Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Upgrade kitlens D40: Nikkor 16-85 of andere?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Upgrade kitlens D40: Nikkor 16-85 of andere?

    Ik sinds een half jaar in het bezit van een Nikon D40 met kitlenzen 18-55 en 55-200 (beide zonder VR). Echter merkte ik al snel de beperkingen van deze lenzen, dus ben ik aan het uitkijken naar een nieuwe lens.

    Mijn eerste idee was om een 18-200 te kopen, maar na veel lezen en testen bleek de kwaliteit van de foto's toch belangrijker voor mij dan de eenvoud van 1 lens. Dus dan ben ik op zoek gegaan naar zoom-lenzen met een betere kwaliteit en een kleiner zoom-bereik. De bedoeling is om nu een lens te kopen (budget: €600 max) in het lagere zoom-bereik (16-18 tot 50-100), en dan in pakweg een jaar een tele-zoom bij te kopen.
    Ondertussen ben ik uitgekomen bij de Nikkor AF-S 16-85 f3.5-5.6 VR.

    Nu vroeg ik me af of er van andere merken (Sigma, Tamron, ...) lenzen zijn (max €600) die gelijkaardige prestaties leveren als deze lens, maar eventueel op andere vlakken beter presteren en hierdoor ook wel aan te raden zijn? Ik denk dan vooral aan lichtsterker, macro, ...
    Bij voorkeur ook een lens met VR/OS of andere varianten gezien ik een niet al te vaste hand heb.

    De lens zou voor vanalles gebruikt worden: familie, uitstappen, vakanties, fuiven, optredens, dieren, planten, af en toe beetje macro, ...
    Nikon D80 (18-200mm, 50mm f1.8, Vivitar 105mm f2.5) + SB800

  • #2
    Re: Upgrade kitlens D40: Nikkor 16-85 of andere?

    Tamron 17-50/2.8;Tokina 16-50/2.8; Sigma 18-50/2.8
    Tokina 50-135/2.8; sigma 50-150/2.8

    Schrap de tokina's maar. Deze hebben geen motor en af werkt dus niet op D40(x),D60
    Tamron heeft voor de 17-50 een versie met een een versie zonder motor.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Upgrade kitlens D40: Nikkor 16-85 of andere?

      Oorspronkelijk geplaatst door molotovke Bekijk bericht
      .....
      De lens zou voor vanalles gebruikt worden: familie, uitstappen, vakanties, fuiven, optredens, dieren, planten, af en toe beetje macro, ...
      Voor bovenstaande onderwerpen zijn je twee lenzen perfect bruikbaar.
      Indien je de beperkingen kent, dan kan je toch goede tot zeer goede opnames maken van bovenstaande onderwerpen, indien dat niet lukt dan zal de aankoop van een nieuwe lens de kwaliteit van je fotografie ook niet verbeteren. En als je dan toch een nieuwe lens wilt kopen, neem dan de Nikkor AF-S 18/200 VR. Voor 94,9% van de fotografie welke men hier beoefent op BD is dat meer dan voldoende, zeker van kwaliteit.

      grt,
      een derderangsverkoper van Lenzen

      Comment


      • #4
        Re: Upgrade kitlens D40: Nikkor 16-85 of andere?

        De Tamron 17-50mm 2.8 schijnt een goed objectief te zijn en is speciaal voor de D40 D40x en D60 te koop met ingebouwde scherpstelmotor.
        Bovendien is het objectief niet zo duur ook, wel kan er per exemplaar wat verschil in kwaliteit zitten maar dat kun je bij een duur objectief ook hebben al zal dat minder zijn.
        D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

        Comment


        • #5
          Re: Upgrade kitlens D40: Nikkor 16-85 of andere?

          Ik heb de Nikkor 18-200 kunnen testen, en was er toch niet helemaal tevreden van. Vooral de beeldkwaliteit die wordt ingeleverd om zo'n groot zoombereik te bekomen, staat mij niet zo aan. Vandaar dat ik beslist heb om te kiezen voor 2 aparte objectieven.

          P.S. Ik ben momenteel misschien nog een amateurfotograaf, maar wil er wel een serieuze hobby van maken (ben er eigenlijk al volop mee bezig). Het materiaal dat ik nu koop, is bedoeld om lang mee te gaan, ook nog eventueel volgende body's (D80/D300?).
          Nikon D80 (18-200mm, 50mm f1.8, Vivitar 105mm f2.5) + SB800

          Comment


          • #6
            Re: Upgrade kitlens D40: Nikkor 16-85 of andere?

            Oorspronkelijk geplaatst door molotovke Bekijk bericht
            Ik heb de Nikkor 18-200 kunnen testen, en was er toch niet helemaal tevreden van. Vooral de beeldkwaliteit die wordt ingeleverd om zo'n groot zoombereik te bekomen, staat mij niet zo aan. Vandaar dat ik beslist heb om te kiezen voor 2 aparte objectieven.

            P.S. Ik ben momenteel misschien nog een amateurfotograaf, maar wil er wel een serieuze hobby van maken (ben er eigenlijk al volop mee bezig). Het materiaal dat ik nu koop, is bedoeld om lang mee te gaan, ook nog eventueel volgende body's (D80/D300?).
            Waar knapte je vooral op af betreffende de beeldkwaliteit?

            Comment


            • #7
              Re: Upgrade kitlens D40: Nikkor 16-85 of andere?

              Ik sluit me aan met de mening van beeldmaker dat de 2 objectieven die je hebt (best) voldoen voor de fotografie die je nu doet. Je hebt de 18-200 getest, dat is al positief Zelf heb ik die onlangs ingeruild omdat het verschil in scherpte met mijn 2 ander objectieven (zie handtekening) me altijd opviel. Als je meer fotografeert en bijleert verandert je inzicht en kan het best zijn dat je binnen een jaar droomt van een full-frame (FX in Nikon-speak;-) camera. Dan ben je weer aan het investeren in nieuw glas...
              Thom Hogan heeft enkele verhelderende artikels over lenskeuzes http://www.bythom.com/index.htm Voor testen kun je je best op meer dan één website baseren: http://www.photozone.de/active/news/index.jsp http://www.dpreview.com/lensreviews/ http://www.lemondedelaphoto.com/ http://www.naturfotograf.com/index2.html
              En voor gefundeerde informatie kun je (imho) de site van Ken Rockwell best niét raadplegen
              Last edited by Robo; 19 augustus 2008, 01:50.
              Fuji S5 Pro ~ Nikon AF-S 12-24mm F 4.0 ~ AF-S 16-85mm F 3.5-5.6 VR ~ AF-D 80-200mm F 2.8 ~ Lightroom & RAW-only vanaf dag één

              Comment


              • #8
                Re: Upgrade kitlens D40: Nikkor 16-85 of andere?

                Full frame zal volgens mij niet voor de komende 10 jaar zijn. Zoveel ambitie (geld) heb ik nog niet. Het blijft een hobby.

                Misschien nog even reageren waarom ik afknapte op de kwaliteit van de 18-200. Ik heb nadien pas beseft dat ik iets te kritisch ben geweest tijdens mijn tests. Ik heb eigenlijk (ten onrechte) enkel getest op de extremen van de lens, zoals bij 18mm f3.5, waar lensfouten overduidelijk zijn. De persoon van wie ik deze lens geleend had, was er nochtans heel positief over, en het zal waarschijnlijk ook nog wel een goede lens zijn.

                Een andere optie waar ik nog niet aan gedacht had, is nu een 18-200 kopen voor alledaagse fotografie, en dan nadien voor specifieke situaties aparte lenzen bijkopen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de 50mm f1.4 en een sigma macro lens.
                Nikon D80 (18-200mm, 50mm f1.8, Vivitar 105mm f2.5) + SB800

                Comment


                • #9
                  Re: Upgrade kitlens D40: Nikkor 16-85 of andere?

                  Ik denk dat ik er eindelijk stilaan uit begin te komen.

                  Na nog enkele keren mijn kodak mee te hebben gehad op een uitstap, merk ik dat ik mij toch vooral erger aan het vaak wisselen van lenzen, waardoor ik ook vaak mooie momenten mis (ik denk dan vooral aan een zeepkistenrace van enkele weken geleden).

                  Daarnaast heb ik waarschijnlijk het komende jaar nog geen geld om nog een nieuwe lens aan te kopen als ik zou kiezen voor de 16-85 VR (zoals gedacht dan de Nikkor 70-300 VR als aanvulling), dus in het tele-gebied zou ik blijven zitten met mijn 70-200.

                  Dus ik ga dan toch eerder kiezen voor de Nikker 18-200 VR. De lensfouten die in de extremen opduiken, kan ik nadien via software nog altijd oplossen. En zoals ik al wel vaker gehoord heb, zal deze lens waarschijnlijk 90% van de tijd op de body blijven staan voor alledaagse fotografie.

                  Later zou ik dan waarschijnlijk kwalitatief betere lenzen aankopen voor speciale geledenheden, zoals (bijvoorbeeld) een sigma 70-200 f2.8 voor onderandere concertfotografie en macro.
                  Nikon D80 (18-200mm, 50mm f1.8, Vivitar 105mm f2.5) + SB800

                  Comment


                  • #10
                    Re: Upgrade kitlens D40: Nikkor 16-85 of andere?

                    Een hele goede standaard lens is de tamron 28-75 2.8 en nu te koop met motor , en is één van de weinige lenzen die kan wedijveren met nikon kost alleen pakken minder, 365euro

                    Comment


                    • #11
                      Re: Upgrade kitlens D40: Nikkor 16-85 of andere?

                      Oorspronkelijk geplaatst door molotovke Bekijk bericht
                      Ik denk dat ik er eindelijk stilaan uit begin te komen.

                      Na nog enkele keren mijn kodak mee te hebben gehad op een uitstap, merk ik dat ik mij toch vooral erger aan het vaak wisselen van lenzen, waardoor ik ook vaak mooie momenten mis (ik denk dan vooral aan een zeepkistenrace van enkele weken geleden).

                      Daarnaast heb ik waarschijnlijk het komende jaar nog geen geld om nog een nieuwe lens aan te kopen als ik zou kiezen voor de 16-85 VR (zoals gedacht dan de Nikkor 70-300 VR als aanvulling), dus in het tele-gebied zou ik blijven zitten met mijn 70-200.

                      Dus ik ga dan toch eerder kiezen voor de Nikker 18-200 VR. De lensfouten die in de extremen opduiken, kan ik nadien via software nog altijd oplossen. En zoals ik al wel vaker gehoord heb, zal deze lens waarschijnlijk 90% van de tijd op de body blijven staan voor alledaagse fotografie.

                      Later zou ik dan waarschijnlijk kwalitatief betere lenzen aankopen voor speciale geledenheden, zoals (bijvoorbeeld) een sigma 70-200 f2.8 voor onderandere concertfotografie en macro.
                      Als ik al jouw opmerkingen lees, dan snap ik niet dat je nu een andere lens wilt hebben. Je wilt voor kwaliteit gaan maar je hebt nog niet het budget ervoor.

                      Beeldmaker geeft je eigelijk het beste advies.
                      Blijf lekker nog even door fotograferen met de huidge lenzen tot dat je genoeg budget heb voor een heel goede lens.

                      Het is namelijk beter 1 goede lens op je camera te hebben dan drie mindere in je fototas en het budget kun je maar 1 keer uitgeven.

                      mvg
                      Antoine

                      Comment


                      • #12
                        Re: Upgrade kitlens D40: Nikkor 16-85 of andere?

                        De reden om nu een nieuwe lens te kopen is dat ik momenteel een 600 euro ter beschikking heb voor een nieuwe lens (vakantiejob), en dat mijn vriendin in een halve maand naar New York gaat, waar ze met de lage dollarkoers mij tegen een zeer scherpe prijs een nieuwe lens kan meebrengen (Adorama of B&H).

                        Maar misschien stel ik beter een andere vraag: gezien alles wat ik hier al geschreven heb, welke lens raden jullie mij aan?
                        Ik ben eventueel wel bereid om nog wat door te sparen voor een betere lens, maar ben ook wel niet van plan om de komende jaren voor 1000'en euro's uit te geven aan glaswerk.
                        Last edited by molotovke; 21 augustus 2008, 22:08. Reden: typfoutje
                        Nikon D80 (18-200mm, 50mm f1.8, Vivitar 105mm f2.5) + SB800

                        Comment


                        • #13
                          Re: Upgrade kitlens D40: Nikkor 16-85 of andere?

                          Dan is de nikon 16-85mm misschien wel iets kost rond de 450/550euro

                          Comment


                          • #14
                            Re: Upgrade kitlens D40: Nikkor 16-85 of andere?

                            Oorspronkelijk geplaatst door molotovke Bekijk bericht
                            De reden om nu een nieuwe lens te kopen is dat ik momenteel een 600 euro ter beschikking heb voor een nieuwe lens (vakantiejob), en dat mijn vriendin in een halve maand naar New York gaat, waar ze met de lage dollarkoers mij tegen een zeer scherpe prijs een nieuwe lens kan meebrengen (Adorama of B&H).

                            Maar misschien stel ik beter een andere vraag: gezien alles wat ik hier al geschreven heb, welke lens raden jullie mij aan?
                            Ik ben eventueel wel bereid om nog wat door te sparen voor een betere lens, maar ben ook wel niet van plan om de komende jaren voor 1000'en euro's uit te geven aan glaswerk.
                            Als je dan toch goedkoop een lens kan kopen dan zou ik voor de Nikkor micro 105 f2,8 VR gaan.
                            Deze lens is rete scherp en kan gebruik worden voor makro en als portretfotografie.

                            Kijk maar eens de zoekfunctie hier op BD.

                            Tevens is deze lens geschikt voor FX en DX.
                            Dus wat wil je nog meer.

                            mvg
                            Antoine

                            Comment


                            • #15
                              Re: Upgrade kitlens D40: Nikkor 16-85 of andere?

                              Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                              Als je dan toch goedkoop een lens kan kopen dan zou ik voor de Nikkor micro 105 f2,8 VR gaan.
                              Deze lens is rete scherp en kan gebruik worden voor makro en als portretfotografie.

                              Kijk maar eens de zoekfunctie hier op BD.

                              Tevens is deze lens geschikt voor FX en DX.
                              Dus wat wil je nog meer.

                              mvg
                              Antoine
                              Inderdaad een goed voorstel, kijk maar eens http://www.bhphotovideo.com/c/produc...D_IF_AF_S.html
                              Fuji S5 Pro ~ Nikon AF-S 12-24mm F 4.0 ~ AF-S 16-85mm F 3.5-5.6 VR ~ AF-D 80-200mm F 2.8 ~ Lightroom & RAW-only vanaf dag één

                              Comment

                              Working...
                              X