Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpte EF 17-40 F4L

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherpte EF 17-40 F4L

    Ik heb een EF 17-40 F4L aangeschaft maar ik vind de scherpte een beetje tegenvallen. Ik heb een paar test foto's gemaakt, zou iemand daar naar kunnen kijken en beoordelen of ik misschien teveel verwacht van de lens?
    De lens is icm een 400D.
    Testfoto's

  • #2
    Re: Scherpte EF 17-40 F4L

    mij lijkt wel op elke foto ergens een stuk(je) goed scherp te zijn hoor!
    bv bij de 1ste foto van de 2de reeks, de bladtop net boven de knop onderaan in't midden.

    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

    Comment


    • #3
      Re: Scherpte EF 17-40 F4L

      In je eerste reeks gebruik je hele lange sluitertijden... als je daar geen statief gebruikt hebt, kun je de scherpte moeilijk beoordelen, daar je al snel bewegingsonscherpte zult hebben.

      Misschien ook even vermelden of er een filter voor de lens zit, want ik herinner me een gelijkaardige vraag van iemand anders hierdoor minder scherpe foto's had.
      Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

      Comment


      • #4
        Re: Scherpte EF 17-40 F4L

        Oorspronkelijk geplaatst door Omag Bekijk bericht
        In je eerste reeks gebruik je hele lange sluitertijden... als je daar geen statief gebruikt hebt, kun je de scherpte moeilijk beoordelen, daar je al snel bewegingsonscherpte zult hebben.

        Misschien ook even vermelden of er een filter voor de lens zit, want ik herinner me een gelijkaardige vraag van iemand anders hierdoor minder scherpe foto's had.

        F8 en F11 zijn de scherpste punten van deze lens. Je trekt veel foto's met lange sluiter en op F4. Je hebt weinig scherptediepte op F4 en de helft van je foto is inderdaad onscherp, zeker in ruime shots is dat niet mooi.
        Bij een langere sluiter dan 1/60 kan het minste voor trillingsonscherpte zorgen. Dus zet hem op een statief en gebruik de timer, na 10seconden (en geen wind) staat hij wel stil. De spiegel kan ook voor onscherpte zorgen als je een crappy statief hebt.

        Verder kan het zijn dat uw exemplaar iets minder scherp is. Ik zou het moeten vergelijken met het mijn. Heb je niemand in de buurt die ook zo'n lens heeft?
        Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

        Comment


        • #5
          Re: Scherpte EF 17-40 F4L

          Ik heb op iedere foto van de 2e serie in het midden van de foto scherp gesteld.
          Er zit geen filter voor de lens.
          Ik heb uit de hand geschoten en er stond idd wel een klein beetje wind, misschien net genoeg om de bloemetjes een klein beetje te laten bewegen.

          Ik zal eens kijken of ik een 'dood' voorwerp kan fotograferen om de scherpte te beoordelen. Zal F4 en F11 proberen.

          Comment


          • #6
            Re: Scherpte EF 17-40 F4L

            Oorspronkelijk geplaatst door Edwin156 Bekijk bericht
            Ik heb een EF 17-40 F4L aangeschaft maar ik vind de scherpte een beetje tegenvallen. Ik heb een paar test foto's gemaakt, zou iemand daar naar kunnen kijken en beoordelen of ik misschien teveel verwacht van de lens?
            De lens is icm een 400D.
            Testfoto's
            Niks mis mee, zelfs op F4 ziet er goed uit......
            Beetje USM erover en Bingo!

            Sluiter te lang> ISO omhoog.......
            Last edited by Keeskanon; 15 augustus 2008, 14:25.

            Comment


            • #7
              Re: Scherpte EF 17-40 F4L

              Er staan weer 4 foto's bij van een 'dood' voorwerp.
              Ben benieuwd

              Comment


              • #8
                Re: Scherpte EF 17-40 F4L

                mij lijken de foto's qua scherpte echt wel oké hoor.
                er zit wel wat CA op, vooral dan op f4 (zie de "H")

                mm
                ∏__|_ ∏__|_
                "no rules, great shots"
                Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                Comment


                • #9
                  Re: Scherpte EF 17-40 F4L

                  niks mis met die lens hoor, gebruiken tussen de F8 en F11 en niet onder de 100.
                  heb hem zelf ook, is er op gegaan en er nog nooit af geweest.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Scherpte EF 17-40 F4L

                    Niks mis met deze lens hoor.
                    Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

                    Comment


                    • #11
                      Re: Scherpte EF 17-40 F4L

                      Lens is op z'n scherpst op F5.6 in het centrum en F8 aan de randen.
                      Bron: http://www.photozone.de/canon-eos/17...review?start=1

                      Het is absoluut niet nodig om tot F11 te diafragmeren en zelfs vol open op F4 zijn de resultaten al erg behoorlijk.

                      Dit is - tot volle tevredenheid - al jaren mijn "standaardlens".
                      Greetz Geert.
                      Canon gerief...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Scherpte EF 17-40 F4L

                        Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
                        Lens is op z'n scherpst op F5.6 in het centrum en F8 aan de randen.
                        Bron: http://www.photozone.de/canon-eos/17...review?start=1

                        Het is absoluut niet nodig om tot F11 te diafragmeren en zelfs vol open op F4 zijn de resultaten al erg behoorlijk.

                        Dit is - tot volle tevredenheid - al jaren mijn "standaardlens".
                        Bij mij duidelijk op f11 het scherpst. F8 is hetzelfde maar iets minder DOF, dus f11 is de standaard setting voor landschapjes.

                        Ik heb de testen gedaan op alle openingen en vergeleken in ps. Meermaals.
                        Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Scherpte EF 17-40 F4L

                          Ik merk bij mij 17-40 dat de scherpte inderdaad minder is bij een groot diafragma. Vanaf F 5.6 / 6.3 is dit een heerlijke lens.
                          Flickr

                          Comment


                          • #14
                            Re: Scherpte EF 17-40 F4L

                            De testfoto's zien er normaal uit voor een 17-40 f4 L.
                            Er is dus niets aan de hand met de lens.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Scherpte EF 17-40 F4L

                              Wat er mis is zijn de sluitertijden...

                              Lensje is prima!

                              Veel succes ermee!

                              B.t.w. een leuke vijver in je tuin !
                              CANON Inc. Made In Japan

                              Comment

                              Working...
                              X