Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

NIKKOR DX 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • NIKKOR DX 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S

    Hallo allemaal,
    Weer een beginnersvraagje.
    Wou even weten of er BD'ers zijn die ervaring hebben met de NIKKOR DX 16-85. Overweeg namelijk om deze met nieuwe D80 body te kopen i.p.v. de kitlenzen.
    Vandaag kennis gesproken die mij dit afraadde omdat volgens hem de afstand tussen 16 en 85 te groot was en daardoor vervorming optreed bij 85mm foto's. Ik heb hier echter nog nooit iets over gelezen en vind hier nergens iets over terug.
    Kan iemand dit toelichten? En valt deze lens aan te raden t.o.v. Nikkor DX 18-70 of Nikkor DX 18-135 (alletwee zonder VR) of de Nikkor DX 18-200 (met VR)

  • #2
    Re: NIKKOR DX 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S

    Ik heb ze niet maar volgens mij beter dan een (in volgorde van beter naar slechter) 18-70mm, 18-200mm en dan de 18-135mm.
    Last edited by Sus; 15 augustus 2008, 16:09.
    D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

    Comment


    • #3
      Re: NIKKOR DX 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S

      Ik heb deze lens (in combinatie met D50) en ben er uiterst tevreden over. Prachtig scherp en de vervorming blijft zeker binnen de perken (mij heeft deze alleszins nog nooit gestoord). Ik dacht trouwens dat de 18-200 en de 18-135 veel meer last hebben van vervorming. Tov van de 18-70 is de VR dan weer een absolute meerwaarde.
      Ook de 2mm extra aan de groothoekkant tov de meeste kitlenzen vind ik heerlijk. Ik heb in ieder geval nog geen seconde spijt gehad dat ik de 16-85 heb aangekocht.
      Nikon D8x - Nikkor 12-1000 F1.4 en twee medewerkers om alles te dragen

      Comment


      • #4
        Re: NIKKOR DX 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S

        Oorspronkelijk geplaatst door mipstoo Bekijk bericht
        Kan iemand dit toelichten? En valt deze lens aan te raden t.o.v. Nikkor DX 18-70 of Nikkor DX 18-135 (alletwee zonder VR) of de Nikkor DX 18-200 (met VR)
        Ik ben zelf ook een beginner, en heb gekozen voor de combinatie D80 en Nikkor 16-85VR.

        Ik heb gekozen voor de 16-85 omdat deze 2mm breder is dan de 18-200, en omdat ik gehoord had dat de beeld kwaliteit iets beter was (kleur, vervorming, scherpte).

        Qua vervorming: 't is eerder op 16mm dat de vervorming zichtbaar wordt: horizontale lijnen krijgen een beetje een snor-vorm

        Hoewel ik zeer tevreden ben van mijn lens, denk ik dat ik andere beginners eerder de 18-200 zou aanraden, simpelweg vanwege het grotere bereik. Doorgedreven amateurs en professionele fotografen zullen deze lens links laten liggen omdat er een aantal compromissen in verwerkt zitten, maar ik vind het een enorm voordeel dat je minder van lens moet wisselen. Het is (voor mij) een vervelende bezigheid en bovendien loop je kans op vuiligheid in je lens/body.

        Ik kan je alleszins de VR van harte aanbevelen! Akkoord, VR is niet altijd een goede vervanger voor een lichtsterke lens: voor sport heb je hoedanook een snelle sluitertijd nodig, en DOF hangt van je diafragma af, niet van je VR, maar VR laat je toe om waanzinnig trage sluitertijden te gebruiken: 1/10 seconde kan(!) nog steeds scherpe resultaten leveren, en ook bij panning (als je een auto volgt of zo) helpt de VR enorm.
        Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens :)
        Flickr album Homepage

        Comment


        • #5
          Re: NIKKOR DX 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S

          De NIKKOR DX 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S is volgens mij prijs/performatie de beste DX lens die Nikon op dit moment heeft. Goeie scherpte en zowat geen vervorming (in ieder geval zelf beter dan z'n equivalenten van andere merken).
          Natuurlijk zijn er betere (DX) lenzen, lichtsterker, mooiere bokeh..etc maar wel voor minstens het dubbel in budget, en meestal een stuk meer gewicht
          Als je de 18-200VR wat kent is dit ook een goeie lens, maar deze heeft wel veel last van vervorming.
          Ik heb beide lenzen, zijn m'n wandellenzen op m'n beide bodies zodat ik onmiddelijk kan reageren bij een onverwachte situatie. (Voor de echt geplande zaken schakel ik over op de 14-24, 17-55, 70-200,... lenzen)
          Maar voor een aanvaardbaar budget heb je een lichte, functionele, overal bruikbaar en voldoende kwalitative lens die deze range overspant.
          Zeker geen slechte keuze de NIKKOR DX 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S
          Is 85mm niet voldoende ga dan voor de 18-200VR
          Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
          "Casu Consulto - Modo Fac"

          Comment

          Working...
          X