Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Diafragma Sigma 105

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Diafragma Sigma 105

    Een halve maand geleden kocht ik een Sigma 105mm, 2de hands.
    De verkoper zei dat er niets mee was en verkocht hem omdat hij de lens niet gebruikte, hij verkoos de 150mm.

    Bij ontvangst van de lens merkte ik niet direct dat er iets mee scheelde, maar na een dag of 2 merkte ik wel dat de belichting niet hetzelfde bleef en dus soms overbelichte en onderbelichte foto's maakte (op automatisch).

    Het probleem is dus dat het diafragma niet meer automatisch terugschuift, of soms langzaam een klein stukje.
    Ik heb gelezen dat dit waarschijnlijk een smeerprobleem is, vermoedelijk omdat de lens lang ongebruikt was? Ik zie nergens olie/smeer op het diafragma zitten, niet langs de binnenkant en niet langs de buitenkant. Dus misschien ligt het probleem ergens anders?

    Op zich is het diafragma niet geblokkeerd want als ik de diafragmaring terug naar 2.8 draai en dan terug naar 32, is het diafragma wel weer open en sluit hij wel op normale snelheid (blijft dan wel weer zitten). Dus telkens ik een foto wil nemen is het precies zoals een analoogje waarbij je het filmpje moet doordraaien

    Maar eigenlijk is mijn vraag dus of het mogelijk is om die lens volledig manueel op een Nikon D60 te gebruiken? Ik bedoel hiermee dat ik het diafragma bijvoorbeeld handmatig op 8 zet, en dan toch foto's kan maken zonder dat het diafragma moet bewegen.

    Waarschijnlijk is het antwoord toch negatief, maar ik moest het gewoon even vragen.

    Bedankt.

  • #2
    Re: Diafragma Sigma 105

    Oorspronkelijk geplaatst door BoBo_Igor Bekijk bericht
    Een halve maand geleden kocht ik een Sigma 105mm, 2de hands.
    De verkoper zei dat er niets mee was en verkocht hem omdat hij de lens niet gebruikte, hij verkoos de 150mm.

    Bij ontvangst van de lens merkte ik niet direct dat er iets mee scheelde, maar na een dag of 2 merkte ik wel dat de belichting niet hetzelfde bleef en dus soms overbelichte en onderbelichte foto's maakte (op automatisch).

    Het probleem is dus dat het diafragma niet meer automatisch terugschuift, of soms langzaam een klein stukje.
    Ik heb gelezen dat dit waarschijnlijk een smeerprobleem is, vermoedelijk omdat de lens lang ongebruikt was? Ik zie nergens olie/smeer op het diafragma zitten, niet langs de binnenkant en niet langs de buitenkant. Dus misschien ligt het probleem ergens anders?

    Op zich is het diafragma niet geblokkeerd want als ik de diafragmaring terug naar 2.8 draai en dan terug naar 32, is het diafragma wel weer open en sluit hij wel op normale snelheid (blijft dan wel weer zitten). Dus telkens ik een foto wil nemen is het precies zoals een analoogje waarbij je het filmpje moet doordraaien

    Maar eigenlijk is mijn vraag dus of het mogelijk is om die lens volledig manueel op een Nikon D60 te gebruiken? Ik bedoel hiermee dat ik het diafragma bijvoorbeeld handmatig op 8 zet, en dan toch foto's kan maken zonder dat het diafragma moet bewegen.

    Waarschijnlijk is het antwoord toch negatief, maar ik moest het gewoon even vragen.

    Bedankt.
    Ik weet wel dat de Sigma 105mm de diafragmaring op 2.8 moet staan. volgens mij kan niet iedere lens op de nikon D60 geplaatst worden.
    op de Nikon D70 werkt die lens gewoon zoals het hoort. hoop dat je er iets aan hebt misschien kan je hem op een andere toestel testen.

    Comment


    • #3
      Re: Diafragma Sigma 105

      Toch wel niet, diafragmaring moet op 32 staan.
      En tuurlijk kan ik wel elke lens op de D60 zetten dat op elk ander nikon toestel kan. Alleen werkt de autofocus maar bij de AF-S lenzen.
      En logischerwijs heeft de D80 van mijn broer hetzelfde probleem.

      Comment


      • #4
        Re: Diafragma Sigma 105

        Ik denk dat je werkwijze niet goed is je moet de diafragmaring op 2.8 zetten en de diafragma via instelwiel op je camera naar f8.0 zetten en niet via de diafragmaring. Ik weet dus niet of je ergens in nederland of belgie verblijft laat het anders ff weten.
        P.s. misschien woont er iemand in de buurt van je en kan je misschien direct even op weg helpen met de lens.

        Zet de diafragmaring op 2.8 vervolgens zet je de camera in auto/macro stand en maak een foto.
        Zet vervolgens de voorkeurknop naar AV en kies nu je diafrag die je wens dan zoekt hij daarbij de juiste sluitertijd bij.
        Laat even weten wat je bevindingen zijn.

        De onderstaande foto`s zijn met Sigma 105/2.8 EX DG DF Macro 1:1 op een D70 gemaakt



        Last edited by jessey; 7 augustus 2008, 01:53.

        Comment


        • #5
          Re: Diafragma Sigma 105

          zijn er dan verschillende versies van de lens ofzo?

          want als ik diafragma via de ring op een waarde anders dan 32 zet, verschijnt er een bericht (op elke programmastand): "vergrendel de diafragmaring van het objectief op het kleinste diafragma (grootste f/-waarde)". Dit is niet alleen bij deze lens dat het diafragma op het grootste getal moet staan om lichtinformatie door te geven hoor. Volgens mijn weten is dit bij elke niet-manuele lens.

          En het is ook niet dat het mij niet lukt foto's mee te nemen, maar dat het diafragma gewoon niet terugschuift naar 2.8...
          Want als je op mijn profiel kijkt naar topics gestart door mij, de laatste 5 topics zijn met deze lens gemaakt.

          Comment


          • #6
            Re: Diafragma Sigma 105

            ik heb nu mijn lens voor mij en inderdaad staat deze bij mij op diafragma 32 dus dat witte markering boven de rooie 32 van de diafragma ring staat. als het goed is heb je een schuifknop op de ring zitten als je hierna kijkt moet je het knopje richting je body schuiven als dit goed is dan zie je een rode markering te voorschijn komen. dan weet je dat de diafragma ring is vergrendeld en dan moet hij gewoon weer normaal werken.

            veel plezier met deze mooie lens.

            Comment


            • #7
              Re: Diafragma Sigma 105

              Jah.... maar dit is helemaal mijn probleem niet.

              Moest je nu eens alinea 2 en 3 aandachtig lezen van mijn eerste bericht, dan kan je mijn probleem te weten komen

              Comment


              • #8
                Re: Diafragma Sigma 105

                Wat dacht je er van om de lens terug te brengen. Naar de verkoper en je geld voor een nieuwe lens te gebruiken.

                Dat lijkt mij de enige juiste optie. Of hij moet de lens laten herstellen op zijn kosten.

                Comment


                • #9
                  Re: Diafragma Sigma 105

                  Die woont helemaal ver in nederland, en ik in centraal-belgië.

                  Maar als er geen andere oplossing is kan ik er wel mee leven hoor.

                  Comment

                  Working...
                  X