Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beter top-objectief voor D40, 60mm af-s micro goede keus? of body D80 kopen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beter top-objectief voor D40, 60mm af-s micro goede keus? of body D80 kopen ?

    Aangezien een betere lens voorrang heeft op de body vraag ik mij af , gezien de beperkingen van de D40 ivm hulpmotor en scherpstellen of de af-s 60mm micro een goede keus is voor te gebruiken als tijdelijke al-round objectief en bij de betere objectieven behoort.

    het waarom :
    Heb nu de D40 al een tijdje als startcamera met de kitlens .
    Wil nu gaan investeren in zeer goede lenzen die kunnen meegroeien met een nieuwe camera in de toekomst . Men keuze is gevallen op primes .
    Hoofdzaak is voor model- en portretfotografie . Dus een 85 mm moet er zeker komen , 1.4 of 1.8 is een andere discussie he . Heb dus ook al de 50 mm 1.8 .
    Maar zolang ik geen andere camera heb zit ik dus een beetje vast om niet af-s objectieven optimaal te kunnen gebruiken.
    Vandaar nu al de intentie van de 60 af-s te kopen , die ik dan ook op de
    D40 optimaal kan benutten en die , hoop ik , toch iets betere fotos zal afleveren alhoewel de 18-55 kitlens verre van slecht te noemen is en nadien ook een goede aanvulling zal zijn op de nieuwe camera en het dus geen nutteloze aankoop was .

    Bijgeplaatst :
    Een mogelijkheid zou ook kunnen zijn van een body D80 te kopen (zelfde budget als de 60mm)
    Heb ik dan de D40 + kitlens
    En kan ik men 50mm 1.8 optimaal gebruiken op de nieuwe D80.
    Goeie optie ? of wachten op D90 of geduld hebben voor later D300 ?
    of toch voor de 60 mm gaan op mijn D40 ?

    Maar ben best al heel tevreden met de D40 , dus D80 zal dan toch een verbetering zijn neem ik aan .
    En ja er zal altijd nieuwer en beter materiaal zijn , maar waar begint de hobby en eindigd deze .
    Last edited by ikpatje; 29 juli 2008, 13:42.
    Fotografische groeten
    Patrick

  • #2
    Re: Beter top-objectief voor D40, 60mm af-s micro goede keus?

    De 60mm zal wel een super lens zijn, maar lijkt me nogal lang (60mm) om een all-round lens te zijn. (Althans voor mijn stijl van fotografie :-) )

    Mijn favoriete lens op mijn D40 was (heb nu een D300) de Sigma 30mm f1.4 (heeft HSM dus heeft autofocus op de D40). Deze lens is super lichtsterk en geeft je de mogelijkheid om toch redelijk wat in je beeld te krijgen (30mm). Persoonlijk vind ik deze lens super om binnenshuis zonder flits portretjes/candids te nemen. Recent heeft Sigma ook een 50mm f1.4 met HSM uitgebracht. Let wel op, deze lenzen zijn geen macro lenzen (de Nikon 60mm wel).

    Mijn all-round lens (voor buiten en binnen bij voldoende licht) was (en is nog steeds op de D300) de Sigma 18-50mm f2.8 Macro (ook met HSM). De f2.8 is een heel pak sneller (licht gevoeliger) dan de 18-55 kit lens, zeker als je wat verder gaat zoomen. Deze lens laat je ook toe om een "beetje" macro-werk te doen (vergroting is kleiner dan bij de Nikon 60mm).

    Nogmaals, dit is de persoonlijke mening van een (ex-)D40 gebruiker!

    Gr,
    J

    Comment


    • #3
      Re: Beter top-objectief voor D40, 60mm af-s micro goede keus?

      Oorspronkelijk geplaatst door ikpatje Bekijk bericht
      Aangezien een betere lens voorrang heeft op de body vraag ik mij af , gezien de beperkingen van de D40 ivm hulpmotor en scherpstellen of de af-s 60mm micro een goede keus is voor te gebruiken als al-round objectief en bij de betere objectieven behoort.
      Voor- en nadelen ?
      De AF-S 60mm is in de eerste plaats bedoeld als macro objectief dus een all-round objectief is dat niet.
      Bovendien is het X 1.5 cropfactor dus word het eigenlijk een 90mm das al in het telebereik dat je zit.
      Naar mijn goesting de lelijkste die Nikon ooit heeft gemaakt, over de kwaliteit weet ik niks en omdat ik ze lelijk vind hoef jij dat niet te vinden hoor.
      Op de D40 zou ik een Tamron 17-50 mm 2.8 met ingebouwde motor zetten das beter dan een kit objectief en ook een stuk lichtsterker, of de 50mm 1.4 van Sigma die er aan komt met Nikon vatting.
      Heb je eigenlijk al een D40 ? met kitlens ?
      De kitlens krijg je er voor zeer weinig geld bij hoor.
      Het is ook maar wat jij vind dat een all-round objectief is want de meeste vinden de 18-200mm pas een all-round objectief.
      Last edited by Sus; 28 juli 2008, 13:13.
      D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

      Comment


      • #4
        Re: Beter top-objectief voor D40, 60mm af-s micro goede keus?

        Heb nu de D40 al een tijdje als startcamera met de kitlens .
        Wil nu gaan investeren in zeer goede lenzen die kunnen meegroeien met een nieuwe camera in de toekomst . Men keuze is gevallen op primes .
        Hoofdzaak is voor model- en portretfotografie . Dus een 85 mm moet er zeker komen , 1.4 of 1.8 is een andere discussie he . Heb dus ook al de 50 mm 1.8 .
        Maar zolang ik geen andere camera heb zit ik dus een beetje vast om niet af-s objectieven optimaal te kunnen gebruiken.
        Vandaar nu al de intentie van de 60 af-s te kopen , die ik dan ook op de
        D40 optimaal kan benutten en die , hoop ik , toch iets betere fotos zal afleveren alhoewel de 18-55 kitlens verre van slecht te noemen is en nadien ook een goede aanvulling zal zijn op de nieuwe camera en het dus geen nutteloze aankoop was .
        Fotografische groeten
        Patrick

        Comment


        • #5
          Re: Beter top-objectief voor D40, 60mm af-s micro goede keus?

          Wil je een echte all-round toplens welke je zeker in de toekomst nog gaat gebruiken, koop dan de nikkor 24-70 F/2.8 AFS

          Voor modelfotografie
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment


          • #6
            Re: Beter top-objectief voor D40, 60mm af-s micro goede keus?

            Oorspronkelijk geplaatst door ikpatje Bekijk bericht
            Heb nu de D40 al een tijdje als startcamera met de kitlens .
            Wil nu gaan investeren in zeer goede lenzen die kunnen meegroeien met een nieuwe camera in de toekomst . Men keuze is gevallen op primes .
            Hoofdzaak is voor model- en portretfotografie . Dus een 85 mm moet er zeker komen , 1.4 of 1.8 is een andere discussie he . Heb dus ook al de 50 mm 1.8 .
            Maar zolang ik geen andere camera heb zit ik dus een beetje vast om niet af-s objectieven optimaal te kunnen gebruiken.
            Vandaar nu al de intentie van de 60 af-s te kopen , die ik dan ook op de
            D40 optimaal kan benutten en die , hoop ik , toch iets betere fotos zal afleveren alhoewel de 18-55 kitlens verre van slecht te noemen is en nadien ook een goede aanvulling zal zijn op de nieuwe camera en het dus geen nutteloze aankoop was .
            (Ik ken de 60mm AF-s niet wel de AF.) Een top objectief dat je op die 60mm niet kunt vergelijken met bijvoorbeeld de 18-200 vr. Hij zal op dit brandpunt minstens evenwaardig zijn aan de hier genoemde 24 70. Ga je straks over op een FF is 60mm misschien wat kort voor close up portretten. Voor mode blijft hij goed al zou, gezien de vaak wat mindere lichtomstandigheden, een 50 1.4 dan meer passen. Voor close ups zou een 85 1.4 of 105 2 dc geschikter zijn. Maar zo'n kwaliteits objectiefs als de 60 AFS behoudt zijn waarde. Als de knikkers een probleem zouden zijn kun je hem nog goed verkopen. Voor hetgeen jij dit objectief wilt gebruiken lijkt met dit, met de d40, een kwalitatief hoogstaande combinatie.
            Het objectief maakt het grootste verschil, niet de body.
            groet, Rik

            Comment


            • #7
              Re: Beter top-objectief voor D40, 60mm af-s micro goede keus?

              Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
              Wil je een echte all-round toplens welke je zeker in de toekomst nog gaat gebruiken, koop dan de nikkor 24-70 F/2.8 AFS

              Voor modelfotografie
              Is wel duur speeltje 1500euro

              Comment


              • #8
                Re: Beter top-objectief voor D40, 60mm af-s micro goede keus? of body D80 kopen ?

                als hem 2 à 3 body's meegaat en langer wordt ze ineens zeer goedkoop!
                nikon stuff

                Comment


                • #9
                  Re: Beter top-objectief voor D40, 60mm af-s micro goede keus? of body D80 kopen ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                  als hem 2 à 3 body's meegaat en langer wordt ze ineens zeer goedkoop!
                  Als je het je kan veroorloven , kopen zou ik zeggen , maar niet iedereen kan dat he

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beter top-objectief voor D40, 60mm af-s micro goede keus? of body D80 kopen ?

                    mss iets wat je nog niet hebt aangehaald heb nu een tijdje de nieuwe 35mm 1.8 en moet zeggen dat ik zeer tevreden ben over deze snelheid, scherpte, kleur. En kost ook niet zo veel.ben op vakantie vetrokken met de moto en had de 18/200 mee en de 35 mm en moet toch zeggen dat 60 % van men foto's met de 35 mm heb genomen. Je hebt natuurlijk wel al de 50 mm ma vind die wat lang om constant mee rond te lopen.
                    Pain is temporary; victory is forever!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beter top-objectief voor D40, 60mm af-s micro goede keus? of body D80 kopen ?

                      35mm Is wel een mooie beeldhoek voor landschappen , en voor landschappen alleen zou ik nog durven de carl zeiss 35mm 2.0 aanbevelen , is williswaar zonder AF ,maar die heb je niet nodig voor landschappen , omdat je meestal op oneindig werkt , is wel wat duurder, maar is erg scherp, haald meer dan 2300 lijnen , de nikon die een hele goede schore haald ,heeft als hoogste op f4, 2173 lijnen

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beter top-objectief voor D40, 60mm af-s micro goede keus? of body D80 kopen ?

                        Je wil een top-objectief voor portret ? De 85 mm 1.4 !
                        Alternatief is idd een 24-70mm 2.8, kost wat maar dan heb je ook wat (voor de toekomst).
                        (Maar de TS heeft al een jaartje de tijd gehad om een keuze te maken en heeft dat mss ook al gedaan...)
                        Nikon + glasbak
                        Failure is always an option...

                        Comment

                        Working...
                        X