Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke Allround lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke Allround lens?

    Ben nu al een paar dagen hier die zoekfunctie aan het gebruiken maar kom er echt niet goed uit welke lens het zou worden om m'n kitlens te vervangen (tegen het einde van het jaar als er nog een cashback zou komen).

    Zoals onderschrift bezit ik een Canon 40D met een kitlens 17-85mm is usm. Maar zou die willen vervangen door een ander. Heb via de zoekfunctie wat zitten rondneuzen om de 24-105/ 28-135mm maar ik kom er echt nog niet aan uit. Een zaak is wel zeker dat ik bij de keuze van één van deze twee er een 10-22mm zou bij komen (in de loop van de tijd). Wat ik wel weet is het prijskaartje.

    Of zijn er nog alternatieven tussen beiden?

    M.v.g.

  • #2
    Re: Welke Allround lens?

    Ikzelf heb de 24-105 in combinatie met de 10-22 en moet zeggen dat ik er wel zeer tevreden over ben. Natuurlijk heb je met deze lens wel minder breedhoek dan met je 17-85, maar de 10-22 zorgt voor mijn breedhoek.
    Je kan natuurlijk ook gaan voor de EF-S 17-55 2.8 IS. Die lens zou ook zeer goed zijn en dan vertrek je natuurlijk weer vanaf 17mm... Dit is wel echter een lens die je nooit op een full frame kan gebruiken (moest je in de toekomst zo een toestel willen aanschaffen).

    Comment


    • #3
      Re: Welke Allround lens?

      Oorspronkelijk geplaatst door Blue Point Bekijk bericht
      Ben nu al een paar dagen hier die zoekfunctie aan het gebruiken maar kom er echt niet goed uit welke lens het zou worden om m'n kitlens te vervangen (tegen het einde van het jaar als er nog een cashback zou komen).

      Zoals onderschrift bezit ik een Canon 40D met een kitlens 17-85mm is usm. Maar zou die willen vervangen door een ander. Heb via de zoekfunctie wat zitten rondneuzen om de 24-105/ 28-135mm maar ik kom er echt nog niet aan uit. Een zaak is wel zeker dat ik bij de keuze van één van deze twee er een 10-22mm zou bij komen (in de loop van de tijd). Wat ik wel weet is het prijskaartje.

      Of zijn er nog alternatieven tussen beiden?

      M.v.g.

      ik ben ook gestart met een 17-85, deze nadien vervangen door een 24-70 f/2.8L, dan een 100mm macro bijgekocht.

      Verder uitgebreid met een 70-200 f/4 Is en een 10-22 objectief.
      Een 50mm f/1.4 en een 200mm f/2.8 zijn er dan nadien nog bijgekomen.

      En om het zaakje volledig te maken nog een extender 1.4 en 2 maal bijgekocht.

      Dus van 10 tot 400 mm hoort nu tot de mogelijkheden.

      Comment


      • #4
        Re: Welke Allround lens?

        Lees er ook deze thread erop na. De persoon zocht een alround voor zo'n €250,- ( ) wat niet zo simpel is.

        Mijn lensgeschiedenis: 350D gekocht met de twee kitlensen (lichtblauw in mijn signature), maar de breedhoek redelijk snel vervangen door de 17-55 f/2,8 omwille van zijn lichtsterkte. Let op: geen goedkope lens en stukken zwaarder dan de kitlens die hij verving, maar hij komt bijna niet van mijn camera. De tele vervangen door de 55-250mm, omdat ik de kit-tele toch wat soft vond. Tenslotte, vrij kort geleden een 10-22mm aangeschaft, maar zal pas in de komende dagen/weken uitvoerig met deze lens kunnen werken.
        Bij een alround lens denk ik aan iets zoals de 18-200, misschien wel geschikt als wandellens, zodat je niet moet wisselen onderweg, en toch een behoorlijk bereik hebt, maar ik verkies een combinatie zoals ik nu heb.
        Ik heb in de "Aangeboden"-sectie iemand zijn 17-55m f/2,8 zien aanbieden (HIER), "omdat hij overbodig is door de aankoop van een 10-22mm". Ik zie niet in hoe de 10-22, die toch minder lichtsterkte heeft, de 17-55 zou kunnen vervangen, maar anderen kunnen uiteraard een andere mening hebben.

        Naast de drie boven beschreven zoomlensen, beschik ik ook over twee primes (50mm en 85mm), specifiek voor portretten, maar ook voor bloemen, enz. Bijzonder scherp en lichtsterk en een mooie aanvulling op mijn (bijna) complete lenscollectie.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Welke Allround lens?

          Ik ben net zoals zovelen met de 350D met 18-55 lens begonnen, maar redelijk snel de 17-85 IS gekocht (tweedehands)

          Dit is zeker geen slechte lens, maar er bestaat beter natuurlijk, ik heb ze dan een jaar later ook door de 17-55 IS 2.8 vervangen, zowat het beste wat je op EF-S kan vinden.
          Gebruik deze lens nu bijna altijd op mijn nieuwe 40D, maar ik heb toch de 24-105 IS bijgekocht (en ook een EF-S 10-22 maar da's een ander verhaal).

          Waarom heb ik zowel de 17-55 als de 24-105 ? Omdat het twee totaal verschillende lenzen zijn, de 17-55 is perfect in sommige omstandigheden, F2.8 lichtsterkte, USM én IS ... wat wil je nog meer ? Bereik natuurlijk, dan komt de 24-105 IS f4 op de proppen, machig scherpe lens en een mooi bereik, alleen ben je de groothoek kwijt. De 24-70 2.8 is ook een optie, maar ik ben resoluut voor IS gegaan ipv lichtsterkte op dat bereik, auto's zijn toch meestal op f4 of f5.6 te fotograferen.

          Op een beurs of autosalon zal ik altijd de 17-55 monteren, omdat je dan korter op de auto's kan staan, maar voor een photo shoot met een wagen zal ik meestal de 24-105 gebruiken omdat je dan toch meer plaats hebt en je een groter bereik hebt om details uit te halen (zoals een logo, of een custom ventiel op een band).

          De 10-22 gebruik ik vooral voor events waar ik dan net binnen de 'koorden' die rond sommige wagens hangen kan staan en toch nog de hele wagen op de foto kan krijgen, statiefje eronder en een draadontspanner ... werkt perfect.

          Je ziet het, de 17-55 en 24-105 zijn een 'en' optie vind ik, geen 'of' optie, je hebt ze eigenlijk beide nodig, natuurlijk is het prijskaartje niet mis
          Alles hangt af van wat je juist zal fotograferen, maar in jouw geval zou ik zelfs de 17-85 bijhouden voor de groothoek en de 24-105 erbij kopen, de 10-22 is echt wel een speciale lens die in mijn ogen pas in je tas komt als je ze echt nodig hebt voor iets of wanneer je de rest al hebt.

          Anders wacht je nog even op de nieuwe EF-S 18-200 IS van Canon (staat bij Konijn al op de site, maar zonder prijs), als die een beetje degelijk is wordt dat de ideale all-round lens.

          Mark
          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

          Comment


          • #6
            Re: Welke Allround lens?

            Ik heb in de "Aangeboden"-sectie iemand zijn 17-55m f/2,8 zien aanbieden (HIER), "omdat hij overbodig is door de aankoop van een 10-22mm". Ik zie niet in hoe de 10-22, die toch minder lichtsterkte heeft, de 17-55 zou kunnen vervangen, maar anderen kunnen uiteraard een andere mening hebben.
            Ik vond reikwijdte belangrijker dan lichtsterke, en heb de EF-S 10-22 die aansluit bij een oude EF 24-85 USM 3.5-4.5, mijn eerste aankoop tweedehands, en nog geen reden gezien om ze te vervangen als standaardzoom
            Voor verder de 100-400 L IS, dat maakt 10-400mm met 3 lenzen (een goede 2,5 kg incl body)
            Bij weinig licht trek ik mijn plan met de 50mm 1.8 en de 100mm 2.8 macro
            Er bestaan ook nog statieven en flitsers
            Bovendien worden de sensors gaandeweg beter bij weinig licht

            Comment


            • #7
              Re: Welke Allround lens?

              Ik heb na veel lezen en wikken en wegen gekozen voor de tamron 18~250 objectief
              Autofocus en dergelijke allemaal aanwezig.
              Dit scheelt me giga aan objectieven wisselen en de resultaten zijn tot op heden goed en bemoedigend te noemen.
              Ik moet ook nog erg wennen aan mijn nieuwe 450D.
              Maar het gaat al heel acceptabel met deze set.

              Groeten maar weer
              Iedere dag wat leren is iedere dag kwalitatief geleefd. Iedere dag wat lol is iedere dag kwalitatief lollig geleefd. iedere dag een foto is een kwalitatief super leven met veel lol

              Comment


              • #8
                Re: Welke Allround lens?

                Gefeliciteerd met je aanschaf. Je hebt wellicht de juiste beslissing genomen, tenminste als je kiest voor "beperken van lensenwissel", en zeker "minder moeten meesleuren" als je op pad trekt. Sukses!
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Welke Allround lens?

                  Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Gefeliciteerd met je aanschaf. Je hebt wellicht de juiste beslissing genomen, tenminste als je kiest voor "beperken van lensenwissel", en zeker "minder moeten meesleuren" als je op pad trekt. Sukses!
                  Hoi LesC

                  Bedankt voor de wensen.
                  Maar ik moet wel even glimlachen als ik dit lees.
                  Ik sleep echt van alles mee als ik alleen op pad ga, en dat moeten sommigen volgens mij aanspreken.
                  Inderdaad is het de bedoeling om minder te wisselen en een rustiger fotografeer gedrag te vertonen als ik met mijn vrouw weg ben op vakanties of tijdens familie bijeenkomsten en zo. ook achter in mijn tuin komt dit goed van pas en heb ik hem al veel ingezet.
                  Hij zit er dan ook standaard op omdat je dan een camera kunt pakken met een objectief met een brede inzetbaarheid. zover zo goed.

                  Maar als ik alleen er op uittrek sleep ik bijna 15 kilo aan rugzak mee. Ik heb dan ook alles bij me voor zowel micro als macro fotografie. voor architectuur, landschappen en ga maar door.
                  Je snapt mijn glimlach.

                  Groeten maar weer.
                  Iedere dag wat leren is iedere dag kwalitatief geleefd. Iedere dag wat lol is iedere dag kwalitatief lollig geleefd. iedere dag een foto is een kwalitatief super leven met veel lol

                  Comment

                  Working...
                  X