Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

is kopen van een SIGMA 80-400 EX nog nuttig, na introductie van 120-400

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • is kopen van een SIGMA 80-400 EX nog nuttig, na introductie van 120-400

    dat is dus eigenlijk mijn vraag.
    ik vind namelijk meer in de 80-400 EX omwille van het feit dat de zoomsprong van/naar mijn 18-50 minder groot is, en ik dus minder snel de lens zou moeten wisselen.
    zijn er andere reden waarom ik wel of niet moet opteren voor de nieuwe 120-400 (of toch voor de "oude" 80-400).
    maakt de USM hét grote verschil?
    is de OS van een totaal nieuwe generatie in de 120-400 of is die in de 80-400 ook geevolueerd in de loop der tijd.

    Dré

  • #2
    Re: is kopen van een SIGMA 80-400 EX nog nuttig, na introductie van 120-400

    Ik denk dat met tele's vooral bewegende onderwerpen worden getrokken, de snelle autofocus van de 120-400 is dus zeker een verbetering
    Last edited by palombian; 25 juli 2008, 10:52. Reden: verwijder beeldstabilisatie

    Comment


    • #3
      Re: is kopen van een SIGMA 80-400 EX nog nuttig, na introductie van 120-400

      Ik ben persoonlijk in het bezit van zo'n Sigma 80-400 EX (Nikon-vatting) en als ik de reviews van de nieuwe versies 120-400 en 150-500 vergelijk met de prestaties van mijn exemplaar dan heb ik de indruk dat de Sigma 80-400 EX alvast optisch toch wel beter presteert.
      De mijne moet je niet dichtknijpen tot F8 of F11 om aanvaardbare resultaten te krijgen.
      De AF van de nieuwe HSM-versies zal daarentegen natuurlijk wel sneller zijn.
      Het wordt dus een beetje afwegen wat primeert vrees ik...

      Mvg,

      Dirk.
      The difference between genius and stupidity is that genius has its limits.

      Comment


      • #4
        Re: is kopen van een SIGMA 80-400 EX nog nuttig, na introductie van 120-400

        Ik heb de 80-400 gehad en heb hem gewoon verkocht omdat de AF niet supersnel was. Pas op..voor de meeste zaken toch nog snel genoeg, maar voor vogels in volle vlucht soms niet....
        Optisch was dit een zeer goede lens die bijna zo goed presteerde als mijn huidige sigma 100-300.
        De foto's die ik van de nieuwe generatie gezien heb hebben mij zeker nog niet kunnen overtuigen; dus ik denk echt dat het niet dom zou zijn om zulke lens nog te kopen...tenzij je natuurlijk extreem snelle AF nodig hebt.

        Comment


        • #5
          Re: is kopen van een SIGMA 80-400 EX nog nuttig, na introductie van 120-400

          Is deze kwaliteit voldoende voor jou? Het is wel de sigma 150-500 os hsm op een nikon d70s.
          Foto is dus genomen op airshow van sanicole (mensen die daar waren weten dat het echt slecht weer was)

          Deze foto is genomen op de volle 500mm en dat op 1/320sec en op f6.3

          Dus hier is de lens normaal gezien op zijn slechtst. Natuurlijk is de lens beter op f8 maar welke niet? (jah mijn nikon 300mm f4 af-s )

          Ik vind de snelle AF een super voordeel op de trage 80-400 en de OS is een zegen op de Bigma.

          Natuurlijk zal de scherpte iets beter zijn van de 80-400. Maar voor mij is deze scherp genoeg.

          nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

          Comment


          • #6
            Re: is kopen van een SIGMA 80-400 EX nog nuttig, na introductie van 120-400

            Oorspronkelijk geplaatst door ducaudi Bekijk bericht
            Is deze kwaliteit voldoende voor jou? Het is wel de sigma 150-500 os hsm op een nikon d70s.
            Foto is dus genomen op airshow van sanicole (mensen die daar waren weten dat het echt slecht weer was)

            Deze foto is genomen op de volle 500mm en dat op 1/320sec en op f6.3

            Dus hier is de lens normaal gezien op zijn slechtst. Natuurlijk is de lens beter op f8 maar welke niet? (jah mijn nikon 300mm f4 af-s )

            Ik vind de snelle AF een super voordeel op de trage 80-400 en de OS is een zegen op de Bigma.

            Natuurlijk zal de scherpte iets beter zijn van de 80-400. Maar voor mij is deze scherp genoeg.
            Een mooie foto maar moeilijk te beoordelen want op dit formaat is bijna elke foto wel scherp of je moet al stevig de mist in gaan...
            Om te vergelijken en te beoordelen heb je eigenlijk toch wel opnames nodig op origineel formaat.
            De snellere AF van de nieuwe HSM-modellen valt natuurlijk niet te versmaden...
            Zoals ik eerder al schreef, de afweging tussen beeldkwaliteit en de snelheid van de AF zal ieder voor zichzelf moeten uitmaken...

            Mvg,

            Dirk.
            The difference between genius and stupidity is that genius has its limits.

            Comment


            • #7
              Re: is kopen van een SIGMA 80-400 EX nog nuttig, na introductie van 120-400

              Oeps, blijkbaar 2 maal hetzelfde antwoord gepost...
              Mea culpae...
              Last edited by DVDW; 25 juli 2008, 17:51. Reden: Antwoord 2x verzonden
              The difference between genius and stupidity is that genius has its limits.

              Comment


              • #8
                Re: is kopen van een SIGMA 80-400 EX nog nuttig, na introductie van 120-400

                misschien wel iedere lens met VR, OS of ... want op 500mm en 1/320 sec bij slecht weer zal zeker niet iedere foto scherp zijn.

                Ik wil gewoon aantonen dat de 150-500 os hsm zeker geen slechte lens is.

                Je moet gewoon alles goed wikken en wegen.

                voordelen van de bigma:
                - begint bij 50mm
                - snelle AF
                -500mm (of 480mm ofzo)

                voordelen 80-400:
                - iets scherper (maar wat is iets?)
                - OS

                voordelen 150-500:
                - OS
                - snelle af
                - 500mm
                - prijs

                Ik heb er ook lang over getwijfeld en soms wou ik dat ik de bigma had en dan ben ik terug blij dat ik de 150-500 heb. bv als je de 150-500 meebrengt naar de zoo is de 150mm soms te groot en wou ik dat ik een 50mm had. Dan bv zondag op de airshow was ik blij dat ik de 150-500 had omdat ik nog steeds scherpe foto's uit de hand kan nemen op 1/320 sec op 500mm

                Het zijn beslissingen die geld kosten. Dus overweeg goed. En met alle 3 zal je goed zitten. Jij moet gewoon weten wat belangrijker vind.

                Wil je OS kan je de bigma uitsluiten, wil je snelle af dan kan je de 80-400

                Veel succes
                nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

                Comment

                Working...
                X