Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikor 16-85 DX Beeldstabilisatie probleem?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikor 16-85 DX Beeldstabilisatie probleem?

    Hoi, ben splinternieuw op dit forum en moet jullie helaas al meteen lastig vallen met een vraagje:

    Ik heb zonet een nieuwe lens gekocht: de Nikor 16-85 met VR II
    Mischien dat mensen met dezelfde lens mijn vragen kunnne beantwoorden:

    Na wat testen heb ik gemerkt dat de beeldstabilisatie bitter weinig doet, ik vraag me nu af of dit normaal is of niet, daar het de eerste keer is dat ik foto's trek met VR.
    Is dit normaal dat als je voorontspant je een schok in het beeld ziet en daarna gedaan.
    Als ik uitzoom voel ik een lichte knik in de helft van het bereik en op 3/4 een soort van gekraak.

    Volgens mij allemaal niet normaal maar weet graag zeker voor ik hem terug zend want ik heb er lang op moeten wachten.


    Nog eventjes 2 voorbleeldfototjes los uit de hand

    Met VR:

    f: 3/5
    Iso 100
    Exposure time: 1 sec.
    Focal Length: 16mm


    Zonder VR:

    f: 3/5
    Iso 100
    Exposure time: 1,1 sec.
    Focal Length: 16mm
    Last edited by Dimzy; 22 augustus 2008, 19:39.

  • #2
    Re: Nikor 16-85 DX Beeldstabilisatie probleem?

    Het zou voor advies wel handig zijn als je de exif van de foto's erbij zet.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Nikor 16-85 DX Beeldstabilisatie probleem?

      oeps, heb ze erbij gezet.
      Last edited by Dimzy; 22 augustus 2008, 00:22.

      Comment


      • #4
        Re: Nikor 16-85 DX Beeldstabilisatie probleem?

        Schokken in het beeld en kraken is zeker niet normaal.
        Ik heb zelf zoeven mijn 18-200 vr op 85mm getest met en zonder vr.
        Indien de vr aanstaat hoor je bij het voorontspannen alleen een interne tik, de vr motor die aanslaat. Bij het terug loslaten van de knop dezelfde tik, dus de vr motor die terug uitgaat.
        Wanneer ik door mijn vizier kijk en op 85mm een object focus dan merk ik duidelijk een verschil met of zonder vr. Met vr kan ik het gefocusde object veel beter targetten, dan zonder VR. Zonder VR zie je het focuspoint lichtjes heen en weer "bibberen". Hangt natuulijk ook af van de vaste hand van de fotograaf. Ik vind, zoals uw exifs melden, 1 seconde wel een heel lange sluitertijd uit de losse hand, zelfs met vr. Ik heb al foto's genomen (van stilstaande objecten uiteraard) op 1/5 maar meestal ga ik niet onder de 1/10, met VR aan).

        Probeer eens in te zoomen op 85 mm (effect van de vr functie zal hier beter zichtbaar zijn) en zet je focuspoint op iets, liefst kleiner object. Probeer je focuspoint nu zo goed mogelijk op dezelfde plaats op het object te houden. Doe dit met VR en zonder VR, met VR en zonder VR,... Je zou toch het verschil moeten merken na enkele keren getest te hebben. Ik merkte het alleszins hier bij mij, op 85mm

        Maar sowieso is kraken niet normaal! Je kan volgende tests eens doen om te zien waar het gekraak vandaan komt:
        - Kraakt het altijd of alleen MET de VR functie aan?
        - Haal het objectief eens van de camera zoom dan eens in en uit? Kraakt dit ook zo of niet? Indien wel dan is het zeker de VR-motor niet maar eerder iets aan het zoommechanisme van de de lens zelf.
        - Plaats het objectief eens opnieuw op de camera.
        - Ken je iemand anders met een Nikon camera, test het daar eens op?
        Last edited by Vercetti; 22 augustus 2008, 00:28.

        Comment


        • #5
          Re: Nikor 16-85 DX Beeldstabilisatie probleem?

          bedankt voor de zeer uitgebreide info:
          ik zat redelijk vast in een stoel toen ik die foto's trok vandaar dat ze nog redelijk scherp zijn.
          als ik de VR aanzet zie ik het beeld eventjes heel snel en veel bewegen op 85mm en daarna niets meer.

          Het kraken gebeurt met en zonder VR, dus komt zowiezo van de zoom, bij het uitzoomen krijg ik een duidelijke knik halverwegen en aan 20mm een soort van geknars. Het zoomen zelf gebeurt ook redelijk stroef.

          Comment


          • #6
            Re: Nikor 16-85 DX Beeldstabilisatie probleem?

            Dus als ik het goed begrijp, kijk je door uw zoeker in de lens; je zet je de VR aan, je ziet een schokkend beeld en dan vervolgens zie je niets meer door de lens, gewoon zwart, zoals bijvoorbeeld wanneer je je beschermkap erop zou zetten? Indien dit het geval is lijkt het me zeker niet normaal. Tenzij er nog anderen andere ideëen hebben zou ik er mee terug gaan. Waar heb je ze gekocht?

            Comment


            • #7
              Re: Nikor 16-85 DX Beeldstabilisatie probleem?

              Dat klinkt niet te best Dimzy!
              Ik heb net (om je bevindingen te vergelijken) mijn 16-85 even bij de hand genomen en die heeft geen knik of vreemde geluiden zoals die van u.

              Met je test op 1 seconde denk dat je over de limiet gegaan bent. Nikon claimt dat VRII 4 stops langere sluitertijd zou opleveren. In testen zegt men dat het eerder om 3 stops voordeel gaat.
              Even rekenen wat de "betrouwbare" sluitertijd voor scherpe opnames zou moeten zijn met VR aan...
              @16 mm x 1,5 = 24 mm >> 1/30 sec + 3 stops = 1/4 sec
              @ 85mm x 1,5 = 127,5 mm >> 1/125 sec + 3 stops = 1/15 sec

              Hier een link naar een test van VRII (bij de 18-200) http://www.dpreview.com/lensreviews/..._n15/page3.asp
              Fuji S5 Pro ~ Nikon AF-S 12-24mm F 4.0 ~ AF-S 16-85mm F 3.5-5.6 VR ~ AF-D 80-200mm F 2.8 ~ Lightroom & RAW-only vanaf dag één

              Comment


              • #8
                Re: Nikor 16-85 DX Beeldstabilisatie probleem?

                Oorspronkelijk geplaatst door Dimzy Bekijk bericht
                Hoi, ben splinternieuw op dit forum en moet jullie helaas al meteen lastig vallen met een vraagje:

                Ik heb zonet een nieuwe lens gekocht: de Nikor 16-85 met VR II
                Mischien dat mensen met dezelfde lens mijn vragen kunnne beantwoorden:

                Na wat testen heb ik gemerkt dat de beeldstabilisatie bitter weinig doet, ik vraag me nu af of dit normaal is of niet, daar het de eerste keer is dat ik foto's trek met VR.
                Is dit normaal dat als je voorontspant je een schok in het beeld ziet en daarna gedaan.
                Als ik uitzoom voel ik een lichte knik in de helft van het bereik en op 3/4 een soort van gekraak.

                Volgens mij allemaal niet normaal maar weet graag zeker voor ik hem terug zend want ik heb er lang op moeten wachten.

                Welkom op het forum Dimzy.

                De schok in het beeld die je ziet is normaal, bij het activeren van het VR glaselement gaat dat als het ware zweven en zoekt zijn positie, deze schokken kan je soms ook zien als je beweegd met je camera.

                Sluitertijden van rond één seconde zijn ook door een VR lens niet op te vangen, gebruik voor deze sluitertijden een statief, en zet dan je VR uit.

                Tot hier alles normaal, maar het stroef draaien bij het zoomen, en een soort gekraak zal waarschijnlijk wel niet zo normaal zijn, ga mischien eens vergelijken in een of andere fotozaak of andere soortgelijken dat ook hebben ?

                Het kan ook dat jij een of andere beweging in je lenzenstelsel voelt en dat als niet normaal beschouwt, ikzelf heb dit objectief niet, en kan er ook weinig over zeggen, maar zelfs bij zeer dure objectieven voel of hoor je soms wel wat, maak je niet direct te veel zorgen over iets dat wel eens normaal zou kunnen zijn.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikor 16-85 DX Beeldstabilisatie probleem?

                  Ok, volgens wat ik hier allemaal lees is er iets verkeerds met de lens, ik denk dat ik vandaag beter eens naar konijnenberg rijd en hem terug binnen doe.
                  Ik weet dat de VR bij langere sluitersnelheden niet veel uithaalt, maaar je moet hem nog steeds zien werken, en dat doet hij niet.
                  Bedankt voor de uitgebreide info allemaal, heb er veel uit geleerd

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikor 16-85 DX Beeldstabilisatie probleem?

                    Je voorbeeldfoto's voldoen niet aan de forumregels (maximaal 900 pixels horizontaal en/of vertikaal, maximaal 400k) - Kan je deze aub aanpassen?
                    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikor 16-85 DX Beeldstabilisatie probleem?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                      Je voorbeeldfoto's voldoen niet aan de forumregels (maximaal 900 pixels horizontaal en/of vertikaal, maximaal 400k) - Kan je deze aub aanpassen?
                      Woops, is ondertussen al aangepast.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikor 16-85 DX Beeldstabilisatie probleem?

                        Je moet niet verwachten dat beeldstabilisatie volstaat om foto's te maken op 1 sec zonder statief.

                        Bij de voorbeeldfoto's is het best mogelijk dat je behoorlijk wat geluk hebt gehad met de foto die je zonder VR hebt gemaakt.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikor 16-85 DX Beeldstabilisatie probleem?

                          VR vraagt gewenning en is het meest bruikbaar voor sluitertijden tussen 1/10s en 1/60s. Werk niet overhaast, de resultaten kunnen dan zeker tegenvallen.
                          Voor goede resultaten met VR:
                          1) maak compositie
                          2) druk de ontspantoets half in - je hoort het mechanisme in werking, je ziet normaal gezien het beeld trager bewegen tot het stilvalt.
                          3) net op het moment dat het beeld stop met bewegen, druk je de ontspanknop volledig in.
                          4) controleer het beeld, bij heel trage sluitertijden (1/8s à 1/4s) is het noodzakelijk om enkele pogingen te ondernemen.

                          Last edited by Leopard; 23 augustus 2008, 16:22. Reden: 200 mm op 1/10e
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikor 16-85 DX Beeldstabilisatie probleem?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Dimzy Bekijk bericht
                            Ik weet dat de VR bij langere sluitersnelheden niet veel uithaalt, maaar je moet hem nog steeds zien werken, en dat doet hij niet.
                            Bedankt voor de uitgebreide info allemaal, heb er veel uit geleerd
                            Bij sluitertijden van 1 seconde kan die VR ook geen wonderen meer verichten hoor.
                            VR wil niet zeggen dat als je het aanzet dat dan de wereld stilstaat.
                            Bij de foto's van Vantje zie je toch duidelijk verschil.
                            D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikor 16-85 DX Beeldstabilisatie probleem?

                              Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                              4) controleer het beeld, bij heel trage sluitertijden (1/8s à 1/4s) is het noodzakelijk om enkele pogingen te ondernemen.
                              Nog een tip: bij sluitertijden als 1/4 kan het helpen om de camera in drive te zetten, zodat hij meer dan één foto neemt zonder je vinger van de sluiterknop te nemen. Bij mij is de tweede of derde meestal het scherpst.
                              Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens :)
                              Flickr album Homepage

                              Comment

                              Working...
                              X