortiment

              De zooms die topic starter onder a zet vormen een schitterende allround set.
              Maar verder zijn alle lenzen leuk op een D700, ook oudere ai en ais lenzen, zodat je niet per see over een groot budget voor lenzen hoeft te beschikken om toch een leuke collectie op te bouwen.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: even dromen over een FX nikon lenzenassortiment

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Hopelijk komt er vrij vlug een 50mm f1.4 AFS NANO, verder heb ik reeds genoeg mee te sleuren.
                Tja aan welke prijs dan. De prijzen die je lees op het internet zijn redelijk "out there". Richtprijs van €650 ???
                mijn website

                Comment


                • #9
                  Re: even dromen over een FX nikon lenzenassortiment

                  @Spanjaert: (en eigenlijk iedereen anders)
                  wat zijn de alternatieve setjes?
                  stel er komt een 80-400 nano af-s met vergelijkbare prestaties als de canon 100-400, waarom dan nog voor de 70-200 gaan (jaja ik weet het de 2.8 tov 4.5-5.6)
                  maar is het niet iets makkelijker (qua omvang en prijs (want als je nog een 400€ 2x converter moet gaan gebruiken om aan evenveel mm te raken...)) om de 80-400 te nemen als die toch evenvlug scherpstellen?
                  tegenwoordig kan je niet meer zeggen dat snelheid echt een kwestie is van stops (als je kijkt hoe hoog macroshopper zijn iso trekt om een macrotje te nemen (hij wint makkelijk 4 stops tov mijn D70 wat dus meer is dan het aantal stops dat je wint van de 2.8 naar 5.6)
                  en waarom is iedereen zo ophemelend over de 24-70? is die niet te vervangen door wandelen met een 50, zoals ik al zei?mis je dan echt zo hard die 24-50 mm range?

                  laat maar komen die meningen

                  Comment


                  • #10
                    Re: even dromen over een FX nikon lenzenassortiment

                    Om met een 50mm het beeld te krijgen dat je krijgt met een 24mm moet je echt wel heel ver achteruit gaan + het perspectief is gewoon niet te verkrijgen. Het vooruit/achteruit stappen mantra is slechts zeer beperkt geldig.

                    En wie zegt dat een 80-400 AF-S even snel scherp stelt als een 70-200. AF-S is niet synoniem met snel scherpstellen hoor. Er zijn trage AF-S en USM lenzen. En die stops... Tja het gaat niet enkel om lichtsterke hé. Maar ook dieptescherpte en hoeveel je moet toeknijpen om de sweet spot te halen van je lens.
                    mijn website

                    Comment


                    • #11
                      Re: even dromen over een FX nikon lenzenassortiment

                      Oorspronkelijk geplaatst door Powaqqatsi Bekijk bericht
                      Tja aan welke prijs dan. De prijzen die je lees op het internet zijn redelijk "out there". Richtprijs van €650 ???
                      Zou het er dan toch nog van komen? http://www.flickr.com/groups/nikkor/...7600279409694/

                      Wel eigenaardig dat deze geen Nano coating glaselement zou bevatten, maar als deze zou presteren als Bv. de 14-24, maar dan als prime heb ik er best 650€ voor over. FullFrame met een lichtsterk 50mm kwaliteitsobjectief aangepast aan digitaal.

                      Comment


                      • #12
                        Re: even dromen over een FX nikon lenzenassortiment

                        Een 1.2 lijkt me onwaarchijnlijk voor die prijs. Die zou wrs rond de 1200 liggen vrees ik. Maar ik zou een prijs van rond de 400-450 toch iets normaler vinden dan de 650 waar men over spreekt. Achja, we'll see. Misschien woensdag. Er zouden de 27ste of 28ste nieuwe Nikon spullen worden voorgesteld.
                        mijn website

                        Comment


                        • #13
                          Re: even dromen over een FX nikon lenzenassortiment

                          dromen hoeft niet. Met de D3 en D700 kun je met FX en of DX objectieven werken.
                          Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                          Comment


                          • #14
                            Re: even dromen over een FX nikon lenzenassortiment

                            Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
                            dromen hoeft niet. Met de D3 en D700 kun je met FX en of DX objectieven werken.
                            haha ja weet ik wel, maar je moet er de centjes nog voor aan de kant liggen hebben he dus voorlopig nog lekker dromen en sparen om dat arsenaal aan glas aan te kopen

                            Comment


                            • #15
                              Re: even dromen over een FX nikon lenzenassortiment

                              Op diverse sites wordt idd de magic 3 voor FX beschreven als:
                              - 14-24
                              - 24-70
                              - 70-200 VR

                              De 12-24 heb ik niet echt nodig, ik zal deze lens dan ook alleen kopen als ik echt niets anders meer weet te doen met mijn geld.

                              Voor mij persoonlijk ziet de droomset voor FX er zo uit.

                              - 24-70
                              - 70-200
                              - 105 VR Micro
                              - moet vooral mijn 60mm micro niet vergeten

                              Mijn set moet nog aangevuld worden met een goede 300mm.

                              mvg
                              Antoine

                              Comment

                              Working...
                              X