Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenzen Exif

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lenzen Exif

    Iemand weet van het feit dat Exif van Tamron of Sigma lenzen niet (altijd) correct worden weergegeven op de Pentax K10D (en op andere camera's?) .Ik was van plan de kitlens te vervangen door de Tamron SP AF 24-135mm of de SP AF17-50mm F/2.8 XR Di II LD Aspherical (IF).
    Groeten.

  • #2
    Re: Lenzen Exif

    Oorspronkelijk geplaatst door chris_brugge Bekijk bericht
    Iemand weet van het feit dat Exif van Tamron of Sigma lenzen niet (altijd) correct worden weergegeven op de Pentax K10D (en op andere camera's?) .Ik was van plan de kitlens te vervangen door de Tamron SP AF 24-135mm of de SP AF17-50mm F/2.8 XR Di II LD Aspherical (IF).
    Groeten.
    Dergelijke problemen worden meestal verholpen na een firmware update op de camera

    Comment


    • #3
      Re: Lenzen Exif

      wordt nog al eens gebruikt als argument om merk lenzen aan te smeren.
      als je heel zeker wilt zijn zonder teveel tralala, gewoon een mailtje naar Tamron, zij zullen je het precies weten te vertellen.

      Comment


      • #4
        Re: Lenzen Exif

        Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
        wordt nog al eens gebruikt als argument om merk lenzen aan te smeren.
        als je heel zeker wilt zijn zonder teveel tralala, gewoon een mailtje naar Tamron, zij zullen je het precies weten te vertellen.
        Ik heb al veel argumenten gehoord om merkproducten "aan te smeren" maar de aanduiding van het objectief in de EXIF, da's den eerste keer da'k da hoor, hoor.

        Maar nu je het aanhaalt, het is wel een argument. DxO gebruikt die vermelding bvb. om te bepalen voor welk objectief het correcties moet toepassen. Als dat zo'n algemene titel is (zoals ik destijds met de SIGMA 70-200 2.8 had) dan komt ie elke keer vragen welke module gebruikt moet worden.

        Maar het is dan weer geen echt argument, want DxO ondersteund toch enkel de meest courante combinaties (camera + objectief) en die zijn meestal van het merk zelf.

        Dave
        pixelpusher

        Comment


        • #5
          Re: Lenzen Exif

          Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
          Ik heb al veel argumenten gehoord om merkproducten "aan te smeren" maar de aanduiding van het objectief in de EXIF, da's den eerste keer da'k da hoor, hoor.
          Dave
          Misschien niet zo expliciet, maar wel onder de noemer incompatible informatie uitwisseling tussen lens en camera

          Comment


          • #6
            Re: Lenzen Exif

            Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
            Misschien niet zo expliciet, maar wel onder de noemer incompatible informatie uitwisseling tussen lens en camera
            Dat slaat op iets anders, zijnde dat een ouder niet-merk objectief soms een firmware upgrade behoeft, omdat anders de AF niet werkt, ofzo.

            Dat heeft niks met EXIF te maken.

            Dave
            pixelpusher

            Comment


            • #7
              Re: Lenzen Exif

              Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
              Dat slaat op iets anders, zijnde dat een ouder niet-merk objectief soms een firmware upgrade behoeft, omdat anders de AF niet werkt, ofzo.

              Dat heeft niks met EXIF te maken.

              Dave
              In de objectieven zit een vrij simplistisch chippekke dat de firmware bevat, De camera haalt hieruit info voor het bepalen van bvb. in camera lens correctie, voor lens info in de metadata, natuurlijk ook voor het bepalen van camera en flitsinstellingen tijdens opname.
              Natuurlijk evolueert zoiets en kan het nodig zijn dat oudere lenzen moeten gerelabeld (firmware) worden om optimaal te kunnen werken op nieuwe camera modellen maar dat geldt voor alle lenzen.

              Nu zijn er personen die beweren dat de firmware van 3th-party lenzen niet compatible zouden zijn, dat ze dat niet zouden kunnen, omdat ze de info van de fabrikanten niet zouden hebben, en zo dus ook niet de juiste info kunnen doorspelen naar de camera en metadata. En dit is wat de TP vraagt, krijg ik de juiste info in de metadata. Voor recente lenzen mag je er vanuit gaan dat dit zo is, maar de lensproducent, in dit geval Tamron geeft een onmiddelijk en juist antwoord op die vraag.

              Comment


              • #8
                Re: Lenzen Exif

                Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                In de objectieven zit een vrij simplistisch chippekke dat de firmware bevat, De camera haalt hieruit info voor het bepalen van bvb. in camera lens correctie, voor lens info in de metadata, natuurlijk ook voor het bepalen van camera en flitsinstellingen tijdens opname.
                Natuurlijk evolueert zoiets en kan het nodig zijn dat oudere lenzen moeten gerelabeld (firmware) worden om optimaal te kunnen werken op nieuwe camera modellen maar dat geldt voor alle lenzen.

                Nu zijn er personen die beweren dat de firmware van 3th-party lenzen niet compatible zouden zijn, dat ze dat niet zouden kunnen, omdat ze de info van de fabrikanten niet zouden hebben, en zo dus ook niet de juiste info kunnen doorspelen naar de camera en metadata. En dit is wat de TP vraagt, krijg ik de juiste info in de metadata. Voor recente lenzen mag je er vanuit gaan dat dit zo is, maar de lensproducent, in dit geval Tamron geeft een onmiddelijk en juist antwoord op die vraag.
                Het enige juiste antwoord is dat ze die informatie zelf niet krijgen omdat de fabrikanten die informatie niet vrijgeven, waarrdoor ze verplicht zijn zich te baseren op eigen analyse van het protocol tussen objectief en body.

                Lijkt me een sterk argument om toch voor merkobjectieven te kiezen. En dat gaat dus over meer dan alleen maar de naam die in de EXIF voorkomt.

                Dave
                pixelpusher

                Comment


                • #9
                  Re: Lenzen Exif

                  Ik weet alleen dat de Canon 400D mijn Tamron lenzen niet in de exif zette.
                  En al mijn Canon lenzen wel.

                  Maar verder heb ik het mij niet aangetrokken, want ik heb het nog nooit echt nodig gehad in de Exif. Kan wel eens handig zijn om na te gaan met welke lens was die foto weer want soms kan je het niet alleen aan de brandpuntsafstand zeggen.
                  Tot sluitertijd, Dirk

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lenzen Exif

                    Ik heb de vraag lang geleden eens aan tamron gesteld en je krijgt eigenlijk geen antwoord.

                    Ze zeggen dan onze lens is compatibel met de body, dan vraag je door en ga je dus een stap verder door te vragen kunnen jullie mij bevestigen dat E-TTL II ook 100% werkt met Tamron lenzen en zodoende de juiste info naar het toestel doorspeelt hiervoor? En dan krijg je als antwoord dat hun R&D department bevestigt dat de lenzen compatibel zijn met de body en de flash nog steeds zal werken. Alsof we dat al niet wisten. Enz enz

                    Het echte antwoord is dus nee. Om zeker te zijn dat je 100% gebruikt maakt van de mogelijkheden van je body moet je bi!j de originele fabrikant zijn. En zelfs daar gaat de laatste nieuwe technologie niet altijd 100% compatibel zijn met oudere lenzen.

                    Maar tja ik ben dan waarschijnlijk merk lenzen aan het aansmeren. En als je wil heb ik daarvoor nog wat extra argumenten ook maar dat is hier niet terzake...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lenzen Exif

                      Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                      Maar tja ik ben dan waarschijnlijk merk lenzen aan het aansmeren.
                      Ik vind van niet. Zij die dat beweren kunnen de logische redenering dat merkeigen producten beter ondersteund worden gewoon niet aan. Dat staat gewoon als een paal boven water.

                      De vraag is hoezeer dat argument meespeelt in de keuze van objectieven.

                      Dave
                      pixelpusher

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lenzen Exif

                        Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                        Ik vind van niet. Zij die dat beweren kunnen de logische redenering dat merkeigen producten beter ondersteund worden gewoon niet aan. Dat staat gewoon als een paal boven water.

                        De vraag is hoezeer dat argument meespeelt in de keuze van objectieven.

                        Dave
                        Yep ik volg je 100%, en voor mij is dat alleen al een significant verschil.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lenzen Exif

                          Zie deze thread nu pas.

                          Op Pentax camera's is er inderdaad één probleem met de EXIF van niet Pentax objectieven. Niet inzake echt belangrijke informatie als brandpuntsafstand of diafragma, maar met betrekking tot de identificatie van het objectief. De specificaties van Pentax bevatten immers enkel de identificatiecodes van het Pentax-gamma en niet die van andere fabrikanten, en vermits Pentax codes gebruikt, en geen benamingen voluit, loopt het soms mis. Vooral Sigma heeft blijkbaar de gewoonte de codes gereserveerd voor Pentax-glas te herbruiken, waardoor je in de EXIF soms zal zien verschijnen dat je een foto met een Pentax-objectief maakte terwijl het eigenlijk met een Sigma gebeurde.

                          Vervelend als je graag statistiekjes van je objectief-gebruik trekt, maar daar stopt het wel.

                          Waarom Pentax codes gebruik ipv volledige benamingen heeft een historische oorsprong. Het betreft immers de code die de objectieven zelf doorgeven aan de body, en Pentax-objectieven doen dit al sinds eind jaren '80 van de vorige eeuw, toen er van EXIF nog geen sprake was...

                          hth,

                          Wim
                          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lenzen Exif

                            Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                            Ik heb de vraag lang geleden eens aan tamron gesteld en je krijgt eigenlijk geen antwoord.

                            Ze zeggen dan onze lens is compatibel met de body, dan vraag je door en ga je dus een stap verder door te vragen kunnen jullie mij bevestigen dat E-TTL II ook 100% werkt met Tamron lenzen en zodoende de juiste info naar het toestel doorspeelt hiervoor? En dan krijg je als antwoord dat hun R&D department bevestigt dat de lenzen compatibel zijn met de body en de flash nog steeds zal werken. Alsof we dat al niet wisten. Enz enz

                            Het echte antwoord is dus nee. Om zeker te zijn dat je 100% gebruikt maakt van de mogelijkheden van je body moet je bi!j de originele fabrikant zijn. En zelfs daar gaat de laatste nieuwe technologie niet altijd 100% compatibel zijn met oudere lenzen.

                            Maar tja ik ben dan waarschijnlijk merk lenzen aan het aansmeren. En als je wil heb ik daarvoor nog wat extra argumenten ook maar dat is hier niet terzake...
                            Ik herinner mij nog zeer goed die discussie mister Kevlar, toen heeft een ander persoon en niet jij die vraag gestelt aan tamron, persoon heeft toen ook het volledige antwoord van tamron gepubliceert, en dit was zeer deskundig en duidelijk. En kwam er op neer dat alle informatie, en daarbij expliciet vermeldt ook de afstand tot onderwerp, voor die speciefieke lens gecoverd was.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lenzen Exif

                              Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                              Ik herinner mij nog zeer goed die discussie mister Kevlar, toen heeft een ander persoon en niet jij die vraag gestelt aan tamron, persoon heeft toen ook het volledige antwoord van tamron gepubliceert, en dit was zeer deskundig en duidelijk. En kwam er op neer dat alle informatie, en daarbij expliciet vermeldt ook de afstand tot onderwerp, voor die speciefieke lens gecoverd was.
                              Wel ik heb gezocht tot een jaar terug en ik heb dit niet gevonden. Help je even?

                              Dave
                              pixelpusher

                              Comment

                              Working...
                              X