Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vreemde schaduwrand Canon 24-105mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vreemde schaduwrand Canon 24-105mm

    Hallo,

    Ik heb onlangs portretten geschoten met mijn Canon 24-105mm objectief en door de witte achtergrond is er duidelijk een schaduwrand onderin (bij liggend formaat) of rechts (bij staand formaat) te zien.
    Ik weet dat deze lens vertekent en vignetteert, maar de foto's zijn gemaakt tussen 65 en 105mm en allemaal op f/16.
    Het is geen schaduw van hand, lens oid. Er zat geen filter op de lens. Ik gebruik deze lens op een volbeeldcamera.
    Het is dus maar aan 1 kant van het beeld, ik vind dit heel vreemd en heb het niet eerder meegemaakt. Heb daarna buiten nog testfoto's gemaakt en daarop valt niks bijzonders te zien (is natuurlijk ook niet zo helder wit in de randen van het beeld).
    Helaas kan ik geen foto's laten zien (ivm de privacygevoeligheid).
    Kan iemand mij vertellen wat dit is? Is dit een lensfout van mijn objectief of zit het in de camera?

    Bedankt.

  • #2
    Re: Vreemde schaduwrand Canon 24-105mm

    is maar vaag om zo iets met woorden uit te leggen...

    post eens een testfoto die niet van die shoot kwam maar onder dezelfde omstandigheden... dat zegt veel meer...

    heb je dat probleem ook op grotere diafragma's? bv volopen op f/4?
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: Vreemde schaduwrand Canon 24-105mm

      Bij een schaduw onderin de foto denk ik eerst aan een flitser die niet hoog genoeg staat. Met een ingebouwde flitser heb je dat probleem ook als je de zonnekap niet gebruikt.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Vreemde schaduwrand Canon 24-105mm

        Ik denk dat je mijn raadsel hebt opgelost! Ik stond voor de flitslampen en vanwege het grillige karakter van de schaduw moet het haast wel mijn eigen schaduw geweest zijn... Dat overkomt me dus geen tweede keer!

        Comment


        • #5
          Re: Vreemde schaduwrand Canon 24-105mm

          Waarschijnlijk heb je gewerkt met een sluitertijd die korter was dan je flitssynchronisatietijd. De donkere partij is dan afkomstig van je sluiter die op het moment van flitsen niet volledig open staat. Controleer even je exif, de meeste Canon toestellen werken met flitssynchronisatie van ongeveer 1/250 s. Heb je een kortere tijd gebruikt, heb je veel kans op een zwart gedeelte in je foto (telkens de onderkant van je beeld bij liggend formaat).
          Mvg,
          Eric
          Een bescheiden gallerytje.. en nu ook een blog(je)...

          Comment


          • #6
            Re: Vreemde schaduwrand Canon 24-105mm

            Met studioflitsers moet je synchroniseren op 1/125 of zo, staat letterlijk in de handleiding. Ik weet het omdat ik vorig jaar net hetzelfde probleem had.
            Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

            Comment


            • #7
              Re: Vreemde schaduwrand Canon 24-105mm

              Ik heb bij alle foto's een sluitertijd gebruikt van 1/200. Ik heb een 5D en die heeft een flitssynchronisatietijd van 1/125 of langzamer bij studioflitsers.
              Het is geen zwarte balk, maar een grijze schaduw, net als vignettering zeg maar, net alsof je een dropshadow hebt gemaakt in PS.
              Zodra ik tijd heb, maak ik een foto van een wit laken om uit te sluiten dat het niet aan het objectief ligt.

              Bedankt voor de reacties tot dusver.
              Last edited by hou-dr-van; 24 juli 2008, 23:02. Reden: flitssynchronisatietijd in handleiding opgezocht

              Comment


              • #8
                Re: Vreemde schaduwrand Canon 24-105mm

                Ik heb mijn objectief net uitvoerig getest op een witte achtergrond en er is niks mis mee, gelukkig.
                Het zal dus wel aan de flitssynchronisatietijd hebben gelegen. Bedankt voor de inzichten!

                Comment


                • #9
                  Re: Vreemde schaduwrand Canon 24-105mm

                  Oorspronkelijk geplaatst door hou-dr-van Bekijk bericht
                  Ik heb bij alle foto's een sluitertijd gebruikt van 1/200. Ik heb een 5D en die heeft een flitssynchronisatietijd van 1/125 of langzamer bij studioflitsers.
                  Het is geen zwarte balk, maar een grijze schaduw, net als vignettering zeg maar, net alsof je een dropshadow hebt gemaakt in PS.
                  Zodra ik tijd heb, maak ik een foto van een wit laken om uit te sluiten dat het niet aan het objectief ligt.

                  Bedankt voor de reacties tot dusver.
                  Als er in de handleiding staat 1/125 of trager dan zal dat ook wel zo zijn, en hoef je zeker niet verder te zoeken, trouwens met studioflitsen, gebruikte ik steeds 1/60, ik zou niet weten waarom het sneller moet, tenzij het heel helder is in de studio.

                  Maar het verbaast mij wel dat die 5D zo een trage sluiter heeft, vandaar dat het ganse toestel niet bij de snelste gerekend wordt, maar dat wil niet zeggen dat je er geen prima beelden mee maakt, Hasselblad is nog trager

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vreemde schaduwrand Canon 24-105mm

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Maar het verbaast mij wel dat die 5D zo een trage sluiter heeft, vandaar dat het ganse toestel niet bij de snelste gerekend wordt, maar dat wil niet zeggen dat je er geen prima beelden mee maakt, Hasselblad is nog trager
                    ik denk dat 1/125e alleen word aangeraden als je studioflitsers gebruikt.

                    Als ik me niet vergis is de x-sync voor externe flitsers bij de 5D 1/250e...

                    zoals je zelf al zegt : waarom in studio snellere sluitertijden gebruiken he
                    With Canon, I can (or at least try)
                    Photastic.be ~ Passion for the picture
                    Nieuwe site

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vreemde schaduwrand Canon 24-105mm

                      Ja, de normale flitssynchronisatijdtijd van de 5D is 1/200. Had dit ook in mijn hoofd. Zou er nooit bij stil hebben gestaan dat dit langzamer was bij studioflitsen.
                      Waarom ik zo een snelle sluitertijd had ingesteld? Kinderen, zeer beweeglijke kinderen...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vreemde schaduwrand Canon 24-105mm

                        Oorspronkelijk geplaatst door hou-dr-van Bekijk bericht
                        Kinderen, zeer beweeglijke kinderen...
                        1 woord : Valium

                        eigenlijk is het maar normaal dat je bij studioflitsers niet zo snelle sluitertijden kan kiezen want een gewone opzetflitser is sneller opgeladen omdat die niet zo krachtig zijn (denk ik toch)... Maar ja, wie denkt daar nu bij na he
                        With Canon, I can (or at least try)
                        Photastic.be ~ Passion for the picture
                        Nieuwe site

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vreemde schaduwrand Canon 24-105mm

                          Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
                          ... want een gewone opzetflitser is sneller opgeladen omdat die niet zo krachtig zijn (denk ik toch)... Maar ja, wie denkt daar nu bij na he
                          Nee, echt. Het gaat hier over de ontlading.

                          Ik denk dat het meer met een vertraging van de ontsteking te maken heeft. Ik zal het eens proberen met mijn optische slave flitsblokjes op 1/200.
                          Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vreemde schaduwrand Canon 24-105mm

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            .

                            Maar het verbaast mij wel dat die 5D zo een trage sluiter heeft, vandaar dat het ganse toestel niet bij de snelste gerekend wordt, maar dat wil niet zeggen dat je er geen prima beelden mee maakt, Hasselblad is nog trager
                            Dat verbaast mij helemaal niet...
                            Een grote sensor heeft ook een grote sluiter.
                            Flitsen kan alleen als de (spleet)sluiter helemaal open staat.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vreemde schaduwrand Canon 24-105mm

                              Oorspronkelijk geplaatst door hou-dr-van Bekijk bericht
                              Ja, de normale flitssynchronisatijdtijd van de 5D is 1/200. Had dit ook in mijn hoofd. Zou er nooit bij stil hebben gestaan dat dit langzamer was bij studioflitsen.
                              Waarom ik zo een snelle sluitertijd had ingesteld? Kinderen, zeer beweeglijke kinderen...
                              Sluitertijd in de studio is hier van geen belang.
                              Flitsers flitsen tegen ongeveer 1/800 sec.
                              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                              Comment

                              Working...
                              X