Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

objectieven van D60 en D80 : verschil ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • objectieven van D60 en D80 : verschil ?

    Ik twijfel in aankoop tussen die 2 Nikons. Wat zijn de kwaliteitsverschillen tussen de standaardlenzen van de toestellen ? Ik spreek niet over stabilisatie of scherpstelmoter, gewoon de optische kwaliteit.

    Er is ook een verschil in mm diameter. Is dat van belang, zo ja, wat precies?

    Groten dank voor uw info...

    D
    Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

  • #2
    Re: objectieven van D60 en D80 : verschil ?

    De diameter betreft de filtermaat, relevant voor een filter , verder niet.....

    Lenskwaliteit:http://www.photozone.de/Reviews/overview

    PS, was jij niet de man met een mening over het bouwmateriaal van sommige Canon camera's?
    Last edited by Keeskanon; 11 augustus 2008, 23:24.

    Comment


    • #3
      Re: objectieven van D60 en D80 : verschil ?

      Eigenlijk kan je moeilijk spreken over een standaard lens, er is een gat en daar kan een lens in. Dus welke "standaard" lenzen bedoel je?
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: objectieven van D60 en D80 : verschil ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Reginald Dwight Bekijk bericht
        Ik twijfel in aankoop tussen die 2 Nikons. Wat zijn de kwaliteitsverschillen tussen de standaardlenzen van de toestellen ? Ik spreek niet over stabilisatie of scherpstelmoter, gewoon de optische kwaliteit.

        Er is ook een verschil in mm diameter. Is dat van belang, zo ja, wat precies?

        Groten dank voor uw info...

        D
        Er bestaan geen standaard lenzen. Ik neem aan dat je kit lenzen bedoelt die aangeboden worden met de d60 en de d80. Dus als je de lenzen noemt die je op het oog hebt zal daar vast wel iemand iets over willen roepen.
        groet, Rik

        Comment


        • #5
          Re: objectieven van D60 en D80 : verschil ?

          Naar lenzen moet je niet echt kijken denk ik ,aangezien je beide bodys met dezelfde lens kan voorzien of zelf in een zelfde pakket kopen.
          Ik zag een D60 en D80 aangeboden met een 18-55,18-55vr,18-135 etc etc


          Denk eerst na WAT je wil fotograferen en als je kwaliteit en scherpte wil blijf dan aub af van megazooms alla 18-135,18-200 etc etc

          Er zijn reviews en topics in dit forum genoeg ivm met lenzen.
          Ikzelf heb een 18-200van sigma gehad en een 17-70(zeker niet slecht voor zijn prijs), maar heb beide toch weggedaan voor EX glas.
          Die 18-200 was ECHT een miskoop, als je een megazoom wil en niet wil wisselen dan ben je dikwijls nog beter af met een bridge denk ik soms !!



          mvg
          glenn
          Mijn site...
          vandaelefotografie.be
          * BD0916BE *

          Comment


          • #6
            Re: objectieven van D60 en D80 : verschil ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Reginald Dwight Bekijk bericht
            Ik twijfel in aankoop tussen die 2 Nikons. Wat zijn de kwaliteitsverschillen tussen de standaardlenzen van de toestellen ? Ik spreek niet over stabilisatie of scherpstelmoter, gewoon de optische kwaliteit.

            Er is ook een verschil in mm diameter. Is dat van belang, zo ja, wat precies?

            Groten dank voor uw info...

            D
            Dat ligt er aan hoe ze worden aangeboden denk ik.
            Welk objectief zit er op de D60 want die word wel eens aangeboden met en zonder VR.
            Welk objectief zit er op de D80 want die word gewoonlijk aangeboden met de 18-70mm die beter is dan de 18-55mm van de D60.
            D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

            Comment


            • #7
              Re: objectieven van D60 en D80 : verschil ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
              Welk objectief zit er op de D80 want die word gewoonlijk aangeboden met de 18-70mm die beter is dan de 18-55mm van de D60.
              Dacht dat de standaard 2 kitlenzen voor de D80, de 18-55 en de 18-135 was.
              De 18-70 was samen met de 28-80 de standaard voor de D70.
              De 18-55VR is wel een stuk beter dan de niet VR versie. Over de 18-135 heb ik ook nog niet veel goed gehoord. De 18-70 is voor de kit prijs in ieder geval een goede lens.
              Hubert

              Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

              Comment


              • #8
                Re: objectieven van D60 en D80 : verschil ?

                Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                Dacht dat de standaard 2 kitlenzen voor de D80, de 18-55 en de 18-135 was.
                De 18-70 was samen met de 28-80 de standaard voor de D70.
                De 18-55VR is wel een stuk beter dan de niet VR versie. Over de 18-135 heb ik ook nog niet veel goed gehoord. De 18-70 is voor de kit prijs in ieder geval een goede lens.
                Ha ik dacht dat de kitlens van een D80 een 18-70 was of een 18-135.
                Over de 18-135 heb ik ook nog niet veel goeds gehoord maar ja ik ben eigenlijk voorstander van primes of 3X zooms.
                Iemand die niet graag van lens wisseld vind een grote zoom dan weer geen probleem en neemt het kwaliteitsverlies er dan weer bij. (zonde maar ja) Zoveel mensen zoveel minigen.
                D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                Comment


                • #9
                  Re: objectieven van D60 en D80 : verschil ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Reginald Dwight Bekijk bericht
                  Ik twijfel in aankoop tussen die 2 Nikons. Wat zijn de kwaliteitsverschillen tussen de standaardlenzen van de toestellen ? Ik spreek niet over stabilisatie of scherpstelmoter, gewoon de optische kwaliteit.

                  Er is ook een verschil in mm diameter. Is dat van belang, zo ja, wat precies?

                  Groten dank voor uw info...

                  D
                  De meegeleverde kitobjectieven zijn wel het laatste argument om te kiezen tussen een D60 of een D80. D60 is een moderner toestel met voornamelijk een groter display, maar bedenk wel dat je er enkel AFS objectieven kan opzetten: je mist dus de hele uitzet van Nikon sinds 50 jaar. Een 300F4 AF is een schitterende lens die ik vorig jaar voor 350€ gekocht heb, voor een 300F4 AFS betaal je tweedehands meer dan 900€. Je D80 kan beide aan, je D60 enkel de AFS. Dus...
                  erik, Nikon materiaal

                  'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                  Comment


                  • #10
                    Re: objectieven van D60 en D80 : verschil ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                    De meegeleverde kitobjectieven zijn wel het laatste argument om te kiezen tussen een D60 of een D80. D60 is een moderner toestel met voornamelijk een groter display, maar bedenk wel dat je er enkel AFS objectieven kan opzetten: je mist dus de hele uitzet van Nikon sinds 50 jaar. Een 300F4 AF is een schitterende lens die ik vorig jaar voor 350€ gekocht heb, voor een 300F4 AFS betaal je tweedehands meer dan 900€. Je D80 kan beide aan, je D60 enkel de AFS. Dus...
                    Ik heb nog een nikon F-501 (niks digitaal dus) en ik was aan het twijfelen om mij een d60 of d80 aan te schaffen. voor mijn toestel heb ik volgende lenzen:
                    AF Nikkor 35-70mm en AF Nikkor 70-210mm.
                    Kan ik die dan enkel op de D80 gebruiken? of kan ik ze niet meer gebruiken?

                    Comment


                    • #11
                      Re: objectieven van D60 en D80 : verschil ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door foby Bekijk bericht
                      Ik heb nog een nikon F-501 (niks digitaal dus) en ik was aan het twijfelen om mij een d60 of d80 aan te schaffen. voor mijn toestel heb ik volgende lenzen:
                      AF Nikkor 35-70mm en AF Nikkor 70-210mm.
                      Kan ik die dan enkel op de D80 gebruiken? of kan ik ze niet meer gebruiken?
                      Uit de documentatie van Nikon over de D60http://www.nikon.be/product/nl_BE/pr...fications.html:


                      • AF-S en AF-I NIKKOR: alle functies worden ondersteund
                      • G-type en D-type AF NIKKOR-objectieven die niet zijn voorzien van een autofocusmotor: alle functies worden ondersteund, behalve autofocus.

                      • Niet-G-type en niet-D-type AF NIKKOR-objectieven die niet zijn voorzien van een autofocusmotor: alle functies worden ondersteund, behalve 3D-kleurenmatrixmeting II en autofocus.
                      • IX-NIKKOR en AF-NIKKOR voor F3AF: niet ondersteund.
                      • D-type PC NIKKOR: alle functies worden ondersteund, behalve enkele opnamestanden.
                      • AI-P NIKKOR: alle functies worden ondersteund, behalve 3D-kleurenmatrixmeting II
                      • Niet-CPU-objectieven: autofocus wordt niet ondersteund. Kunnen worden gebruikt in de stand M, maar de lichtmeter werkt niet.
                      • Objectief met een maximaal diafragma van f/5.6 of groter: elektronische afstandsmeter kan worden gebruikt.

                      jouw lenzen kan je dus wel op een D60 zetten en gebruiken, maar je hebt geen autofocus.
                      erik, Nikon materiaal

                      'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                      Comment


                      • #12
                        Re: objectieven van D60 en D80 : verschil ?

                        Als je al AF lenzen hebt kan je beter een D80 kopen daar werkt ook de AF op.
                        Op de D60 heb je geen AF doordat er geen scherpstelmotor in de lenzen zit.
                        De D80 heeft een scherpstelmotor in de body zitten, de D60 niet.
                        Je kan ze ook mee naar de winkel nemen en dan ben je 100% zeker dat ze werken.
                        D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                        Comment


                        • #13
                          Re: objectieven van D60 en D80 : verschil ?

                          bedankt gasten, dan ga ik voor de D80...

                          Comment

                          Working...
                          X