Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Extender voor 70-300 Kenko/Canon ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Extender voor 70-300 Kenko/Canon ?

    Een vriend van me gaat deze zomer op reis naar zuid afrika/namibië. hij beschikt nu over een Canon EF 70-300mm F:4.0-5.6 IS USM lens en had graag iets meer bereik gehad (safari) Ik denk dat een nieuw objectief niet in het budget zit maar als jullie daar tips hebben zijn die welkom.

    Ik had hem in de richting gepoint van een "Kenko PRO-300 MC 2.0x DG Canon EF" , deze is via ebay voor 110€ te krijgen. heeft iemand ervaringen met deze extender of raden jullie dan eerder de canon extenders aan ? (waar zit het verschil) met beide verlies je een 2stops aan licht maar ik zou denken dat het felle woestijnlicht/zon meer dan genoeg moet zijn om F8 en zelf F10 aan te kunnen ? Die extenders laten toch nog AF toe hé ?


    Thx
    Tom
    Instagram | Website | Blog | Facebook | Twitter

  • #2
    Re: Extender voor 70-300 Kenko/Canon ?

    Ik wou onlangs de Canon X2 kopen voor mijn 70-300 en heb die (gelukkig) getest bij Konijn. Deze X2 is niet te gebruiken in combinatie met de 70-300 : er is een stukje rubber dat in het objectief zou moeten passen (ik denk dat dit zou zijn om het waterdicht te maken), wat maakt dat het objectief er niet op gaat.

    Dan heeft de verkoper mij aangeraden om een Soligor te proberen, maar de autofocus werkte niet in de winkel wegens te weinig licht en ook buiten gaf het niet het gewenste resultaat.

    Op 300 heeft het objectief een 5.6 opening, wat met 2 stops terecht komt op f11, dus is er echt wel veel licht nodig om deftige foto's te kunnen nemen.

    Groetjes,

    Comment


    • #3
      Re: Extender voor 70-300 Kenko/Canon ?

      Zelfs al kan je een extender vinden die past, dan raad ik het nog niet aan om die te gebruiken op eender welke 70-300-lens.

      Een lichtsterke prime kan je eventueel gebruiken in combinatie met een teleconverter, een 70-200 f2,8 gaat nog redelijk met een 1,4x tc, maar met een 2x tc wordt het al véél minder.



      Sommige extenders geven niet alle informatie door naar de camera, en daardoor is het mogelijk dat de AF nog wel werkt. Maar doordat er dan te weinig licht op de scherpstelsensor valt zal je moeten afwachten of de AF juist werkt.
      Als je ooit door de zoeker hebt gekeken van een camera met daarop een 2x TC + 100-400L IS, dan weet je de zoeker bij f11 zo donker is dat het bijna onmogelijk wordt om handmatig scherp te stellen. En dan moet je ook niet verwachten dat de scherpstelsensor van de camera dat wel kan...
      (Ik heb ooit mijn 100-400 getest in combinatie met een 2x TC.)
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Extender voor 70-300 Kenko/Canon ?

        akkoord met Black Bandit
        (been there, done that)

        nog eens meest belangrijke dingen op een rijtje:

        - tenzij op enkele zeer dure tele's zijn 2.0 extenders onbruikbaar, beperk je dus tot een 1.4, hiermee verlies je 1 diafragmastop

        - Kenko PRO extenders hebben geen uitstekend deel, passen dus fysiek op alle lenzen, zijn 100% compatiebel met de Canons, hebben een vergelijkbare kwaliteit en kosten maar 100 EUR via eBay (proberen kost dus niet veel)


        - Canon body's andere dan 1D zetten de autofocus af wanneer zij een lens detecteren met een maximum diafragmaopening kleiner dan f 5.6 (1D gaat tot f:8 op het middenste focuspunt)

        - Canon lenzen gemaakt voor extenders, en de extenders zelf hebben 10 contacten, waarvan de laatste 3 dienen voor de diafragmainformatie, wanneer je met dergelijke combinatie onder f:5.6 komt moet je deze 3 contacten afplakken

        - op deze manier denkt de camera nog altijd een f:5.6 lens te zien (en in de exif te schrijven), de autofocus zal blijven werken maar wel trager (in elk geval 75% volgens Canon, zelf zonder deze truc), de belichting blijft ook juist

        - oudere types extenders (Kenko non-PRO, Soligor, Tamron) hebben maar 7 contacten en moeten niet afgeplakt worden, ze hebben echter minder glaselementen en mindere kwaliteit dan de PRO, ga dus voor een afgeplakte PRO (of echte Canon)

        - de meeste zoomlenzen hebben onvoldoende beeldkwaliteit om na vergroting met een extender nog een verbetering aan scherpte te geven, het is bv nog marginaal beter op een 100-400, vermits de 70-300 toch een klasse minder is vergeet het maar
        Last edited by palombian; 7 augustus 2008, 13:54. Reden: SOlifor enz

        Comment


        • #5
          Re: Extender voor 70-300 Kenko/Canon ?

          Oorspronkelijk geplaatst door VsTrash Bekijk bericht
          Een vriend van me gaat deze zomer op reis naar zuid afrika/namibië. hij beschikt nu over een Canon EF 70-300mm F:4.0-5.6 IS USM lens en had graag iets meer bereik gehad (safari) Ik denk dat een nieuw objectief niet in het budget zit maar als jullie daar tips hebben zijn die welkom.
          Zoals hierboven al door diverse mensen is aangegeven is een teleconverter op deze lens eigenijk niet mogelijk. Zou jouw vriend niet beter een lens kunnen huren?

          Ik heb zelf een 100-400L en denk (heb zelf helaas nog geen mogelijkheid gehad om het te testen ) dat deze zeer geschikt zou zijn voor bijv. een safari.
          www.indetailfotografie.nl

          Comment


          • #6
            Re: Extender voor 70-300 Kenko/Canon ?

            Ik heb de Canon 70-300 IS en een Kenko Pro-300 1.4x extender. Voor de lol heb ik de combinatie eens geprobeerd, maar het resultaat is rampzalig. De beeldkwaliteit gaat enorm omlaag. Je kan beter bijsnijden in fotos gemaakt zonder de extender, dan de extender te gebruiken. Zonder extender zal de beeldkwaliteit beter zijn, ookal verlies je aan beeldresolutie door bij te snijden. Met een 2x extender zal het verlies aan beeldkwaliteit nóg erger zijn.

            Hier dus dezelfde boodschap als bij mijn voorgangers: gewoon niet doen.
            blog

            Comment


            • #7
              Re: Extender voor 70-300 Kenko/Canon ?

              Ik heb ooit met een behoorlijk resultaat een Canon extender 2X gebruikt op een EF 300 mm F2.8 L USM IS . Dat is het soort lenzen dat nog wel wil resultaten opleveren, maar een zoom van F 5.6 op maximale brandpunt vol open kan je vergeten, zelfs met een 1.4 x extender zal het nog zwak zijn.


              MVG, Jeff
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

              Comment

              Working...
              X