Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat is een Macro faktor 1:5

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat is een Macro faktor 1:5

    Sorry als deze vraag ietsje stom overkomt.
    Maar ik kan een Macro objectief kopen waarvan de verkoper verklaart dat die een faktor heeft van 1:5.
    Ik ken dus niks van makro fotografie maar wil er best mee beginnen omdat het mij zo facineert. Het is het volgende objectief:Vivitar 28-70 mm Makro-Zoom met Nikon AI mount. Kan ik ook een adapter vinden naar Canon EOS voor deze lens? Wat betekend faktor 1:5?

    Grtz, RF
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

  • #2
    Re: Wat is een Macro faktor 1:5

    Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    Sorry als deze vraag ietsje stom overkomt.
    Maar ik kan een Macro objectief kopen waarvan de verkoper verklaart dat die een faktor heeft van 1:5.
    Ik ken dus niks van makro fotografie maar wil er best mee beginnen omdat het mij zo facineert. Het is het volgende objectief:Vivitar 28-70 mm Makro-Zoom met Nikon AI mount. Kan ik ook een adapter vinden naar Canon EOS voor deze lens? Wat betekend faktor 1:5?

    Grtz, RF
    Bij een echt makro objectief is de factor 1:1. Dat wil zeggen dat wat je trekt, even groot op de sensor wordt geprojecteerd. Dus een kever van 25mm lang zal de sensor volledig inpalmen.
    Is de factor 1:5(geen echt makro maar close up) dan wordt het object 5x kleiner op de sensor geprojecteerd, maw: de kever wordt nu 5mm op de sensor geprojecteerd.
    Hubert

    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

    Comment


    • #3
      Re: Wat is een Macro faktor 1:5

      Hubert, bedankt voor de snelle reactie. Door uw goede raad kan ik een miskoop vermijden. Hartelijke dank!

      Grtz, RF
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: Wat is een Macro faktor 1:5

        Een echt macro objectief haalt een 1:1 vergroting en heeft een vaste brandpuntafstand bv.100 mm of 150 mm er zijn er nog andere ook natuurlijk
        Dus als je met dat objectief slechts 1:5 haalt is er niet veel macro bij

        Bij een afdruk van de originele ppi (pixels per inch) wil dat zeggen.
        1:1 =1cm in het echt is 1cm op de foto
        1:2 =2cm in het echt is 1cm op de foto
        1:5 =5cm in het echt is 1cm op de foto

        indien ik fout ben kunnen de experts mij verbeteren
        Nikon D7100,een hoopje glas en een flitserke

        Comment


        • #5
          Re: Wat is een Macro faktor 1:5

          Oorspronkelijk geplaatst door Pechje Bekijk bericht
          Een echt macro objectief haalt een 1:1 vergroting en heeft een vaste brandpuntafstand bv.100 mm of 150 mm er zijn er nog andere ook natuurlijk
          Dus als je met dat objectief slechts 1:5 haalt is er niet veel macro bij

          Bij een afdruk van de originele ppi (pixels per inch) wil dat zeggen.
          1:1 =1cm in het echt is 1cm op de foto
          1:2 =2cm in het echt is 1cm op de foto
          1:5 =5cm in het echt is 1cm op de foto

          indien ik fout ben kunnen de experts mij verbeteren
          Dat is enkel als je afdrukt in dezelfde pixeldensiteit van de sensor!!! MAW voor een crop is dat dan ongeveer 3800 ppi. Wie drukt op deze resolutie af?
          Het heeft niets te maken met hoe je afdrukt maar hoe het op de sensor geprojecteerd wordt. Je kan nadien dan afdrukken zo groot of zo klein je wil.
          Als je met een makro van 1:1 hebt getrokken en je drukt de foto dan op 300ppi af, zal de kever van 25mm een goeie 30cm groot worden.
          Hubert

          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

          Comment


          • #6
            Re: Wat is een Macro faktor 1:5

            heeft weinig met "afdruk" en "ppi" te maken, pechje.
            de enige juiste verklaring is die die hub2805 hierboven gaf:
            wat je trekt, even groot op de sensor wordt geprojecteerd.
            Dus een kever van 25mm lang zal de sensor volledig inpalmen.
            mm
            ∏__|_ ∏__|_
            "no rules, great shots"
            Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

            Comment


            • #7
              Re: Wat is een Macro faktor 1:5

              Ik heb al veel goeds gelezen van de Sigma 150 f2.8.
              Denk dat ik een spaarpotje ga aanleggen voor deze lens.
              Mochten er nog betere zijn in dezelfde prijsklasse dan hoor ik het graag.

              Grtz, RF
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Wat is een Macro faktor 1:5

                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                Ik heb al veel goeds gelezen van de Sigma 150 f2.8.
                Denk dat ik een spaarpotje ga aanleggen voor deze lens.
                Mochten er nog betere zijn in dezelfde prijsklasse dan hoor ik het graag.

                Grtz, RF
                Het zal oorverdovend stil blijven. (denk ik ) Lees eens over de verschillende macro objectieven op:

                OpticalLimits - Lens reviews and beyond!
                groet, Rik

                Comment

                Working...
                X