Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Polarisatiefilter voor sony alpha 300

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Polarisatiefilter voor sony alpha 300

    Ik heb het forum al doorzocht en veel nuttige info gevonden over polarisatiefilters alleen wou ik graag een topic openen om een specifieker antwoord te krijgen op mijn vraag.

    Ik heb een Sony Alpha 300 met een 18-70 en 55 - 200 lens. Vandaag ben ik naar Konijnenberg geweest om het één en ander aan te kopen. Ik vroeg de verkoper ook nog naar een 55mm polarisatiefilter voor mijn toestel. Hij zei me dat de Sony prijs veel te hoog ligt en je gemakkelijk andere filters kan gebruiken. Hij wees me de Tiffen aan. De prijs lag beduidend lager dan de Sony filters. Nu is mijn vraag welk type van filter ik het best neem en wat compatibel met mijn toestel is. Ik wil graag de contrasten beter krijgen via de filter (blauwe lucht, ...).

    Ik las we dat de Sony lens meedraait door zijn AF functie waardoor de filter ook draait en zo zijn richtpunt verliest. Volgens mij is het dan beter om een circulaire filter te nemen zodat je deze toch nog kan juist zetten. Klopt dit ?

    Er hangen daar zoveel filters van Tiffen dat ik niet meer weet wat de beste is. Volgens mij zit ik met deze goed, maar is dit geen circulaire.


    Kan iemand dit bevestigen of mij een andere type aanraden voor de Sony A300 ?
    Sony A300 : 18-70 mm + 55-200 mm + Tamron 90mm 2.8 Macro + Sony 50mm 1.8 + Tamron 17-50mm 2.8 DI II + HVL-F42A flitser
    http://digitalefotografietm.blogspot.com

  • #2
    Re: Polarisatiefilter voor sony alpha 300

    http://www.fotokonijnenberg.be/produ...polarizer.html dit is de 55 mm circulaire polarisatiefilter van Tiffen

    Jou link gaat naar een Tiffen Kleurenfilter.

    Voor een digitaal fototoestel moet je altijd een circulaire polarisatiefilter kopen (geen lineaire).
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

    Comment


    • #3
      Re: Polarisatiefilter voor sony alpha 300

      Een circulair polarisatiefilter moet je ook verdraaien voor het beste effect, en dat is een probleem als het frontelement van je lens meedraait tijdens het scherpstellen.

      Bij duurdere lenzen heb je dat probleem niet, maar het is goedkoper om een objectief te bouwen waarbij het frontelement meedraait...

      Elk merk en type filter past op je lens, als de maat van de schroefdraad juist is. Maar het ene merk (of type) presteert wel beter dan het andere, meestal zijn de goedkoopste iets minder goed.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Polarisatiefilter voor sony alpha 300

        Je hebt lineaire en circulaire pollenfilters het eerste is het oude voor analoge fotografie en het laatste een circulaire is voor op een digitaal toestel.
        Het is zo dat men het pollenfilter op het objectief schroeft en dat met om het in te stellen aan het filter moet draaien ongeacht welk van de twee het is.
        Daar zit dan ook het probleem als je een objectief hebt waar de frontlens verdraaid, je moet dan eerst scherpstellen en dan het filter in de gewenste stand draaien en de foto nemen.
        Je moet daarbij ook weer zien dat de frontlens zich niet verdraaid want dan is de scherpstelling niet meer juist.
        Vind je dat allemaal te omslachtig dan kan je beter geen pollenfilter kopen.
        De Sony filters daar ben ik niet aan bekend maar de B+W filters zijn ook zeer goed en stevig gebouwd.
        D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

        Comment


        • #5
          Re: Polarisatiefilter voor sony alpha 300

          Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
          Je hebt lineaire en circulaire pollenfilters het eerste is het oude voor analoge fotografie en het laatste een circulaire is voor op een digitaal toestel.
          Het heeft natuurlijk niks met ana/digi te maken, maar alleen met de AF, die werkt niet/niet goed meer met lineaire pola's.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Polarisatiefilter voor sony alpha 300

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Het heeft natuurlijk niks met ana/digi te maken, maar alleen met de AF, die werkt niet/niet goed meer met lineaire pola's.
            Ja dat weet ik sommige toestelen zouden geen probleem hebben met lineare en andere dan weer wel.
            Ik heb ook nog een oude B + W (linear) liggen en zou eens moeten proberen wat er dan juist verkeerd gaat met dat filter.
            Het is wel zo dat ik haast nooit een polfilter gebruik, ik vind het wat on natuurlijk als bv water niet reflecteerd en gebruik hem eigenlijk alleen om echt hinderlijke reflecties weg te halen bv vissen in het water.
            Mss koop ik nog wel eens een nieuwe dat hangt af van welke objectieven er nog bijkomen.
            D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

            Comment


            • #7
              Re: Polarisatiefilter voor sony alpha 300

              Merci voor deze nuttige info.
              Ik ga me toch maar een polafilter aanschaffen. Het zal dan idd. draaien worden na het focussen. Ik veronderstel dat zo'n filter een merkpunt (naar de zon ?) heeft ?
              Sony A300 : 18-70 mm + 55-200 mm + Tamron 90mm 2.8 Macro + Sony 50mm 1.8 + Tamron 17-50mm 2.8 DI II + HVL-F42A flitser
              http://digitalefotografietm.blogspot.com

              Comment


              • #8
                Re: Polarisatiefilter voor sony alpha 300

                Heeft geen merkpunt, maar je kan het effect direct zien door de lens
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                Comment


                • #9
                  Re: Polarisatiefilter voor sony alpha 300

                  Ik heb hier een lineaire pol filter van COKIN en die doet het zonder problemen op mijn A100 in combinatie met de 50 mm van Minolta.
                  Sony Alpha77 + flits HS5600 + Sony 18-55 + sigma 24-70 EX + sony 70 -300G + Sigma 10-20 EX + Minolta 50 mm, Canon PowerShot A2000 IS, Nikon Coolscan V

                  Comment

                  Working...
                  X