Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sigma 10-20 nieuw -> scherp?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sigma 10-20 nieuw -> scherp?

    Hallo allen,

    Net vandaag heb ik een nieuw objectief gekocht, de sigma 10-20mm.
    Nu vraag ik me af of het exemplaar wat ik gekocht heb zo scherp is als hij zou moeten zijn. Ik heb er namelijk m'n twijfels over.
    Zouden jullie je blik kunnen werpen op een aantal testfoto's?
    Deze foto's zijn allemaal scherp gesteld op de kachel, net naast de wit-rode doek.


    10mm:
    F4
    F10
    F22


    20mm:
    F5.6
    F10
    F22

    Alvast bedankt


    - Elbert

  • #2
    Re: sigma 10-20 nieuw -> scherp?

    In de Exif zie ik dat je lang sluitertijden hebt!
    Heb je de foto's genomen vanaf statief

    Op het éérste zicht zien je foto's er best scherp uit al zou je misschien beter de foto's genomen hebben in betere lichtomstandigheden. Waarop de scherpte nog beter te controleren valt.

    Vergeet niet dat je de scherpte van een UW niet echt kan/mag vergelijken met een standaard zoomlens of prime.
    Sony A7 mkIII
    Is all I need :-)

    Comment


    • #3
      Re: sigma 10-20 nieuw -> scherp?

      Hoi,

      heeft je sluitertijd niets te maken met de onscherpte?
      "In photography everything is so ordinary; it takes a lot of looking before you learn to see the ordinary.”
      Nikon D3s - 24-70mm f2.8 - 105mm f2.8 Macro - SB800

      Comment


      • #4
        Re: sigma 10-20 nieuw -> scherp?

        Oorspronkelijk geplaatst door AtroX Bekijk bericht
        Hoi,

        heeft je sluitertijd niets te maken met de onscherpte?
        Er is een statief gebruikt. Dat kan de onscherpte eigenlijk niet veroorzaakt hebben.

        Comment


        • #5
          Re: sigma 10-20 nieuw -> scherp?

          Neem morgen eens een foto in betere omstandigheden (buiten)

          Succes
          Sony A7 mkIII
          Is all I need :-)

          Comment


          • #6
            Re: sigma 10-20 nieuw -> scherp?

            Bij Nikon staat in de handleiding dat bij regelmatige geometrische patronen, de scherpstelling minder goed kan zijn. Tevens ook als de plaats waarop wordt scherpgesteld niet veel contrast vertoont.
            De radiator is bevat juist de twee condities, dus is de AF in moeilijkheden. Je had beter op één van de handdoeken scherp gesteld.
            JMHO
            Hubert

            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

            Comment


            • #7
              Re: sigma 10-20 nieuw -> scherp?

              Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
              Bij Nikon staat in de handleiding dat bij regelmatige geometrische patronen, de scherpstelling minder goed kan zijn. Tevens ook als de plaats waarop wordt scherpgesteld niet veel contrast vertoont.
              De radiator is bevat juist de twee condities, dus is de AF in moeilijkheden. Je had beter op één van de handdoeken scherp gesteld.
              JMHO

              Dat is inderdaad een goed punt.
              Ik ga morgenochtend eens een andere (buiten)locatie zoeken.

              bedankt tot nu toe!

              Comment


              • #8
                Re: sigma 10-20 nieuw -> scherp?

                De scherpte komt overeen met mijn Sigma 10-20, alleen heeft mijn exemplaar een probleem in de rechter bovenhoek van de foto's. Die hoek is altijd veel minder scherp dan de andere hoeken.
                Mijn 10-20 is op dit ogenblik binnen voor "nazicht"....
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: sigma 10-20 nieuw -> scherp?

                  Je beelden komen overeen met mijn Sigma 10-20 destijds, een lens waar ik eigenlijk nooit helemaal tevreden over was. Wel lekker breed, maar precies nooit echt scherp, de beelden verdroegen gerust wat sharpening.
                  Ik heb bij andere BD'ers beelden gezien (op 100%) uit een Canon EFS 10-22, en die waren wel serieus scherp. Als ik jou was, zou ik de Sigma inruilen tegen die Canon.
                  Last edited by dleemans; 23 juli 2008, 00:55.
                  David Leemans
                  Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: sigma 10-20 nieuw -> scherp?

                    neem idd nog eens andere foto's. nu kan het ook een beetje te maken hebben met de lichtomstandigheden.
                    ik heb de sigma 10-20 ook en ben er super content van.
                    wat me wel opviel is de CA aan de venster. mijne heeft dat precies niet zo.

                    als je morgen andere foto's hebt zal ik nog eens komen kijken

                    Comment


                    • #11
                      Re: sigma 10-20 nieuw -> scherp?

                      Vergeet aub AF met dit type objectieven.

                      Deze objectieven worden best manueel gefocust worden door middel van de focus schaal op het objectief. De geringe lichtsterkte icm de groothoek maakt het voor geen enkel fototoestel makkelijk het correcte focuspunt te vinden. Ik haal zo bijvoorbeeld veel meer uit mijn Sigma 12-24 HSM die met AF zo voorbij de oneindig markering floept

                      Edit: ik heb de foto van de OP op f/4 bekeken en mijn vermoeden wordt bevestigd: focus verder dan oneindig en de voorgrond onscherp. Betere resultaten ga je krijgen met het diafragma tussen f/5.6 en f/8 en manueel de focus te leggen dichter bij de 1 meter markering dan bij de oneindig markering Je gaat smullen van de scherpte
                      Last edited by frank207be; 23 juli 2008, 08:41.

                      Comment


                      • #12
                        Re: sigma 10-20 nieuw -> scherp?

                        Deze foto's zijn AF scherpgesteld met alleen het middelste punt actief. Dit punt ligt precies op de bovenkant van de houten schutting. Allen gemaakt met statief (ja, toch scheef )


                        10mm:
                        F4
                        F10
                        F22


                        20mm:
                        F5.6
                        F10
                        F22



                        Ik denk dat de AF op een of andere manier niet goed functioneert. De muur aan de linkerkant is namelijk scherper dan de bovenkant van de schutting.

                        Comment


                        • #13
                          Re: sigma 10-20 nieuw -> scherp?

                          Tja, ik ben toch ontevreden terug gegaan naar de winkel en daar de sigma ingeruild met de canon 10-22mm. In de winkel getest en daar goed het verschil gezien.

                          Bedankt voor alle snelle(!) reacties en adviezen.
                          Last edited by Elbert; 23 juli 2008, 17:21.

                          Comment


                          • #14
                            Re: sigma 10-20 nieuw -> scherp?

                            mijn sigma 10-20 is toch een pak scherper ja.

                            dus succes met da canon

                            ik blijf erbij de sigma 10-20 is een zeer goede lens maar je moet een goei versie hebben.

                            Comment


                            • #15
                              Re: sigma 10-20 nieuw -> scherp?

                              Weeral eens een bewijs dat er tegenwoordig geen kwaliteitscontrole meer bestaat en dit geld dus niet alleen voor Sigma, maar helaas ook voor vele andere merken.

                              Zie ook dit topic

                              Jammer dat de consument nu de controleur is geworden
                              Sony A7 mkIII
                              Is all I need :-)

                              Comment

                              Working...
                              X