Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpte Canon 85L mm F1,2 versus 135L F2,0

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherpte Canon 85L mm F1,2 versus 135L F2,0

    Wie heeft de beide lenzen in zijn bezit, en kan de scherpte van deze twee tegen elkaar beoordelen ?

    Ik heb de 85 F1,8 reeds in mijn bezit, doch sinds mijn aankoop van de 135 F2 merk ik toch wel een zeer groot verschil in scherpte.

    Ik overweeg de 1,2 versie aan te schaffen, doch enkel als de scherpte gelijkaardig is van de 135 mm.

    Alle comments zijn welkom.
    BD0808BE

  • #2
    Re: Scherpte Canon 85L mm F1,2 versus 135L F2,0

    De 1.2 85 is een mooie lens. Ik denk echter dat de resolutie niet echt veel hoger is dan de 1.8. Ook de 2.0 135mm zal als je het na gaat meten niet echt veel scherper zijn, alleen door de mindere scherptediepte LIJKT het scherper.
    De AF van de 1.2L is trouwens wel stukken trager, dat is wel iets om rekening mee te houden, het hangt van je gebruikt af.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Scherpte Canon 85L mm F1,2 versus 135L F2,0

      Ik heb ze beiden en beide lenzen zijn van de beste die ik bezit , welke van de twee de scherpste is laat ik in het midden, er is meer dan scherpte alleen hé, ik zou zeggen dat ze alletwee aan elkaar gewaagd zijn , de bokeh, kleuren, kontrast die uit deze glaswerkjes komen zijn gewoon heel erg goed
      De 85 gebruik ik wel het meeste ( op m'n 5D dan ) maar dat hangt puur van persoonlijke smaak af en manier van fotograferen. Hou er wel rekening mee dat de AF idd traag is, de 135 is daarentegen veel sneller ( deze gebruik ik eigenlijk meeste voor indoor sport enzo, in combi met een 1D dan heb je een vrij goede lengte dan in de meeste sportzalen )
      De 35L , 85L en 135L zijn simpelweg een topset die ik nooit meer wil missen
      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

      Comment


      • #4
        Re: Scherpte Canon 85L mm F1,2 versus 135L F2,0

        Ik heb ze allebei, en nog veel meer. Deze twee zijn zalige onscherp en haarscherp tegelijk. De kunst is om met scherpte te spelen en op het juiste scherp te stellen. Dat laatste vergt wel een beetje oefening met dit soort gerief.
        Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

        Comment


        • #5
          Re: Scherpte Canon 85L mm F1,2 versus 135L F2,0

          Hallo, heb 85L en 135L en had vroeger ook 85 mm F1.8.

          85L is scherp in het centrum op f1.2. 85 mm f1.8 was in mijn geval pas echt scherp op f2.8 en heeft niet de kleur en contrasteigenschappen van de 85L (doch dit kan je in postprocessing waarschijnlijk aanpassen). Door het feit dat ik ze pas voldoende scherp vond op f2.8 vond ik het weinig voordeel bieden tov mijn 24-70L van destijds die scherp was op F2.8 (weliswaar op 5D, niet op 400D met hogere pixeldensiteit).

          Mijn 135L is scherp op F2, maar niet zo scherp als mijn 85L op f1.2, maar over het algemeen wordt de 135 ook als superscherp op F2 beschouwd.

          Beide zijn toplenzen. Keuze hangt af van doeleinde. Ik heb liefst de 85L vanwege de brandpuntsafstand voor portret en de extra lichtsterkte. Voor wat betreft onscherp maken van de achtergrond, heir doen ze het beide even goed (135L minder lichtsterk maar de extra tele compenseert bij onderwerpisolatie). De AF is veel sneller op 135L.

          Comment

          Working...
          X