Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

eventjes raad vragen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • eventjes raad vragen

    ik ben in het bezit van een canon 40d
    nu mag ik mezelf nog een geschenkje doen:
    ik twijfel tussen een canon ef 28 -300 l is usm f 3.6 ... of canon ef 70 - 200 is usm f 2.8

    ik heb al een canon 75 - 300mm is ,
    canon macro lens ef 100mm 1:2.8 usm,
    canon zoom lens ef -s 10 22mm 1:3.5 4.5 ,
    een canon lens 100 400 mm is usm (geloof ik)
    en een kit lens 18 55

    ik zou een all round lens willen die ik kan meenemen op vakantie zonder dat ik heel veel zaken moet meesleuren.....
    heb veel goede zaken gelezen over beide lenzen, zeker van de scherpte.... en dat is iets wat ik bovenal zoek,
    wie kan mij de voor en de nadelen van beiden vertellen
    groetjes aline
    groetjes aline

  • #2
    Re: eventjes raad vragen

    in deze rij zou ik eerder iets bijvoegen in de aard van 24-105 IS ofzo...
    Canon eos 400D-canon EF 24-105mm f/4L IS USM- -canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM- -canon EF-S 10-22mm USM- -canon EF 50mm F1.8 mkII- -tamron AF 70-300mm 1:4-5.6- -canon speedlite 430ex- -canon EF 2x-

    Comment


    • #3
      Re: eventjes raad vragen

      de ef 70-200 is usm f2.8 valt niet echt een all-round lens te noemen denkik.
      Brandpuntafstand begint pas vanaf 70mm, dus je mist héél wat millimeters aan de breedhoek kant. Bovendien is hij redelijk zwaar ...

      Comment


      • #4
        Re: eventjes raad vragen

        Als je pure scherpte zoekt zou ik de 28-300 toch niet nemen, dit is een mooie all-round lens die door veel journalisten gebruikt wordt omdat je zo'n algemeen bereik hebt (vooral op FF), maar echt scherp of lichtsterk is ze niet echt hoor.

        Die 70-200 is 2.8 is een schitterende lens, heb ze zelf ook, in combinatie met de 17-55 IS 2.8 of de 24-105 IS 4 is dit mijn meest gebruikte setup (met 2 body's we te verstaan)

        Je hebt al een 100-400 IS (denk je ) dus zou ik nu toch voor de 24-105 IS gaan, je hebt ook al de 10-22, dus dan heb je een prachtig bereik, laat die superzooms voor wat ze zijn.

        Mark
        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

        Comment


        • #5
          Re: eventjes raad vragen

          Kijk anders voor evt een 2de body, kan ook handig zijn. Op de één bvb de 100 -400 of de 75-300 en op de ander de 18-55. Of vervang die door bvb de 24-105. En een 400 of 450D is nu ook weer niet zwaar. Hangt af van wat soort vakanties je doet natuurlijk maar 1 tele, 1 algemene en 1 wide + 1 gewone en 1 kleine body valt toch goed mee? Niet moeten switchen is een luxe, heb genoeg gevloekt op dat geswitch.
          Als je bvb naar armere gebieden gaat is een witte grote lens a la 100-400 of 28-300 genoeg om nog meer blikken op je te krijgen. Dan is bvb de 24-105 op een 450 zeker niet slecht. de andere blijft dan gewoon in je rugzak gebruiksklaar zitten voor de wildlife in het verder varen met de boot

          Comment


          • #6
            Re: eventjes raad vragen

            Als je een lichte all-round zoomlens zoekt, dan zal je toch iets anders moeten kiezen dan de 28-300 L IS of de 70-200 f2,8 L IS.
            Bovendien heeft de 70-200 geen goed bereik om ze als enige lens mee te nemen.

            Een licht setje voor op reis is bijvoorbeeld een EF-S 18-55 IS + EF-S 55-250 IS. Beide lenzen zijn licht, compact, scherp en ze hebben ook nog eens beeldstabilisatie.

            Er zijn geruchten dat er binnenkort een EF-S 18-200 IS zou komen, en Tamron heeft pas een 18-270 met beeldstabilisatie aangekondigd.
            Dat zijn all-round zoomlenzen voor de reizen waarbij je niet teveel materiaal wil meesleuren.
            Maar de optische prestaties van die superzoomlenzen zijn gewoonlijk wel wat minder goed.

            De Canon 28-300 L IS zou wel goed zijn (ik heb ze nog niet gebruikt), maar ze is ook zwaar en duur. Met de 28mm zal je waarschijnlijk ook breedhoek tekort kmen op een 40D.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: eventjes raad vragen

              bedankt voor de raadgevingen...
              het is natuurlijk altijd een afwegen en ik ben zo'n eeuwige twijfelaar
              het is niet voor direkt mee op reis te gaan, maar ik krijg nu een buitenkans om eens door te kopen en ik zou graag "goed" kopen
              twee bodies is geen optie alhoewel ik nog een 20d heb maar ik combineer video en fotografie dus het is een fototoestel en een camera op een long plate
              ik heb al veel goede zaken gehoord van de 70 200 mm 2.8
              maar ik heb hier ergens een draadje gelezen over een "reislens" maar dan van sigma geloof ik.....vind het natuurlijk niet terug
              enfin als nog iemand bemerkingen heeft laat maar komen
              ik denk morgen eens te gaan proberen bij mijn vaste fotodealer....ze eens testen op mijn toestel en kijken.....
              groetjes aline
              groetjes aline

              Comment


              • #8
                Re: eventjes raad vragen

                Sigma heeft zelfs twee 18-200 lenzen, met en zonder "OS" (beeldstabilisatie).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: eventjes raad vragen

                  Ook ii zou in deze reeks eerst kijken naar een goede standaardzoom; een 24-105mm L zal je de hele vakantie nauwelijks van je toestel hoeven te doen. De 10-22 en 100-400 kun je voor extra bereik bij je bagage steken, je hoeft er niet iedere dag mee te gaan sjouwen.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #10
                    Re: eventjes raad vragen

                    ik heb dan uiteindelijk toch voor de 28 300 mm gekozen
                    zwaar van gewicht maar wel een dijk van een lens
                    ik heb enkele foto's genomen om jullie een idee te geven





                    beide foto's zijn vanop hetzelfde standpunt genomen
                    groetjes aline
                    groetjes aline

                    Comment


                    • #11
                      Re: eventjes raad vragen

                      ik zou voor de 24-70 2.8 gaan...
                      of als je echt all round wil met alles in bereik... dan hoef je in principe maar 1 lens me te pakken

                      de 28-300 van Canon..
                      poof

                      Comment


                      • #12
                        Re: eventjes raad vragen

                        Over die 28-300L heb ik ook al getwijfeld maar tot nu toe heeft dit review me tegengehouden : http://www.luminous-landscape.com/re...n-28-300.shtml
                        Hier komt ie er beter uit : http://www.photozone.de/canon-eos/19...report--review
                        Last edited by hvr_oosterzele; 17 augustus 2008, 10:44.

                        Comment


                        • #13
                          Re: eventjes raad vragen

                          Oorspronkelijk geplaatst door simonisme Bekijk bericht
                          ik zou voor de 24-70 2.8 gaan...
                          of als je echt all round wil met alles in bereik... dan hoef je in principe maar 1 lens me te pakken

                          de 28-300 van Canon..
                          Heeft eigenlijk geen enkele vorm van groothoek......

                          18-250, DAT is echt allround

                          Comment


                          • #14
                            Re: eventjes raad vragen

                            Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                            Als je pure scherpte zoekt zou ik de 28-300 toch niet nemen, dit is een mooie all-round lens die door veel journalisten gebruikt wordt omdat je zo'n algemeen bereik hebt (vooral op FF), maar echt scherp of lichtsterk is ze niet echt hoor.
                            Mark
                            Kijk, dze uitspraak zie je telkens weer terugkomen, ik beweer nochtans het tegendeel!! deze lens is uitstekend kwa scherpte, maar inderdaad niet zo lichtsterk.
                            Mijn idee is dat ultieme scherpte uit een GOEDE prime komt, en een 70-200 2.8 L IS usm en ook de 24-70 2.8 L USL zijn bijvoorbeeld op 2.8 voor mij onbruikbaar soft (véél slechter dan de 28-300)

                            Daarom, onderschat deze lens vooral niet, het is een enorm veelzijdige oplossing , je wint enorm veel bereik, minder gesleur, en boet misschien 10% in op scherpte.

                            Comment


                            • #15
                              Re: eventjes raad vragen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                              ... en een 70-200 2.8 L IS usm en ook de 24-70 2.8 L USL zijn bijvoorbeeld op 2.8 voor mij onbruikbaar soft (véél slechter dan de 28-300)...
                              Zonder je beoordeling van de 28-300 te willen bekritiseren Rudy stel ik mij wél vragen bij deze van de 70-200 2.8L IS. Ofwel heb je een slecht exemplaar (en dat kan, daar is geen twijfel over mogelijk) ofwel stel je je als verdediging van je 28-300 een beetje extreem op . Ik gebruik m'n 70-200 bijna uitsluitend volledig open en deze is dan echt wel heel scherp maar heeft dan natuurlijk ook wel een zeer nauwe dof.

                              Comment

                              Working...
                              X