Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zoom voor Nikon d50?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • zoom voor Nikon d50?

    Beste,

    Als beginneling beschik ik over een Nikon D50 met standaard kitlens (18-55mm). Ik wil me een extra zoomlens aanschaffen en twijfel een beetje over wat ik het best koop (met beperkt budget). Over de 55-200mm VR van Nikon lees ik lovende kritieken, maar is nog heel wat meer op de markt. Zijn er mensen met hetzelfde toestel en een lens van bv sigma of Tamron? Wat zijn je bevindingen?

    Alvast hartelijk dank voor de tips.

    Vriendelijke groeten,
    R.

  • #2
    Re: zoom voor Nikon d50?

    Je kan bv ook eens uitkijken naar een 2e hands 70-240 van nikon. Die vind je voor rond de 100€ en die werkt zeker ook niet slecht op de D50.
    Vriendelijke groeten,Raf

    www.rafvandenbogaert.be

    Comment


    • #3
      Re: zoom voor Nikon d50?

      Met een crop camera zul je de rang 55-70 niet snel missen.
      Dus een aansluiting op de 55 is niet noodzakelijk.
      Ik heb zelf de 17-55 en de 70-200 gehad en dit sloot perfect aan.
      mvg
      Antoine

      Comment


      • #4
        Re: zoom voor Nikon d50?

        De nikkor 70-300mm 4.5-5.6 AF-S VR? Lees hier bijna uitsluitend lovende kritieken over wat betreft prijs-kwaliteit. Via de internetwinkels heb je hem voor minder dan 400 EUR (weet niet wat je budget is).
        Nikon D8x - Nikkor 12-1000 F1.4 en twee medewerkers om alles te dragen

        Comment


        • #5
          Re: zoom voor Nikon d50?

          Oorspronkelijk geplaatst door verlindenroel Bekijk bericht
          Beste,

          Als beginneling beschik ik over een Nikon D50 met standaard kitlens (18-55mm). Ik wil me een extra zoomlens aanschaffen
          R.
          Je bedoelt een telelens.

          Comment


          • #6
            Re: zoom voor Nikon d50?

            de 70-210mm van NIKON is ook zeer goed prijs/kwaliteit
            Photography helps people to see
            -Berenice Abbott-
            BD1050BE

            Comment


            • #7
              Re: zoom voor Nikon d50?

              Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
              Je bedoelt een telelens.
              Je bent weer verkeerd.
              Een telelens is een prime in het langere gebied.(100 of 150 of meer mm)
              TS wil buiten de zoomlens die hij nu heeft gewoon een extra zoomlens aanschaffen met een ander zoombereik dan degene hij reeds heeft.
              Hubert

              Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

              Comment


              • #8
                Re: zoom voor Nikon d50?

                Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                Je bent weer verkeerd.
                Een telelens is een prime in het langere gebied.(100 of 150 of meer mm)
                TS wil buiten de zoomlens die hij nu heeft gewoon een extra zoomlens aanschaffen met een ander zoombereik dan degene hij reeds heeft.
                yep, dat bedoel ik dus.

                Alvast bedankt voor de tips!
                Roel

                Comment


                • #9
                  Re: zoom voor Nikon d50?

                  Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                  Je bent weer verkeerd.
                  Een telelens is een prime in het langere gebied.(100 of 150 of meer mm)
                  TS wil buiten de zoomlens die hij nu heeft gewoon een extra zoomlens aanschaffen met een ander zoombereik dan degene hij reeds heeft.
                  Ik weet vrij zeker dat hij geen groothoekzoom wil.
                  Hij wil dus een telezoom, want hij wil "meer inzoomen".

                  Statisch gezien wil 90% van de 2e lenskopers een tele.
                  Kwestie van kansberekening...

                  Wat ie eigenlijk wil moeten we maar naar raden.
                  Last edited by Keeskanon; 12 augustus 2008, 17:04.

                  Comment


                  • #10
                    Re: zoom voor Nikon d50?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                    Ik weet vrij zeker dat hij geen groothoekzoom wil.
                    Hij wil dus een telezoom, want hij wil "meer inzoomen".
                    Nu ben je wel juist met telezoom maar je zei eerst telelens, wat duidelijk iets totaal anders is.
                    TS geeft ook vrij duidelijk aan wat hij wil door als voorbeeld 55-200VR op te geven.
                    Maw. volgens mij toch zeer duidelijk maar misschien hebben ze in NL 2 zinnen nodig om iets te verduidelijken.
                    Hubert

                    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                    Comment


                    • #11
                      Re: zoom voor Nikon d50?

                      Hangt er van af hoeveel "tele" je nodig hebt en wat je budget is, bedenk dit goed op voorhand. Natuurfotografie (vogels), sport, portret, concert. Allemaal andere eisen.

                      Vorig jaar ook gestart met spiegelreflex en een Nikkor 18-200 VR lens gekocht. Tevens ook bijkomend een Sigma 50-500 aangekocht.
                      Achteraf gezien kwam ik voor mijn doeleinden altijd toe met 200mm en heb ik de 500mm praktisch nooit gebruikt. Het was een dure aankoop en overhaast gekocht. Ik ben geen vogeltjes schieter of vliegtuigspotter en de lens weegt ook en neemt veel plaats in in mijn tas, ik kan het je verzekeren.

                      Wat ik wel mis bij mijn 200mm zoom is lichtsterkte.
                      Het afgelopen jaar ben ik toch wel wat situaties tegengekomen waar mijn zoom voldoende was maar ik geen deftige sluitertijden kon behalen op 200 iso (dus 200mm => minimum 1/200, liefst wat meer voor bewegende personen). Iso opkrikken kan je doen maar je krijgt dan toch wel ruis, duidelijk zichtbaar vanaf de iso de hoogte ingaat, zeker bij uitsnedes op 100%.

                      Voorbeelden:
                      - Fotograferen van sport vanuit stadion 's avonds(voetbal, memorial van damme) wanneer de spots branden.
                      - Mountainbikewedstrijd / Veldrijden in bebosd gebied, tussen de bomen.
                      - Schieten van close-ups / aangezichten van mensen bij minder goed weer
                      - Concert, bij daglicht maar overdekt met tent (met open zijkanten).

                      Kortom allemaal situaties waarbij de lichtomstandigheden wat minder worden.

                      Voor mij is het duidelijk, ik heb een lichtsterkere lens nodig. Ik heb dan maar de 80-200 F2.8 van Nikon besteld. Deze kost echter 828€ en is ook weer niet van de lichtste om mee te sleuren. Sigma en de nieuwe Tamron hebben ook allebei een 70-200 2.8 lens, ze zijn iets goedkoper, ik dacht zo rond de 650€?

                      Indien lichtsterkte niet je zorg is zou ik ook eens kijken naar de 70-300 VR van Nikon. Mijn maat heeft deze ook en is er zeer tevreden over. Hij maakt er scherpe en mooie platen mee. Het is een lichtgewicht, focust snel en je hebt bereik tot 300mm + stabilsatie (VR). En dat voor maar 388€ (bijvoorbeeld op http://www.kamera-express.nl).

                      De super goedkoop goekope lenzen zou ik zelf niet durven kopen. Ik zie op het internet Tamronnetjes staan van 69€ en mijn collega had overlaatst ook zo de goedkoopste van de goedkoopste Nikon zoom bij, ook een 70-300, zo een grijze, maar het resultaat was een ramp. Ik heb hem op mijn d300 gestoken en een foto gemaakt en vervolgens dezelfde foto gemaakt met mijn bigma op 300mm. Het verschil was groot. Zie hier: http://picasaweb.google.be/vercettit...50101519156994


                      Ik zou dus zeker eerst kijken welk maximumbereik / lichtsterkte je nodig hebt en dan in deze categorie op internet bij de verschillende merken eens gaan kijken wat voor welke prijs te koop is. Als je een shortlist hebt gemaakt, kijk je best eens naar wat sample foto's en reviews van deze lens op het internet.

                      Success met je keuze!!

                      Comment


                      • #12
                        Re: zoom voor Nikon d50?

                        ik heb nog een sigma 70-210 2.8 apo liggen in zeer goede staat
                        deze mag wel voor een menselijke prijs
                        als de topicstarter interesse erin heeft mag hij altijd een mailtje of pb sturen
                        dit is een zeer goede en scherpe lens ,deze werk zeer goed op een d50

                        Comment

                        Working...
                        X