Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon 85mm 1.8 OF canon 50mm 1.4 voor op 5D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • canon 85mm 1.8 OF canon 50mm 1.4 voor op 5D

    Een tijd geleden maakte ik de overstap van een nikon D70 naar een canon 5D. Op mijn nikon had ik een 50mm 1.8, super lens trouwens. Nu mis ik op mijn 5D nog een vaste lichtsterke lens. Ik twijfel nog tussen 2 lenzen, de canon 85mm 1.8 en de canon 50mm 1.4. Ik zou de lens dan ook ook in 9/10 gevallen op het grootste diafragma gebruiken. Dus wat zijn jullie ervaringen met deze lenzen ? Welke lens is het scherpst op grootste diafragma ? Welke lens zal de meest wazige achtergrond geven (zal wellcht ongeveer zelfde zijn denk ik)?



    Mvg
    Lennen

  • #2
    Re: canon 85mm 1.8 OF canon 50mm 1.4 voor op 5D

    Heb ze beiden gehad en de 85mm is wijd open scherper imho...
    De 85mm focust alleszins correcter & sneller dan de 50mm f1.4.

    Langs de andere kant heeft de 50mm een meer "allround" (lees breder) bereik op een 5D en daar moet je zeker rekening mee houden.
    Indien dit niet echt belangrijk is, ga dan zeker voor de 85mm...

    Vergeet zeker ook de nieuwe Sigma 50mm f1.4 niet te bekijken !

    Comment


    • #3
      Re: canon 85mm 1.8 OF canon 50mm 1.4 voor op 5D

      100% voor de 85mm gaan maar ik zou ietsje meer investeren en voor de 1.2 gaan... dat is echt een beestje
      poof

      Comment


      • #4
        Re: canon 85mm 1.8 OF canon 50mm 1.4 voor op 5D

        Het hangt toch erg van je doel af welke lens je beter kan nemen.
        Gaat het om een "portret"lens dan is de 1.8 85mm zeker `te prefereren op een 5D. Een 1.2 is prachtig maar wel zwaar, traag en duur. Maar wel prachtig natuurlijk.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: canon 85mm 1.8 OF canon 50mm 1.4 voor op 5D

          Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
          Een 1.2 is prachtig maar wel zwaar, traag en duur. Maar wel prachtig natuurlijk.
          lol?? heb je die lens al gebruikt???

          edit: moest je mij niet geloven.. ik heb er 2 weken mee gewerkt en ga ze volgende week zelf halen...

          The Canon EF 85mm f/1.2 L II USM Lens is the widest aperture lens Canon currently makes allowing handholding and action stopping in the darkest conditions. The background blur capable of being produced by the Canon EF 85mm f/1.2 L II USM Lens is stunning. It takes a lot of glass to be that fast - and it sure looks nice. It is especially attractive with that red ring around the end of it.
          The biggest downside to the original Canon EF 85mm f/1.2 L USM Lens was the very slow focusing speed. If you were shooting portraits, it didn't matter. But, a lens this fast begs to be used for indoor action sports.
          deze lens is echt de moeite.. de volledige review vind je hier.
          Last edited by simonisme; 13 augustus 2008, 13:39.
          poof

          Comment


          • #6
            Re: canon 85mm 1.8 OF canon 50mm 1.4 voor op 5D

            Oorspronkelijk geplaatst door simonisme Bekijk bericht
            lol?? heb je die lens al gebruikt???
            In vergelijking met de "normale" 85mm f1.8 is de f1.2 II versie inderdaad zwaar, focust ze trager & is ze 5x duurder...

            Lees efkens verder in uw gequoteerd artikel:

            The Canon EF 85mm f/1.2 L II USM Lens' improved focus mechanism is about 1.6x faster than the original lens -
            noticeably faster and a very nice improvement, but not as fast as Canon's fastest autofocusing lenses.
            While this lens certainly has the aperture and image quality to be an excellent indoor action sports lens, the AF performance
            is only "good enough" in my opinion - and not matching the Canon EF 85mm f/1.8 USM Lens' AF performance.


            Persoonlijk vind ik ze het vijfvoudige bedrag zeker niet waard (en ja ik heb er ook al mee gespeeld )...

            Comment


            • #7
              Re: canon 85mm 1.8 OF canon 50mm 1.4 voor op 5D

              Oorspronkelijk geplaatst door scalll Bekijk bericht
              In vergelijking met de "normale" 85mm f1.8 is de f1.2 II versie inderdaad zwaar, focust ze trager & is ze 5x duurder...

              Lees efkens verder in uw gequoteerd artikel:

              The Canon EF 85mm f/1.2 L II USM Lens' improved focus mechanism is about 1.6x faster than the original lens -
              noticeably faster and a very nice improvement, but not as fast as Canon's fastest autofocusing lenses.
              While this lens certainly has the aperture and image quality to be an excellent indoor action sports lens, the AF performance
              is only "good enough" in my opinion - and not matching the Canon EF 85mm f/1.8 USM Lens' AF performance.


              Persoonlijk vind ik ze het vijfvoudige bedrag zeker niet waard (en ja ik heb er ook al mee gespeeld )...

              dan spreekt hij zichzelf tegen want helemaal onderaan zegt hij weer iets anders... maar om op de TS zijn onderwerp terug te komen...

              Ik vind de 1.2 net iets scherper en de achtergrondblur is indrukwekkend... En ik ga precies toch niet echt akkoord met de snelheidsvgln. met de 1.8...
              En ja het enige echte minpunt is het prijskaartje... maar dat moet je voor jezelf uitmaken he
              poof

              Comment


              • #8
                Re: canon 85mm 1.8 OF canon 50mm 1.4 voor op 5D

                Oorspronkelijk geplaatst door simonisme Bekijk bericht
                100% voor de 85mm gaan maar ik zou ietsje meer investeren en voor de 1.2 gaan... dat is echt een beestje
                Voor hetzelfde bedrag wat de 85mm1.2 kost ( +- 1600 eu) . kan je een 85mm1.8 (300 eu) + een 50mm1.4 (280 eu) en een 35mm 1.4(1000 eu) of de 24mm1.4(1000 eu) aanschaffen. Dat zijn allemaal snelle en scherpe primes met verschillend brandpunt voor dezelfde prijs als de 85mm1.2 die maar net ietskes lichtsterker is dan de 1.4 lensjes en waarvan je het f1.2 maar heel weinig zal gebruiken.
                Ik zou wel weten wat gedaan.
                De 85mm1.8 en de 50mm1.4 gebruik ik beiden en ze zijn beiden erg goed.
                Last edited by RUPSELKOPKE; 13 augustus 2008, 14:34.
                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                Comment


                • #9
                  Re: canon 85mm 1.8 OF canon 50mm 1.4 voor op 5D

                  Ik zou de 85mm zeker en vast boven de 50mm verkiezen, de 50 1.4 heb ik nooit een schitterende lens gevonden, ook de focuslengte op een 5D ( puur persoonlijk dan ) heeft me nooit gelegen, ik gebruik een pak liever de combinatie van m’n 35 1.4L en 85 1.2L .
                  Wat betreft de 85mm , de 1.8 versie heb ik gehad, nu heb ik de 1.2 versie. Allereerst is de 1.8 versie een schitterende lens, prijs/kwaliteit is dit stukje glas gewoon enorm goed ! De 1.2 versie is op gelijke diafragma’s idd net dat ietsje scherper maar vooral de bokeh is gewoon een pak mooier, de grootste nadelen van de 1.2 zijn dat de lens vrij veel last heeft van CA op F1.2 , ze is loodzwaar en groot , ze AF’t enorm traag in vergelijking met de 1.8 en ze is duur. Als je ze op 1.2 wil gebruiken is het ook zo goed als een must om ze te laten calibreren op je body want ik heb er nog maar weinig gezien die out of de box perfect focussen. Ik heb de lens op m’n 5D laten afstellen en op m’n 1D3 heb ik dat zelf kunnen doen.
                  Als je geen 1500 euro aan een lens wil besteden dan is de 1.8 simpelweg een schitterende keuze, wil je dit wel dan is de 1.2 nog net dat ietsjes beter maar zeker geen 5 keer ( en dat is voor de meeste lenzen van dat slag zo ), los daarvan is dit een lens die ik nooit meer wil missen!
                  1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                  Comment


                  • #10
                    Re: canon 85mm 1.8 OF canon 50mm 1.4 voor op 5D

                    Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                    Voor hetzelfde bedrag wat de 85mm1.2 kost ( +- 1600 eu) . kan je een 85mm1.8 (300 eu) + een 50mm1.4 (280 eu) en een 35mm 1.4(1000 eu) of de 24mm1.4(1000 eu) aanschaffen. Dat zijn drie snelle primes qua scherpte met verschillend brandpunt voor dezelfde prijs als de 85mm1.2 die maar net ietskes lichtsterker is en waarvan je het f1.2 maar heel weinig zal gebruiken.
                    Ik zou wel weten wat gedaan.
                    De 85mm1.8 en de 50mm1.4 gebruik ik beiden en ze zijn beiden erg goed.
                    mja.. dat is uw keuze.. de TS heeft er eigenlijk wel niet bijgezet voor welk gebruik.. maar allesinds voor wat ik het gebruik is het me die meerprijs echt wel waard...
                    poof

                    Comment


                    • #11
                      Re: canon 85mm 1.8 OF canon 50mm 1.4 voor op 5D

                      Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                      Voor hetzelfde bedrag wat de 85mm1.2 kost ( +- 1600 eu) . kan je een 85mm1.8 (300 eu) + een 50mm1.4 (280 eu) en een 35mm 1.4(1000 eu) of de 24mm1.4(1000 eu) aanschaffen. Dat zijn allemaal snelle en scherpe primes met verschillend brandpunt voor dezelfde prijs als de 85mm1.2 die maar net ietskes lichtsterker is dan de 1.4 lensjes en waarvan je het f1.2 maar heel weinig zal gebruiken.
                      Ik zou wel weten wat gedaan.
                      De 85mm1.8 en de 50mm1.4 gebruik ik beiden en ze zijn beiden erg goed.
                      Als je de uitgave wat beperkt wil houden dan is de piste die Rupselkopke hier voorsteld idd de beste , ik zou zeker m’n 35L niet meer willen missen, deze met een 85 1.8 en je hebt voor de prijs van een 85 1.2 twee heel goede lenzen ! ( of je er nog een 50 1.4 bij wil nemen hangt enkel af of je dat bereik wil gerbuiken natuurlijk)
                      Als de TS met die 85mm wil actie/sport vastleggen dan valt die 1.2 zoiezo al af voor mij.
                      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                      Comment


                      • #12
                        Re: canon 85mm 1.8 OF canon 50mm 1.4 voor op 5D

                        Nog een vergelijkend testje tussen de 85mm1.2 L en de 85mm1.8.
                        http://www.wlcastleman.com/equip/reviews/85mm/index.htm

                        ...Een hier een testvergelijk 50mm1.2 en 50mm1.4
                        http://www.wlcastleman.com/equip/rev...1.2L/index.htm
                        Last edited by RUPSELKOPKE; 13 augustus 2008, 15:13.
                        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                        Comment


                        • #13
                          Re: canon 85mm 1.8 OF canon 50mm 1.4 voor op 5D

                          Oorspronkelijk geplaatst door Alfie Junior Bekijk bericht
                          Een tijd geleden maakte ik de overstap van een nikon D70 naar een canon 5D. Op mijn nikon had ik een 50mm 1.8, super lens trouwens. Nu mis ik op mijn 5D nog een vaste lichtsterke lens. Ik twijfel nog tussen 2 lenzen, de canon 85mm 1.8 en de canon 50mm 1.4. Ik zou de lens dan ook ook in 9/10 gevallen op het grootste diafragma gebruiken. Dus wat zijn jullie ervaringen met deze lenzen ? Welke lens is het scherpst op grootste diafragma ? Welke lens zal de meest wazige achtergrond geven (zal wellcht ongeveer zelfde zijn denk ik)?



                          Mvg
                          Lennen
                          ik heb ze beide gehad, en nu een 85 1.2L.
                          De 85 1.8 heeft me nooit super enthousiast gemaakt. goed maar niks speciaals.
                          De 50 1.4 daarentegen, is een zeer goede lens, en betaalbaar, en 1.4 opening.
                          De 85 1.2L daarentegen.... die speelt in een andere klasse...

                          Comment


                          • #14
                            Re: canon 85mm 1.8 OF canon 50mm 1.4 voor op 5D

                            Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                            Nog een vergelijkend testje tussen de 85mm1.2 L en de 85mm1.8.
                            http://www.wlcastleman.com/equip/reviews/85mm/index.htm

                            ...Een hier een testvergelijk 50mm1.2 en 50mm1.4
                            http://www.wlcastleman.com/equip/rev...1.2L/index.htm
                            interessant.. maar toch van die AF heb ik echt ni veel van gemerkt.. ik heb ze wel niet uitermate getest.. maar toch... Ze heeft me toch nog steeds in haar greep
                            poof

                            Comment


                            • #15
                              Re: canon 85mm 1.8 OF canon 50mm 1.4 voor op 5D

                              50mm of 85mm is een moeilijke keuze...

                              Ze hebben beide een ZEER goeie prijs/kwaliteit verhouding. Over de scherpte
                              valt niet veel te vergelijken daar ze echt wel aan elkaar gewaagd zijn (www.Photozone.de review). De 50mm komt "ietsje" scherper uit de test.

                              De langere focale lengte van de 85mm t.o.v. de 50mm zal een kleinere DOF geven dan de 50mm als je ze gebruikt op hetzelfde diafragma en op de minimale scherpstelafstand.


                              Zoals vele "gebruikers" hier zeggen; de 85L f1.2 is pure magie op een full-frame !
                              't Is een lens die je koopt met je hart, niet met je verstand!



                              Succes met de keuze!
                              CANON Inc. Made In Japan

                              Comment

                              Working...
                              X