Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

NIKON AF-I NIKKOR 300mm f2.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • NIKON AF-I NIKKOR 300mm f2.8

    Ik heb mijn tokina AT-X 300m f2.8 verkocht en heb daar spijt van. Ik wil dus weer een 300 f.2.8 aanschaffen. In bijvoorbeeld de catalogus van Hans Braakhuis wordt dit Nikon objectief (AF-I) hoog aangeslagen. Heeft iemand ervaring met dit specifieke Nikkor objectief in vergelijking met de andere 300 f2.8 die geschikt zijn voor Nikon ?
    Het gaat mij vooral om de kwaliteit van de foto's en niet om het voordeel van een scherpstelmotor of VR.
    Ik kan een gebruikt exemplaar kopen, in bijna nieuwstaat, voor om en nabij 1600 euro.
    groet, Rik

  • #2
    Re: NIKON AF-I NIKKOR 300mm f2.8

    Oorspronkelijk geplaatst door rik6230 Bekijk bericht
    Ik heb mijn tokina AT-X 300m f2.8 verkocht en heb daar spijt van. Ik wil dus weer een 300 f.2.8 aanschaffen. In bijvoorbeeld de catalogus van Hans Braakhuis wordt dit Nikon objectief (AF-I) hoog aangeslagen. Heeft iemand ervaring met dit specifieke Nikkor objectief in vergelijking met de andere 300 f2.8 die geschikt zijn voor Nikon ?
    Het gaat mij vooral om de kwaliteit van de foto's en niet om het voordeel van een scherpstelmotor of VR.
    Ik kan een gebruikt exemplaar kopen, in bijna nieuwstaat, voor om en nabij 1600 euro.
    Natuurlijk is deze 300mm AF-I een mooi objectief, maar jammer, niet meer van deze tijd, de kwaliteit zal er wel zijn, maar ik denk dat manueel scherpstellen op de toestellen van tegenwoordig niet meer te vergelijken is met scherpstellen op een echt matglas, je kan natuurlijk op sommige toestellen een ander matglas monteren, of scherpstellen op de electronische informatie in je zoeker, maar toch zal je volgens mij iets missen, persoonlijk zou ik het niet doen, dan liever een nieuwe 300mm f4.0 AF-S, http://www.artencraft.be/TheDigitalE...3/default.aspx
    Deze is een stuk handelbaarder, en tegenwoordig (met de huidige camera's)kan je die stop lichtverlies gemakkelijk compenseren in je iso waardes.

    1.600€ is nu ook niet zo goedkoop voor een objectief van die jaren, hij mag er dan wel goed uitzien, maar heeft toch ook reeds een respectabele ouderdom hé.

    Comment


    • #3
      Re: NIKON AF-I NIKKOR 300mm f2.8

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Natuurlijk is deze 300mm AF-I een mooi objectief, maar jammer, niet meer van deze tijd, de kwaliteit zal er wel zijn, maar ik denk dat manueel scherpstellen op de toestellen van tegenwoordig niet meer te vergelijken is met scherpstellen op een echt matglas, je kan natuurlijk op sommige toestellen een ander matglas monteren, of scherpstellen op de electronische informatie in je zoeker, maar toch zal je volgens mij iets missen, persoonlijk zou ik het niet doen, dan liever een nieuwe 300mm f4.0 AF-S, http://www.artencraft.be/TheDigitalE...3/default.aspx
      Deze is een stuk handelbaarder, en tegenwoordig (met de huidige camera's)kan je die stop lichtverlies gemakkelijk compenseren in je iso waardes.

      1.600€ is nu ook niet zo goedkoop voor een objectief van die jaren, hij mag er dan wel goed uitzien, maar heeft toch ook reeds een respectabele ouderdom hé.
      AF-I = voorganger van AF-S. Ik denk dat je verwisselt met AI-P, die wel manuele focus zijn maar een matrix-chip hebben.
      mijn website

      Comment


      • #4
        Re: NIKON AF-I NIKKOR 300mm f2.8

        Oorspronkelijk geplaatst door Powaqqatsi Bekijk bericht
        AF-I = voorganger van AF-S. Ik denk dat je verwisselt met AI-P, die wel manuele focus zijn maar een matrix-chip hebben.
        Sorry, misdacht, vergeet vorige reactie, ik dacht inderdaad dat het om een AI-s objectief ging.

        Comment


        • #5
          Re: NIKON AF-I NIKKOR 300mm f2.8

          Ik heb er ook eens mee in mijn gedacht gezeten om een 300mm f2.8 te kopen. Maar ben dan maar bij mijn nikon 300mm f4 af-s gebleven. Die is echt superscherp maar natuurlijk "maar" F4. Maar met deze kan je echt uren rondlopen.

          Ps: Hoe is de tokina 300mm f2.8 ??? Heb toch al veel goeds gehoord van deze lens, en soms zie je ze te koop staan voor 1000 euro.
          nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

          Comment


          • #6
            Re: NIKON AF-I NIKKOR 300mm f2.8

            Als je kan, probeer hem eens op je toestel en zie of die handelbaar is voor de toepassingen die jij voor ogen hebt.
            Is natuurlijk wat anders dan de AF-S versies, maar ik gebruik toch nog regelmatig m'n oudere Ai-S 300mm f/2, super scherp
            Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
            "Casu Consulto - Modo Fac"

            Comment


            • #7
              Re: NIKON AF-I NIKKOR 300mm f2.8

              Oorspronkelijk geplaatst door Selkie Bekijk bericht
              maar ik gebruik toch nog regelmatig m'n oudere Ai-S 300mm f/2, super scherp
              Dit is dan ook een heel uitzonderlijke lens !!
              Hoe ben je daar aan geraakt?
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • #8
                Re: NIKON AF-I NIKKOR 300mm f2.8

                Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                Dit is dan ook een heel uitzonderlijke lens !!
                Hoe ben je daar aan geraakt?
                Dat mag je wel zeggen: een oudje van 1985 met bijhorende TC14, weegt wel 7.5Kg. 'k heb nog van die, in mijn ogen, juweeltjes zoals de AiS 50mm f/1.2 maar ik wacht nog steeds vol ongeduld tot Nikon evengoeie AF-S versies op de markt brengt. Tot nu toe tevergeefs: 'k denk dat ze vergeten zijn hoe....of te duur.
                Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                "Casu Consulto - Modo Fac"

                Comment


                • #9
                  Re: NIKON AF-I NIKKOR 300mm f2.8

                  Oorspronkelijk geplaatst door Selkie Bekijk bericht
                  Dat mag je wel zeggen: een oudje van 1985 met bijhorende TC14, weegt wel 7.5Kg. 'k heb nog van die, in mijn ogen, juweeltjes zoals de AiS 50mm f/1.2 maar ik wacht nog steeds vol ongeduld tot Nikon evengoeie AF-S versies op de markt brengt. Tot nu toe tevergeefs: 'k denk dat ze vergeten zijn hoe....of te duur.
                  Zo een lomperikske heb ik in de tijd ook nog gehad, mooi glas, maar verdikke een zwaar ding

                  Last edited by Guest42; 19 juli 2008, 16:39.

                  Comment


                  • #10
                    Re: NIKON AF-I NIKKOR 300mm f2.8

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Zo een lomperikske heb ik in de tijd ook nog gehad, mooi glas, maar verdikke een zwaar ding
                    Yep, daar sleur je niet continue mee rond, maar in scherpte kan die nog steeds mee met de top en eens gewoon stel je ook héél erg snel scherp.
                    Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                    "Casu Consulto - Modo Fac"

                    Comment


                    • #11
                      Re: NIKON AF-I NIKKOR 300mm f2.8

                      Bedankt voor jullie reactie. Helaas kan ik hem niet even proberen. Hij ligt ergens in Japan. Mijn Tokina 2.8 (puntgaaf) heb ik verkocht voor 900 euro . Daarvoor in de plaats heb ik de 70-200 gekocht. Daar heb ik geen spijt van.
                      Ik gebruik nu ook een Nikkor 300mm AF f4. Dus niet de AF-S. Ik vind (heel persoonlijk) dit objectief minder presteren dat mijn Tokina vooral wat scherpte betreft. Ook de CAS problemen waar vooral Canon gebruikers last van schenen te hebben had ik niet op mijn D200.
                      De handelbaarheid van een Nikkor 300 2.8 lijkt mij niet veel anders dan met de Tokina 2.8. Daar heb ik uren achter elkaar mee rondgestruind. (metrugzak en statief)
                      Ik heb ook een nieuwe Tokina of Sigma overwogen maar lees dat de Nikkor kwaliteit toch onovertroffen is. Alleen weet ik te weinig van dit specifieke objectief vandaar mijn vraag.
                      groet, Rik

                      Comment


                      • #12
                        Re: NIKON AF-I NIKKOR 300mm f2.8

                        Ik raad eender welke AFS versie aan. Die zijn allemaal spectaculair scherp en focussen bliksemsnel Over de AF-I heb ik overigens al gelezen dat ze geen vervangonderdelen voor de AF motor meer hebben om ze te repareren bij een eventueel defekt. Ik werk nu met de VR, die natuurlijk nog veel bruikbaarder wordt door de VR, en daarbij gewoon tegen de zon in gebruikt kan worden zonder noemenswaardig contrastverlies, terwijl de oudere versies hier toch beduidend meer last van hebben.

                        Comment


                        • #13
                          Re: NIKON AF-I NIKKOR 300mm f2.8

                          Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                          Ik raad eender welke AFS versie aan. Die zijn allemaal spectaculair scherp en focussen bliksemsnel Over de AF-I heb ik overigens al gelezen dat ze geen vervangonderdelen voor de AF motor meer hebben om ze te repareren bij een eventueel defekt. Ik werk nu met de VR, die natuurlijk nog veel bruikbaarder wordt door de VR, en daarbij gewoon tegen de zon in gebruikt kan worden zonder noemenswaardig contrastverlies, terwijl de oudere versies hier toch beduidend meer last van hebben.
                          Bedankt Frank, het niet hebben van vervangonderdelen wist ik niet maar is wel belangrijk voor mijn afweging.
                          groet, Rik

                          Comment


                          • #14
                            Re: NIKON AF-I NIKKOR 300mm f2.8

                            Oorspronkelijk geplaatst door rik6230 Bekijk bericht
                            Bedankt Frank, het niet hebben van vervangonderdelen wist ik niet maar is wel belangrijk voor mijn afweging.
                            Hier de link: http://photo.net/nikon-camera-forum/00EGzS. Even naar beneden vind je een post van ene Kevin C. O'Neil met daar nog een link naar sportsshooter.com.

                            Ik weet niet of het 100% juist is, en je vraagt het best even na bij een Nikon reparatiedienst als Procirep of Nikon service point Nederland. Het heeft me er een jaar of 2 geleden toch van weerhouden een AF-I 500mm te kopen. Hoe goed dat ze optisch ook zijn, het blijven immers objectieven van gemiddeld 12 tot 16 jaar oud

                            Comment

                            Working...
                            X