Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Concerten:17-55mm of 24(28)-70mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Concerten:17-55mm of 24(28)-70mm

    Ik ga vaak eens een concertje in opdracht gaan schieten en momenteel heb ik enkel de 17-55 en de 105Micro (beide Nikkor).

    Nu merk ik dat ik met mijn 17-55 wel vaak wat mm's tekort kom en dacht ik die te vervangen door een 24(28)-70.

    Wat denken jullie? Best zo nog even verder doen en de 17-55 houden en doorsparen voor een 70-200 of zelfs een 80-200? Of toch durven overstappen naar een 24(28)-70 en de 17-55 verkopen?

    Alleen vrees ik dan wat groothoek tekort te komen want 17 vs 35 mm (=24 op DX) is wel groot.
    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

  • #2
    Re: Concerten:17-55mm of 24(28)-70mm

    Tussen 55 en 70 mm is er zeer weinig verschil. Echt de moeite niet.
    Tussen 17 en 24 mm is er wel een groot verschil in breedhoek en deze mm's zijn zeer bruikbaar.
    Best doorsparen voor een 70-200 2.8 VR lens. Samen met een 17-55 2.8 is deze ideaal voor dit soort fotografie.

    Het gat tussen de 17-55 en 70-200 zal je absoluut niet missen of merken.

    Comment


    • #3
      Re: Concerten:17-55mm of 24(28)-70mm

      Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
      Ik ga vaak eens een concertje in opdracht gaan schieten en momenteel heb ik enkel de 17-55 en de 105Micro (beide Nikkor).
      Ik gebruik meestal dezelfde combinatie, ofwel ga ik radicaal voor de 85mm 1.4 (op F2-2.2)
      Ik zie dus niet echt een probleem
      Een 85mm (mag ook 1.8 zijn) aanschaffen ?

      70-200 2.8 is natuurlijk ook een mooi alternatief, maar prijzig (en misschien brengt Nikon binnenkort wel een nieuwe versie uit)
      Last edited by mexicano; 20 augustus 2008, 10:35.
      Canikon 40D - D200, D300

      Comment


      • #4
        Re: Concerten:17-55mm of 24(28)-70mm

        Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
        Ik gebruik meestal dezelfde combinatie, ofwel ga ik radicaal voor de 85mm 1.4 (op F2-2.2)
        Ik zie dus niet echt een probleem
        Misschien een 85mm (mag ook 1.8 zijn) aanschaffen ?

        70-200 2.8 is natuurlijk ook een mooi alternatief, maar prijzig
        Radicaal voor de 85?
        Is misschien net iets beter dan de 105 qua range, maar is dat niet te dicht als je in de frontstage vertoeft?

        de 80-200 is iets betaalbaarder...

        Momenteel gebruik ik beide 17-55 en 105 op 1 concert, maar het is vaak nogal tricky om die te vervangen gedurende het optreden..
        Die nieuwe versie zou natuurlijk de prijzen van de tweedehands 70-200 doen verlagen eh...
        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

        Comment


        • #5
          Re: Concerten:17-55mm of 24(28)-70mm

          Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
          Radicaal voor de 85?
          Is misschien net iets beter dan de 105 qua range, maar is dat niet te dicht als je in de frontstage vertoeft?
          Ideaal voor frontstage (vind ik toch) en die F2-2.2 is mooi meegenomen
          (lager diafragma geeft problemen met correcte AF wegens té lage DOF)

          Wissel los ik op met mijn D200-backup (bij goede lichtomstandigheden)
          Canikon 40D - D200, D300

          Comment


          • #6
            Re: Concerten:17-55mm of 24(28)-70mm

            85 1.8 is echt een wijs lensje!

            Comment


            • #7
              Re: Concerten:17-55mm of 24(28)-70mm

              Oorspronkelijk geplaatst door JulesG Bekijk bericht
              85 1.8 is echt een wijs lensje!
              Dat betwijfel ik niet, maar is het ook praktisch op een concert?
              ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

              Comment


              • #8
                Re: Concerten:17-55mm of 24(28)-70mm

                Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                Dat betwijfel ik niet, maar is het ook praktisch op een concert?
                Enkele voorbeeldjes



                (85/1.4)



                (85/1.8, nog met de D70)
                Canikon 40D - D200, D300

                Comment


                • #9
                  Re: Concerten:17-55mm of 24(28)-70mm

                  Tuurlijk is zo'n lens praktisch. Maar dat hangt echt af van zaal tot zaal.

                  85mm is voor een groot podium soms nog een stuk tekort. Twee goeie, lichtsterke zoomlenzen zijn uiteraard een groot voordeel. Dan kan je in elke zaal zonder problemen uit de voeten.
                  http://frederikherregods.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Concerten:17-55mm of 24(28)-70mm

                    Ik gebruik nu wel Canon, maar het idee blijft hetzelfde :
                    Op een body de 17-55 2.8 IS en op een tweede body de 70-200 IS 2.8 ... een schitterende combinatie die voor zowel concerten als huwelijken prima werkt, misschien koop ik nog eens een 85 mm 1.8 erbij, maar met mijn huidige combi kom ik toch al heel ver hoor, en dat 'gaatje' tussen 55 en 70mm heeft me nog maar zelden parten gespeeld.

                    Gelijkaardige set voor Nikon zal zeker ook bestaan in VR denk ik ?

                    Mark
                    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Concerten:17-55mm of 24(28)-70mm

                      Ik gebruik bijna alleen een Nikkor 80-200 2.8 en kan vaak tot op het podium komen. De 85 en 50 1.8 gebruik ik alleen als het erg donker is, maar met een D300 is dat weer minder vaak.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Concerten:17-55mm of 24(28)-70mm

                        Ik vind het een zeer praktische lens.

                        Kom zelden tekort, en als ik te dicht sta schroef ik er gewoon de 50mm op...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Concerten:17-55mm of 24(28)-70mm

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Ik gebruik bijna alleen een Nikkor 80-200 2.8 en kan vaak tot op het podium komen. De 85 en 50 1.8 gebruik ik alleen als het erg donker is, maar met een D300 is dat weer minder vaak.
                          En mis je dan de VR niet als je van ver foto's neemt?
                          ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                          Comment


                          • #14
                            Re: Concerten:17-55mm of 24(28)-70mm

                            Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                            En mis je dan de VR niet als je van ver foto's neemt?
                            ja en ook de centen.......en van ver of dichtbij maakt met niet uit met VR en een D300 helpt ook weer wat.

                            Wat wel helpt is het grote gewicht van lens+body +grip, dit drukt de kleine trillingen dood, maar na een bepaalde tijd is het dus niks meer. Wat ook helpt in Ch schieten, dan is de 2de of 3de soms wel scherp, doordat je je vinger niet meer beweegd.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Concerten:17-55mm of 24(28)-70mm

                              Sorry voor even off topic.

                              Maar ik heb een d300 en kan eind december eens een optreden meemaken van een oud collega. Die speelt in de band kisstory. Het optreden is jammer genoeg binnen en zal dus donker zijn. Hun spektakel is ook super met vuur en lichtshow. En ik zou een vippasje krijgen dat ik heel dicht kan staan.
                              Dit is mijn eerste keer dat ik dit zou doen dus denk ik dat ik een lichtsterke lens zal nodig hebben.

                              Ik heb nu een tamron 17-50 f2.8, zou dit lukken met deze of zou een nikon 17-55 f2.8 beter presteren in die omstandigheden? Ik zou eventueel ook een 50mm f1.8 erbij nemen voor het geval is meer lichtsterkte nodig heb, of is dit onnodig en zal het best lukken met een f2.8?
                              nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

                              Comment

                              Working...
                              X