Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fisheye...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fisheye...

    vlug even een vraagje omtrent fisheye fotografie...

    Een vriend van me kocht onlangs een fisheye maar tekens ik daar foto's van krijg zijn die omringd door een zwarte cirkel... ok het fish eye effect komt er goed in uit maar ik heb hier op het forum al fisheye foto's gezien zonder die zwarte cirkel.

    Ik ben ook van plan er eentje te kopen voor op mijn nikon... maar als die zwarte rand erop blijft dan spaar ik liever verder voor een ander soort glas...
    hoe kan ik dit vermijden? En waar gebruiken jullie die lens zoal?
    groetjes
    Nikon D300

  • #2
    Re: fisheye...

    zit er misschien een UV-filter op ofzo?
    Vriendelijke groeten, Sven
    Nikon D80 + Tokina 12-24 f4 + Tamron 28-75 f2.8 + Nikkor 50mm f1.8 + Nikon SB600 en een Canon Powershot S5 IS.

    Comment


    • #3
      Re: fisheye...

      Ik denk dat dit inderdaad door een filter komt.
      Als je kijkt op deze site dan zie je dat er ook filters voor fisheyes bestaan. Een van deze filters zorgt voor zwarte hoeken.

      Comment


      • #4
        Re: fisheye...

        denk dat je in het verkeerde onderdeel zit hoor.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: fisheye...

          krijg je ook geen zwarte cirkel als je bv een 10mm fisheye (die voor crop-cam gemaakt is) op een full-frame gebruikt?

          het zou helpen moest je vermelden welke cam en welke lens hij (en jij) heeft...

          ps : bouk heeft gelijk... moet naar Objectieven verplaatst worden maar de mods doen dat met veel plezier
          With Canon, I can (or at least try)
          Photastic.be ~ Passion for the picture
          Nieuwe site

          Comment


          • #6
            Re: fisheye...

            Bij mijn Sigma 8mm staat er voor de zekerheid een zonnekap op. Hierop past ook de lenskap.

            Aangezien het bolle lenzen zijn, zou je zonder deze zonnekap er geen kap kunnen opzetten.

            Vermoedelijk zal het dit wel zijn.

            Ter info:
            Er was al eens een post betreffende circular of diagonal fisheye.

            Bij Sigma zijn er nu 4.5mm 2.8, 8mm 3.5 en 4.0, 10mm 2.8 en 15mm 2.8 fisheyes beschikbaar.


            Persoonlijk vind ik ze gewoon leuk. Regelmatig trek ik wel eens close-ups met deze lens en die zijn echt niet om aan te zien Mensen worden compleet vervormd en ik vind dit echt wel leuk, vanop een paar centimeter een volledig beeld hebben. Anderen vinden dit niet zo leuk (meestal diegenen die het foto-onderwerp zijn ).

            Interieurfoto's gaan hier ook heel goed mee. In musea kun je bijvoorbeeld heel de zaal trekken of bijvoorbeeld plafonds die er dan totaal opstaan.


            Moest je eens wat foto's willen zien, laat dan maar iets weten en dan probeer ik er een aantal te posten of the linken.

            Mvg

            Steven
            1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

            Comment


            • #7
              Re: fisheye...

              hier heb je een vb van een dergelijke foto van haar...


              my bad... het is dus wel degelijk een vriendin/ geen vriend .

              Ze neemt die foto's met een canon 4OD maar voor zover ik weet gebruikt ze daar geen zonnekap op hoor.

              hopelijk komt de foto door... het is mijn 1e X dat ik een foto post.

              zoals je ziet, mooi fisheye effect maar die zwarte rand stoort me nogal

              groetjes
              Nikon D300

              Comment


              • #8
                Re: fisheye...

                dat ziet eruit dat de houder voor de lensdop er nog op zit... bij een fisheye (bij mijn sigma 15 2.8 allesinds) moet je die ganse houder waar de lensdop op zit eraf halen anders krijg je van die resultaten. als die houder eraf komt, zie je normaal gezien ook een kleine zonnekap die vastzit op de lens.
                With Canon, I can (or at least try)
                Photastic.be ~ Passion for the picture
                Nieuwe site

                Comment


                • #9
                  Re: fisheye...

                  Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
                  dat ziet eruit dat de houder voor de lensdop er nog op zit... bij een fisheye (bij mijn sigma 15 2.8 allesinds) moet je die ganse houder waar de lensdop op zit eraf halen anders krijg je van die resultaten. als die houder eraf komt, zie je normaal gezien ook een kleine zonnekap die vastzit op de lens.
                  Inderdaad, dit wou ik dus ook zeggen.

                  Ik noemde het een zonnekap maar misschien is het gewoon de houder van de lensdop.

                  Het is pas als je deze eraf haalt, dat je de bolling in de lens ziet.
                  1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

                  Comment


                  • #10
                    Re: fisheye...

                    Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    denk dat je in het verkeerde onderdeel zit hoor.
                    grt,bouk.
                    Inderdaad. Bij deze dus verplaatst naar een geschikter forumonderdeel.
                    Mvg Tim

                    Comment


                    • #11
                      Re: fisheye...

                      Je hebt eerst en vooral circular fisheyes en diagonal fisheyes.

                      En je hebt fisheyes voor fullframe camera's en voor camera's met een "cropfactor-sensor"

                      Een vb: ik heb een Peleng 8mm circular fisheye (voor fullframe camera's). Circular betekent dat de fisheye een rond beeld geeft met een beeldhoek van 180° (meestal). Als ik die lens op mijn Canon 20D stop (met een cropfactor van 1,6), dan heb ik enkel in de hoeken wat zwarte randen. Die kun je eruit croppen in een programma, of je kan de foto wat de-fishen. Maar ik heb niet de volledige 180°
                      Als ik diezelfde lens op mijn Canon 5D steek (fullframe) dan heb ik een volledig rond beeld met daarrond zwart, zoals op de voorbeeldfoto, maar dan nog meer zwart.
                      Een circulaire fisheye geeft dus in principe een rond beeld met zwarte randen, en met een beeldhoek van 180°

                      En diagonal fisheye geeft een volledig beeld zonder zwarte randen, maar daar krijg je de 180° beeldhoek tussen de overstaande hoeken, vandaar: diagonal. Tussen de overstaande zijden heb je dus niet de volledige 180°.

                      Als je een fisheye voor een fullframe camera op een camera stopt met een cropfactor zul je nooit de 180° beeldhoek halen.
                      Het is dus erg belangrijk dat je weet welke beelden je graag ziet en je daar de gepaste lens voor koopt.
                      Een fullframe fisheye kan je dus wel gebruiken op een cropfactor, omgekeerd niet, een fisheye voor een cropfactor camera mag je NOOIT gebruiken op je fullframe camera of je zou de camera en/of lens kunnen beschadigen.
                      SKurt.be
                      www.SKurt.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: fisheye...

                        Ik ben ook van plan een fisheye te kopen voor mijn 30D en 450 D, deze namelijk http://www.examedia.nl/x01/tokina-10...-zoomlens.html.
                        Kan ik mij dan ook verwachten aan zo'n circel?
                        Groeten Sensor

                        Comment


                        • #13
                          Re: fisheye...

                          Die Tokina is een DX lens, dus gemaakt om te gebruiken op crop-camera's (waaronder je 450d en 30d). Misschien wat vignetering, maar geen zwarte rand

                          Comment


                          • #14
                            Re: fisheye...

                            't Is niet omdat het een lens is op voor een crop-camera dat je geen zwarte randen krijgt.
                            Volgens mij is het een diagonal fish-eye voor crop-camera, diagonal geeft geen zwarte randen.
                            Review: http://www.kenrockwell.com/tokina/10-17mm.htm
                            SKurt.be
                            www.SKurt.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: fisheye...

                              Cropfactor buiten beschouwing gelaten:twee soorten fisheyes:circulaire en diagonale.
                              Circulaire geven op een filmcamera 24x36 (dia-formaat) of full-frame canon 1ds,5d,normaal een circulair beeld met daarrond een zwarte zone.Diagonale fisheye gaat een beeldvullend beeld geven zonder zwarte rand.
                              Op een cropcamera gaat de cirkel niet volledig zijn,en slechts een gedeelte wordt zwart.Dit zwarte gedeelte is kleiner met een grotere crop.Meeste dsrl hebben een crop 1.6,een canon mk II 1.3.Dus met een mk ii meer zwart errond,met een 300d ,400d of 450d minder zwart.Voor nikon iets in die aard,maar ik ken die toestellen niet zo goed;
                              PRAKTISCH:wil je die zwarte rand:ga voor een circulaire fisheye:bv. Sigma 8mm etc.Probleem :effect is zeer snel een deja vu,en steekt snel tegen.
                              Een diagonale fisheye gaat alles wat horizontaal is recht afbeelden,maar alles
                              wat er boven,eronder of opzij is,krijgt een bolvormige vertekening. Is bij te werken in PS of met speciale filters.Maar is met hogere cropfactor nog best te gebruiken.
                              k heb een 15 mm sigma fisheye en zelfs met een MK IIn nog goed te gebruiken.
                              Vervorming valt mee.Op een 400d of een camera met 1.6 cropfactor zeker nog beter te gebruiken.
                              Circulaire fisheyes geven een WAW-effect,dat vermindert naar waw en verder:t'is terug van datte.
                              Ik twijfel op dit ogenblik ook voor een circulaire fish,maar gezien het beperkt gebruik,vind ik de kostprijs toch wat hoog.Toch vind ik de beelden nog altijd iets hebben.
                              Ieder moet het voorzichzelf uitmaken.

                              Comment

                              Working...
                              X