Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon 28-135 IS

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • canon 28-135 IS

    iemand ervaringen met deze lens ofzo? mijn schoonbroer wilt deze kopen maar ik kan hem er niet in helpen of deze goed is of niet
    hij stelt als alternatief voor de 24-105 L maar die is al direct 3keer duurder...
    is dit een degelijke lens of niet?
    moet geen pro spul zijn maar wel degelijk!!
    pro's contra's?

    andere voorstellen van goede allroundlenzen ook welkom
    Last edited by ekke; 20 augustus 2008, 23:36.
    Canon eos 400D-canon EF 24-105mm f/4L IS USM- -canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM- -canon EF-S 10-22mm USM- -canon EF 50mm F1.8 mkII- -tamron AF 70-300mm 1:4-5.6- -canon speedlite 430ex- -canon EF 2x-

  • #2
    Re: canon 28-135 IS

    hou er rekening mee dat 28mm op een crop (ik vermoed niet dat je schoonbroer een 5D of een 1D heeft) geen groothoek is en je dikwijls nog een andere lens zal moeten meehebben om niet met je rug tegen de muur te staan

    dat kan bv de kitlens 18-55 met of zonder IS zijn, maar een ultrawide (tussen 10 en 24mm) biedt toch weer andere perspectieven

    met 24mm kan je nog je plan trekken als wandellens, maar buiten de dure en zeer goede EF24-105 L IS is er niet zoveel te vinden
    misschien een (tweedehands) EF 24-85, van beeldkwaliteit zeker gelijkwaardig aan de 28-135, maar geen IS

    zoniet resoluut een middenbereiker voor een crop zoals de EF-S 17-85 (geen commentaar over de kwaliteit, daarom nogal eens aangeboden, maar waarschijnlijk best mee te leven)

    je schoonbroer moet even nadenken wat hij nu of in de toekomst zou willen fotograferen en een lensplan opmaken

    als je bewust aankoopt hoeft dat helemaal niet zo duur te zijn

    Comment


    • #3
      Re: canon 28-135 IS

      Dit is slechts een gerucht, maar naar verluid zal canon op photokina eind september een 18-200 IS allround lens aankondigen. Ik wacht alvast nog even af met het aankopen van een allround lens

      Comment


      • #4
        Re: canon 28-135 IS

        Hi,
        Een jaar geleden een 20D + 18-55 tweedehands hier gekocht.
        Enkele maanden geleden hier op BD een tweedehands 28-135 is usm bijgekocht, en nog geen minuut spijt van gehad. Inderdaad, ideaal als wandellens, maar breedhoek volstaat niet voor bvb in 't stad of binnen. Daar vult de 18-55 nog aan. Op 135mm kan je er zelfs behoorlijke macro's uithalen (vlinders bvb). De IS doet z'n werk ook super.
        Als je 't je kan veroorloven is natuurlijk de 24-105 een klasse (of 2) hoger.
        My 2 cts.
        Groetjes,
        Hiawatha.

        update: altijd een bezoekje waard : the digital picture
        Last edited by hiawatha; 21 augustus 2008, 09:23.
        What if...

        Comment


        • #5
          Re: canon 28-135 IS

          Heb gehoord ( zeg wel gehoord ) bij Art & Craft (een gekende winkel in Gent) dat de 28-135mm zelfs uit het gamma zou verdwijnen bij Canon.

          Ik zit zelf met die vraag, maar ik spaar wat verder voor de toch beruchte 24-105mm. En zoals gezegd: kijk en leer uit wat hij/schoonbroer wil en zal fotograferen en een goede koop is misschien wat duur, maar zeker geen miskoop.
          Last edited by Blue Point; 21 augustus 2008, 09:39.

          Comment


          • #6
            Re: canon 28-135 IS

            Oorspronkelijk geplaatst door woolfie Bekijk bericht
            Dit is slechts een gerucht, maar naar verluid zal canon op photokina eind september een 18-200 IS allround lens aankondigen. Ik wacht alvast nog even af met het aankopen van een allround lens
            Valt nog af te wachten hoe dat deze lens gaat presteren natuurlijk. Ik zit er ook een beetje op te wachten, ondanks dat ik de 28-135 al heb. Ik mis de groothoek eigenlijk zelden, maar voor binnenshuis te fotograferen is deze lens eigenlijk niet zo ideaal wegens weinig lichtsterk. Maar als wandellens is dit een topper. De 17-85 is een alternatief, als je er de vervorming (bij 17 mm) en de teleurstellende chromatische abberatie bijneemt.

            Comment


            • #7
              Re: canon 28-135 IS

              mja blijkbaar denkt het meerendeel hier zoals ik
              ik zei hem ook al dat hij veel groothoekverlies ging hebben op 28mm en had hem daarom ook gezegd eens naar de 17-85 te kijken...
              Canon eos 400D-canon EF 24-105mm f/4L IS USM- -canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM- -canon EF-S 10-22mm USM- -canon EF 50mm F1.8 mkII- -tamron AF 70-300mm 1:4-5.6- -canon speedlite 430ex- -canon EF 2x-

              Comment


              • #8
                Re: canon 28-135 IS

                Momenteel heb ik de 18-55 IS en 55-250 IS kit lenzen. Twee lenzen die prima werk leveren. Op vakantie vond ik het echter vrij vervelend om continue van lens te moetten verwisselen (zeker als je met vrienden/familie op reis bent die steeds op jou moeten wachten ).
                Aan de groothoekkant wil ik niets prijsgeven, dus de 28-135 vind ik persoonlijk geen optie. (Dan zou ik weer constant moetten wisselen tussen deze en een groothoeklens). 85 mm vind ik dan weer wat weinig aan de tele-zijde om echt "allround" te zijn. Daarmee hoop ik dat er inderdaad een (betaalbare) 18-200 IS met degelijke kwaliteit komt. Ik weet dat lenzen met een groot bereik minder kwaliteit leveren, maar een allround lens is dan ook bedoeld om "vakantiekiekjes" te maken en niet om fotografische hoogstandjes te maken waarmee je fotowedstrijden wint ...

                Comment


                • #9
                  Re: canon 28-135 IS

                  Oorspronkelijk geplaatst door woolfie Bekijk bericht
                  Momenteel heb ik de 18-55 IS en 55-250 IS kit lenzen. Twee lenzen die prima werk leveren. Op vakantie vond ik het echter vrij vervelend om continue van lens te moetten verwisselen (zeker als je met vrienden/familie op reis bent die steeds op jou moeten wachten ).
                  Aan de groothoekkant wil ik niets prijsgeven, dus de 28-135 vind ik persoonlijk geen optie. (Dan zou ik weer constant moetten wisselen tussen deze en een groothoeklens). 85 mm vind ik dan weer wat weinig aan de tele-zijde om echt "allround" te zijn. Daarmee hoop ik dat er inderdaad een (betaalbare) 18-200 IS met degelijke kwaliteit komt. Ik weet dat lenzen met een groot bereik minder kwaliteit leveren, maar een allround lens is dan ook bedoeld om "vakantiekiekjes" te maken en niet om fotografische hoogstandjes te maken waarmee je fotowedstrijden wint ...
                  Ik las ergens op een Duits forum dat de nieuwe Canon superzoom 900€ gaat kosten....
                  Veel plezier met je vakantiekiekjes.....

                  Dan is de combinatie 18-55 en 55-250 veruit te verkiezen en vermoedelijk optisch beter.

                  Comment


                  • #10
                    Re: canon 28-135 IS

                    Sigma heeft toch ook al een 18-200 voor Canon?

                    Comment


                    • #11
                      Re: canon 28-135 IS

                      Oorspronkelijk geplaatst door Roel W Bekijk bericht
                      Sigma heeft toch ook al een 18-200 voor Canon?
                      Inderdaad, zelfs met stabilisatie, en Tamron heeft er ook één , weliswaar zonder stabilisatie. Beide zijn optisch echter niet zo fantastisch. Ik hoop (en vele anderen ook denk ik) op een minstens vergelijkbare optische kwaliteit als de 18-55IS en 55-250IS.

                      Comment


                      • #12
                        Re: canon 28-135 IS

                        Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                        Ik las ergens op een Duits forum dat de nieuwe Canon superzoom 900€ gaat kosten....
                        Veel plezier met je vakantiekiekjes.....

                        Dan is de combinatie 18-55 en 55-250 veruit te verkiezen en vermoedelijk optisch beter.
                        Ik heb nog geen prijzen gezien/gelezen maar als ie 900€ zou gaan kosten is dat inderdaad wat veel voor een "allround" lens. Dat de combinatie 18-55 en 55-250 hoogstwaarschijnlijk optisch beter zal zijn daar valt niet over te discutiëren...

                        Comment


                        • #13
                          Re: canon 28-135 IS

                          De 28-135 IS was mijn eerste niet-kitlens en fier dat ik was... Wat mij betreft: een ideaal zoombereik én dus een goede wandellens met stabilisatie (scherp, warm, mooie DOF), maar voor groothoek moet je zo'n lens niet kopen. Daarvoor dient ze ook niet. 28mm op een cropcamera is zo'n 44mm in werkelijkheid. Dus... Ze vergelijken met een 24-105 gaat ook niet. Laatstgenoemde is om te beginnen een L-lens, duurder,... én allicht ook beter ('t zou jammer zijn). Wat is dan wél het voordeel van de 28-135 tov. 24-105. Dergelijke lenzen zijn ideaal voor portret- en straatfotografie en met de 28-135 heb je net dat tikkeltje zoombereik meer voor de mooie "onverwachte" shots. Met 105mm moet je een beetje te dicht komen, vind ik.
                          EOS 6D - 24-105 - 70-200 L F4 IS - prime 50mm - 100mm - speedlite 430EX

                          Comment


                          • #14
                            Re: canon 28-135 IS

                            de 28-135is heb ik onlangs ook aangekocht voor men eos40D, prima aanvulling op mijn tamron 17-50.

                            ik heb hem onlangs gebruikt tijdens men vakantie en 2 weken mee rondgelopen, nooit het gevoel gehad dat ik iets te kort kwam. behalve groothoek dan, maar ik had men 17mm natuurlijk ook bij me.

                            het resultaat dat ik later te zien kreeg op computer was zeker en vast niet teleurstellend(integendeel), voor mij is de 28-135 de perfecte walk-around lens, als je budget niet onuitputtelijk is en je geen professionele doeleinden hebt, maar toch topfoto's wil maken.

                            Comment


                            • #15
                              Re: canon 28-135 IS

                              Ik heb deze lens naast wat andere lenzen als de 17-55 2.8, 24-105 f4L enz.

                              Ik vind het een geweldige lens! Hij is goed scherp, zuiver en soms alleen beetje flets van kleur.
                              Als ik het met mijn oude tamrons vergelijk (28-75 2.8 en de 17-50) legt deze het toch af kwa scherpte. Kwa kleur vond ik deze wel neutraler, de tamrons waren daarintegen wat geliger.

                              Vergelijk je het met de 24-105 4L dan is de 24-105 naast de scherpte, snelheid en bouw zuiverder kwa foto (dof) en feller kwa kleur.
                              Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

                              Comment

                              Working...
                              X