Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

frontfocus 17-55 op D300

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • frontfocus 17-55 op D300

    Ik heb hier op BD een 2de hands 17-55 2.8 gekocht voor op mijn Nikon D300. Bij de aanschaf ervan is mij de frontfocus niet opgevallen, maar nu begin ik mij er toch een beetje aan te storen.

    Vandaag de test gedaan op een andere D300 en een D70 en ook daarop is de frontfocus duidelijk zichtbaar.
    Je kan deze (gedeeltelijk) corrigeren in de D300, maar mij lijkt het dat het op 55mm erger is dan op 17, en dat kan je dus niet zelf afstellen...
    Bij gewone fotografie heb ik er eigenlijk weinig last van, ik ben best tevreden met de vakantiefoto's en die van mijn eerste festival.
    Als je echter close-up gaat fotograferen word het echt duidelijk.
    (17-55 stelt scherp vanaf een 36cm)

    Zou ik deze binnenbrengen om te laten afstellen ?
    Er zit nog 1,5 jaar garantie op (studio 73)

    Omwille van het feit dat ie op meerdere body's dezelfde afwijking heeft, zou het dan nog noodzakelijk zijn dat mijn body mee moet op herstelling, kan 'm moeilijk missen ...

    Hoe lang duurt zo'n herstelling ?
    Of zou ik 'm zelf binnenbrengen in een nikon-repaircenter ?
    Life can only be understood backwards, but it must be lived forwards

  • #2
    Re: frontfocus 17-55 op D300

    Ik zou echt niet twijfelen en terug met die lens!
    Heb werkelijk geen idee hoelang dat duurt maar wat ik hier hoor ben je altijd je spulletjes weken kwijt....
    ---------------- Ik doe niet meer mee

    Comment


    • #3
      Re: frontfocus 17-55 op D300

      Je kan op de D300 toch de AF per lens afregelen.
      Mijn 24-70 werkt ook perfect op de D200 en D3 maar op de D300 is correctie nodig voor front focus. Dus je zit niet in een uitzonderlijke situatie
      BD0497BE : Nikon body + glas
      www.RudyVerrijt.info

      Comment


      • #4
        Re: frontfocus 17-55 op D300

        Oorspronkelijk geplaatst door GeFke Bekijk bericht
        Ik heb hier op BD een 2de hands 17-55 2.8 gekocht voor op mijn Nikon D300. Bij de aanschaf ervan is mij de frontfocus niet opgevallen, maar nu begin ik mij er toch een beetje aan te storen.

        Vandaag de test gedaan op een andere D300 en een D70 en ook daarop is de frontfocus duidelijk zichtbaar.
        Je kan deze (gedeeltelijk) corrigeren in de D300, maar mij lijkt het dat het op 55mm erger is dan op 17, en dat kan je dus niet zelf afstellen...
        Bij gewone fotografie heb ik er eigenlijk weinig last van, ik ben best tevreden met de vakantiefoto's en die van mijn eerste festival.
        Als je echter close-up gaat fotograferen word het echt duidelijk.
        (17-55 stelt scherp vanaf een 36cm)

        Zou ik deze binnenbrengen om te laten afstellen ?
        Er zit nog 1,5 jaar garantie op (studio 73)

        Omwille van het feit dat ie op meerdere body's dezelfde afwijking heeft, zou het dan nog noodzakelijk zijn dat mijn body mee moet op herstelling, kan 'm moeilijk missen ...

        Hoe lang duurt zo'n herstelling ?
        Of zou ik 'm zelf binnenbrengen in een nikon-repaircenter ?
        Ik zou hem ook zeker binnen brengen.
        Nu je het weet gaat het nog meer storen.
        Je weet hoe ik over die lens denk, ik had nooit gedacht dat ik die nog eens zou verkopen.
        Dus breng hem snel binnen want je zult hem zeker gaan missen.
        mvg
        Antoine

        Comment


        • #5
          Re: frontfocus 17-55 op D300

          Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
          Je kan op de D300 toch de AF per lens afregelen.
          Mijn 24-70 werkt ook perfect op de D200 en D3 maar op de D300 is correctie nodig voor front focus. Dus je zit niet in een uitzonderlijke situatie
          Dus, deze nieuwe lens, samen op de markt gebracht met D300 & D3
          vertoont frontfocus op de D300, maar niet op de oudere D200.
          Dit zou toch niet mogen!
          Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

          Comment


          • #6
            Re: frontfocus 17-55 op D300

            Kan me iemand ondertussen uitleggen wat bedoeld wordt met frontfocus?
            http://www.mathijsdelva.be
            http://www.flickr.com/photos/mathijsd/

            Comment


            • #7
              Re: frontfocus 17-55 op D300

              Oorspronkelijk geplaatst door Mathijs Delva Bekijk bericht
              Kan me iemand ondertussen uitleggen wat bedoeld wordt met frontfocus?
              probeer de zoek functie eens....
              ---------------- Ik doe niet meer mee

              Comment


              • #8
                Re: frontfocus 17-55 op D300

                Oorspronkelijk geplaatst door Mathijs Delva Bekijk bericht
                Kan me iemand ondertussen uitleggen wat bedoeld wordt met frontfocus?
                Dat wil zeggen dat de lens scherpsteld voor het scherpstelpunt.
                Bv bij een portret stel je scherp op de ogen, je neemt de foto en blijkt het topje van de neus scherp inplaats van de ogen. (echt maar een voorbeeldje hoor niet te zwaar aan tillen).
                Backfocus is dan weer dat de scherpte achter het scherpstelpunt ligt.
                D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                Comment


                • #9
                  Re: frontfocus 17-55 op D300

                  Dankje!
                  http://www.mathijsdelva.be
                  http://www.flickr.com/photos/mathijsd/

                  Comment


                  • #10
                    Re: frontfocus 17-55 op D300

                    Vandaag een paar objectieven getest op de juistheid van de focus op de D300. In elk geval was mijn 17-55 was er perfect op. De 28mm 1.4 had ietwat backfocus en met -5 is die nu ook weer OK.
                    In jou plaats zou ik de 17-55 dus ook eens binnen brengen bij Procirep.

                    Groetjes,
                    Pol.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

                    Comment


                    • #11
                      Re: frontfocus 17-55 op D300

                      heeft iemand ervaring met een 17-55/2.8 op een body Nikon d80?


                      hier ook front focus?of andere eigenaardigheden?
                      ik vind dit belangrijk om weten...

                      Ik heb eindelijk de knoop doorgehakt en wil me de 85mm/1.4 aanschaffen omdat ik veel aan portretfotografie doe

                      de 17-55 zie ik als een goede allround lens...die bij me op het verlanglijstje staat...dus graag feedback...
                      Nikon D80, Nikon 85mm/1.4, Nikon 17-55/2.8 & Nikon SB900

                      Comment


                      • #12
                        Re: frontfocus 17-55 op D300

                        Oorspronkelijk geplaatst door vke Bekijk bericht
                        heeft iemand ervaring met een 17-55/2.8 op een body Nikon d80?


                        hier ook front focus?of andere eigenaardigheden?
                        ik vind dit belangrijk om weten...

                        Ik heb eindelijk de knoop doorgehakt en wil me de 85mm/1.4 aanschaffen omdat ik veel aan portretfotografie doe

                        de 17-55 zie ik als een goede allround lens...die bij me op het verlanglijstje staat...dus graag feedback...
                        Als een een lens frontfocus heeft dan ligt dit aan de lens en niet aan het type camera.
                        De D300,D700 en de D3 kunnen deze lensafwijking corrigeren.
                        mvg
                        Antoine

                        Comment


                        • #13
                          Re: frontfocus 17-55 op D300

                          dus als ik het goed begrijp heb je bij de aankoop ofwel een goed exemplaar of wel een slecht exemplaar vast? dus controleren ter plaatse is de boodschap...

                          ik vind wel dat ze voor die prijsklasse wel perfect materiaal mogen leveren...
                          Nikon D80, Nikon 85mm/1.4, Nikon 17-55/2.8 & Nikon SB900

                          Comment


                          • #14
                            Re: frontfocus 17-55 op D300

                            Oorspronkelijk geplaatst door vke Bekijk bericht
                            dus als ik het goed begrijp heb je bij de aankoop ofwel een goed exemplaar of wel een slecht exemplaar vast? dus controleren ter plaatse is de boodschap...

                            ik vind wel dat ze voor die prijsklasse wel perfect materiaal mogen leveren...
                            Weet je wel hoeveel lenzen van dit type gemaakt worden.
                            Het is de meest verkochte toplens van Nikon.

                            Een nieuwe auto, of dat nu een Audi of Ferrari is toont ook wel eens zijn fabrieks fouten.
                            Ik wil niet graag de mensen te eten geven die ook een front of back focus hebben op hun lens. Zij weten het alleen niet.

                            Omdat te ontdekken moet je toch echt een goede test doen.
                            Of de afwijking moet zo groot zijn dat het iedereen opvalt.

                            De D200 is een zeer kritische camera ieder lensafwijking zie je meteen.
                            Dat Nikon bij de D300, D700 en de D3 een mogelijkheid heeft geschapen om dit op tevangen kun je idd bepaalde bedenkingen bij hebben.

                            En ja, iedere lens die je koop moet je controleren of hij nieuw is of tweedehands.
                            Dit is ook het gevaar van kopen over het internet.
                            Zelf koop ik echt wel veel over het internet echter Camera + objectieven koop ik alleen als ik ze zelf in de hand heb gehad.
                            Een nieuw objectief plaats ik dan ook op mijn eigen camera om te testen.
                            mvg
                            Antoine
                            Last edited by antoine200; 4 augustus 2008, 08:45.

                            Comment


                            • #15
                              Re: frontfocus 17-55 op D300

                              ik volg je hierin antoine,

                              ikzelf zal nooit lenzen kopen via het internet, ook ik wil deze op mijn camera zien...zeker in die prijsklasse
                              Nikon D80, Nikon 85mm/1.4, Nikon 17-55/2.8 & Nikon SB900

                              Comment

                              Working...
                              X