Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

stof op lens en filters

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • stof op lens en filters

    Wat is eigenlijk de tolerantiegrens van stof op je lens of filter voor het stoort in een foto?

    Ik heb net een nieuwe Hoya UV filter geplaatst, toen die uit de verpakking (verzegeld) kwam was die toch wat troebel van het stof, bij het afkuisen lijkt dat ding nog meer stof aan te trekken...?

    Hoe reinig je op een makkelijke manier (voor een leek) je filter en lens om ze stofvrij te maken?

    muchos gracias amigos!

  • #2
    Re: stof op lens en filters

    Oorspronkelijk geplaatst door grootmogol Bekijk bericht
    Wat is eigenlijk de tolerantiegrens van stof op je lens of filter voor het stoort in een foto?

    Ik heb net een nieuwe Hoya UV filter geplaatst, toen die uit de verpakking (verzegeld) kwam was die toch wat troebel van het stof, bij het afkuisen lijkt dat ding nog meer stof aan te trekken...?

    Hoe reinig je op een makkelijke manier (voor een leek) je filter en lens om ze stofvrij te maken?

    muchos gracias amigos!
    ik heb me zo een setje van Hama gekocht met reinigingsvloeistof en lenspapiertjes, om praktisch al mijn filters en lenzen te reinigen.
    Wel eerst het stof en zand afblazen met een blaaspeertje voordat je reinigt

    Comment


    • #3
      Re: stof op lens en filters

      Oorspronkelijk geplaatst door grootmogol Bekijk bericht
      Bij het afkuisen lijkt dat ding nog meer stof aan te trekken...?
      Is normaal hé, hoe meer je wrijft op een stuk glas, hoe statischer geladen het wordt, oplossing, gebruik Isapropanol alcohol, dat maakt het glas antistatisch, ontvet goed, en is onschadelijk voor eventuele coatings.
      En is bovendien goedkoop, al die reinigingssetjes ruiken er trouwens ook naar, al dan niet aangelengd met een of ander zeepje en wat gedistilleerd water is het toch allemaal hetzelfde, alleen kosten ze veel meer.

      Comment


      • #4
        Re: stof op lens en filters

        mag je er met een gewone microvezeldoekje of wrijven? of moet je speciale lensdoekjes gebruiken?

        Comment


        • #5
          Re: stof op lens en filters

          Oorspronkelijk geplaatst door grootmogol Bekijk bericht
          mag je er met een gewone microvezeldoekje of wrijven? of moet je speciale lensdoekjes gebruiken?
          Heeft allemaal niet zoveel belang, zolang het maar pluisvrije doekjes zij en er geen zand inzit, je moet daar ook niet op wrijven alsof je leven ervan afhangt hé, een stofje of een pluisje zal je in normale omstandigheden niet zien.
          Doe eens een extreme test, neem een 200mm objectief, en zet midden tegen het voorste lenselement een tandenstoker, neem een foto op f4.0, en weet mij dan eens te zeggen wat het resultaat is, natuurlijk zal je er iets van merken, maar helemaal niet zoveel als je dacht, je zal zeker geen tandenstoker zien.

          Comment


          • #6
            Re: stof op lens en filters

            Toch maar voorzichtig blijven: doe dezelfde test eens met een 10mm objectief...

            Comment


            • #7
              Re: stof op lens en filters

              Herhaal voornoemde test bij diafragma f/16 of f/22.

              Comment


              • #8
                Re: stof op lens en filters

                Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                Herhaal voornoemde test bij diafragma f/16 of f/22.
                Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                Toch maar voorzichtig blijven: doe dezelfde test eens met een 10mm objectief...
                Weet ik wel, maar ik bedoel maar dat het allemaal niet zo drastisch is, deze test is dan ook extreem hé mannen, ik wil TS alleen maar op zijn gemak stellen.

                Comment


                • #9
                  Re: stof op lens en filters

                  de regel is en blijft : stof is in principe niet zichtbaar ... niet het stof op het frontelement, niet het stof in de lens ... veroorzaakt alleen maar een verwaarloosbaar lichtverlies ... doe de test met een post-it stukje ter grootte van een erwt midden op de lens, eerst gewoon en daarna zwart gemaakt en dit over het ganse diafragmabereik van de lens, je zal dan zelf kunnen vaststellen wat het effekt ervan is en veel minder poetsen ... en veel poetsen is niet goed voor de coatings van het frontelement, verkeerd poetsen is dodelijk voor de coatings van het frontelement ... over de (on)zichtbaarheid van krassen en (on)nut van een beschermfilter ga ik hier zwijgen.
                  Last edited by Silver Roller; 22 augustus 2008, 09:59.

                  Comment

                  Working...
                  X