Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro - Tele ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro - Tele ?

    Hoi iedereen.

    Ik zoek een tele prime aan te schaffen. Het gaat hier om de geprezen Canon 85mm 1.8 USM. Echter begin ik vaker de zin te hebben om macro te fotograferen. Beestjes interesseren me niet, dus een lang brandpunt interesseert me niet. Zo kom ik op de uitstekende Canon 100mm F2.8 USM.

    Nu mijn vraag is, kan ik dezelfde zaken doen met die 100mm als met die 85mm (dus ook tele), of kan ik daar enkel macro met doen? Het lijkt mij dan een stuk interessanter om enkel die 100mm te kopen ipv die 85 en dan nog een macro lens.

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Macro - Tele ?

    Oorspronkelijk geplaatst door TT2 Bekijk bericht
    Hoi iedereen.

    Ik zoek een tele prime aan te schaffen. Het gaat hier om de geprezen Canon 85mm 1.8 USM. Echter begin ik vaker de zin te hebben om macro te fotograferen. Beestjes interesseren me niet, dus een lang brandpunt interesseert me niet. Zo kom ik op de uitstekende Canon 100mm F2.8 USM.

    Nu mijn vraag is, kan ik dezelfde zaken doen met die 100mm als met die 85mm (dus ook tele), of kan ik daar enkel macro met doen? Het lijkt mij dan een stuk interessanter om enkel die 100mm te kopen ipv die 85 en dan nog een macro lens.

    Alvast bedankt!
    op een cropcamera is een 100mm eigenlijk 160mm. Maar dat zal je wel weten.
    Die 100mm f/2.8 macrolens is ook geschikt voor het telewerk dat je noemt. Door de macrofunctie duurt het een tijdje voordat die heeft gefocust. Dit door de langer weg dat deze dient af te leggen.

    Comment


    • #3
      Re: Macro - Tele ?

      De AF van de 100mm 2.8 Macro USM in het normale bereik is even snel als vele gewone lenzen, dwz 1 of 2/10 seconde

      Ik heb het even vergeleken: tussen 2m en oneindig focust ze merkelijk sneller dan de EF100-400L op 100mm

      Comment


      • #4
        Re: Macro - Tele ?

        Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
        op een cropcamera is een 100mm eigenlijk 160mm. Maar dat zal je wel weten.
        Die 100mm f/2.8 macrolens is ook geschikt voor het telewerk dat je noemt. Door de macrofunctie duurt het een tijdje voordat die heeft gefocust. Dit door de langer weg dat deze dient af te leggen.
        Dat van die crop weet ik wel, ik ben geen newbie. Echter heb ik nog nooit een macro objectief in mijn handen gekregen en was dus niet zeker of mijn bedenking juist was. Je kunt nooit weten hé.

        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        De AF van de 100mm 2.8 Macro USM in het normale bereik is even snel als vele gewone lenzen, dwz 1 of 2/10 seconde

        Ik heb het even vergeleken: tussen 2m en oneindig focust ze merkelijk sneller dan de EF100-400L op 100mm
        Het is niet zozeer om de snelheid van de focus te doen, want het is niet direct voor sportactiviteiten die ik hem ga gebruiken. Gewoon of het eigenlijk kwalitatief wel goed is of zelfs vergelijkbaar met de 85 F1.8.

        Voor die 100€ meer lijkt mij die 100mm wel interessanter, hoewel ik dan natuurlijk enkele stops mis

        Comment


        • #5
          Re: Macro - Tele ?

          Oorspronkelijk geplaatst door TT2 Bekijk bericht
          Voor die 100€ meer lijkt mij die 100mm wel interessanter, hoewel ik dan natuurlijk enkele stops mis
          Ik denk dat dat je belangrijkste overweging moet zijn. Heb je genoeg aan f2.8 of niet....

          Ik heb de Canon 100mm macro en ik vind deze lens geweldig goed. Haarscherp, een snelle AF (zeker als je de focus limiter gebruikt), AF zelfs goed bruikbaar bij close-up fotografie en een prima bouwkwaliteit. Het bereik is ook zeer geschikt voor (buiten) portretfotografie. 't Enige wat 'ie wat mij betreft mist is IS....
          www.indetailfotografie.nl

          Comment


          • #6
            Re: Macro - Tele ?

            Gewoon of het eigenlijk kwalitatief wel goed is of zelfs vergelijkbaar met de 85 F1.8.
            Kijk eens na op photozone.de, slrgear, fredmiranda enz
            Je kan wel afleiden dat de 100mm 2.8 macro gemiddeld scherper is dan de 85mm 1.8

            Maar het zijn totaal verschillende lenzen, die door fotografen met totaal verschillende doelstellingen worden gekocht
            De 85mm 1.8 wordt (dacht ik, ik heb ze niet) vooral geapprecieerd omdat het een betaalbare lens is die voldoende scherp is om vol open te trekken met een zeer beperkte DOF, waardoor je het onderwerp isoleert
            Dit effect is minder aanwezig bij de 100mm 2.8
            Het gaat (gelukkig genoeg) niet alleen over (relatief) meetbare zaken zoals scherpte, maar ook over bokeh, kleurweergave enz

            De 100mm Macro is gebouwd als macrolens, dwz haarscherp in 1 vlak van 1:1 tot (de facto) oneindig
            Vindt iedereen waarvan je een portret neemt dit zo leuk ?

            Ik gebruik deze lens om bij wandelingen de bloemen en de bijtjes te trekken en soms wel eens een vergezicht of een vogel
            Voor familiefotos neem ik een midrange zoom of de 100-400 van heel ver, paparazzi fun

            Comment


            • #7
              Re: Macro - Tele ?

              Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
              Ik denk dat dat je belangrijkste overweging moet zijn. Heb je genoeg aan f2.8 of niet....

              Ik heb de Canon 100mm macro en ik vind deze lens geweldig goed. Haarscherp, een snelle AF (zeker als je de focus limiter gebruikt), AF zelfs goed bruikbaar bij close-up fotografie en een prima bouwkwaliteit. Het bereik is ook zeer geschikt voor (buiten) portretfotografie. 't Enige wat 'ie wat mij betreft mist is IS....

              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              Kijk eens na op photozone.de, slrgear, fredmiranda enz
              Je kan wel afleiden dat de 100mm 2.8 macro gemiddeld scherper is dan de 85mm 1.8

              Maar het zijn totaal verschillende lenzen, die door fotografen met totaal verschillende doelstellingen worden gekocht
              De 85mm 1.8 wordt (dacht ik, ik heb ze niet) vooral geapprecieerd omdat het een betaalbare lens is die voldoende scherp is om vol open te trekken met een zeer beperkte DOF, waardoor je het onderwerp isoleert
              Dit effect is minder aanwezig bij de 100mm 2.8
              Het gaat (gelukkig genoeg) niet alleen over (relatief) meetbare zaken zoals scherpte, maar ook over bokeh, kleurweergave enz

              De 100mm Macro is gebouwd als macrolens, dwz haarscherp in 1 vlak van 1:1 tot (de facto) oneindig
              Vindt iedereen waarvan je een portret neemt dit zo leuk ?

              Ik gebruik deze lens om bij wandelingen de bloemen en de bijtjes te trekken en soms wel eens een vergezicht of een vogel
              Voor familiefotos neem ik een midrange zoom of de 100-400 van heel ver, paparazzi fun
              Ik heb ook al rondgezien en inderdaad, de 100mm is echt immens scherp. Omdat ik vooral macro en gewoon in de stad ermee zou schieten is dit voor mij excellent. Ik zet niet graag mensen voor mijn lens. De 85mm is inderdaad wel 1.8 en die zou eigenlijk enorm handig zijn wanneer ik in low light omgevingen ben of gewoon heel veel dof wil. Misschien koop ik deze nog na verloop van tijd....

              Comment


              • #8
                Re: Macro - Tele ?

                Met de macro kan je inderdaad ook dichtbij fotograferen, maar de 85mm f1,8 is dan weer 1 + 1/3 stop lichtsterker dan de 100mm f2,8.
                Daardoor heb je meer mogelijkheden als er weinig licht is, maar ook veel minder scherptediepte als je dat zou wensen voor bepaalde foto's.

                Beide lenzen hebben dus hun specifieke voordelen, je zal een keuze moeten maken naargelang het soort foto's dat je wil maken.

                De Canon 100mm macro zou wel een snelle AF hebben (ik heb ze zelf nog niet gebruikt), alle alternatieven (Tamron 90mm, Sigma 105mm) zouden een vrij trage AF hebben.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment

                Working...
                X