Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke macrolens voor m'n Canon 350D?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke macrolens voor m'n Canon 350D?

    Hallo,

    Ik zou me morgen een macrolens willen gaan halen voor mijn Canon EOS 350D. Ik heb vandaag een foto gemaakt van een libelle met mijn 17-85mm, en dat is wel mooi, maar ik wel nog dichter en meer detail! Nu voor echte close ups van druppels en insecten enz weet ik niet goed wat het beste is... Ik heb wat dingen opgezocht, en twijfel tussen volgende lenzen:

    - Canon 100mm F 2.8 €451
    - Sigma 105mm F 2.8 EX €401
    - Tamron 90mm F 2.8 €338

    Of kent iemand anders nog een goeie lens? Ik zou wel rond de €400 willen blijven!...

    Als je info geeft over een lens waar jij ervaring mee hebt of veel van weet, kan je dan ook even vermelden hoe dicht je bij het object kan gaan met die lens? Of is dit niet perse nodig voor prachtig scherpe detail opnamen?

    Alvast bedankt!!!

    Mvg,
    Bart De Bruyn
    www.weerfotos.be Canon EOS 6D ~ 16-35mm ~ 24-105mm ~ 100-400mm ~ Canon EF28mm f2.8

  • #2
    Re: Welke macrolens voor m'n Canon 350D?

    Ik heb de Tokina 100M AT-X PRO D op mijn 350D zitten en ik heb er geen moment spijt van gehad en ze kost minder dan de goedkoopste die jij hier aanhaalt, namelijk 325€!

    Je kan enkele voorbeelden op mijn Website bekijken.

    De afstand van het object verschilt van het brandpunt dat je instelt, ik geloof dat je zo'n 10cm van je object verwijderd bent als je een 1:1 opname maakt. Uiteraard is de lens ook geschikt voor portret of detailopnamen van leuke locaties.
    Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
    Website : http://runaque.deviantart.com/

    Comment


    • #3
      Re: Welke macrolens voor m'n Canon 350D?

      Oorspronkelijk geplaatst door Runaque Bekijk bericht
      Ik heb de Tokina 100M AT-X PRO D op mijn 350D zitten en ik heb er geen moment spijt van gehad en ze kost minder dan de goedkoopste die jij hier aanhaalt, namelijk 325€!

      Je kan enkele voorbeelden op mijn Website bekijken.

      De afstand van het object verschilt van het brandpunt dat je instelt, ik geloof dat je zo'n 10cm van je object verwijderd bent als je een 1:1 opname maakt. Uiteraard is de lens ook geschikt voor portret of detailopnamen van leuke locaties.
      Ziet er inderdaad een goeie lens uit!

      Iemand ervaring met door mij opgenoemde lenzen?
      www.weerfotos.be Canon EOS 6D ~ 16-35mm ~ 24-105mm ~ 100-400mm ~ Canon EF28mm f2.8

      Comment


      • #4
        Re: Welke macrolens voor m'n Canon 350D?

        Waarom niet de Canon EFS 60mm f2.8 Macro voor €329??

        Kijk eens op http://www.photozone.de/canon-eos/16...report--review naar de review van deze lens.

        Geeft een ongelofelijk hoge resolutie!

        Kennis van me gebruikt deze tevens uitsluitend voor portret werk op een 400D en 't is een reetegoeie lens.
        Deze lens heeft een USM motor welke véél nauwkeuriger en sneller kan scherpstellen dan de bovenvermelde B-merken (Tamron, Sigma,...)

        Last edited by Spy-Glass; 10 augustus 2008, 18:04.
        CANON Inc. Made In Japan

        Comment


        • #5
          Re: Welke macrolens voor m'n Canon 350D?

          EF-S is een objectief voor een cropsensor, die andere Canon en b-merken zijn FF objectieven. En waarom moet het volgens jouw perce die 60mm zijn? De argumenten die je opsomt gelden ook voor de eerder genoemde objectieven.
          Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
          Website : http://runaque.deviantart.com/

          Comment


          • #6
            Re: Welke macrolens voor m'n Canon 350D?

            Ik heb geen canon maar heb wel de tokina 100mm f2.8 gehad en dit was echt een super goeie lens. goed van bouw en zeer scherp (maar alle echte macrolenzen zijn nu eenmaal scherp)

            Ik heb deze weggedaan voor een tamron 180mm omdat deze toch iets gemakkelijker zijn voor werkafstand, je moet niet zo dicht op je beest zitten. Maar van scherpte merk ik weinig verschil tussen de tokina 100 en tamron 180

            Ik denk ook dat je beter voor een 100mm gaat dan bv een 60mm want dit is toch moeilijker voor beestjes, wel ideaal voor bloemen en andere voorwerpen, ook voor portret maar insecten zijn voor mij min 100mm.
            nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

            Comment


            • #7
              Re: Welke macrolens voor m'n Canon 350D?

              Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Bruyn Bekijk bericht
              Als je info geeft over een lens waar jij ervaring mee hebt of veel van weet, kan je dan ook even vermelden hoe dicht je bij het object kan gaan met die lens? Of is dit niet perse nodig voor prachtig scherpe detail opnamen?
              Misschien even ter verduidelijking: met al die lenzen kun je dezelfde maximale vergroting bereiken. Hoe dicht je met je lens op je onderwerp moet komen hangt af van het brandpuntsafstand.

              Gebruik ook eens de zoekfunctie om meer te weten te komen over de lenzen die je opsomt, je zult zeker nog heel wat informatie vinden

              En om het helemaal moeilijk te maken: alle macrolenzen zijn in regel optisch erg goed, je kunt dus eigenlijk geen miskoop doen. De keuze hangt eigenlijk voornamelijk af van wat je ermee wil doen (vnl. macro? insecten? portretfotografie?).
              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

              Comment


              • #8
                Re: Welke macrolens voor m'n Canon 350D?

                Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
                Misschien even ter verduidelijking: met al die lenzen kun je dezelfde maximale vergroting bereiken. Hoe dicht je met je lens op je onderwerp moet komen hangt af van het brandpuntsafstand.

                Gebruik ook eens de zoekfunctie om meer te weten te komen over de lenzen die je opsomt, je zult zeker nog heel wat informatie vinden

                En om het helemaal moeilijk te maken: alle macrolenzen zijn in regel optisch erg goed, je kunt dus eigenlijk geen miskoop doen. De keuze hangt eigenlijk voornamelijk af van wat je ermee wil doen (vnl. macro? insecten? portretfotografie?).
                Vooral insecten enz... Dus vraag ik me af welke van mijn opgesomde lenzen de beste daarvoor is
                www.weerfotos.be Canon EOS 6D ~ 16-35mm ~ 24-105mm ~ 100-400mm ~ Canon EF28mm f2.8

                Comment


                • #9
                  Re: Welke macrolens voor m'n Canon 350D?

                  Uit eigen ervaring weet ik dat je voor insecten best een "langere" macro neemt en geen korte zoals degene die jij hier opsomt.
                  Met die korte moet je namelijk vrij dicht komen om 1:1 te halen terwijl je bij die langere wat meer afstand kunt houden zodat het insect niet weg is voor jij nog maar 1 foto genomen hebt.
                  Lees ook het artikel van Perrush eens over het verschil tussen lange en korte macrolenzen.
                  [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke macrolens voor m'n Canon 350D?

                    Ik heb eventueel een Sigma 180mm Macro voor je in de aanbieding!
                    Slechts 3x gebruikt of zo, want ik heb vééééél te weinig tijd.
                    How a terrible thing is knowledge, when it brings no profit to the wise?

                    Portfolio Website

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke macrolens voor m'n Canon 350D?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Bruyn Bekijk bericht
                      Ziet er inderdaad een goeie lens uit!

                      Iemand ervaring met door mij opgenoemde lenzen?
                      En welke lens werd het? Misschien wat late reactie maar van de door u opgesomde macrolenzen heb ik enkel ervaring met de CANON 100mm F2.8. Zeer scherpe en contrastrijke lens. Zeer goede prijs-kwaliteitverhouding. Echter, voor insecten zal een 100mm tekort schieten omdat de korte werkafstand voor fotografie op ware grootte, te klein zal zijn en insecten vaak zal afschrikken (althans dat is momenteel mijn persoonlijke ervaring). Een langere brandpuntafstand (en dus zwaardere lens waardoor m.i. het gebruik van een statief vereist is), wordt dan onvermijdelijk. Los van de werkafstand voor insecten, is een 100mm MACRO nog praktisch om uit de hand te trekken. Alvast succes met de aankoop die gebeurlijk reeds werd gedaan.

                      Comment

                      Working...
                      X