Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kort en bondig : nikon 85mm 1.4 of 17-55 2.8 voor modelfotografie met momenteel D80

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kort en bondig : nikon 85mm 1.4 of 17-55 2.8 voor modelfotografie met momenteel D80

    Graag jullie opinie met het hoe en waarom tussen deze 2 objectieven .
    Last edited by ikpatje; 20 augustus 2008, 14:47.
    Fotografische groeten
    Patrick

  • #2
    Re: Kort en bondig : nikon 85mm 1.4 of 17-55 2.8 voor modelfotografie met een D80

    Oorspronkelijk geplaatst door ikpatje Bekijk bericht
    Graag jullie opinie met het hoe en waarom tussen deze 2 objectieven .
    Eerlijke mening ? Beide overkill op een D80 - ga voor een 85/1.8
    (beide andere lenzen lomp en zwaar op een té kleine body (tenzij je er een grip op plaatst)
    Canikon 40D - D200, D300

    Comment


    • #3
      Re: Kort en bondig : nikon 85mm 1.4 of 17-55 2.8 voor modelfotografie met een D80

      D80 nu ja maar in de toekomst misschien D300 of wie weet wat er nog in de toekomst komt . Objectieven zijn blijvers , dus welke komt voor het doel "modelfotografie" het beste uit de verf .
      Fotografische groeten
      Patrick

      Comment


      • #4
        Re: Kort en bondig : nikon 85mm 1.4 of 17-55 2.8 voor modelfotografie met momenteel D

        Ik doe niet aan modellenfotografie, soms wel kinderportretjes
        In elk geval heeft de 85/1.4 de mooiste bokeh (55mm is trouwens nogal aan de lage kant, vind ik)
        Canikon 40D - D200, D300

        Comment


        • #5
          Re: Kort en bondig : nikon 85mm 1.4 of 17-55 2.8 voor modelfotografie met momenteel D

          De 85 mm wordt niet voor niets portretlens genoemd

          Deze lenzen hebben alle camerafabricanten in hun gamma.
          Ze zijn speciaal voor dit type fotografie gebouwd.

          bandpuntafstanden tussen 75 en 105 mm geven een ideaal flaterende perspectief naar modellen toe.
          (groothoek trekt alles uit (lange neus) en tele drukt alles samen).
          Meestal zijn deze lenzen ook uitgerust met rondere en meer diafragmabladen dan andere lenzen (mooiere DOF).
          Dit brandpuntafstand bied ook de mogelijkheid om toch nog een beperkte DOF te hebben zelfs bij F/8.

          En nee 85 mm komt niet overeen met 55 mm op cropcamera's omdat enkel de vergrotingsfactor anders is, niet de lenseigenschappen (een 55 mm blijft de lenseigenschappen en vervorming hebben van een 55 mm).
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment


          • #6
            Re: Kort en bondig : nikon 85mm 1.4 of 17-55 2.8 voor modelfotografie met momenteel D

            De naam "de portretlens" word er inderdaad vaak aan gegeven .
            Misschien een domme vraag maar indien je het model in het geheel wilt weergeven , is het dan nog "de lens" ?
            Fotografische groeten
            Patrick

            Comment


            • #7
              Re: Kort en bondig : nikon 85mm 1.4 of 17-55 2.8 voor modelfotografie met momenteel D

              Denk ook eens na of je tzt naar FX wil en bij ja dan is de 85/1.4 de keuze. De opmerking te lomp en zwaar op een toestel begrijp ik niet, 17-55 en 80-200 op een D50 gehad en dat is geen probleem.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Kort en bondig : nikon 85mm 1.4 of 17-55 2.8 voor modelfotografie met momenteel D

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Denk ook eens na of je tzt naar FX wil en bij ja dan is de 85/1.4 de keuze. De opmerking te lomp en zwaar op een toestel begrijp ik niet, 17-55 en 80-200 op een D50 gehad en dat is geen probleem.
                Ligt slecht in de hand met een D80 (voor mij althans toch) - D80 is voor mij eerder een 'compactje' - 85mm/1.4 nog nét op het randje, bij mij zit er een 1.8 op omwille van dat 'lichte' gevoel
                Anderzijds is die 1.4 natuurlijk schitterend (mijn favoriete lens op mijn D300)
                Last edited by mexicano; 20 augustus 2008, 15:29.
                Canikon 40D - D200, D300

                Comment


                • #9
                  Re: Kort en bondig : nikon 85mm 1.4 of 17-55 2.8 voor modelfotografie met momenteel D

                  De 85/1.4 staat al zeer hoog aangeschreven , maar indien er een af/s versie uit van mocht komen , gaat die dan wezenlijk nog beter zijn ?
                  Fotografische groeten
                  Patrick

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kort en bondig : nikon 85mm 1.4 of 17-55 2.8 voor modelfotografie met momenteel D

                    Oorspronkelijk geplaatst door ikpatje Bekijk bericht
                    Graag jullie opinie met het hoe en waarom tussen deze 2 objectieven .
                    Modelfotografie is meer dan 'portret'. Daarom zou ik zonder twijfel kiezen voor de 17-55 2.8. Je hebt er gewoon meer mogelijkheden mee.
                    www.pixation.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kort en bondig : nikon 85mm 1.4 of 17-55 2.8 voor modelfotografie met momenteel D

                      Voorbeeldje met 85 f1.4.

                      Forum voor het plaatsen van foto's waarbij de mens centraal staat: modellen, glamour, straatleven,...... Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kort en bondig : nikon 85mm 1.4 of 17-55 2.8 voor modelfotografie met momenteel D

                        Oorspronkelijk geplaatst door Pixations Bekijk bericht
                        Modelfotografie is meer dan 'portret'. Daarom zou ik zonder twijfel kiezen voor de 17-55 2.8. Je hebt er gewoon meer mogelijkheden mee.
                        Inderdaad een groothoek kan voor artistieke effecten zorgen, maar dan moet je verdomd goed weten met wat je bezig bent.

                        Iemand met een groothoek fotograferen betekend dat elk lichaamsdeel dat zich kortbij bevind gaat uitgerokken worden en elk deel dat zich verder bevind gaat samengedrukt worden en dit vanuit het middelpunt van de lens.

                        Als je iemand fotografeerd vanuit een lager standpunt gaat hij lange benen krijgen en een ineengedrukt bovenlichaam;
                        Vanuit een hoger standpunt gaat hij maar kleine beentjes hebben .
                        Een portretfoto gaat iemand een grote neus geven een een ovaal hoofd, enz...
                        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kort en bondig : nikon 85mm 1.4 of 17-55 2.8 voor modelfotografie met momenteel D

                          Ga je in een studio werken of buiten ?
                          85mm (x1,5 = 137,5mm) in een studio vereist toch heel wat ruimte als je een foto ten voeten uit wil nemen.
                          17-55mm is m.i. veelzijdiger als lens, niet alleen voor portretfotografie. Er zijn er die voor modelfotografie op een cropcamera een 35mm of een 50mm prime gebruiken. Zo enorm veel vervorming heb je daar m.i. niet mee. Persoonlijk werk ik heel graag met de 50mm F1,4, maar ik moet toegeven dat ik buiten ook al eens naar de 105mmVR-macro grijp .

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kort en bondig : nikon 85mm 1.4 of 17-55 2.8 voor modelfotografie met een D80

                            Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                            Eerlijke mening ? Beide overkill op een D80 - ga voor een 85/1.8
                            (beide andere lenzen lomp en zwaar op een té kleine body (tenzij je er een grip op plaatst)
                            Dit is geen overkill, maar een overstatement. Ik ga waarschijnlijk nooit een heel dure body kopen omdat ik zelf vind dat dat niet nodig is voor een hobby'ist. Wil dat dan zeggen dat ik geen duur (lees vooral scherp en lichtsterk) glas mag kopen ?
                            Trouwens een grip vind ik ook overkill op een D80, en ik heb grote pollen. Je neemt 500 foto's met één batterij, dan zie ik het nut van een grip niet, behalve voor het tweede knopje misschien.
                            Een toestel hangt trouwens raar of zelden gewoon rond mijn nek, en meestal wordt de lens ondersteund. Doe jij dat anders dan ?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kort en bondig : nikon 85mm 1.4 of 17-55 2.8 voor modelfotografie met momenteel D

                              ga gewoon voor de tamron 28-75 2.8 door trebs en vele anderen (waaronder ik) de hemel in geprezen

                              Beter bereik dan de 55mm -> 75mm ligt al heel wat korter bij de zogezegde ideale 85mm en stukken goedkoper en veelzijdiger.

                              Zoals hierboven is modelfotografie meer dan enkel portretjes en soms zit je serieus blok met je 85mm en heb je echt wel groothoek nodig door de beperkte plaats.

                              Een foto shoot je niet altijd in een studio van 5x10m maar ook in vervallen gebouwen en nauwe steegjes (om maar een vb te geven)
                              www.sergioprodi.com
                              Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon!

                              Comment

                              Working...
                              X