Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ervaring Tokina 16-50 en Tamron 17-50 icm D300

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ervaring Tokina 16-50 en Tamron 17-50 icm D300

    Sinds kort ben ik in het gelukkige bezit van een D300.
    Komende van een D70 een hele sprong vooruit..

    Ik ben nu in bezit van oa. de Nikkor 18-200 vr, een prima lens maar ik wil toch wat lichtsterker.

    Ben nu aan het twijfelen tussen de: Tokina AT-X PRO DX 16-50/2.8 en de Tamron AF 17-50/2.8 XR Di II LD.

    Over de tamron is al erg veel geschreven, maar ik hoop hier eigenlijk wat gebruikerservaring te horen op de D300 die me over de streep trekken.

    Alvast bedankt voor jullie reactie
    Last edited by Dionysos; 4 augustus 2008, 22:35.
    -------------------------------
    Een tas met een D300 en wat glas
    -------------------------------

  • #2
    Re: Ervaring Tokina 16-50 en Tamron 17-50 icm D300

    Ik heb de tamron 17-50 f2.8 en het is een scherpe lens en kost stuk minder dan de nikon 17-55 f2.8 Maar het moment dat ik kan overschakelen zal ik dit zeker doen.

    De tokina ken ik niet van prestaties maar is zeker beter kwa bouw dan de tamron, die eerder plastiekerig aanvoelt.

    hier wat voorbeelden van de tokina
    nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

    Comment


    • #3
      Re: Ervaring Tokina 16-50 en Tamron 17-50 icm D300

      Uit vrijwel alle testen blijkt dat de Tamron 17-50 2.8 toch de betere lens is, voornamelijk qua autofocus en scherpte. De tokina is daarintegen wel beter gebouwd.

      Persoonlijk zou ik voor de Tamron gaan! Een lens die ik zelf ook op het oog heb

      Above: Center and edge comparison of Tamron and Tokina. Please view it full size. All shots were taken on a tripod at ISO 100, manual exposure, with all lenses having had identical settings shutter speed and aperture combinations. All were shot in mirror up mode triggered with a cable release. Shots were made a focal lengths of 16/17mm (widest zoom possible), 24mm, 35mm and 50mm. Note that for comparison purposes I also tested my Nikkor 35mm and 50mm prime lenses at their respective focal lengths. Review Sections Part 1: Intro, Center and Edge Sharpness Part 2: Bokeh, Build Quality, and Autofocus Intro Midrange zooms - lenses whose focal lengths move from a moderate wide angle through to a moderate telephoto - are one of the most popular focal ranges around due largely due to their versatility. Finding myself in the market for such a lens I considered two third party options, the popular Tamron 17-50mm f/2.8 and the new Tokina 16-50mm f/2.8. I spent significant time testing each lens both in the studio and on the street shooting candids. Naturally, all the details are best examined in the large image above, but to save time I've summarized my findings below. Center Sharpness 1. Wide open at f/2.8 the Tamron was noticeably sharper than Tamron at all focal lengths. 2. At f/4 both lenses narrowed the gap considerably. The Tamron still usually bested the Tokina, but the differences were very minor. 3.By f/5.6 resolution was largely equal. 4. Both primes, as somewhat expected, were noticeably sharper than both zooms at f/2.8 and f/4. By f/5.6 the differences between the zooms and primes was very hard to distinguish. Edge Sharpness 1. Again at f/2.8 the Tamron had sharper results on the edges than the Tokina on the long side of the zoom (35mm through 50mm) 2. At f/4 the gap between zoom lenses narrowed to the point of the Tamron only distinguishing its superior resolution at 50mm. 3. At the wider end of the zoom, from 17 through 24mm at f/2.8 the Tamron was sharper than the Tokina, but less noticable than the 35-50mm zoom sharpness difference. 3. Both the 35mm and 50mm primes were noticeably softer in the corners at both f/2.8 and f/4.
      Canon EOS 5D | Sigma 50 1.4 | 17-40L | 135L
      Visit my Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Ervaring Tokina 16-50 en Tamron 17-50 icm D300

        Ik heb de Pentax 16-50mm gehad. Die's van bouw hetzelfde als de Tokina 16-50. (Ik geloof dat deze fabrikanten het ontwerp van deze lens samen ontwikkeld) Nu heb ik bij m'n Canon camera de Tamron 17-50 f2.8.

        De Pentax/ Tokina 16-50 heeft een mooiere bouwdesign. Vergelijkbaar met de USM lenzen van Canon. Stille AF en een focus ring die niet meedraait tijdens het gebruik van de AF (en je kunt aan de AF ring draaien onder het Auto focussen)

        Maar... de Tamron is qua bouw zeker niet slecht te noemen (ik vind de 'plastiekerigheid' zeker nogal meevallen ). Alleen de meedraaiende focusring tijdens AF vind ik minder prettig. Maar qua scherpte is de Tamron echt super En dat voor die prijs
        www.indetailfotografie.nl

        Comment


        • #5
          Re: Ervaring Tokina 16-50 en Tamron 17-50 icm D300

          Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
          De Pentax/ Tokina 16-50 heeft een mooiere bouwdesign. Vergelijkbaar met de USM lenzen van Canon. Stille AF en een focus ring die niet meedraait tijdens het gebruik van de AF (en je kunt aan de AF ring draaien onder het Auto focussen)

          Maar... de Tamron is qua bouw zeker niet slecht te noemen (ik vind de 'plastiekerigheid' zeker nogal meevallen ). Alleen de meedraaiende focusring tijdens AF vind ik minder prettig. Maar qua scherpte is de Tamron echt super En dat voor die prijs
          Dat is nou net wat mij dus in de Tokina aanspreekt, maar is ie daardoor zijn meerprijs waard?

          En mijn vraag was natuurlijk ook hoe doen ze het op een D300, op een canon zouden ze bijv. weer anders presteren als op een Nikon
          -------------------------------
          Een tas met een D300 en wat glas
          -------------------------------

          Comment


          • #6
            Re: Ervaring Tokina 16-50 en Tamron 17-50 icm D300

            Heb ook de Pentax DA*16-50/2.8, da's optisch dezelfde als de Tokina.

            Ik denk dat de scherpte tss de Tamron en de Tokina niet zo ver uit elkaar zal liggen, alleen heeft de 16mm in de Tokina mogelijk enkele compromissen genoodzaakt. De vervorming is met name ietwat meer volgens wat ik begreep. Voor mij niet belangrijk en vermits ik persoonlijk erg hou van de beeldhoek die 16mm me op APS-C geeft, geniet de Pentax/Tokina voor mij een duidelijke voorkeur. De Tokina heeft wel niet dezelfde bouw als de Pentax die weather sealed is.

            Op m'n 14MP Pentax K20D maakt de optische formule gebruik van de volle resolutie. Ik zie merkelijk meer details dan op m'n 10MP K10D. De K10D had wel wat probleempjes met de 16-50 (da's erg duidelijk na gebruik op de K20D), en is dus niet echt een referentie om deze optiek te beoordelen.

            Resolutie zal je op de D300 wel voldoende hebben met dit glas. Of er een verschil in lichtmeting en AF zal zijn tss beiden op je D300 is wat anders. Best eens kijken naar algemenere ervaringen van Tokina en Tamron zooms op de D300, daar leer je meestal ook wel wat uit...

            Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

            Comment


            • #7
              Re: Ervaring Tokina 16-50 en Tamron 17-50 icm D300

              Oorspronkelijk geplaatst door Dionysos Bekijk bericht
              Sinds kort ben ik in het gelukkige bezit van een D300.
              Komende van een D70 een hele sprong vooruit..

              Ik ben nu in bezit van oa. de Nikkor 18-200 vr, een prima lens maar ik wil toch wat lichtsterker.

              Ben nu aan het twijfelen tussen de: Tokina AT-X PRO DX 16-50/2.8 en de Tamron AF 17-50/2.8 XR Di II LD.

              Over de tamron is al erg veel geschreven, maar ik hoop hier eigenlijk wat gebruikerservaring te horen op de D300 die me over de streep trekken.

              Alvast bedankt voor jullie reactie
              Ik kan nu wat makkelijker reageren omdat mijn lens verkocht is.
              Met een D300 + een Nikon 17-55 f2,8 heb je de beste combinatie die er is.
              Als de Nikon je te duur is kijk dan even naar een goede tweede hands.
              Door het upgraden naar FF komen die steeds meer in de aanbieding.

              Een D300 verdient gewoon een superlens.
              mvg
              Antoine

              Comment


              • #8
                Re: Ervaring Tokina 16-50 en Tamron 17-50 icm D300

                Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                Ik kan nu wat makkelijker reageren omdat mijn lens verkocht is.
                Met een D300 + een Nikon 17-55 f2,8 heb je de beste combinatie die er is.
                Als de Nikon je te duur is kijk dan even naar een goede tweede hands.
                Door het upgraden naar FF komen die steeds meer in de aanbieding.

                Een D300 verdient gewoon een superlens.
                mvg
                Antoine
                Ik snap wat je bedoel,de nikon is natuurlijk het beste wat er tekoop is, maar ook 2e hands nog boven budget.
                Echte aanbiedingen zie ik helaas nu ook niet echt veel
                Wil mezelf ook graag een groothoek aanschaffen en budget blijft toch beperkt he
                -------------------------------
                Een tas met een D300 en wat glas
                -------------------------------

                Comment


                • #9
                  Re: Ervaring Tokina 16-50 en Tamron 17-50 icm D300

                  Is de nikkor een goeie keuze voor een D80/D90, of heb je er echt een D300 voor nodig? Ik twijfel voornamelijk tussen de Tamron en de Nikkor, het prijsverschil, weet je .
                  Nikon D90 - Tamron 17-50mm 2.8 - Tokina 11-16mm 2.8

                  Comment

                  Working...
                  X