Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

cirkel om foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • cirkel om foto's

    Ik heb een Tamron 18-250mm en sinds gisteren probeer ik macro foto's te maken met een Raynox 250 converter ervoor.
    Ik krijg echter steeds een ring om de foto (van de converter)
    wat doe ik fout?
    Ik zoom niet in.

    Last edited by Franciskine; 2 augustus 2008, 13:28.
    vriendelijke shoot

    SONY a300, Tamron 18-250, Sigma 105mm en Sony T50 voor in de handtas

  • #2
    Re: cirkel om foto's

    Oorspronkelijk geplaatst door pleun Bekijk bericht
    Ik zoom niet in.
    da's je probleem denk ik... die convertor dient enkel om aan het tele-eind te gebruiken.

    omdat die 18mm te breed is, staan de randen van de convertor er op...

    (denk ik he )
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: cirkel om foto's

      Dit probleem heb ik dus ook met de Raynox DCR-250.

      Wat ik heb begrepen komt het doordat de Raynox DCR-250 een super macro lens is, voor zeer gedetailleerde opnames, waarmee je dicht op het onderwerp moet inzoomen.

      De Raynox DCR-150 zou beter zijn voor "gewone" macro...binnenkort hoop ik dat te kunnen uitproberen.

      Of dit op waarheid is gebaseerd weet ik niet...ik deel enkel wat mij is verteld.
      http://www.reptilicious.nl
      Canon EOS450D & Canon Powershot S3IS

      Comment


      • #4
        Re: cirkel om foto's

        ach.. het heeft wel iets, vind ik, die ring op de foto.
        equipment: camera's, lenses & some imagination

        Comment


        • #5
          Re: cirkel om foto's

          Oorspronkelijk geplaatst door SeaSquid Bekijk bericht
          ach.. het heeft wel iets, vind ik, die ring op de foto.
          Soms heeft het wel een leuk effect, maar het is toch niet de manier waarop de lens hoort te worden gebruikt.
          http://www.reptilicious.nl
          Canon EOS450D & Canon Powershot S3IS

          Comment


          • #6
            Re: cirkel om foto's

            Probeer eens op 100mm of je dan nog een rand ziet
            bij de meeste lenzen moet je inderdaad zoomen tot zijn/haar max.
            Bij mijn 40-150 op een olympus is dat alles x2 wil dus zeggen 80-300
            Kan ik deze gebruiken op de 40mm (80) stand zonder dat je de randen van de raynox ziet

            Comment


            • #7
              Re: cirkel om foto's

              Heeft die converter wel de juiste diameter?

              Ik heb ooit een Canon 500D voorzetlens gebruikt op de 100-400, en die gaf over het hele zoombereik nergens vignetting. Ik heb vroeger ook nog een goedkoop setje voorzetlenzen gebruikt, en die gaven ook nooit vignetting, zelfs niet met de drie lensjes op elkaar (de scherpte was dan wel véél minder).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: cirkel om foto's

                vandaag nog eens geprobeerd met maximale zoom.
                Helaas blijf ik een cirkel zien.
                Wat kan ik nu nog doen?[IMG][IMG][/IMG][/IMG][IMG][/IMG]
                vriendelijke shoot

                SONY a300, Tamron 18-250, Sigma 105mm en Sony T50 voor in de handtas

                Comment


                • #9
                  Re: cirkel om foto's

                  Ik vrees dat er niets ander zal opzitten dan de foto te croppen.
                  De DCR250 uiteindelijk een voorzetlensje van slechts 43 mm diameter, hé.
                  Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
                  BD0993BE
                  Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

                  Comment


                  • #10
                    Re: cirkel om foto's

                    Hmm, raar dus op 250mm blijf je die randen zien
                    Mag ik vragen welke filtermaat die heeft
                    Ze past normaal op 50-62 alles daar tussen is goed

                    Comment


                    • #11
                      Re: cirkel om foto's

                      Door een convertor te gebruiken verleng je de brandpunts afstand en bijgevolg verklein je de beeldhoek. Bij bepaalde lens constructies is de diameter van de beeldcirkel evengroot als de diagonaal van de sensor, dus als je de brandpuntsafstand verlengt is de diameter NIET meer evengroot (kleiner) dan de diagonaal van de sensor, en krijg je een tunnelzicht.

                      -M-
                      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                      Comment


                      • #12
                        Re: cirkel om foto's

                        De filtermaat is 62 mm
                        vriendelijke shoot

                        SONY a300, Tamron 18-250, Sigma 105mm en Sony T50 voor in de handtas

                        Comment


                        • #13
                          Re: cirkel om foto's

                          Die vignettering is heel normaal zoals al eerder geschreven.
                          Ik heb ook de raynox 250 en heb die op mijn 70-200 gebruikt, filtermaat 67mm. Ik weet niet meer precies vanaf welke fl maar op een gegeven moment had ik geen last van vignettering meer.Wat voor verloopring gebruik je voor de raynox?

                          Gr. X.

                          Comment


                          • #14
                            Re: cirkel om foto's

                            Ik heb geen verloopring, want hij past er gewoon op.
                            vriendelijke shoot

                            SONY a300, Tamron 18-250, Sigma 105mm en Sony T50 voor in de handtas

                            Comment


                            • #15
                              Re: cirkel om foto's

                              Klopt past op een 62mm, maar ik vrees dat je lens te kort komt
                              Denk dat je gelijk welke raynox gebruikt de randen zullen te zien zijn op deze lens
                              Kwestie van een bepaalde afstand te hebben om de filter maat 62 te verwerken op de raynox.
                              Als je een andere lens hebt zoals de kit lenzen vb. 18-55 of zo probeer daar eens mee op de 55mm stand
                              Want daar is het verschil op de raynox 250 met filtermaat 49 kleiner
                              Je hebt maar mm nodig als je een filter maat van 62 hebt
                              Enige dat ik kan voorstellen is de raynox 150 te gebruiken die heeft een mindere vergroting en daarbij ook minder kans op de ronde randen op een foto
                              Maar je verliest wel wat aan macro (bloemen of beestjes zullen kleiner zijn dan met de 250)
                              Anders als je perse macro wil testen met die lens is een tussen ring te gaan gebruiken maar dan wel zonder de raynox ervoor.
                              Mijn lens is een 40-150 filtermaat 55 en ik kan met de raynox foto's maken op 40 mm stand en tot einde zoom zonder die randen op de foto te zien.

                              Comment

                              Working...
                              X