Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop telelens.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop telelens.

    Hoi.

    Ik ben Andries De Leener. Ik hou me nog niet zo lang bezig met fotografie en heb dus nog niet enorm veel ervaring. Daarom zou ik graag beroep doen op jullie hulp.

    Ik zoek namelijk een telelens voor een Canon EOS 20D. Liefst niet super duur, ben student, ergens rond de 500 euro. Is dit mogelijk?

    Voor een idee van foto's... www.andriesdeleener.tk

    Ik moet de site wel dringend eens updaten!

    Bedankt!
    Last edited by AndriesDeLeener; 20 augustus 2008, 22:06. Reden: fout in link
    ::: Flickr :::

  • #2
    Re: Aankoop telelens.

    Oorspronkelijk geplaatst door AndriesDeLeener Bekijk bericht
    Hoi.



    Ik zoek een telelens voor een Canon EOS 20D. Liefst niet super duur, ben student, ergens rond de 500 euro. Is dit mogelijk?



    Bedankt!
    EF s 55-250 IS
    EF 70-300 IS
    EF 70-200 F 4 L

    De laatste is de beste, maar geen IS en beperkt bereik.

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop telelens.

      Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
      EF s 55-250 IS
      EF 70-300 IS
      EF 70-200 F 4 L

      De laatste is de beste, maar geen IS en beperkt bereik.
      Bij die zonder IS ga je dus veel meer last hebben van beweging als ik het goed snap?
      ::: Flickr :::

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop telelens.

        Oorspronkelijk geplaatst door AndriesDeLeener Bekijk bericht
        Bij die zonder IS ga je dus veel meer last hebben van beweging als ik het goed snap?
        Op zich wel, maar daar kun je weer een mouw aanpassen door het gebruik van een goed statief en het gebruiken van kortere sluitertijden door een groter diafragma en een hogere ISO-waarde te gebruiken.

        Elk nieuw type lens dat je koopt is een avontuur vol mislukkingen! Ik heb sinds kort een 300mm f4.0 met een x1.4 en ik ben ook druk aan het oefenen.

        Mis ik de VR? (is Nikon ) Neen, want ik pas me zo ook wel aan naargelang de mogelijkheden van de lens.
        "In photography everything is so ordinary; it takes a lot of looking before you learn to see the ordinary.”
        Nikon D3s - 24-70mm f2.8 - 105mm f2.8 Macro - SB800

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop telelens.

          Oorspronkelijk geplaatst door AndriesDeLeener Bekijk bericht
          Bij die zonder IS ga je dus veel meer last hebben van beweging als ik het goed snap?
          Er zijn , als je weet wat je doet hele goede foto´s mee te maken.
          IS kan nuttig zijn, maar niet persee noodzakelijk.

          Is beeldkwaliteit het hoogste doel, dan moet je de beste lens kopen.
          Van die 70/200 is ook een IS versie, maar die gaat ver over je budget.

          Wil je bescheiden beginnen , dan is de 55-250 een prima ding .....

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop telelens.

            Oorspronkelijk geplaatst door AtroX Bekijk bericht
            Op zich wel, maar daar kun je weer een mouw aanpassen door het gebruik van een goed statief en het gebruiken van kortere sluitertijden door een groter diafragma en een hogere ISO-waarde te gebruiken.

            Elk nieuw type lens dat je koopt is een avontuur vol mislukkingen! Ik heb sinds kort een 300mm f4.0 met een x1.4 en ik ben ook druk aan het oefenen.

            Mis ik de VR? (is Nikon ) Neen, want ik pas me zo ook wel aan naargelang de mogelijkheden van de lens.
            Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
            Er zijn , als je weet wat je doet hele goede foto´s mee te maken.
            IS kan nuttig zijn, maar niet persee noodzakelijk.

            Is beeldkwaliteit het hoogste doel, dan moet je de beste lens kopen.
            Van die 70/200 is ook een IS versie, maar die gaat ver over je budget.

            Wil je bescheiden beginnen , dan is de 55-250 een prima ding .....
            Persoonlijk trek ik liever uit de hand dan met een statief rond te rijden op mijn fiets. Dus ik denk dat ik voor de 70-300 zal gaan.

            Bedankt voor jullie hulp!
            ::: Flickr :::

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop telelens.

              Oorspronkelijk geplaatst door AndriesDeLeener Bekijk bericht
              Persoonlijk trek ik liever uit de hand dan met een statief rond te rijden op mijn fiets. Dus ik denk dat ik voor de 70-300 zal gaan.
              De IS is geen oplossing in alle situaties he...bij beperkte lichtomstandigheden zul je op 300mm best ook een statief meenemen.
              "In photography everything is so ordinary; it takes a lot of looking before you learn to see the ordinary.”
              Nikon D3s - 24-70mm f2.8 - 105mm f2.8 Macro - SB800

              Comment


              • #8
                Re: Aankoop telelens.

                Oorspronkelijk geplaatst door AtroX Bekijk bericht
                De IS is geen oplossing in alle situaties he...bij beperkte lichtomstandigheden zul je op 300mm best ook een statief meenemen.
                Ja maar hier zal ik denk ik minder vaak eentje nodig hebben dan bij de 70-200..
                ::: Flickr :::

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoop telelens.

                  Ja maar hier zal ik denk ik minder vaak eentje nodig hebben dan bij de 70-200..
                  Je moet het effect van IS ook niet overdrijven

                  Bij normale lichtomstandigheden, als je niet teveel de bibberatie hebt, is IS pas echt nuttig vanaf 200mm (met de betaalbare diafragma's f:4 en f:5.6)
                  En bij minder licht is de beweging van je onderwerp bepalend, IS of statief, dan moet je toch naar hogere ISO

                  De ruis van de sensor op hoge ISO is ook een belangrijke schakel in de keten

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoop telelens.

                    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    Je moet het effect van IS ook niet overdrijven

                    Bij normale lichtomstandigheden, als je niet teveel de bibberatie hebt, is IS pas echt nuttig vanaf 200mm (met de betaalbare diafragma's f:4 en f:5.6)
                    En bij minder licht is de beweging van je onderwerp bepalend, IS of statief, dan moet je toch naar hogere ISO

                    De ruis van de sensor op hoge ISO is ook een belangrijke schakel in de keten
                    Ik heb wel niet echt een vaste hand. Maar als ik je volg raadt je de L serie aan?
                    ::: Flickr :::

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aankoop telelens.

                      Oorspronkelijk geplaatst door AndriesDeLeener Bekijk bericht
                      Ik heb wel niet echt een vaste hand. Maar als ik je volg raadt je de L serie aan?
                      Nee, hij reativeert het nut van IS
                      Bij goed licht en niet te snel bewegende onderwerpen is het overbodig, bij slecht licht en trage onderwerpen en lange lenzen is het een nuttig hulpmiddel om met relatief lange sluitertijden nog goede plaatjes te krijgen....
                      Dit staat geheel los van L kwaliteit.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aankoop telelens.

                        ik merk het verschil tussen IS en non-IS eigenlijk niet zoveel. als je zorgt dat je sluiter snel genoeg is, zijn er toch geen problemen?

                        achja, in donkere omstandigheden kan het misschien wat lastiger zijn, maar dan gebruik je toch gewoon iso 200-400 ? of zit ik zo veel verkeerd?
                        No rules. Great shots.
                        -
                        Online

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aankoop telelens.

                          Oorspronkelijk geplaatst door GlennVerbraeken Bekijk bericht
                          ik merk het verschil tussen IS en non-IS eigenlijk niet zoveel. als je zorgt dat je sluiter snel genoeg is, zijn er toch geen problemen?

                          achja, in donkere omstandigheden kan het misschien wat lastiger zijn, maar dan gebruik je toch gewoon iso 200-400 ? of zit ik zo veel verkeerd?
                          Nee, je zit niet veel verkeerd, maar er zijn domweg omstandigheden waar het zonder IS niet meer gaat.
                          Of kan jij op 200mm nog toe met 1/30 sec.?

                          Recente ervaring:
                          Was onlangs 2 weken in Noorwegen, heel veel kilometers afgelegd door geweldig mooie panorama's.
                          In de tijd dat ik niet zelf reed heb ik (zonder daar eigenlijk wat van te verwachten) nogal wat foto's vanuit de rijdende auto gemaakt met een 18-55 IS en 55-250 IS en 90% zonder storende bewegingsonscherpte, ook met sluitertijden van 1/100 of iets korter.
                          Dat was dus thuis een aangename verrassing.....

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aankoop telelens.

                            ja, maar op 1/100 heb je daar toch ook niet zo snel last van? ik toch niet :d
                            bij mij is de grens meestal 1/60, en ik zit meestal op 1/80 (bij gewone beelden dan)

                            ik ga niet zeggen dat IS geen nut heeft, helemaal niet, maar dat valt toch weg vanaf dat je met snelle sluitertijden werkt. (en als je op je fiets zit, zoals de TS, kan je je elleboog toch op het stuur zette = gratis statief, ook al is het minder "stabiel")

                            ik maak me meer zorgen om wat je zei in #11: dat de f4 niet snel genoeg is, aangezien je spreekt over goede prestaties bij goed weer en trage onderwerpen. of wat versta jij onder traag?
                            No rules. Great shots.
                            -
                            Online

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aankoop telelens.

                              Er zijn altijd wel mensen die de niet IS verkopen om toch de IS te halen. Natuurlijk is die laatste een zeer fijne lens, maar in de praktijk heb ik zelf alleen het voordeel gehad toen ik in musea ging fotograferen (daar staat alles lekker stil), verder voor sport, podium enz zul je toch met mnimaal 1/125 of 1/250 moeten werken om de bewegingen van mensen of verkeer een beetje te elimineren.
                              Koop je de lens voor een goede prijs 2e hands dan kun je die altijd weer verkopen zonder verlies te lijden.
                              Sony en Olympus
                              Fotoseries

                              Comment

                              Working...
                              X