Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bokeh nikkor 70-300 AF-S VR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bokeh nikkor 70-300 AF-S VR

    Iemand een idee van de kwaliteit van de bokeh van de nikkor 70-300 AF-S VR? Blijkbaar zijn de meningen niet steeds hetzelfde op het net..

    Verder vraag ik me ook af of ik op pakweg 200mm en f5.6 een even mooie bokeh kan krijgen als op bv 85mm en f2.8 (stel met een en dezelfde lens).

    Thx
    Nikon D8x - Nikkor 12-1000 F1.4 en twee medewerkers om alles te dragen

  • #2
    Re: Bokeh nikkor 70-300 AF-S VR

    Dit is een moeilijke vraag. De 70-300 heeft helemaal geen 2.8.
    Of de bokey van ene lens op 200/5.6 mooi zal zijn heeft te maken met de diafragmabladen. Een portretlens heeft in ieder geval heel andere karakterstieken dan een vakantiezoom.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Bokeh nikkor 70-300 AF-S VR

      Kwaliteit van bokeh heeft in principe niets met een groot diafragma te maken, je kan minder lichtsterke lenzen hebben met een goed bokeh. Die 70-300 VR heb ik, en is in het algemeen vrij goed vind ik. In sommige omstandigheden heb ik wel een lelijk bokeh, maar ik heb nog niet uitgeplozen wanneer juist... bij sommige achtergrond-afstanden, op een bepaalde zoomstand, bij een bepaald diafragma... en ik heb al gelezen dat VR de bokeh nadelig beïnvloedt.
      Maar in het algemeen vind ik die lens wel een OK bokeh hebben, zeker voor een consumerlens .
      Als je geïnteresseerd bent kan ik wel een paar voorbeeldfoto's posten.
      Kris

      Comment


      • #4
        Re: Bokeh nikkor 70-300 AF-S VR

        Oorspronkelijk geplaatst door krisd Bekijk bericht
        Als je geïnteresseerd bent kan ik wel een paar voorbeeldfoto's posten.
        Dat mag je altijd doen van mij. Thx!
        Nikon D8x - Nikkor 12-1000 F1.4 en twee medewerkers om alles te dragen

        Comment


        • #5
          Re: Bokeh nikkor 70-300 AF-S VR

          Ik heb van één vakantie enkele foto's geselecteerd die allemaal met de 70-300 afs gemaakt zijn en waarbij het bokeh goed zichtbaar is. Dus met de achtergrond noch volledig flou, noch volledig scherp - de vuurproef voor bokeh.

          voorbeeld a
          voorbeeld b
          voorbeeld c
          voorbeeld d
          voorbeeld e
          voorbeeld f


          Oorspronkelijk geplaatst door renaat Bekijk bericht
          Dat mag je altijd doen van mij. Thx!

          Comment


          • #6
            Re: Bokeh nikkor 70-300 AF-S VR

            Bedankt voor de moeite!
            Voor mij is de bokeh zeker aanvaardbaar. Dit was nog ongeveer de enige reden waarom ik twijfelde aan deze lens, dus dat is bij deze ook opgelost.
            Nikon D8x - Nikkor 12-1000 F1.4 en twee medewerkers om alles te dragen

            Comment


            • #7
              Re: Bokeh nikkor 70-300 AF-S VR

              Heb sinds ongeveer een maandje ook dit objectief en ben er meer dan tevreden over....eerlijk gezegd vind ik hem echt helemaal super! Snelle focus, VR werkt naar verwachting erg goed en bokeh ook heel tevreden over!

              Hier ook wat voorbeeld foto's van mij (onderwerp boeit niet zo )



              Last edited by devid; 1 augustus 2008, 13:38. Reden: mod devid : foto's tegroot

              Comment


              • #8
                Re: Bokeh nikkor 70-300 AF-S VR

                Dat was ook mijn reden toen ik de lens kocht. Mooi bokeh is voor mij cruciaal omdat ik graag met onscherpte werk. De enige reden waarom ik zeg dat ze "redelijk" goed is, is omdat ik ook een 85/1.4 heb en die geeft altijd en overal een super bokeh.
                Veel plezier ermee! Op 300mm vol open is ze wat zacht, maar anders prima.
                Kris

                Oorspronkelijk geplaatst door renaat Bekijk bericht
                Bedankt voor de moeite!
                Voor mij is de bokeh zeker aanvaardbaar. Dit was nog ongeveer de enige reden waarom ik twijfelde aan deze lens, dus dat is bij deze ook opgelost.

                Comment


                • #9
                  Re: Bokeh nikkor 70-300 AF-S VR

                  Bokeh: zeer goed tot uitstekend op f / 8 en f/11, goed dan. As with many Nikkors I own, my 70-300mm sample tends to go "out of shape" at the minimum aperture (there's a pronounced angle where two of the blades meet). Zoals met vele Nikkors ik zelf, mijn 70-300mm monster de neiging te gaan "uit vorm" aan het minimale diafragma (er is een uitgesproken hoek waar twee van de messen aan). But on all cameras you'd be beyond the point where diffraction is starting to play a role, so bokeh isn't just about aperture blades at f/22. Maar op alle camera's u wilt worden dan het punt waar diffractie begint een rol te spelen, dus bokeh gaat niet alleen over diafragma bladen op f/22. Where I tend to use the lens, the bokeh is quite nice, and especially good for a low-priced lens. Waar ik meestal op het gebruik van de lens, de bokeh is heel mooi, en vooral goed voor een laag-geprijsde lens.
                  sorry voor de gebrekkige vertaling is revieuw van thom hogan

                  Comment

                  Working...
                  X