Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon 50 f1.8 of 1.4

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nikon 50 f1.8 of 1.4

    is het zinvol om op een nikon d60 een veel duurdere f1.4 te gebruiken

  • #2
    Re: nikon 50 f1.8 of 1.4

    Je weet dat je bij beide manueel zal moeten scherpstellen ? Als je autofocus wil, is er voorlopig maar één alternatief, en da's nog duurder... de Sigma 50mm F1,4 HSM
    Last edited by FestinaLente; 9 augustus 2008, 19:17.

    Comment


    • #3
      Re: nikon 50 f1.8 of 1.4

      Je kunt ook nog de nog duurdere 1.4 50mm van Sigma in je overwegingen betrekken, die is denk is al portretlens ook super en heeft wel AF of de D60
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #4
        Re: nikon 50 f1.8 of 1.4

        Oorspronkelijk geplaatst door micka Bekijk bericht
        is het zinvol om op een nikon d60 een veel duurdere f1.4 te gebruiken
        Zoals je weet heeft de D60 geen interne motor waardoor je op beide lenzen geen autofocus hebt. Als je nood hebt aan 1.4 (scherptediepte, licht) of een scherper 1.8 dan is de 1.4 nuttig. Ik zelf ben *heel* tevreden over mijn nikon 50mm f/1.4...

        Comment


        • #5
          Re: nikon 50 f1.8 of 1.4

          De Sigma 50mm 1.4 komt er aan maar is volgens mij nog steeds niet te koop met Nikon vatting, ze is enkel nog maar uit voor Canon.
          Van Nikon zelf komt er ook een aan volgens Nikon rumors.
          D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

          Comment


          • #6
            Re: nikon 50 f1.8 of 1.4

            Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
            De Sigma 50mm 1.4 komt er aan maar is volgens mij nog steeds niet te koop met Nikon vatting, ze is enkel nog maar uit voor Canon.
            Van Nikon zelf komt er ook een aan volgens Nikon rumors.
            http://nikonrumors.com/2008/05/16/ne...-pictures.aspx


            Bij Konijnenberg wordt ook de Nikon variant op voorraad gemeld. Mocht er een Nikon 1.2 AFS komen dan zal die vrees ik rond hetzelfde prijsniveau komen als de Canon 50L, 3 a 4x zo duur dus. Lijkt me op een D60 een beetje erg boven budget.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: nikon 50 f1.8 of 1.4

              Bij Konijnenberg wordt ook de Nikon variant op voorraad gemeld.

              Dat moet dan nog maar pas zijn want ik heb er vrijdag nog geweest.
              Ik heb juist nog op de site gaan kijken en voor Nikon is zenog steeds niet op vooraad. (wel voor Canon)

              Mocht er een Nikon 1.2 AFS komen dan zal die vrees ik rond hetzelfde prijsniveau komen als de Canon 50L, 3 a 4x zo duur dus. Lijkt me op een D60 een beetje erg boven budget.

              Daar ben ik ook bang voor, de prijs zal wel peperduur zijn.
              Maar ja het is niet weg je kan ze altijd mee nemen naar een betere body.

              Ik ben wel benieuwd hoe de Sigma zich op een Nikon body gedraagd want het is al een tijd windstil over de Sigma 50mm.
              Last edited by Sus; 10 augustus 2008, 11:09.
              D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

              Comment


              • #8
                Re: nikon 50 f1.8 of 1.4

                En moet je bij de nikon AF 50mm f1.8 D ook zelf scherpstellen?
                Na lang zoeken ben ik deze lens tegengekomen en die komt mijn eisen tegemoet. Het is de perfecte lens voor foto's die ik plan te maken...
                Het is voor op een nikon D80.

                Comment


                • #9
                  Re: nikon 50 f1.8 of 1.4

                  Oorspronkelijk geplaatst door Gianduja Bekijk bericht
                  En moet je bij de nikon AF 50mm f1.8 D ook zelf scherpstellen?
                  Na lang zoeken ben ik deze lens tegengekomen en die komt mijn eisen tegemoet. Het is de perfecte lens voor foto's die ik plan te maken...
                  Het is voor op een nikon D80.
                  Neen, op een D80 heeft de 50mm f/1.8 autofocus.

                  C.

                  Comment


                  • #10
                    Re: nikon 50 f1.8 of 1.4

                    gewoon een filosofische reactie, enigzins off-topic: wat zijn we toch met zijn allen verschrikkelijk lui geworden. Een objectief zonder autofocus, verschrikkelijk toch? Deze ouwe zak had als eerste fototoestel een olympus OM1 waarin de 'automaat' betekende dat ik door de lens kon licht meten en niet moest afgaan op een in de hand gehouden lichtmeter zoals 10 jaar voordien nog nodig was. Ik ken dus wel het rijtje van de diafragma-en sluitertijd-stops van buiten, wat jonge snaken denk ik ook al niet meer kennen, laat staan de relatie tussen beide. Ik heb nog een flash gehad waarvan ik het richtgetal moest kennen om te weten op welk diafragma ik moest schieten. pffff.................


                    NB het is inderdaad een stuk makkelijker nu, en ja, er zijn shots die ik nu kan maken die ik toen verklooide omdat ik geen tijd had om én de belichting goed te krijgen én scherp te stellen. Toch denk ik soms dat het goed zou zijn mochten alle jonkies eerst enkele weken moeten werken met zo'n oude handmatige camera eer ze hun hedendaagse DSLR in handen krijgen ...
                    erik, Nikon materiaal

                    'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                    Comment


                    • #11
                      Re: nikon 50 f1.8 of 1.4

                      Ik ben deze maand 50 geworden, en ik heb dezelfde periode meegemaakt. Had een Fujica, automatische lichtmeting !!!!! Ben nu intussen aan het werk met een Nikon D300, en ik moet eerlijk zeggen dat ik soms moeite heb met die autofocus: ik stel redelijk dikwijls mijn camera in op selectieve autofocus (middenstand op de three-way knop) zodat ik zelf kan bepalen op welk punt mijn camera scherpstelt.
                      Maar dit is wellicht een (al te) duidelijk teken van ouder worden. Misplaatste nostalgie, of zoiets. De D300 is een prachtbeest, alleen al de mogelijkheid om te bepalen hoe die autofocus moet werken is toch pure winst !

                      Comment


                      • #12
                        Re: nikon 50 f1.8 of 1.4

                        Ik heb dus blijkbaar al gewerkt met de 50mm, maar had het zelf niet door (het spijt mij ik ben geen kenner! Maar ik fotografeer super graag). Het was dus een fototoestel van mijn moeder en ze had een 50mm 1.4 gekocht. Dus gisteren zeg ik tegen een andere, meer ervarene amateur-fotograaf, dat ik besloten heb welke lens ik doodgraag wil, mijn droomlens, de 50mm. En die schrikte mij onmiddellijk af door te zeggen dat het een vaste lens is en dat je ipv bij zoomlenzen je je zelf moet verplaatsen. Ik was eerst bang, kan ik dat wel? Maar dan dacht ik so what? Ik vind het zelfs makkelijker zo, want ik heb er al mee gewerkt en heb er super foto's mee kunnen maken! Ok dit moest gewoon even van mijn hart...

                        Comment


                        • #13
                          Re: nikon 50 f1.8 of 1.4

                          Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                          gewoon een filosofische reactie, enigzins off-topic: wat zijn we toch met zijn allen verschrikkelijk lui geworden. Een objectief zonder autofocus, verschrikkelijk toch? Deze ouwe zak had als eerste fototoestel een olympus OM1 waarin de 'automaat' betekende dat ik door de lens kon licht meten en niet moest afgaan op een in de hand gehouden lichtmeter zoals 10 jaar voordien nog nodig was. Ik ken dus wel het rijtje van de diafragma-en sluitertijd-stops van buiten, wat jonge snaken denk ik ook al niet meer kennen, laat staan de relatie tussen beide. Ik heb nog een flash gehad waarvan ik het richtgetal moest kennen om te weten op welk diafragma ik moest schieten. pffff.................


                          NB het is inderdaad een stuk makkelijker nu, en ja, er zijn shots die ik nu kan maken die ik toen verklooide omdat ik geen tijd had om én de belichting goed te krijgen én scherp te stellen. Toch denk ik soms dat het goed zou zijn mochten alle jonkies eerst enkele weken moeten werken met zo'n oude handmatige camera eer ze hun hedendaagse DSLR in handen krijgen ...
                          Hier heb je voor een stuk gelijk, maar bij die oude manuele fototoestellen (ik heb ze ook gehad) was het eigenlijk makkelijker manueel scherp te stellen, dan met het hedendaagse materiaal, het matglas was er op voorzien, en ook de objectieven hadden vroeger een scherpstelring waar je bijna een volledige toer kon aan draaien, waardoor manueel scherpstellen een stuk makkelijker ging.

                          Op de matglazen van tegenwoordig kan je zeer moeilijk scherpte gaan beoordelen, je kan wel op de electronische meter voortgaan, via het groene bolletje, maar handig kan je dat niet noemen, ook heb je bij de meeste objectieven maar een heel beperkte verdraaing van je scherpstelring, bij sommigen amper een kwart toer, wat het ook niet makkelijker maakt.

                          Oorspronkelijk geplaatst door micka Bekijk bericht
                          is het zinvol om op een nikon d60 een veel duurdere f1.4 te gebruiken
                          Ik zou nog een tijdje wachten, waarschijnlijk komt Nikon met 50mm AFS versies op de markt, wat dat zal worden zien we dan wel, en deze zullen dan wel met alle toestellen compatibel zijn.

                          Comment


                          • #14
                            Re: nikon 50 f1.8 of 1.4

                            Oorspronkelijk geplaatst door Gianduja Bekijk bericht
                            Dus gisteren zeg ik tegen een andere, meer ervarene amateur-fotograaf, dat ik besloten heb welke lens ik doodgraag wil, mijn droomlens, de 50mm. En die schrikte mij onmiddellijk af door te zeggen dat het een vaste lens is en dat je ipv bij zoomlenzen je je zelf moet verplaatsen. Ik was eerst bang, kan ik dat wel? Maar dan dacht ik so what? Ik vind het zelfs makkelijker zo, want ik heb er al mee gewerkt en heb er super foto's mee kunnen maken! Ok dit moest gewoon even van mijn hart...
                            Natuurlijk kan je dat wel, gewoon de ene voet voor de andere zetten en het gaat vanzelf
                            grapje hé
                            Zal wel geen erg ervare fotograaf geweest zijn, want de meesten die wat ernstig met fotografie bezig zijn hebben wel een prime in zijn assortiment.
                            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                            Comment


                            • #15
                              Re: nikon 50 f1.8 of 1.4

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Ik zou nog een tijdje wachten, waarschijnlijk komt Nikon met 50mm AFS versies op de markt, wat dat zal worden zien we dan wel, en deze zullen dan wel met alle toestellen compatibel zijn.
                              Als je op Nikon moet wachten voor een bepaald update wordt het misschien lang wachten. Nikon is redelijk goed in het stoppen van lekken, dus of en wanneer Nikon de 50mm zal updaten blijft een open vraag. Toen ik mijn 50mm kocht (ergens in 2006 of 2007), waren er ook geruchten over een nieuwe 50mm...

                              C.

                              Comment

                              Working...
                              X