Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sporten met onvoorspelbare bewegingen zijn niet geschikt voor VR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sporten met onvoorspelbare bewegingen zijn niet geschikt voor VR

    Deze uitspraak kwam ik op internet tegen en ik vroeg mij af of hier waarheid in schuilt .
    Ik werk met de Nikon D300 en voor sport gebruik ik de Sigma lens 70/200 APO DG HSM 2.8 Deze lens heb ik gebruikt op een tennistornooi met scherpe beelden en ook met met minder scherpe opnames .
    Van een collega heb ik de Nikon VR lens 18/200 in bruikleen gekregen en daar heb ik dan ook één dag mee gefotografeerd maar het resultaat was niet veel beter dan mijn Sigma lens . Heeft het dan zin om veel geld te investeren in een VR lens of zijn deze lenzen inderdaad niet geschikt voor sportopnames .

  • #2
    Re: Sporten met onvoorspelbare bewegingen zijn niet geschikt voor VR

    Ik vrees dat het vooral neerkomt op hoe het materiaal gebruikt word en niet altijd zozeer het materiaal zelf....

    my Two cents...
    Dare to be different than the pack...
    https://500px.com/pieter_73/galleries/random-landscapes

    Comment


    • #3
      Re: Sporten met onvoorspelbare bewegingen zijn niet geschikt voor VR

      Het is een feit dat een goede fotograaf met een verscheidenheid aan lenzen goede foto's zal nemen, dat neemt geen twijfel, voorbeelden genoeg te zien op dit eigenste forum maar de superzoom spitst zich nu eenmaal niet toe op sportfotografie wegens het niet lichtsterk genoeg te zijn en door het feit dat het een superzoom is waardoor je veel vertekening krijgt op je foto. Het is verkeerd te verwachten dat DEZE Nikon lens hier op zijn sokken de kwaliteit zal halen van 1 van de betere Sigma lenzen.

      Comment


      • #4
        Re: Sporten met onvoorspelbare bewegingen zijn niet geschikt voor VR

        de lichsterkte van de 70-200 helpt heel veel inzake af-tracking

        superzooms kunnen daarin nooit volgen, veelste traag daarvoor
        Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

        Comment


        • #5
          Re: Sporten met onvoorspelbare bewegingen zijn niet geschikt voor VR

          IS wordt gebruikt om de camera bewegingen te reduceren, wat voornamelijk een probleem is als je zo uit de hand schiet. IS gaat niet je onderwerp bevriezen, hiervoor heb je snelle sluitertijden nodig!

          Bovendien is die superzoom een stuk langzamer en een stuk minder lichtsterk dan de Sigma 70-200/2.8, logisch dat je met de Sigma veel beter de actie kunt vastleggen. Daar is ie min of meer voor gemaakt namelijk.

          Enigste wanneer IS handig kan zijn bij sport is als je je onderwerp gaat pannen zoals bij auto- en motorsport, of als je bewust een langzamere sluitertijd kiest om een bepaald effect te krijgen.
          Canon EOS 5D | Sigma 50 1.4 | 17-40L | 135L
          Visit my Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Sporten met onvoorspelbare bewegingen zijn niet geschikt voor VR

            Voor alle duidelijkheid mag je even de link geven naar de site waar je die informatie oorspronkelijk gehaald hebt, kunnen we die ook even lezen. Verder moet je je beelden even annalyseren en uitmaken wat de oorzaak van je onscherpte is. VR (om in Nikon-speak te blijven) kan de trillingen die je camera heeft wanneer je uit de hand fotografeert reduceren en dus voor meer "hits" zorgen. Als je dan echter (in het geval van de 18-200) doordat het maximumdiafragma maar 5.6 is op 1/30 gaat fotograferen zullen je tennissers-in-beweging inderdaad niet zo scherp zijn. Dit heeft niets met VR te maken en kan VR dus ook nooit oplossen... Een collega die veel race-fotografie doet schakelde over van de 80-200 naar de 70-200 VR (Nikon) en beweerde dat hij (met pannen of "meetrekken" met de auto's) van 2 op 10 naar 8 op 10 "geslaagde" opnames gegaan was. In zijn ogen was de investering in VR dus zeker de moeite waard
            Fuji S5 Pro ~ Nikon AF-S 12-24mm F 4.0 ~ AF-S 16-85mm F 3.5-5.6 VR ~ AF-D 80-200mm F 2.8 ~ Lightroom & RAW-only vanaf dag één

            Comment


            • #7
              Re: Sporten met onvoorspelbare bewegingen zijn niet geschikt voor VR

              Ik heb deze uitspraak overgenomen uit een eerder debat hier gevoerd op het forum en ik citeer :Ik heb hem gehad ( NIKON AF VR 80-400mm F/4.5-5.6D ED )
              Op zich een hele goede lens (uiteraard Nikkor )

              Voordeel: een lekker bereik.
              VR is een fijne optie bij deze lens
              Degelijk gebouwd.

              Nadeel: vrij traag, absoluut niet geschikt voor Sport en snelheidfoto's.
              (tevens de reden dat ik hem verkocht)

              Aangaande de sluitertijd van 1/30 die jij vernoemt is het logisch dat je geen scherpe foto's kunt maken . Ik heb daar constant met sluitertijden van 1/600 zitten werken mede ook door dat ik mijn ISO-waarden naar boven heb moeten drijven .
              Conclusie : ik denk dat ik gewoon verder doe met mijn Sigma-lens 70/200 , 2.8

              Comment


              • #8
                Re: Sporten met onvoorspelbare bewegingen zijn niet geschikt voor VR

                Oorspronkelijk geplaatst door noliko Bekijk bericht
                Deze uitspraak kwam ik op internet tegen en ik vroeg mij af of hier waarheid in schuilt .
                I
                Van een collega heb ik de Nikon VR lens 18/200 in bruikleen gekregen en daar heb ik dan ook één dag mee gefotografeerd maar het resultaat was niet veel beter dan mijn Sigma lens . Heeft het dan zin om veel geld te investeren in een VR lens of zijn deze lenzen inderdaad niet geschikt voor sportopnames .
                VR heeft geen zin bij sportopnamen, daarvoor heb je een snelle sluiter nodig , lichtsterkte dus....

                PS, als die Nikon even goed bij sport is als de Sigma , deugt de Sigma niet of doe jij wat verkeerd.....

                Comment


                • #9
                  Re: Sporten met onvoorspelbare bewegingen zijn niet geschikt voor VR

                  VR = vibration reduction. Heeft niets met sport te maken, het neutraliseert alleen ten dele de bewegingen van diegene die de camera vasthoudt en bevriest uiteraard het onderwerp niet.

                  Sport vraagt hoge sluitertijden (dus groot diafragma) en een heel snelle AF. Een 18-200 is een instaplens voor algemeen amateurgebruik. Een 18-200/5.6 vergelijken met een constante f2.8 lens is appels en peren vergelijken.
                  Een vergelijkbare Nikon 70-200/2.8 AFS met de VR uitgeschakeld in de handen van een geoefend sportfotograaf moet normaal gezien keigoede beelden opleveren. Een monopod kan hierbij een heel nuttig instrument zijn.
                  Last edited by Leopard; 11 augustus 2008, 12:03.
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sporten met onvoorspelbare bewegingen zijn niet geschikt voor VR

                    ( NIKON AF VR 80-400mm F/4.5-5.6D ED )
                    Op zich een hele goede lens (uiteraard Nikkor )

                    Voordeel: een lekker bereik.
                    VR is een fijne optie bij deze lens
                    Degelijk gebouwd.

                    Nadeel: vrij traag, absoluut niet geschikt voor Sport en snelheidfoto's.
                    (tevens de reden dat ik hem verkocht)
                    Hier maak je een vreemde conclusie in je Topic naam. De VR heeft niks met de AF te maken. De AF van deze lens is traag en daardoor volgens sommigen niet geschikt voor sport. Mocht Nikon ooit eens besluiten deze lens uit te voeren met AFS, dan heb je een juweel.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sporten met onvoorspelbare bewegingen zijn niet geschikt voor VR

                      Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                      VR = vibration reduction. Heeft niets met sport te maken, het neutraliseert alleen ten dele de bewegingen van diegene die de camera vasthoudt en bevriest uiteraard het onderwerp niet.

                      Sport vraagt hoge sluitertijden (dus groot diafragma) en een heel snelle AF. Een 18-200 is een instaplens voor algemeen amateurgebruik. Een 18-200/5.6 vergelijken met een constante f2.8 lens is appels en peren vergelijken.
                      Een vergelijkbare Nikon 70-200/2.8 AFS met de VR uitgeschakeld in de handen van een geoefend sportfotograaf moet normaal gezien keigoede beelden opleveren. Een monopod kan hierbij een heel nuttig instrument zijn.

                      Klopt helemaal. De VR gaat bij mij voor sport ook altijd uit. Dan gaat alle energie van de camera naar het scherpstellen en de snelle fps.

                      In jouw geval is de Sigma 70/200 de beste keuze voor sport. Wil je beter dan is de 70-200 2.8 AFS van Nikkon de volgende (dure) stap. De VR zit er dan bij maar is niet nodig voor snel bewegende onderwerpen.

                      Overigens denk ik dat jouw probleem met scherpte eerder ligt in het gebruik van het AF systeem. Ik neem aan dat je AF-C gebruikt met dynamisch scherpstellen op hooguit 9 velden. Gebruik je meer dan 9 velden dan kan de af wat onvoorspelbaar worden.
                      Last edited by KCfoto; 12 augustus 2008, 00:39.
                      Groetjes, KC
                      www.sportbeelden.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sporten met onvoorspelbare bewegingen zijn niet geschikt voor VR

                        Ja , deze instelling gebruik ik bij sportopnames maar nu stel ik mij de vraag of de meerkost van VR wel te verantwoorden is . Ge kunt hem niet gebruiken bij sportopnames zoals de meeste commentaren laten blijken , dus is hij alleen nuttig voor het fotograferen van stilstaande beelden maar daar hebt ge toch al de tijd van de wereld om op uw gemak een compositie te maken en scherp te stellen .

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sporten met onvoorspelbare bewegingen zijn niet geschikt voor VR

                          Oorspronkelijk geplaatst door noliko Bekijk bericht
                          Ja , deze instelling gebruik ik bij sportopnames maar nu stel ik mij de vraag of de meerkost van VR wel te verantwoorden is . Ge kunt hem niet gebruiken bij sportopnames zoals de meeste commentaren laten blijken , dus is hij alleen nuttig voor het fotograferen van stilstaande beelden maar daar hebt ge toch al de tijd van de wereld om op uw gemak een compositie te maken en scherp te stellen .
                          Ik denk dat je je nu in de war hebt laten brengen. VR is vibration reduction en reduceerd de invloed van cameratrillingen op het moment van opnameklik. Bij sport (hoge sluitertijden) is deze functie niet altijd zinvol maar kan wel nuttig zijn (zie mijn post van Kim Gevaert een tijd geleden).

                          De AFS (of HSM van Sigma) heb je nodig om de lens snel scherp te laten stellen. Dit is voor sport altijd nodig. Voor stilstaande (of langzaam bewegende) beelden heb je alle tijd om scherp te (laten) stellen en is een AFS niet nodig.

                          Jouw Sigma lens 70/200 APO DG HSM 2.8 zou bij de juiste instellingen uitstekend geschikt moeten zijn voor sport en stilstaande beelden zolang je als richtlijn de sluitertijd sneller houdt dan 1/(ingestelde brandpuntsafstand in mm)*1,5 , dus 1/300 bij 200mm brandpuntsafstand.
                          In slechte lichtomstandigheden (wanneer je 2.8 nog te weinig is) kan het zijn dat je lager moet dan bovenstaande regel en dan kun je met 1/60 op 200mm nog net een scherpe foto maken.
                          Zoals gezegd VR (of IS of hoe het ook mag heten op de andere objectieven) is slechts zinvol in marginale omstandigheden en zou ik die best kunnen missen. Bij de Nikon 70-200 2.8 zit het er echter standaard op en heb je geen keus dan het er bij te nemen (en te betalen).
                          Last edited by KCfoto; 12 augustus 2008, 18:14. Reden: mmzoom aangepast in "ingestelde brandpuntsafstand"
                          Groetjes, KC
                          www.sportbeelden.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sporten met onvoorspelbare bewegingen zijn niet geschikt voor VR

                            Oorspronkelijk geplaatst door KCfoto Bekijk bericht
                            Ik denk dat je je nu in de war hebt laten brengen. VR is vibration reduction en reduceerd de invloed van cameratrillingen op het moment van opnameklik. Bij sport (hoge sluitertijden) is deze functie niet altijd zinvol maar kan wel nuttig zijn (zij mijn post van Kim Gevaert een tijd geleden).

                            De AFS (of HSM van Sigma) heb je nodig om de lens snel scherp te laten stellen. Dit is voor sport altijd nodig. Voor stilstaande (of langzaam bewegende) beelden heb je alle tijd om scherp te (laten) stellen en is een AFS niet nodig.

                            Jouw Sigma lens 70/200 APO DG HSM 2.8 zou bij de juiste instellingen uitstekend geschikt moeten zijn voor sport en stilstaande beelden zolang je als richtlijn de sluitertijd sneller houdt dan 1/mmzoom*1,5 , dus 1/300 bij 200mm zoom.
                            In slechte lichtomstandigheden (wanneer je 2.8 nog te weinig is) kan het zijn dat je lager moet dan bovenstaande regel en dan kun je met 1/60 op 200mm nog net een scherpe foto maken.
                            Zoals gezegd VR (of IS of hoe het ook mag heten op de andere objectieven) is slechts zinvol in marginale omstandigheden en zou ik die best kunnen missen. Bij de Nikon 70-200 2.8 zit het er echter standaard op en heb je geen keus dan het er bij te nemen (en te betalen).

                            Duidelijk en kloppend verhaal, maar de term mm zoom moeten we maar meteen weer vanaf.....
                            Werkt verwarrend.
                            Ik snap het wel, velen ook wel, maar op een forum moet je gewoon de dingen bij de goeie naam noemen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sporten met onvoorspelbare bewegingen zijn niet geschikt voor VR

                              Of met andere woorden , sluitertijd sneller als de brandpuntafstand .

                              Comment

                              Working...
                              X