Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Minolta MD lens op Sony a300?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Minolta MD lens op Sony a300?

    Weet iemand of deze lenzen op een Sony passen?
    Misschien moet er een adapter tussen maar zijn die dan wel te koop?
    vriendelijke shoot

    SONY a300, Tamron 18-250, Sigma 105mm en Sony T50 voor in de handtas

  • #2
    Re: Minolta MD lens op Sony a300?

    Oorspronkelijk geplaatst door pleun Bekijk bericht
    Weet iemand of deze lenzen op een Sony passen?
    Misschien moet er een adapter tussen maar zijn die dan wel te koop?
    Zie draadje van 14 dagen geleden.

    Dpaul
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #3
      Re: Minolta MD lens op Sony a300?

      " den draod".......
      Sony RX10 Mark IV
      nog een fijne dag verder!
      Guido

      Comment


      • #4
        Re: Minolta MD lens op Sony a300?

        jammer dat ik niet bij je link kan komen.
        Ik heb alle draadjes van de afgelopen weken doorgenomen ,maar kan het niet vinden
        vriendelijke shoot

        SONY a300, Tamron 18-250, Sigma 105mm en Sony T50 voor in de handtas

        Comment


        • #5
          Re: Minolta MD lens op Sony a300?

          Ik heb een reeks Minolta MD-opbjectieven : da's manuele focus en een andere vatting. Past dus niet op een SLR met AF, of het nu Minolta of Sony is.
          De meest interessante oplossing was een oude Eos 300D met een aangepast mount, maar dan nog : dat doe je enkel uit nostalgie naar die goeie ouwe manuele objectieven.
          Mijn conclusie was : vergeet het en start gewoon opnieuw.

          Jan

          Comment


          • #6
            Re: Minolta MD lens op Sony a300?

            Oke, dat is duidelijk.

            dank voor je reactie
            vriendelijke shoot

            SONY a300, Tamron 18-250, Sigma 105mm en Sony T50 voor in de handtas

            Comment


            • #7
              Re: Minolta MD lens op Sony a300?

              Even rechtzetten...want hier dreigt de verkeerde conclusie getrokken te worden

              MD lenzen passen niet rechtstreeks op AF camera's, maar wel mits een MD/AF adapter en in de M-stand van je A300 (vroeger ging dat ook op andere standen)

              Je vindt ze soms op kapaza, ik heb er onlangs eentje zien staan maar gemonteerde op een 500mm lens...weet niet of die afzonderlijk verkocht wordt.

              Dergelijke adapters (1cm dik met een glaselement) geven uiteraard klein klein beetje kwaliteitsverlies en het is soms klungelen met de belichting. Ikzelf heb het glaselement uit mijn adapter genomen omdat ik hiervoor enkel een Vivitar (Tokina) 90mm f2.5 macro wou gebruiken.
              Voor short-range is zo'n glaselement niet nodig, enkel om op zeer grote (lees: op oneindig) afstanden te kunnen scherpstellen.

              Moest je veel en goeie MD-lenzen hebben, dan is dit een vrij interessante weg om te bewandelen. Zoniet, zit je beter met moderne lenzen al is het maar voor't gemak...


              ps: Je zult in't menu iets moeten veranderen zodanig dat de camera geen foutmelding geeft dat er zogezegd geen lens gemonteerd is.

              Hopelijk is dit wat duidelijk

              Comment


              • #8
                Re: Minolta MD lens op Sony a300?

                dank voor deze uitleg.

                Ik heb bij de Sony a300 een Tamrom 18-250mm gekocht.
                Ik heb van iemand de volgende lenzen gekregen:
                1: Minolta MD 50mm. 1:1.7
                2: Tokina 1: 3.5-4.5

                Ik zou graag echte macrofoto's willen maken.
                Kan dat met een van deze lenzen? en...
                Is het de moeite om naar een adapter op zoek te gaan of kan ik beter een nieuwe macrolens kopen?
                vriendelijke shoot

                SONY a300, Tamron 18-250, Sigma 105mm en Sony T50 voor in de handtas

                Comment


                • #9
                  Re: Minolta MD lens op Sony a300?

                  Oorspronkelijk geplaatst door pleun Bekijk bericht
                  dank voor deze uitleg.

                  Ik heb bij de Sony a300 een Tamrom 18-250mm gekocht.
                  Ik heb van iemand de volgende lenzen gekregen:
                  1: Minolta MD 50mm. 1:1.7
                  2: Tokina 1: 3.5-4.5

                  Ik zou graag echte macrofoto's willen maken.
                  Kan dat met een van deze lenzen? en...
                  Is het de moeite om naar een adapter op zoek te gaan of kan ik beter een nieuwe macrolens kopen?
                  Zo'n adapter kan sterk varieren in prijs...afhankelijk van hoeveel de koper er voor wil geven! Maar ik vind het persoonlijk niet de moeite op zoek te gaan naar dergelijke adapter als je geen oerdegelijke macro lens hebt...Je hebt wel ergens gelijk (niet dat je het zegt of zo ) als je zegt dat voor macro fotografie zo'n MD lens nuttiger is omdat het een manuele focus lens is, maar voor de prijs van een MD lens Macro + MD/AF adapter kan je zelfs beter uit de voeten met de goedkoopste macrolenzen op de markt...

                  In de allerlaagste (bouw)categorie heb je lenzen zoals de voigtlander/vivitar/cosina/...(allemaal dezelfde lenzen) 100mm F3.5 (ook op kapaza eentje te koop voor 125 euro, ze kosten nieuw ook iets van die orde maar moeilijk nieuw te vinden in onze belgische winkels)

                  In de hogere categoriën heb je voor 270 euro of iets dergelijks een echte Sigma 50mm macro...

                  Kortom, met hetgeen je hebt is het niet zo heel erg de moeite om ernaar op zoek te gaan...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Minolta MD lens op Sony a300?

                    De 50 mm kan je omgekeerd toepassen. Dan plaats je een ring op de camera die aan de ene kant de bajonetvatting heeft en aan de andere kant de schroefdraad van het filter.
                    Zowel op dit forum als op internet staan hier genoeg voorbeelden van.
                    Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

                    Comment


                    • #11
                      Re: Minolta MD lens op Sony a300?

                      Oorspronkelijk geplaatst door pleun Bekijk bericht
                      Weet iemand of deze lenzen op een Sony passen?
                      Misschien moet er een adapter tussen maar zijn die dan wel te koop?
                      Je kan de adapter ring op Ebay kopen voor rond de € 13,00. Ik heb er een en werk perfect op een MD lens

                      Comment


                      • #12
                        Re: Minolta MD lens op Sony a300?

                        Ik zou toch hopen dat TS er ondertussen eentje gevonden heeft, na meer dan twee jaar .
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                        Comment


                        • #13
                          Re: Minolta MD lens op Sony a300?

                          Je moet eens kijken er zijn genoeg oude AFminolta,s te koop voor prikje met lenzen er bij, die werken wel op de sony,s

                          Comment


                          • #14
                            Re: Minolta MD lens op Sony a300?

                            [Mod-LesC]Weer een twee-jaar-oude draad dat voor mijn part probleemloos dicht mag.[/Mod]
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment

                            Working...
                            X