Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonnekap & polarisatiefilter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zonnekap & polarisatiefilter

    Ik ga maandag mijn 450D + 18-55 IS kitlens halen. Welke zonnakap gaat hier op passen? Bestaan er ook universele kapjes, maar wa ik nog rekening mee moeten houden?

    Een polarisatiefilter voorkomt lichtweerkaatsing op de lens? Als er gefotografeerd wordt in een kerk neem ik aan dat deze filter niet nodig is? Bestaan hier ook verschillende sterktes in?

    Alvast bedankt

  • #2
    Re: Zonnekap & polarisatiefilter

    Een polarisatiefilter neemt spiegelingen van de omgeving weg, en daar heb je het meeste last van als de zon schijnt, dus in een kerk is zo een filter nutteloos. Ze doet dus ook niks met weerkaatsingen in de lens. De sterkte regel je door met de filter te draaien. Er is wel verschil in kwaliteit, hoe duurder hoe beter waarschijnlijk
    Welke zonnekap op jouw lens past vind je normaal terug op de site van Canon, alle bij Nikon is dat toch zo.

    Comment


    • #3
      Re: Zonnekap & polarisatiefilter

      Je hebt de EW-60C zonnekap nodig.



      Onderaan staan accessoires, zoals zonnekap, polaristaiefilter,...
      Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

      Comment


      • #4
        Re: Zonnekap & polarisatiefilter

        Oorspronkelijk geplaatst door Omag Bekijk bericht
        Je hebt de EW-60C zonnekap nodig.



        Onderaan staan accessoires, zoals zonnekap, polaristaiefilter,...
        Ok bedankt

        Op www.digicamshop.be hebben ze hem al niet :/
        Welke zijn nog degelijke webshops?

        Comment


        • #5
          Re: Zonnekap & polarisatiefilter



          Is dit een degelijke pola voor een EF-S 18-55 IS?

          Comment


          • #6
            Re: Zonnekap & polarisatiefilter

            Mag ik eens vragen wat voor nut zo een kap eigenlijk heeft, of dat het echt wel iets is dat nodig is, want persoonlijk vind ik dat onbelangrijk, maar ik ben dan ook nog maar een amateur..
            Yannick Desmet 2021
            yannickdesmet.com

            Comment


            • #7
              Re: Zonnekap & polarisatiefilter

              Mag je een zonnekap en polarisatiefilter gebruiken bij het nemen van concertfoto's?
              Dus bij een lichtsterke lens?
              Canon 5D Mark III, 24-70mm f2.8, 70-200 mm f2.8 IS, 50mm f1.8 - EOS 7D, 18-200mm f3.5-5.6, 18-55mm f3.5-5.6

              Comment


              • #8
                Re: Zonnekap & polarisatiefilter

                Oorspronkelijk geplaatst door wimpieken Bekijk bericht
                Mag je een zonnekap en polarisatiefilter gebruiken bij het nemen van concertfoto's?
                Dus bij een lichtsterke lens?
                Een polarizatiefilter zou ik binnen niet gebruiken denk ik, buiten mss wel, maar als ge binnen fotos moet trekken en daar een donkere filter erop, zul je nog een tragere sluitertijd moeten neerzetten om hetzelfde effect te verkrijgen waardoor uw beelden ook minder scherp zullen zijn bij teveel beweging..
                Yannick Desmet 2021
                yannickdesmet.com

                Comment


                • #9
                  Re: Zonnekap & polarisatiefilter

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tjele Bekijk bericht
                  Mag ik eens vragen wat voor nut zo een kap eigenlijk heeft, of dat het echt wel iets is dat nodig is, want persoonlijk vind ik dat onbelangrijk, maar ik ben dan ook nog maar een amateur..
                  Wordt voornamelijk gebruikt tegen invallend licht op de lens.
                  Ook voor de extra bescherming (regendruppels, ergens tegenaan stoten etc)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zonnekap & polarisatiefilter

                    Een zonnekap heeft zeker nut !

                    Zoals eerder vermeld Bescherming van het voorste einde van je lenskoker!

                    Op Concerten gebruik ik altijd een zonnekap. Met die bewegende lichten, er moet maar eens net eentje schuin in je lens schijnen.
                    http://frederikherregods.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zonnekap & polarisatiefilter

                      Oorspronkelijk geplaatst door Quant Bekijk bericht
                      http://www.digicamshop.be/product/49...lter-58mm.html

                      Is dit een degelijke pola voor een EF-S 18-55 IS?
                      Iemand die hier aub op kan antwoorden?

                      Of investeer ik beter in een duurdere?
                      Ik zou graag altijd een filtertje op mijn lens willen (ook voor binnengebruik) ter extra bescherming, met een pola ben ik niet veel binnenshuis zeker?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zonnekap & polarisatiefilter

                        Ik zou graag altijd een filtertje op mijn lens willen (ook voor binnengebruik) ter extra bescherming, met een pola ben ik niet veel binnenshuis zeker?


                        Voor het beschermen van mijn duurdere lenzen (bv. Canon EF-S 17-55mm F 2.8 IS USM ) gebruik ik Canon Lens Filter protect 77mm.

                        Canon Lens Filter protect 77mm
                        Protects lenses from dust, moisture, scratches, and other damage. These filters can be kept on the camera at all times.


                        Deze blijft ALTIJD op de lens zitten, behalve als ik mijn Cokin Z-PRO erop moet monteren.
                        Canon 450D | Canon 50D | Canon 10-22 mm f/3.5-4.5 USM | Canon 17-55 2.8 IS USM | Canon EF-S 18-200mm F/3.5-5.6 IS | Speedlight 430EX | Cokin Z-PRO (100mm) Filter System
                        http://www.flickr.com/photos/dollias/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zonnekap & polarisatiefilter

                          Welke filter past op welke lens? Gewoon rekening houden met de diameter? Dus in jouw geval 77mm? Of kan de schroefdraad ook anders zijn?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zonnekap & polarisatiefilter

                            Welke filter past op welke lens? Gewoon rekening houden met de diameter?

                            YEP. Bv. de kitlens Canon EF-S 18-55 mm F/3.5-5.6 IS van de EOS 450D heeft als filtermaat 58 mm.
                            Canon 450D | Canon 50D | Canon 10-22 mm f/3.5-4.5 USM | Canon 17-55 2.8 IS USM | Canon EF-S 18-200mm F/3.5-5.6 IS | Speedlight 430EX | Cokin Z-PRO (100mm) Filter System
                            http://www.flickr.com/photos/dollias/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zonnekap & polarisatiefilter

                              En verder met niets meer rekening houden? Dus ik kan gewoon een 58mm filtertje bestellen?

                              Comment

                              Working...
                              X