Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 50mm F 1.4 USM vs. Sigma 50mm F1.4 EX DG HSM

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EF 50mm F 1.4 USM vs. Sigma 50mm F1.4 EX DG HSM

    Ik ben van plan mij een prime te kopen.
    Maar ik ben er nog niet uit welke.

    Ik zou ze gebruiken om:
    -op de motorcross wat portretten te trekken van piloten en toeschouwers.
    (Ik zou de personen los moeten krijgen van de achtergrond)
    -En voor wat fammilie portretten op feestjes en dergelijke.

    Als jullie iets anders aanraden hoor ik het ook graag met de reden waarom.

    Grtz
    Fujifilm X-PRO2 - Fujifilm XF 16mm F1.4 - Fujifilm XF 23mm F2 - Fujifilm XF 35mm F2 - Fujifilm XF 50mm F2 - Fujifilm EF-X20 - Canon Speedlite 580EX II - Manfrotto 055XPROB met de Manfrotto 488RC2

  • #2
    Re: Canon EF 50mm F 1.4 USM vs. Sigma 50mm F1.4 EX DG HSM

    Je hebt geluk

    Nog maar net staat een review van de nieuwe sigma lens op photozone (zeer gereputeerd)

    Vergelijk dus zelf maar eens




    Veel plezier!

    Comment


    • #3
      Re: Canon EF 50mm F 1.4 USM vs. Sigma 50mm F1.4 EX DG HSM

      @Portmixus
      Bedankt voor de reactie en de links

      Als ik het goed versta komt de sigma er iets beter uit.
      Fujifilm X-PRO2 - Fujifilm XF 16mm F1.4 - Fujifilm XF 23mm F2 - Fujifilm XF 35mm F2 - Fujifilm XF 50mm F2 - Fujifilm EF-X20 - Canon Speedlite 580EX II - Manfrotto 055XPROB met de Manfrotto 488RC2

      Comment


      • #4
        Re: Canon EF 50mm F 1.4 USM vs. Sigma 50mm F1.4 EX DG HSM

        Oorspronkelijk geplaatst door Nivek Bekijk bericht
        @Portmixus
        Bedankt voor de reactie en de links

        Als ik het goed versta komt de sigma er iets beter uit.
        Je moet wel controleren of ze juist focust:
        "highly recommended but watch out for focus accuracy problems. "
        Last edited by Black B@ndit; 15 augustus 2008, 20:13.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Canon EF 50mm F 1.4 USM vs. Sigma 50mm F1.4 EX DG HSM

          Neem de Canon, alleen al om de betrouwbare, acurate en snelle USM .

          2e argument is dat de Sigma een pak meer CA's heeft.
          CANON Inc. Made In Japan

          Comment


          • #6
            Re: Canon EF 50mm F 1.4 USM vs. Sigma 50mm F1.4 EX DG HSM

            Ik was me ook al aan het afvragen of het 90 prijsverschil wel waard was.
            Sigma = € 372,15
            Canon = € 289,79

            De Canon is misschien toch een veilligere keuze.
            Wat denk jullie ?
            Fujifilm X-PRO2 - Fujifilm XF 16mm F1.4 - Fujifilm XF 23mm F2 - Fujifilm XF 35mm F2 - Fujifilm XF 50mm F2 - Fujifilm EF-X20 - Canon Speedlite 580EX II - Manfrotto 055XPROB met de Manfrotto 488RC2

            Comment


            • #7
              Re: Canon EF 50mm F 1.4 USM vs. Sigma 50mm F1.4 EX DG HSM

              Toen ik de Canon 50mm f1,4 kocht was er geen andere keuze (de f1,2 L was te duur), nu is het moeilijker geworden.
              De Sigma presteert volgens de test iets beter dan de Canon, alleen heb je blijkbaar meer kans dat ze niet perfect focust...
              Als je kiest voor de Sigma, dan zal je die zo snel mogelijk moeten testen om er zeker van te zijn dat het een goed exemplaar is (dat geldt blijkbaar voor meer Sigma-lenzen).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Canon EF 50mm F 1.4 USM vs. Sigma 50mm F1.4 EX DG HSM

                Ze hebben de Sigma wel nauwkeuriger aan de tand gevoeld dan de Canon. Geen woord over longitudinale CA bij de Canon bijvoorbeeld, terwijl die er ook is. Vergelijking hiervan was makkelijker geweest als dit voor beide getest was.
                Groeten, David

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EF 50mm F 1.4 USM vs. Sigma 50mm F1.4 EX DG HSM

                  Oorspronkelijk geplaatst door drd Bekijk bericht
                  Ze hebben de Sigma wel nauwkeuriger aan de tand gevoeld dan de Canon. Geen woord over longitudinale CA bij de Canon bijvoorbeeld, terwijl die er ook is. Vergelijking hiervan was makkelijker geweest als dit voor beide getest was.
                  Dit is een zeeeeeeeer correcte opmerking! Ik ging het er eerst bijzetten in mijn originele post, maar heb het maar achterwege gelaten...

                  De klaus van photozone is pas écht beginnen tests doen op bokeh en uitgebreider op CA sinds de Sony tests (hij is. zelf ook sony alpha gebruiker voor het moment). Hij vertoeft met zekere regelmaat ook op dyxum.com, dé website voor de Minolta/Sony clan.

                  Het interessante is nu dat hij daar ongeveer had gezegd wat hij in de toekomst van plan was (zo wist de aandachtige dyxum lezer welke volgende sony lenzen er op het programma stonden om getest te worden ) en het zal wellicht geen verrassing zijn, maar de FF tests beginnen er stilaan aan te komen...


                  on topic:

                  De sigma heeft dus meer CA, mogelijks afhankelijk van het exemplaar scherpstelfouten maar daar staat tegenover:

                  Iets betere resolutie (vooral op f1.4), HSM motor die in tegenstelling tot de canon van het ring-type is (dus wél full time manual override), potentieel betere bokeh (9bladig afgerond diafragma vs. 8 gewone; hoewel bokeh niet louter hierdoor bepaald wordt, is het een belangrijke factor), en een internal focus design, minder vignettering (wellicht dus ook op een FF),...

                  't is een meer hedendaags design, ALS je een goed exemplaar in handen krijgt, is het enkel de CA dat de wenkbrauwen doet fronsen... Ik zou de Sigma durven nemen (mss te vroeg?), maar de canon is de veiligere en goedkopere keuze...
                  Last edited by Portmixus; 16 augustus 2008, 08:21.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon EF 50mm F 1.4 USM vs. Sigma 50mm F1.4 EX DG HSM

                    zijn volgens mij 2 lenzen van een verschillende class, daarom ook het prijsverschil.
                    Zou vooral naar de toekomst kijken, een Canon 12mp APS-C toestel stelt heel andere eisen aan een lens dan bvb een 8mp APS-C. Scherpte van de lens is heel belangrijk aan het worden en vele lenzen werken niet meer optimaal op de nieuwe hogere MP toestellen, dit door hun beperkte resolutie. Met de Sigma lens ga je dit probleem niet vlug hebben. Is volgens mij ook beter geschikt voor full frame als je kijkt naar het verschil in scherpte in de hoeken. De canon lens geeft op 1,4 bijna 1 stop verschil tussen hoeken en center. (vignetting) en dit nog maar op APS-C.
                    Het is opmerkelijk dat hoge resolutie lenzen over het algemeen de neiging hebben om meer CA te vertonen, zeker in onscherpe gebieden. Wordt meestal pas zichtbaar in extreme situaties, en daarbij CA, indien zichtbaar is zeer eenvoudig te verwijderen.

                    Heeft hier iemand ooit voorbeeld foto's van de Sigma lens geplaatst
                    Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...


                    Ik zou zeer zeker voor de sigma gaan, heel andere class van lens.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon EF 50mm F 1.4 USM vs. Sigma 50mm F1.4 EX DG HSM

                      Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                      Het is opmerkelijk dat hoge resolutie lenzen over het algemeen de neiging hebben om meer CA te vertonen, zeker in onscherpe gebieden. Wordt meestal pas zichtbaar in extreme situaties, en daarbij CA, indien zichtbaar is zeer eenvoudig te verwijderen.
                      De "gewone" CA is inderdaad makkelijk te verwijderen, maar hier gaat het om "longitudinale" of "bokeh" CA, en dat valt nogal tegen. De beste manier om die gemakkelijk te verwijderen is een zwart-wit omzetting, iets beters heb ik nog niet gevonden
                      Groeten, David

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon EF 50mm F 1.4 USM vs. Sigma 50mm F1.4 EX DG HSM

                        Oorspronkelijk geplaatst door drd Bekijk bericht
                        De "gewone" CA is inderdaad makkelijk te verwijderen, maar hier gaat het om "longitudinale" of "bokeh" CA, en dat valt nogal tegen. De beste manier om die gemakkelijk te verwijderen is een zwart-wit omzetting, iets beters heb ik nog niet gevonden
                        Haast elke toplens heeft dit verschijnsel, dat is eigen aan zeer scherpe lenzen, maar bij de sigma lens is dit vrij beperkt en zelfs verwaarloosbaar, en zekers geen probleem.

                        Misschien een trucje, alhoewel daar is niet veel truc aan, om bokeh CA weg te werken is: de gebieden te selecteren in PS, (lasso) eventueel met een redelijke doezelaar, en door daarna de Hue/saturatie aan te passen om de gewenste kleur te krijgen.
                        Maar dit ga je niet nodig hebben voor de Sigma lens volgens mij.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon EF 50mm F 1.4 USM vs. Sigma 50mm F1.4 EX DG HSM

                          Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                          Haast elke toplens heeft dit verschijnsel, dat is eigen aan zeer scherpe lenzen, maar bij de sigma lens is dit vrij beperkt en zelfs verwaarloosbaar, en zekers geen probleem.
                          ...

                          Maar dit ga je niet nodig hebben voor de Sigma lens volgens mij.
                          Klopt wel ja, ik heb er totnogtoe met de Sigma eigenlijk alleen last van gehad op f/1.4 en f/1.6 onder zeer slechte lichtomstandigheden.
                          Canon EOS 5D | Sigma 50 1.4 | 17-40L | 135L
                          Visit my Flickr

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon EF 50mm F 1.4 USM vs. Sigma 50mm F1.4 EX DG HSM

                            Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                            Haast elke toplens heeft dit verschijnsel, dat is eigen aan zeer scherpe lenzen, maar bij de sigma lens is dit vrij beperkt en zelfs verwaarloosbaar, en zekers geen probleem.
                            Volledigheidshalve wil ik nog toevoegen dat bokeh CA's vooral te wijten zijn (meer nog dan scherpte) aan zeer lichtsterke lenzen, over het algemeen f2.8 en sneller...(we zitten dus al bij de primes )

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon EF 50mm F 1.4 USM vs. Sigma 50mm F1.4 EX DG HSM

                              DPREVIEW heeft zojuist de sigma lens getest, http://www.dpreview.com/lensreviews/sigma_50_1p4_c16/
                              Als DPREVIEW al begint toe te geven dat de Sigma beter is dan de Canon en Nikon versie, hebben ze ofwel iets verkeerd gerookt of aan den drank gezeten, ofwel is de Sigma toch veel beter dan de concurrentie. Ik gok op het laatste. Maar daar moest je niet echt een kenner voor zijn om dat al te weten. Dat had royv al aangetoont in zijn beknopte review.

                              Zijn ook al een beetje slimmer geworden bij DPREVIEW, gebruiken uiteindelijk de 450d (12mp eqvl +/ 14mp op 1,5 APSC) voor hun lens testen, of wilde ze de sigma lens extra op de rooster leggen ??

                              Comment

                              Working...
                              X