Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon lens twijfel..

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon lens twijfel..

    Ello,

    Zoals steeds, net voor een aankoop van een toch wel aanzienlijk bedrag, wil ik me toch effe informeren bij de rest van de bevolking
    Ik vraag me eigenlijk af of iemand me kan overtuigen een andere lens aan te schaffen, of me van gedachten doet veranderen

    Het gaat om de Canon EF 85mm F 1.2 L USM II .

    Ik heb het geluk gehad ze 2 weken te kunnen testen... Ik was direct overtuigd en was er uitermate tevreden mee... Dus eigenlijk heb ik al beslist maar toch had ik graag een ander standpunt gehoord..

    Ze zal voornamelijk in de studio gebruikt worden, maar wat me er ook erg bij aanspreekt is dat ik ze nog voor enkele andere projecten kan gebruiken op locatie onder slechtere lichtomstandigheden.

    Iemand ervaring met de 50mm 1.2?

    95% van de tijd gaat ze worden gebruikt op een 1ds mark III...

    graag hoor ik uw ervaring en pleidooi
    poof

  • #2
    Re: Canon lens twijfel..

    Ik heb er geen ervaring mee, maar wat ik er van lees en hoor, moet het 1 van de beste primes ooit zijn die zelf vol open nog scherp is.
    Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

    Comment


    • #3
      Re: Canon lens twijfel..

      Als ik jouw was, zou ik de te koop rubriek eens raadplegen.....
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Canon lens twijfel..

        ja, ik heb het gezien, maar ben niet geinteresseerd in de eerste versie :-) toch bedankt
        poof

        Comment


        • #5
          Re: Canon lens twijfel..

          De versie 1 focust weliswaar ietsje trager maar de II is ook nog steeds geen vluggerd hoor. Ik zou het voor dat prijsverschil zeker eens zelf proberen.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #6
            Re: Canon lens twijfel..

            Mijn ervaring is dat de meerprijs van de versie II zeker niet de moeite waard is ( jawel, eigen ervaring ) , een versie I voor 1000 euro is zeker en vast z'n geld meer dan waard ! Toplens die ik zou verkiezen boven de 50mm maar da's puur persoonlijk, ik gebruik liever de combo van een FF met 35L en 85L
            1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

            Comment


            • #7
              Re: Canon lens twijfel..

              85mm ideale lengte voor portret op ff-cam.

              Versie I of II who cares, bij portret-en studiowerk heb je immers geen razendsnelle AF nodig volgens mij.

              Het is trouwens onmogelijk voor een AF-motor om bij deze lens zo 'n GROTE massa glas razendsnel te verplaatsen.

              Ik heb m'n 85L zelfs al bij batmintonwedstrijden gebruikt op AI-servo en dat
              ging toch behoorlijk.
              CANON Inc. Made In Japan

              Comment


              • #8
                Re: Canon lens twijfel..

                Leuk lensje hoor, ook buiten de studio :



                (deels 35 f/1.4L & deels 85 f/1.2L II).

                Wél laten calibreren op je toestel anders veel kans op front- of backfocus. Heb ik met beide lenzen moeten doen trouwens

                Comment


                • #9
                  Re: Canon lens twijfel..

                  Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                  Wél laten calibreren op je toestel anders veel kans op front- of backfocus. Heb ik met beide lenzen moeten doen trouwens
                  Absoluut. De DOF onder de F2 is zo flinterdun (op 2 m onderwerpafstand is de dof slechts 4 cm op F1.2 op FF). Als daar nog een beetje back- of frontfocus bijkomt zit je er heel dikwijls naast.

                  De 85 F1.2 vraagt heel wat techniek als je ze gebruikt bij volle opening maar zeker op een 1Ds MkIII is het een lens die een absoluut wauw gevoel kan geven. Een correct gefocuste 100% crop uit de 1Ds MkIII met deze lens, dan ga je toch even moeten slikken, hoor.

                  Wat trouwens vooral opvalt met deze lens is dat wat je door de zoeker ziet helemaal anders is dan wat het eindresultaat zal worden. DOF werking en Bokeh zijn alleen echt goed zichtbaar bij de effectieve opname. Vandaar oa de noodzakelijke techniek om door de zoeker reeds in te kunnen schatten wat het eindresultaat zal zijn. Als je veel studiowerk doet op grote of volle opening zou ik de camera in het begin zeker aan de pc hangen om onmiddellijk het dof effect te kunnen bekijken en eventueel bij te sturen.

                  Ik heb ze nog maar een paar maand (en aan die techniek is bij mij nog voldoende werk ) maar dit is echt een topcombinatie. Zeker op een FF zou ik niet twijfelen en voor de 85 ipv de 50 mm gaan.
                  DigiCam

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon lens twijfel..

                    Oorspronkelijk geplaatst door DigiCam Bekijk bericht

                    Wat trouwens vooral opvalt met deze lens is dat wat je door de zoeker ziet helemaal anders is dan wat het eindresultaat zal worden. DOF werking en Bokeh zijn alleen echt goed zichtbaar bij de effectieve opname.
                    Door de zoeker krijg je een beeld op F/2.8. Wil je nauwkeuriger manueel scherpstellen heb je een speciaal matglas nodig dat donkerder is, maar fijner.

                    Je kan in sommige omstandigheden ook live-view gebruiken om te bepalen wat de echte scherptediepte is.

                    Dave
                    pixelpusher

                    Comment

                    Working...
                    X