Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste keer Tamron 90mm Macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerste keer Tamron 90mm Macro

    Dit weekend is mijn nieuwe TAMRON 90mm Macro binnen gekomen. Gelijk flink aan het experimenteren geslagen.
    Wat een gaaf speeltje is dat, maar wel moeilijk om voor het eerst mee om te gaan. Ik ben dus makkelijk begonnen met een spinnetje in de tuin, en dat lukt best aardig.
    Wat me wel opviel is dat een/deze Macro lens moeite heeft in AF scherp te stellen op een onderwerp wat ver weg is (niet beeldvullend, dus bijv. een landschap). Hiervoor ben je dus verplicht de MF te gebruiken, maar eigenlijk is deze lens daar uiteraard ook niet voor bedoeld.
    Voor zowel portretten als Macro-opnames doet de AF en MF het prima.
    Sony A77+A700; Tamron90F/2.8 Macro; Sony16-50F2.8; Sigma100-300F4

    http://ubovdburg.zenfolio.com/

  • #2
    Re: Eerste keer Tamron 90mm Macro

    Oorspronkelijk geplaatst door UBO Bekijk bericht
    Dit weekend is mijn nieuwe TAMRON 90mm Macro binnen gekomen. Gelijk flink aan het experimenteren geslagen.
    Wat een gaaf speeltje is dat, maar wel moeilijk om voor het eerst mee om te gaan. Ik ben dus makkelijk begonnen met een spinnetje in de tuin, en dat lukt best aardig.
    Wat me wel opviel is dat een/deze Macro lens moeite heeft in AF scherp te stellen op een onderwerp wat ver weg is (niet beeldvullend, dus bijv. een landschap). Hiervoor ben je dus verplicht de MF te gebruiken, maar eigenlijk is deze lens daar uiteraard ook niet voor bedoeld.
    Voor zowel portretten als Macro-opnames doet de AF en MF het prima.
    Maar voor alle duidelijkheid : bij macrofotografie dicht bij de minimum scherpstelafstand (1:1) en waar de scherptediepte zeer klein is en het scherpstelpunt aldus bijzonder kritisch wordt is manuele scherpstelling toch wel aangewezen. Zo behoud je alle controle...
    In het begin lijkt het wat 'onhaalbaar', maar op den duur wordt het een routine.
    Greetz, Kariboe
    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

    Comment


    • #3
      Re: Eerste keer Tamron 90mm Macro

      Oorspronkelijk geplaatst door UBO Bekijk bericht
      Dit weekend is mijn nieuwe TAMRON 90mm Macro binnen gekomen. Gelijk flink aan het experimenteren geslagen.
      Wat een gaaf speeltje is dat, maar wel moeilijk om voor het eerst mee om te gaan. Ik ben dus makkelijk begonnen met een spinnetje in de tuin, en dat lukt best aardig.
      Wat me wel opviel is dat een/deze Macro lens moeite heeft in AF scherp te stellen op een onderwerp wat ver weg is (niet beeldvullend, dus bijv. een landschap). Hiervoor ben je dus verplicht de MF te gebruiken, maar eigenlijk is deze lens daar uiteraard ook niet voor bedoeld.
      Voor zowel portretten als Macro-opnames doet de AF en MF het prima.
      Daarom ben ik dus zo'n voorstander van een modern AFS/HSM macro objectief. deze hebben doorgaans een limiter en blijven zo zeer handelbaar in alle omstandigheden

      Comment


      • #4
        Re: Eerste keer Tamron 90mm Macro

        Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
        Daarom ben ik dus zo'n voorstander van een modern AFS/HSM macro objectief. deze hebben doorgaans een limiter en blijven zo zeer handelbaar in alle omstandigheden
        de Tamron 90mm heeft ook een limiter

        Maar toegegeven, de auto focus Canon 100mm is véél beter dan die van de Tamron. (zo goed zelfs, dat ik met de Canon mijn meeste close-ups zelfs met AF schiet)
        www.indetailfotografie.nl

        Comment


        • #5
          Re: Eerste keer Tamron 90mm Macro

          Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
          de Tamron 90mm heeft ook een limiter

          Maar toegegeven, de auto focus Canon 100mm is véél beter dan die van de Tamron. (zo goed zelfs, dat ik met de Canon mijn meeste close-ups zelfs met AF schiet)

          Ik heb hier nog een semi defekte Tamron 180mm f/3.5 macro, en 'm komt gewoon niet meer uit zijn doos. Mijn Sigma 150mm f/2.8 is echt véél plezanter om mee te werken

          Comment


          • #6
            Re: Eerste keer Tamron 90mm Macro

            Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
            Maar voor alle duidelijkheid : bij macrofotografie dicht bij de minimum scherpstelafstand (1:1) en waar de scherptediepte zeer klein is en het scherpstelpunt aldus bijzonder kritisch wordt is manuele scherpstelling toch wel aangewezen. Zo behoud je alle controle...
            In het begin lijkt het wat 'onhaalbaar', maar op den duur wordt het een routine.
            Greetz, Kariboe
            Ik had hem al op statief en handmatig staan, maar door de wind bleef het web steeds een beetje bewegen. Het was dus een kwestie van timen om op het juiste moment de ontspanknop door te drukken (resultaat inmiddels op deze site gepost).
            Een spinnetje is alleen nog een relatief eenvoudig onderwerp, aangezien ik alle tijd heb de foto te maken. Bij vliegen, bijen, e.d. is dit waarschijnlijk veel en veel moeilijker. Dit zal mijn volgende probeersel worden.
            Sony A77+A700; Tamron90F/2.8 Macro; Sony16-50F2.8; Sigma100-300F4

            http://ubovdburg.zenfolio.com/

            Comment

            Working...
            X